Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 49, 2020

Доказано! Дуалното обучение е по-ефективно

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
02-12-2020
в Брой 49, 2020
A A
По време на Седмицата на уменията през ноември тази година ученици от Техническата гимназия
в Габрово посещават местни фирми

Разковничето за качествено професионално образование е в добрите взаимоотношения с бизнеса, с висшите училища, с местните власти и в подкрепата от държавата. В това е убедена Корнелия Мотова – новият директор на габровската Професионална техническа гимназия „Д-р Никола Василиади“. И го доказва с множество примери.
„От години поддържаме добри партньорски отношения с Техническия университет в Габрово, които се разширяват и задълбочават. И това ни дава възможност да осигуряваме все по-качествено образование на нашите ученици – твърди Мотова. – От тази година заниманията по интереси ще се реализират във висшето училище, защото то разполага с изключително модерни лаборатории и хонорувани преподаватели. Така учениците ще провеждат опити и практическа работа в реална среда. Въвеждат се много нови учебни програми по редица специалности при нас, а техниката е доста динамична материя, която непрекъснато се променя, и се нуждаем от опитни учители. При въвеждането на новото учебно съдържание, както се случва сега в XI клас в специалност „Приложно програмиране“, нашите учители да бъдат подпомогнати от преподаватели от Университета. Ще участват в часовете и ще водят определени от тях заедно с нашите учители. Очаква се това да създаде условия за продължаването на учениците ни в нашия университет. Около 30% от учениците от випуск 2020 са студенти в ТУ – Габрово.“
Тази година учениците от ПТГ за първи път взимат участие и в традиционната студентска научна сесия на ТУ – Габрово, където представят свои разработки с практическа насоченост – доклади и макет на студения ток на Тесла, създаден под ръководството на инж. Банчев. На студентската сесия са изнесени 59 доклада в три направления – „Електротехника и електроника“, „Машиностроене и уредостроене“ и „Стопански науки“. „Учениците ни Пламен Трифонов и Йордан Даскалов се пребориха със студентите и получиха трета награда за доклада „Симулиране на преходни процеси в пневматична задвижваща система“, разказва директорката.
Наскоро гимназията печели с проект финансиране по модул „Библиотеката като образователна среда“ от НП „Осигуряване на съвременна образователна среда“ на МОН. Идеята е училищната библиотека да бъде обогатена и дигитализирана, за да привлече интереса на младите хора. Сега възпитаниците на ПТГ ползват ресурси от библиотеката на ТУ – Габрово. Дори много от учебните часове се провеждат в Университета, който оказва помощ и на учениците, изучаващи техническо чертане. Тази година за първи път трябвало да се организира и състезание по мехатроника, но то се отлага заради пандемията. Във висшето училище се провежда и училищният кръг от националното състезание по приложна електроника „Мога и зная как“.
„Нашите ученици участват във всички професионални състезания
– „Най-добър млад автомонтьор“ и „Водач на МПС“, състезанието по техническо чертане, на което тази година бяхме домакини, и на състезания по история, по гражданско образование, по философия“, разказва още Корнелия Мотова.
Учениците от ПТГ се включват и в „Седмица на професионалните умения в България“ от 9 до 13 ноември. В рамките на инициативата те посещават няколко габровски фирми – партньори на гимназията в дуалното обучение, за да видят къде ще работят в XI и XII клас.
Индивидуално и групово участват и в онлайн изложението „Младежко техническо творчество“ в Горна Оряховица на 16 и 17 ноември. В конкурса Техническата гимназия се представя с проект на Цветан Сомлев от XII клас с ръководител Красимир Иванов и получава втора награда.
Тази година в Техническата гимназия се организира обучение в паралелка VIII клас, която включва две специалности. Едната от тях е нова защитена специалност „Организационна измервателна техника“, като по нея се обучават 9 ученици. По „Промишлена електроника“ се обучават 12 ученици. Класните ръководители са млади перспективни учители инженери, на които директорът иска да даде шанс да останат в професията.
В Габрово провеждат местна регионална политика за подкрепа на професионалното образование, която дава резултат. План-приемът на Техническата гимназия се увеличава през последните години, като роля за това имат не само популяризирането на професионалното образование, а и въведените преди две години стипендии за защитените специалности. Общият брой на учениците е 522. Новоприетите са 123 в 5 паралелки, като има и ученици от Севлиево, Дряново и Трявна. Сред новите осмокласници тази година момичетата са 27, което е рекорд. Повечето от тях са се насочили към компютърните специалности.
„Стремим се да балансираме специалностите и винаги поддържаме обучение в 4 – 5 направления, обяснява директорката. – Имаме две паралелки в ИТ сектора, две в машиностроенето, една по „Автотранспортна техника“ и в „Електротехника и автоматизация“. Винаги обсъждаме план-приема с фирмите партньори, тъй като реализираме и дуално обучение. Сега 39 от учениците са в две дуални паралелки по специалността „Машини и системи с ЦПУ“. Те провеждат практическото си обучение в 9 габровски машиностроителни компании.
Първият випуск с дуално обучение на ПТГ завърши XII клас много успешно и анализът показва, че обучението в реална работна среда е по-ефективно от професионалното обучение в дневна форма. Те завършиха специалност „Мехатроника“ и се обучаваха в 6 фирми партньори“, отбелязва директорката. Държавният изпит по практика за професионална квалификация се провежда в работна среда, а в изпитната комисия влизат и техните наставници. „Изпитите бяха на работните места, на които учениците са се обучавали 2 години. Така те се чувстват много по-уверени и спокойни, защото познават машините, хората и обстановката“, категорична е Мотова.
Гимназията ще се включи и в проекта на МОН „Подкрепа за дуалната система на обучение“ с посещения на ученици от VIII и IX клас във фирми партньори, в които да стажуват по един ден. Те са в дуална система на обучение, но до X клас изучават специалностите предимно на теория, затова пробното стажуване ще ги подготви по-добре за втория гимназиален етап. В XI клас учениците сключват трудови договори с фирмите и започва практическо обучение в работна среда в рамките на два дни седмично по 7 часа. А в XII клас те вече работят по 3 дни.
„Ако има промяна в нормативната уредба за дуалното обучение, планираме да поискаме специалността „Мехатроника“ да стане дуална във втория гимназиален етап от X клас. Такова е желанието на автосервизите, с които работим – споделя Корнелия Мотова. – Още повече, това са паралелки с недостиг на пазара на труда, а фирмите партньори имат нужда от специалисти. В разширената подготовка на учениците ще използваме услугите на автосервизите по отношение на електрическите и хибридните автомобили, защото трябва да разширим обучението в тази посока. Имаме подкрепа и от бизнеса, и от родителите и ако има законова възможност, ще опитаме да направим обучението дуално с 2 – 3 фирми партньори.“
Гимназията е изнесла практическото обучение във фирмите партньори
по всички направления с изключение на някои от темите по автотранспорта, които се провеждат в училищните работилници.
Учителите в гимназията са 47, като около половината от тях са мъже. Училището има педагогически съветник, ръководител ИКТ и външен лектор, тъй като поддържа духов оркестър.
В гимназията учат 4 деца със специални образователни потребности по специалности „Автотранспортна техника“ и „Компютърна техника и технологии“. На учениците с хронични заболявания и обучителни трудности се осигурява обща и допълнителна подкрепа, съобразена с техните социокултурни и възрастови характеристики. Гимназията работи и по проектите „Подкрепа за успех“, „Образование за утрешния ден и „Подкрепа за дуалната система на обучение“.
Тази година се навършват 125 години от създаването на гимназията. Патронният празник е планиран за декември, но се отлага. В чест на празника ръководството заедно с родителите решава да въведе задължителни всекидневни униформи за учениците – тениска с якичка и суитшърт с цип с емблемата на гимназията. „Много училища имат официална униформа, ние също, но нямат всекидневна. Родителите ни подкрепиха, защото така всички деца ще бъдат равнопоставени и ще се отличават в града – разказва директорката. – Униформите трябваше да са задължителни от 1 декември, но явно ще са от догодина.“
Гимназията ползва Microsoft Teams за дистанционно обучение, но практическото професионално образование е неприложимо в онлайн среда. След първото зат-
варяне в дуалните паралелки има известно обучение в реална среда след отварянето на фирмите партньори, а на другите дават проекти. Добрата новина е, че след първата COVID криза отсъствията рязко намаляват. „Очаквам след Нова година да няма никакви“, завършва оптимистично директорката.

