Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 5, 2020

Поколение XXI век се нуждае от учители XXI век

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
29-01-2020
в Брой 5, 2020
A A
НЦПКПС
Експертите от Националния център за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти правят обучения и по работните места, а не само в Банкя

Татяна ДИКОВА

Повишаването на образователните резултати и намаляването на функционалната неграмотност са сред основните задачи, чието решение ще търси образователната ни система през следващите няколко години. Настъпващите промени в обществените отношения, етническото разнообразие в българското училище, различните езикови, поведенчески и битови практики изискват и промяна на ролята и компетентностите на българския учител. От основен източник на знания той се превръща в медиатор и мотиватор за децата и учениците в процеса на овладяване на основите на знанието и изграждането на практически умения за пълноценно участие в обществения живот. Това увеличава неговите задължения и отговорности. Обуславя необходимостта от непрекъснато повишаване на квалификацията.
„Само в рамките на периода 1 октомври – 18 декември в Националния център за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти (НЦПКПС) – Банкя, са обучени 252 педагогически специалисти по Националната програма „Квалификация“, 87 учители, преподаващи по новата учебна програма „История и цивилизация“ в X клас, 98 учители, преподаващи компютърно моделиране в III клас“, съобщава директорът Димитър Асенов. Темите, по които са преминали подготовка педагогическите специалисти, са разнообразни – ролята на директора при прилагане на компетентностния подход в образователния процес, създаване на позитивна образователна среда и на постоянна връзка с родители и ученици с цел преодоляване на агресивни нагласи в училището.
„През последния месец на предходната година проведохме 13 методически съвещания с 388 експерти от МОН и регионалните управления на образованието. Става дума за т.нар. експерти предметчици. Досегашната практика е те да се срещат за обмяна на добри практики веднъж годишно – нещо твърде недостатъчно за отговорната работа, която им е възложена. Сега за първи път имаха възможност два пъти да работят съвместно и да стиковат задачите и пътищата за изпълнението им – пояснява Димитър Асенов. – Държавна политика е МОН да се грижи не само за квалификацията на педагогическите специалисти и тези с ръководни функции в образованието, но и за експертите в регионалните управления по образование. И те трябва да трупат знания и компетентности, необходими им при изпълнение на служебните задачи. Инициативата за квалификацията на предметчиците е на Центъра, а средствата са осигурени от МОН извън Националната програма „Квалификация“. “
„Мотивиране на училищния екип за ефективна учебна среда чрез прилагане на добри и иновативни практики“ и „Прилагане на компетентностния подход от педагогическите специалисти за успешно развиване на ключови компетенции от учениците за качествен и ефективен образователно-възпитателен процес“ – това са темите на изнесените обучения с участието на 77 педагогически специалисти. Обученията са проведени в рамките само на месец. „Идеята дойде от директори, преминали квалификационни курсове в Националния център. Убедили се от първо лице за качеството на образователната услуга, която се предлага в рамките на НП „Квалификация“, те пожелават подобни обучения да бъдат организирани и по места, в отделни училища – пояснява Димитър Асенов. – Когато директорът сам се убеди в ползата и високото ниво на обучение, управленецът у него му подсказва, че това би било полезно за целия екип на училището, което ръководи.“
Какви са плановете на Националния център за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти за 2020 г. „Ще припомня, че през 2019 г. Центърът е осъществявал обучение в рамките на НП „Квалификация“ само по 4 тематични направления – общо за учители и за директори. Тази година предложението ни е за квалификации по 9 тематични направления за директори и по 18 за учители. Предложението ни е в изпълнение на КТД чл. 35, ал. 3 и ал. 4, където е записано, че поне 50% от тези 1.2% от делегирания бюджет за квалификации са за вътрешноинституционални и междуинституционални форми, с други думи – за квалификации в рамките на едно училище и между различни училища. Така средствата остават вътре в образователната система.
Близо 20 млн. лв. са тези 1.2%, които държавата осигурява годишно за квалификация. Поне 50% от тях трябва да бъдат „затворени“ между училищата, в чиито делегирани бюджети са, НЦПКПС, социалните партньори – синдикати и работодатели, регионалните управления на образованието,“ категоричен е Димитър Асенов.
За изминалия период, откакто той е начело на Националния център, е провел десетки разговори с директори от всяка обучителна група. Изводът е, че почти всеки педагогически специалист, станал директор, губи първите 6 месеца, за да се запознава с управленските си функции и задачи, да трупа умения за решаването им, да изучи нормативната уредба, как се управлява делегираният бюджет, как се води социален диалог в полза на институцията, която ръководи, как се комуникира и намира общ език с родителите, как се комуникира с медиите и с обществото, като цяло. Същевременно по предварителни данни на национално представените работодателски организации у нас ръководителите на образователните институции приоритетно биват обучавани от неправителствени организации и фондации.
В тази връзка, Димитър Асенов подчертава, че е „налице своеобразен нонсенс, при който неправителствени организации, фондации и всякакви бизнес организации организират и провеждат квалификации на директори по теми, свързани с управлението на делегираните бюджети, прилагането на нормативната уредба, особено в частта, свързана с Кодекса на труда, Вътрешните правила за работни заплати, Колективен трудов договор на ниво училище и др.“.
„Налице е огромна необходимост всеки педагогически специалист, който реши да стане директор, предварително да преминава през система от модулни обучения в НЦПКПС, за да може по-късно ефективно да ръководи образователната институция“, категоричен е Димитър Асенов.
В тази връзка НЦПКПС е разработил концепция за реализиране на систематизиран обучителен модул (състоящ се от 8 модулни обучения) с цел да бъдат реализирани основните политики на МОН, свързани с ефективното управление на образователните институции.
„Разработените 8 модулни обучения са насочени приоритетно към новоназначените директори, заместник-директорите и педагогическите специалисти. Очакванията към тях са свързани с това да бъдат изградени управленски капацитет и критична маса, които да доведат до реално повишаване на качеството на учебно-възпитателния процес, както и да бъде утвърдена ролята на НЦПКПС – на водещата образователна институция, която да подготвя следващите управленски кадри в образователната система“, подчертава директорът на Националния център.

Your Image Description

Свързани статии:

Защо е важно да се ходи на детска градина Да преоткриеш себе си Почетохме героите под връх Половрак Първолаци учат български с ромски приказки

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
Споделяне54Tweet
Предишна статия

Технологии и игра = обучение

Следваща статия

Над 200 000 деца с допълнителни занимания

Следваща статия

Над 200 000 деца с допълнителни занимания

Защо е важно да се  ходи на детска градина

Защо е важно да се ходи на детска градина

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Последни публикации

  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"