Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 42, 2020

Родителите са ключът към приобщаването

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
15-10-2020
в Брой 42, 2020
A A
Педагозите от ОУ „Христо Ботев“ в Поморие са горди с факта,
че усилията им в работата с децата носят резултати

След две години Основно училище „Христо Ботев“ в Поморие ще отбележи своя 90-годишен юбилей. То е създадено, за да приюти децата на бежанците от Беломорска Тракия и Македония. Първоначално за обучението им са отделени помещения в близкия манастир „Св.Георги“, а след това е изградена и сградата на училището. През годините тя непрекъснато се разширява, но пак не е достатъчно голяма за нейните 266 възпитаници.
„С нетърпение очакваме основния ремонт, който ще включва не само външно саниране и облагородяване, а и вътрешно подоб-
ряване на функционалността на сградата. Надяваме се догодина по това време да имаме по-модерно училище с допълнителни класни стаи“, разказва директорът на ОУ „Христо Ботев“ в Поморие Петка Златинова.
Но веднага добавя, че безспорно най-голямото богатство са учителите – общо 26 души след оптимизирането на педагогическия състав. Сред тях има образователен медиатор, двама ресурсни учители, логопед, педагогически съветник и психолог – отделен екип за подкрепа на личностното развитие на учениците. Децата от уязвимите групи са обединени в групи за допълнителна обща подкрепа. Има и 29 деца със специални образователни потребности, към които спадат и деца от семейства в неравностойно положение, на които единият или двамата родители са заминали в чужбина и те се отглеждат само от единия родител или от баби и дядовци.
„Уязвимите групи са разнолики, проблемите там са различни и класният ръководител, педагогическият съветник, ресурсният екип, който имаме, и всички колеги в среден курс работят заедно и непрекъснато – обяснява Златинова. – Около 80% от децата са билингви и първоначално трудно говорят на български. Затова работата в училището трябва да бъде постоянна и системна – едно и също нещо трябва да се повтаря всеки ден, грижата за тях трябва да е непрекъсната.“

Голяма част от семействата са с нисък социален статус и миналата учебна година по време на дистанционното обучение някои ученици нямат технически устройства. Затова образователният медиатор всеки ден им носи разпечатани материали по адреси, те си попълват упражненията, пишат си домашните. „Стараехме се никой да не остане извън образователния процес. Беше трудно, но колегите се справиха много добре и благодарение на тях обучението не беше прекъснато нито за ден. Но и преди дистанционното обучение постоянно работим с децата и по различни проекти за учениците от уязвимите групи, които я подпомагат. Това ни отличава от другите училища“, споделя директорката.

Поморие е малък град и ОУ „Христо Ботев“ получава съдействие от всички институции – от кмета, от Общината, от дирекция „Хуманитарни дейности“ и т.н. В училището работят по Механизма за обхват непрекъснато – образователният медиатор минава всеки ден по класните стаи, проверява отсъстващите, отива на адресите им, говори с роднините, понякога ги викат на среща в училище. Наскоро организирали и извънредна родителска среща. Правят всичко, за да осигурят по-добро бъдеще за децата. Особено зорко се следят седмокласниците – ако едно дете го няма, до края на деня се разбира каква е причината за това. Образователният медиатор и педагогическият съветник са включени в екипите за обхват и веднага отиват на място.

„Шегуваме се помежду си, че няма човек от квартал „Север“, който да не ни познава, даже и кучетата ни знаят. Там живеят над 80% от нашите ученици и системната работа на терен е задължителна – твърди Златинова. – Но най-важното е, че усилията ни дават резултат. Работя тук от 11 години и тогава малко деца продължаваха в средно училище. През последните години хубавото е, че по-голямата част от тях, след като си вземат удостоверението за завършен VII клас, отиват заедно да се записват в средните училища в нашия град.
Имаме и наши ученици студенти, с които се гордеем
– това са деца, за които сме се преборили с нравите на общността и много им се радваме. Имаме и такива, които продължават образованието си в Бургас – в Английската гимназия, в Търговската гимназия. Няма по-голямото удовлетворение за всеки учител от това неговите деца да се справят добре с изпитите на националното външно оценяване и да са приети там, където искат.“

Повод за гордост е и фактът, че
през миналата учебна година нямат отпаднали деца,
въпреки големите страхове от това как ще се справят седмо-
класниците след дистанционното обучение. През лятото почти всички учители са работили по проект „Подкрепа за успех“, за да наваксат пропуските. Създадени са 20 групи с деца, които се занимавали допълнително в шатри на двора по график.
„Колективът ни е много сплотен, разбираме се отлично и това е в интерес на общата ни работа и на децата. Това е разковничето на успеха – всички учители сядаме, обсъждаме, дават се идеи и заедно решаваме какво и как да направим по най-добрия начин“, споделя директорката. Признава, че се е случвало да отпаднат деца в V или VI клас, но се полагат всички усилия те да се реинтегрират обратно в училище.
Прилагат всички практики, които смятат за полезни. Приключват работата си по проект на „Еразъм+“ за усъвършенстване на знания и умения за работа с уязвими групи. По него миналата година част от учителите преминават обучение във Валенсия, където се запознават с тамошни практики за обучение на около 150 деца на мигранти – руснаци, французи, африканци, имало и две българчета.

„Общото между мигрантите в Испания и нашите деца е, че те се чувстват изолирани от общността. Но в Испания работят за тяхното приобщаване, като организират много дейности съвместно за децата и родителите им.
И точно тази практика заимствахме от тях – всяка седмица, докато не затворихме училището през март, организирахме различни занятия, на които канихме родители и роднини, за да видят какво са научили и направили децата им. Организирахме концерти, спортни празници и благотворителни базари с тяхна помощ, защото ключът към приобщаването на децата понякога минава през родителите им. И за да спечелиш детето, първо трябва да спечелиш тях“, обяснява Петка Златинова.

Повечето от първокласниците на ОУ „Христо Ботев“ идват от съседната детска градина „Веселушко“, която има филиал и в квартал „Север“. Там всяка година организират Ден на отворените врати за родителите от квартала, които после отиват да разгледат стаите в училището, да се запознаят с учителите.
„Работим в партньорство с детската градина и това е начинът – да се създадат система и правила, да има непрекъсната симбиоза между институциите, твърди директорката Златинова. – Майчиният език на повечето ни ученици не е българският, затова горещо приветстваме обхвата на децата от 4-годишна възраст. Защото сега в I клас има деца, които не разбират какво ги питат учителите, и не могат да отговарят. Някои от тях бързо наваксват с езика, разбират и запомнят буквално цели фрази от учителите, докато преподават урока, и следващия път отговарят с тях. Умни са, но когато нямат достатъчно речников запас, не могат да изразят своите чувства,
мисли и се затрудняват да разкажат урока. Затова, ако са обхванати от 4-годишни в детската градина, ще идват при нас подготвени.“

През миналата година в училището работят по проект „Заедно в грижата за ученика“, по който е засегнат преходът от начален към прогимназиален етап. В него са включени ученици от IV и V клас, тъй като децата се стресират от многото учители в V клас и имат нужда от период на адаптация. За тях било много полезно да се срещнат с бившата си учителка, както и за четвъртокласниците – да се запознаят с някои от бъдещите си преподаватели и да видят как се сменя един по-темпераментен учител с друг, по-улегнал.
Редовно работят и по проекта „Подкрепа за успех“ по български и математика в групи с деца, които имат обучителни затруднения. Имат и 5 клуба за занимания по интереси – по български, математика, химия, изобразително изкуство и спортни дейности, както и вокална група, която редовно участва в общинските инициативи и празници като част от културната им програма. А от тази година планират да наемат и хореограф за народни танци.
Традиция е учителите, които са преминали някакво обучение, след това да запознават колегите си с наученото – нещо като
вътрешна квалификация. Защото нещата непрекъснато се променят и всички трябва да са в крак с новостите и да усвояват нови полезни практики.

 

Петка Златинова, директор:

Имаме набелязани цели и ги прес-
ледваме – приобщаване, интегриране, образоване на децата, за да могат да стигнат до възможно най-високата степен и да се стремят към нещо повече от това, което са постигнали родителите им. И всичко е подчинено на тази идея – колективът ни е сплотен и работи постоянно, системно и ангажирано.
Правим всичко, което зависи от нас, за да може нашите деца да имат едно по-добро бъдеще. Обсъждаме и прилагаме всеки метод, който решим, че може да е полезен за децата, и сме много горди, когато те успяват.

Your Image Description

Свързани статии:

Място на разбирателство Училище като приказка Голямото семейство „Попов“ За тортата на Манолова

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Математикът „оракул“

Следваща статия

Умението да се радваш на успехите си

Следваща статия
Умението да се радваш на успехите си

Умението да се радваш на успехите си

Място на разбирателство

Място на разбирателство

Училище като приказка

Училище като приказка

Последни публикации

  • Детството не е състезание
  • Няма кой да те чуе, ако не си онлайн
  • Студентите бягат с УАСГ
  • Прародителят на всички рози е бил малко жълто цвете
  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"