Your Image Description

Свързани статии:

Дуално по швейцарски Там, където и въздухът помага Важно е работата да те прави щастлив Професията отваря врати за успешна реализация

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

С ново училище за празниците

Следваща статия

Все по-добри в професията

Следваща статия
Все по-добри  в професията

Все по-добри в професията

Има път към всяко дете

Има път към всяко дете

Добро дело, добра дума

Добро дело, добра дума

Последни публикации

  • Тракийският университет открива факултет „Дигитални и зелени технологии“
  • ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“ бе домакин на Erasmus+ Staff Week
  • Неделните училища в чужбина се събират във Велико Търново
  • България подкрепя удвояването на европейския бюджет за научни изследвания и иновации
  • Шампион на корта и в уроците
  • Държавният глава отличи световните шампионки във волейбола
  • 42 студенти на стаж в АЕЦ „Козлодуй“ по програма „Ядрени хоризонти“
  • Най-добрите астрономи с интензивен лагер
  • Снимка на броя: Звездният отбор
  • Могат ли да ме уволнят, ако имам ТЕЛК?
  • „Аз-буки“ подписа меморандум за сътрудничество с УНСС
  • Представи си шест кокошки!
  • От 245 деца в Кюстендилско едва 10 – 15 се връщат в клас
  • Кабинетът предлага Висшето училище по сигурност и икономика в Пловдив да се нарича Академия по национална и информационна сигурност
  • 137 работодатели ще сключват договори за обучение на студенти
  • Прецизираха Правилника за прилагане на Закона за развитието на академичния състав
  • В Министерския съвет отпуснаха над 18,5 млн. лв. за обезщетения в образованието
  • Четири медала за България от Централноевропейската олимпиада по информатика
  • 526 иновативни школа от есента
  • Отличия за програмисти
  • „Утринна история“ за 300 деца в яслите
  • Софийската математическа гимназия с най-висок бал в столицата за поредна година

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"