Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 5, 2020

Защо е важно да се ходи на детска градина

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
29-01-2020
в Брой 5, 2020
A A
Снимката е участник в четвъртото издание на Националния фотоконкурс на НИОН „Аз-буки“ „Моето училище е най-хубавото“.
Автор Светла Чавдарова,
X клас, СУ „Христо Ботев“ – Славяново

Антоанета
НАЙДЕНОВА

При изпълнението на проекта „Активно приобщаване в системата на предучилищното образование“ ще бъдат обхванати 1500 детски градини и 50 000 деца. Той се изпълнява от МОН в партньорство с Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства (ЦОИДУЕМ). Бюджетът му е 82,5 млн. лв. и се финансира от ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“.
Проектът е насочен към разширяване на достъпа до предучилищно образование на децата от уязвимите групи и такива, живеещи в бедност. „Ефективно го изпълняваме от септември 2019 г. и ще приключи в средата на ноември 2021 г. Още при първата дейност за осъществяване на диагностика на очите на деца от 3 до 3,5 г. се включиха 1622 детски градини“, каза пред Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество ръководителят на Проекта Евгения Костадинова – директор на дирекция „Съдържание на предучилищното и училищното образование“. Според нея обаче по-важното е да бъдат обхванати 50 000 деца. Към декември 2019 г. в допълнително обучение по български език са се включили 11 378 деца, чийто майчин език е друг, които имат затруднения, или деца на емигранти, както и такива от смесени бракове или със специални образователни потребности. 2563 учители са ангажирани с тези обучения.
За да се осъществи образователната подкрепа на децата, директорите на детски градини могат да назначават допълнителни педагогически специалисти – психолози, логопеди, ресурсни учители, а също и непедагогически – помощник-възпитатели, помощници на учителя, образователни медиатори и социални работници, пояснява Евгения Костадинова. Досега в рамките на Проекта са назначени 115 педагогически и 224 непедагогически специалисти.
В дейностите на „Активно приобщаване в системата на предучилищното образование“ влиза и ранното откриване на обучителните затруднения на децата и оценяване на потребностите им от подкрепа. С тази цел досега са обучени 1630 учители.
Партньорът на МОН – ЦОИДУЕМ, отговаря за две от дейностите по Проекта, насочени към изследване на демографската специфика на регионите, влиянието на етнокултурните характеристики и образователния статус на родителите и мотивирането им да записват децата си в детски градини. „Предвиждаме да помогнем на родителите и при заплащането на таксите за детски градини – това ще стане още от февруари тази година. Надяваме се да обхванем около 50% от децата, които живеят в семейства, издържащи се със социални помощи, и имат очевидна нужда от такава подкрепа“, казва Евгения Костадинова.
„Ще следим много внимателно изпълнението на Проекта, защото плащането на таксите за детски градини на децата от рисковите групи е много важно за малките общини – коментира председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева. – Така се намалява дискриминационният елемент между имащи и нямащи и се увеличава посещаемостта на детските градини. Изследванията показват, че когато детето посещава детска градина, след това по-лесно се адаптира към училищната среда, а това ще намали неграмотността и броя на отпадащите от училище.“
„Предучилищната подготовка е изключително важна за децата. В тази възраст се изгражда тяхното емоционално, интелектуално и когнитивно развитие, помага за социализацията им – подчертава министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. – Системата на предучилищното образование е с най-висока норма на обществена възвръщаемост. Обхватът на децата на 4 години е най-важната интеграционна мярка и от нея зависи бъдещето на държавата. И това се доказва от големите разлики между децата, които ходят на детска градина, и тези, които не ходят.“
Министър Вълчев припомня, че на 6 февруари предстои да се направи обществено обсъждане по инициатива на омбудсмана за обхващане на 4-годишните деца в детските градини. В него ще участват експерти от МОН, както и социалните партньори. Ще се дискутират промени в нормативната уредба.
„При всички случаи разговорът, фокусиран върху системата на предучилищното образование, е добър и полезен. Ще позволи да разясним колко са важни посещаването на детска градина и предучилищната подготовка, добавя министърът. Според него това ще доведе и до дългосрочно увеличаване на парите за тях. В централния бюджет за тази и за 2021 г. са планирани по 70 млн. лв. за изграждането на нови детски градини в населените места, в които те не достигат. Освен това може да се разчита и на 13 млн. лв. по Механизма на европейското икономическо пространство, или т.нар. Норвежки финансов механизъм, с които ще се финансират определени дейности с фокус върху децата от проблемните и маргинализираните групи. „Само за обхвата на 4-годишните ще даваме допълнително за издръжката им 11 млн. лв. на системата на предучилищното образование“, обясни министър Вълчев. Допълнително ще се дават още 5 – 6 млн. лв. годишно за учебни помагала и закуски.
„В момента около 22% от децата не посещават детска градина и ¾ от тях са от семейства, които нямат никакво отношение към образованието и в тях децата растат в липса на образователна среда – каза министър Вълчев. – Те трябва да бъдат обхванати, за да можем да пресечем неграмотността. Добрата новина е, че ще имаме възможността да поемем таксите на над 50% от децата, тоест на всички родители, които получават семейни помощи. За тях това ще бъде нещо като втора семейна помощ. Ще направи системата на предучилищното образование една от най-достъпните.
Вярвам, че образованието е темата, която може да обедини българското общество – категоричен е министър Вълчев. – Тя ще ни приближи и до другите държави от Европейския съюз. В либерална Франция от три години е задължителна предучилищната подготовка за 3-годишните, а в Румъния задължителното обучение е 3+12 години.“

Your Image Description

Свързани статии:

НЦПКПСПоколение XXI век се нуждае от учители XXI век Да преоткриеш себе си Реновират Гимназията по електроника и електротехника в Пловдив Как се градят здрави подвижни мостове от… спагети

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
Споделяне199Tweet
Предишна статия

Над 200 000 деца с допълнителни занимания

Следваща статия

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Следваща статия
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Стипендианти на „Еврика“

Да преоткриеш себе си

Образование за утрешния ден

Последни публикации

  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация
  • За лидерството в образованието – с факти и аргументи
  • Две начала. