Средствата за обучение на студентите в определени професионални направления се увеличават
.Министерският съвет прие промени в няколко нормативни акта, свързани с висшето образование – за механизма за диференцирано финансиране на висшето образование, за условията и реда за предоставяне на стипендии на студентите, докторантите и специализантите и за условията и реда за утвърждаване на броя на приеманите за обучение студенти и докторанти в държавните висши училища. Това е поредна крачка в посока провежданата от Министерството на образованието и науката политика за обезпечаване пазара на труда с необходимите кадри и ограничаване на неефективни и дублиращи се в много висши училища специалности, което е довело до пренасищане с недобре подготвени специалисти в някои области.
С почти 40 млн. лв. се увеличават средствата за издръжка на обучението т.г. спрямо 2019-а
и те стават приблизително 413 млн. лв. Това позволява да се увеличат диференцираните нормативи за издръжка на обучението на един студент в определени професионални направления – „Педагогика“, „Педагогика на обучението по…“, „Теория и управление на образованието“, „Икономика“, „Администрация и управление“, „Туризъм“, „Социология, антропология и науки за културата“, „Филология“, „История и археология“, „Философия“, „Религия и теология“, „Психология“, „Социални дейности“, „Право“, „Обществени комуникации и информационни науки“, „Политически науки“, „Математика“, „Информатика и компютърни науки“, „Биологически науки“, „Химически науки“, „Физически науки“, „Науки за земята“, „Електротехника, електроника и автоматика“, „Машинно инженерство“, „Комуникационна и компютърна техника“, „Енергетика“, „Транспорт, корабоплаване и авиация“, „Архитектура, строителство и геодезия“, „Проучване, добив и обработка на полезни изкопаеми“, „Металургия“, „Химични технологии“, „Биотехнологии“, „Хранителни технологии“, „Горско стопанство“, „Общо инженерство“, „Материали и материалознание“, „Обществено здраве“, „Растениевъдство“, „Растителна защита“, „Животновъдство“ и „Национална сигурност“, с изключение на провежданото обучение от военните академии, висшите военни училища и Академията на МВР, за които коефициентът е различен. Само в педагогическите направления коефициентът за издръжката на един студент се увеличава от 1.25 на 1.6.
Предложените промени ще обхванат студентите и докторантите в първи курс на обучение, приети през учебната 2019/2020 година.
С предлаганите промени се усъвършенства и механизмът за диференцирано финансиране,
при който е отчетена необходимостта от инвестиции в определени области на висшето образование за осъществяване на подготовката на специалисти съобразно нуждите на българската икономика. Продължена е политиката, заложена в Стратегията за развитие на висшето образование, за концентриране на финансирането в професионални направления и висши училища, получили по-висока оценка за качество и съответствие с потребностите на пазара на труда, преструктуриране към професионални направления, за които се очаква бъдещ недостиг от кадри на пазара на труда, и насърчаване на профилната оптимизация. Тя е част от усилията, които МОН полага за повишаване ефективността на публичните разходи в системата на висшето образование.
Промени има и в условията и реда за предоставяне на стипендии на студентите, докторантите и специализантите от държавните висши училища и научни организации, за които държавата осигурява средства за издръжката на обучението им по специалности от професионалните направления „Педагогика“, „Педагогика на обучението по…“, „Машинно инженерство“, „Електротехника, електроника и автоматика“, „Енергетика“, „Транспорт, корабоплаване и авиация“, „Материали и материалознание“, „Проучване, добив и обработка на полезни изкопаеми, „Металургия“, „Химични технологии“, „Общо инженерство“ и по защитената специалност „Хидростроителство“ от професионално направление „Архитектура, строителство и геодезия“. Студентите ще получават ежемесечно стипендии в размер на 100 лв. при определени условия, свързани с индивидуалните резултати от задължителните държавни зрелостни изпити или държавния изпит за придобиване на професионална квалификация. Това изменение има за цел да мотивира завършващите средно образование с най-високи резултати от държавните зрелостни изпити да изберат и да се обучават по специалности от професионални направления с особена значимост за развитието на страната.
Променя се срокът за подаване на заявки на висшите училища за броя на приеманите студенти и докторанти. Той е до 10 февруари, вместо до 20-и, както е бил досега.
С цел усъвършенстване на нормативната уредба се предвижда още броят на приеманите за обучение студенти и докторанти по държавни висши училища и по професионални направления да се определя като произведение от максимално допустимия брой на приеманите за обучение студенти и докторанти по съответното професионално направление за всички държавни висши училища и разпределителен коефициент за всяко висше училище по съответното професионално направление. За целта е разработена Методика за определяне на разпределителен коефициент за всяко висше училище по професионално направление. Максимално допустимият брой на приеманите студенти и докторанти ще е в зависимост още от броя на завършващите средно образование в съответната учебна година и обвързването на профилната структура на висшето образование с потребностите на пазара на труда и на обществото.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg