Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 48, 2020

Химията е за виждане, пипане и помирисване

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
25-11-2020
в Брой 48, 2020
A A
Наско Стаменов

Мотивацията за успех е у ученика. Мога само да отворя вратата, а дали те ще минат през нея, е техен личен избор“, казва 28-годишният учител по химия Наско Стаменов. От четири години преподава в Националната природо-математическа гимназия (НПМГ) „Акад. Любомир Чакалов“, която самият той завършва.
Дипломира се в Софийския университет „Св. Климент Охридски“ със специалност „Химия“.
А първото му работно място като учител е в Националната професионалната гимназия по ветеринарна медицина „Иван Павлов“ в Стара Загора. След това продължава в НПМГ в София. „Предвид факта, че това е училището, в което съм учил, чувството бе все едно се прибирам вкъщи“, казва моят събеседник.
Изборана професия определя като напълно осъзнат и желан.
Като ученик помага за подготовката за участие в националните олимпиади. „Още в VII клас исках да покажа на всички, че химията е интересна и вдъхновяваща“, казва той. Когато разбира, че специалността, която изучава във факултета, му предоставя възможността да положи изпити за педагогическа правоспособност, решава да се яви и на тях. Оттогава насам се възползва от нея. Тази учебна година преподава в XI и XII клас и подготвя и учениците за участие в националната олимпиада по химия.
„Разликата в годините между мен и учениците в XII клас например е
10 – 11 години. И това ми позволява да разбирам шегите им и да бъда релевантен към разговорите им. Но има и ясно поставена граница между учител и ученик“, казва Стаменов. Посочва, че в училището има както по-млади, така и по-възрастни от него преподаватели. Интересна му е комуникацията с учителите, които преди са му преподавали в гимназията, а сега са негови колеги.
„Странно е чувството да преминеш от другата страна“, споделя той и
допълва, че заслугата за скъсяването на дистанцията е на бившите му учители, а не негова. „Всичко стана много плавно. Особено с класната ми ръководителка по химия и останалите колеги, които са ме подготвяли за олимпиади. Те винаги са ме подкрепяли. После лека-полека това премина в истински приятелски отношения“, разказва той. Благодарен е за всички съвети, които е получавал и продължава да получава всеки ден от тях.
С усмивка говори и за класа, на който е класен ръководител. Поема ги в първата си година като учител в гимназията и сега, четири години, по-късно те вече са в XI клас. „Ролята на класен ръководител много ми харесва, защото учениците ми са чудесни. Те са много разумни, доколкото едни тинейджъри биха могли да бъдат, и проявяват разбиране, когато им се говори. Не съм имал случай, когато е трябвало да обсъдим нещо и те да не са се постарали да разберат ситуацията и да вземат правилно решение“, споделя за своите ученици младият педагог. Отчита, че с тях е имал изключително голям късмет, както е сполучил и с родителите им. „Тези чудесни деца някой очевидно ги е възпитал да са такива. За пръв път ги видях, когато бяха на 14 години, и съответно този човек не съм аз“, обяснява Стаменов. Категоричен е, че никога не е срещал проблем с никого от родителите.
За него е важно, когато дава информация – било то на ученици или пък на родители, тя да бъде зададена така структурирано, че да не изисква много въпроси за уточнение и да бъде ясно защо, как и в какви срокове трябва да се случат нещата. „Всеки път, когато общувам административно с ученици и учители, се стремя всичко да бъде максимално ясно. Никога не казвам, че нещата трябва да станат по определен начин, защото аз или ръководството сме казали така. Напротив, правим това и това, защото причините или ситуацията е такава“, аргументира се той.
Комуникацията е двустранна, затова и проблеми не възникват
Трудности Наско Стаменов не среща и с провеждането на обучението от разстояние. В гимназията за най-уместен вариант за провеждането му са избрали синхронната форма. Часовете се провеждат в реално време във виртуални класни стаи, като нито графикът на занятията е променен, нито връзката с децата е прекъсната. Всички ученици влизат в час и младият учител признава, че не среща опити за хитреене. Споделя, че в онлайн обучението има известни трудности както за учениците, така и за учителите. Проблемите понякога са свързани със спирането на тока, а друг път връзката е лоша и не се чува. За да бъде сигурен, че новият учебен материал е разбран, след часа Стаменов изпраща на учениците снимка с подробно изписана информация от урока на дъската. Така те могат да сверят и прегледат нещата, които са записали, в удобно за тях време.
„Химията е за виждане, пипане и помирисване“, казва още той. В рамките на присъствения урок винаги се стреми да показва на живо реакциите между различните елементи.
В часовете по химия електронните ресурси не присъстват често. Ползват модели и видеа, но редовно трябва да се провежда и експериментален урок.
Тази година децата са попълвали тестовете си електронно. Както самият той казва, не може да се определи като неуспешна проверка на знанията, но подлежи на оптимизация. При обучението от разстояние в часовете по химия най-трудната част е провеждането на практическите упражнения. Младият учител е намерил решение и на този проблем. Прави експериментите в домашната си лаборатория, заснема ги и след това им изпраща видео. Иначе в училището има три оборудвани кабинета за упражнения и един кабинет за подготовка на олимпийци.
Подготовката за олимпиадите тече и в момента – в онлайн среда. „Не можем да си позволим да не подготвим учениците си само заради риска олимпиадата тази година да не се проведе“, казва той. Категоричен е, че е много по-добре децата да се подготвят и да решават задачи, отколкото да пропуснат материал и да не са видели нищо допълнително въпреки интереса си.

Your Image Description

Свързани статии:

Вълшебството да увличаш децата НАСА идва в Родопите „Математика без граници“ събра 1234 участници от 17 страни Супер много знания за „отрицателно“ време

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Откриха модерен технопарк в Габрово

Следваща статия

Училището край гората

Следваща статия
Училището край гората

Училището край гората

Детски размисли от близо и далеч

Детски размисли от близо и далеч

В ход е дигиталното обучение

Как флейтата обогатява уроците по математика

Последни публикации

  • Шест медала за българските ученици от Международната олимпиада по лингвистика
  • „Избирам да следвам в България“: Нова програма на МОН предлага безплатно обучение и стипендии за родни таланти
  • За училището, което винаги намира място под слънцето
  • Сп. „Философия“, книжка 2s/2025, година XXXIV
  • DUALISTIC AND TRADITIONAL RELIGIOUS VIEWS AND THEIR EFFECT ON THE SOCIAL FABRIC IN BULGARIA
  • МYTHOLOGIZING OF BOGOMILISM IN THE WORK OF BULGARIAN WRITER IVAN GROZEV
  • THE NEW BOGOMILISM AND THE CONCEPT OF ORIGINAL SIN – AN APPROACH TOWARDS A CONTEMPORARY DUALISM?
  • THE OCCULT-ESOTERIC NATURE OF SOME BRANCHES OF CONTEMPORARY BOGOMIL DOCTRINE
  • THE ROLE OF BOGOMILISM IN THE THEOLOGICAL DEBATE BETWEEN PIETISTS AND ORTHODOX LUTHERANS
  • DISCOURSES ON BOGOMILISM IN EARLY MODERN WESTERN CHRISTIANITY
  • ICONOCLASM IN DUALISTIC HERESIES ACCORDING TO ANTI-HERETICAL WRITINGS IN EASTERN THEOLOGY FROM 10TH TO THE BEGINNING OF 13TH CENTURY
  • THE FIGURATIVE REPRESENTATIONS IN THE DUALISTIC TEACHING OF THE BOGOMILS
  • BOGOMIL’S DEPICTIONS AND GRAVE SYMBOLISM IN BULGARIA PRELIMINARY COMMENTS
  • THE BOGOMIL RITUAL BEFORE THE CROSS AND ITS DOCTRINAL FOUNDATIONS
  • DUALISTIC PRINCIPLES AND FORMULATIONS IN THE TEACHING OF THE PAULICIANS AND BOGOMILS THROUGH THE EYES OF PRESBYTER COSMAS AND EUTHYMIUS ZIGABENUS
  • CATHOLICOS JOHN OF ŌDZUN’S POLEMIC AGAINST PAULICIANS AND THE ARMENIAN-SYRIAN COUNCIL OF MANTZIKERT, 726
  • TOWARDS THE QUESTION OF ARMENIAN ANTI-DUALISM OF THE 5TH – 6TH CENTURIES AND ITS PHILOSOPHIC AND THEOLOGICAL PREMISES
  • България стана пълноправен член на Eвропейската конференция по молекулярна биология
  • България приема най-голямата международна студентска математическа олимпиада
  • Как се засажда босилек
  • България спечели четири медала от Международната олимпиада по физика в Париж
  • Не е просто учител, а опора и вдъхновение

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"