Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 41, 2020

Когато ваксините побеждават болест, те я побеждават завинаги

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
07-10-2020
в Брой 41, 2020
A A

Наука в града“ – така е озаглавен научният форум в италианския град Триест – Европейската столица на науката. Тази година той е организиран по изцяло иновативен хибриден модел. Около 2500 души се регистрират за събитието. От тях повече от 1000 участват лично, а 1400 души са онлайн. Събитието отчита 4300 виртуални посещения от 52 държави от 5 континента.
По време на последната сесия, организирана от Европейския изследователски съвет, във фокуса на дискусиите е поставен въпросът за преосмисляне на начина, по който възприемаме ваксините – не само като решения на специфични заболявания, но и като потенциални инструменти срещу резистентността към антибиотици, COVID-19 и други заболявания.
При откриването на сесията д-р Джейсън Райфлер – професор по политически науки в Университета в Ексетър, разгледа въпроса за недоверието към ваксините и за това как се разпространява дезинформацията за тях. Огромното значение на ваксините се радва на широка обществена подкрепа, подчерта той, но въпреки това много хора (около 40%) имат сериозни опасения относно страничните им ефекти и това е позволило дезинформацията и недоверието към тях да се разпространяват.
Изследванията на Райфлер показват, че предоставянето на информация, която да оборва погрешното възприемане на рисковете от ваксините, е по-ефективно от опитите да бъдат „сплашвани“ хората цел прилагане на ваксините. Най-добре е те да бъдат предупреждавани за опасностите от дадено заболяване. Това не важи за онези, които са най-малко склонни да се ваксинират, тъй като за тях това ще има по-скоро обратен ефект.
Що се отнася до COVID-19, по-голямата част от хората са склонни да се ваксинират срещу вируса в определен момент, независимо от техните възгледи за фармацевтичните компании, сочат изследванията на Райфлер. „Това, от което хората наистина се интересуват и което наистина ще повлияе на начина, по който би се възприела ваксината срещу COVID-19 – заяви Райфлер, – е как здравните власти, както и основни политически фигури ще изпращат своите посланията, така че да предотвратят вредната намеса в публичния разговор на участници, които разпространяват твърдения за преувеличени странични ефекти от прилагането на ваксината.“
Райфлер предупреди за опасностите от една прибързана ваксина срещу COVID, която не е адекватно тествана. „Въпреки че има много силна належаща нужда от такава, дългосрочните последици от едно погрешно решение, по-специално за COVID и за ваксините, като цяло, са много тежки. Като общес-
тво, сме готови да приемем рискове, документирани и подкрепени с факти, но не сме готови да приемем недокументирани рискове.“
Д-р Рино Рапуоли – главен учен и ръководител на външни научноизследователски и развойни дейности в GSK Vaccines в Сиена, Италия, и професор по изследвания на ваксини в „Импириъл колидж“ в Лондон, подчерта огромния принос на ваксините за повишаване продължителността на човешкия живот през последните векове –с 35 години от 1900 г. насам.
„Инфекциозните болести ни отнемат свободата – каза той. – Но заедно с хигиената и антибиотиците ваксините могат да я възстановят.
А ваксините имат предимства, които хигиената и антибиотиците нямат. Хигиената, макар и изключително ефективна, може да отнеме 40 – 50 години за изграждането и прилагането в развиваща се страна и освен това е много скъпа. От друга страна, антибиотиците също са мощен инструмент, но бързо остаряват поради придобиване на резистентност и трябва често да се подменят. За разлика от това ваксините са способни да контролират заболеваемостта бързо и за много дълго време, без да генерират резистентност. Когато ваксините побеждават болест, те я побеждават завинаги“, подчерта Рапуоли.
Ваксините освен това могат да предложат потенциално решение на два належащи проблема: антибиотична резистентност и COVID-19. Ваксините могат да бъдат разработени срещу заболявания, които обикновено се лекуват с антибиотици, чрез генериране на антигени от антитела, налични при хора, прекарали болестта. По отношение на COVID-19 има стотици кандидати за ваксини, които се разработват с безпрецедентно темпо, отчасти благодарение на новите технологии, базирани на синтетични гени и вирусни вектори.
„Днес, за да правите ваксини, вече нямате нужда от вируса – казва Рапуоли. – Необходимо е само да свалите от интернет последователността на вируса.“
Според Рапуоли използването на моноклонални антитела като превантивно лечение вероятно ще бъде готово дори по-рано от ваксината, тъй като те могат да бъдат бързо индустриално генерирани, но има някои опасения относно тяхната ефективност. Той подчерта необходимостта да се обърне внимание на безопасността и ефикасността както на моноклонални антитела, така и на синтетичните генно базирани ваксини, които не са били използвани преди това в широк мащаб. Накрая той завърши изказването си с оптимистична прогноза, че могат да се получат бързи и безопасни ваксини и моноклонални антитела срещу COVID-19.
Д-р Кристин Бен е професор по глобално здраве в Университета на Южна Дания и изучава ваксините от епидемиологична гледна точка. Тя разглежда по-конкретно неспецифичните ефекти на ваксините или неочакваните от никого начини, по които ваксините „обучават“ имунната система. „Ваксините винаги са били оценявани и наблюдавани в зависимост от способността им да повишават имунитета към определено заболяване – казва тя. – Но влиянието им върху цялостното здраве никога не е било оценявано.“ Когато д-р Бен изследва този въпрос в Африка, тя открива изненадващ ефект: при прилагането на живи ваксини на деца общата смъртност намалява много повече от очакваното или от това, което може да се обясни с профилактичния им ефект спрямо болестта, заради която са поставени. Когато обаче децата получават неживи ваксини, общата смъртност се увеличава при момичетата (макар и не при момчетата).
Според д-р Бен живите ваксини действат като стимулант за цялата имунна система. „Обичам да мисля за живите ваксини като за тенис корт с наистина добър противник, който те кара да тичаш из корта и те подготвя да се състезаваш – обяснява тя. – Неживите ваксини са като машина за топки, която ви учи да реагирате много добре на една много специфична цел.“
Това стимулиращо свойство се тества сега срещу COVID-19, тъй като е доказано, че БЦЖ ваксината срещу туберкулоза предлага известен потенциален имунитет срещу вируса SARS-COV-2. Д-р Бен се застъпва за промяна в начина, по който мислим за ваксините, като твърди, че те не само лекуват специфични заболявания, но действат като по-общо „обучение“ за имунната система. „Имунната система е невероятно сложна. Тя е като мозък, който трупа познания от опита и може да преведе наученото от този опит и в други, съвсем различни ситуации.“

Your Image Description

Свързани статии:

Предпазни мерки в класната стая Таблети за всички първокурсници на УХТ Да отстояваш детското бъдеще Нови целеви научни програми

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Експерт

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Световни постижения на наши учени

Следваща статия

За тънката граница между физиката и… физическото

Следваща статия
За тънката граница между физиката и… физическото

За тънката граница между физиката и… физическото

Таблети за всички първокурсници на УХТ

Таблети за всички първокурсници на УХТ

Виртуоз начело на Музикалната академия

Виртуоз начело на Музикалната академия

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"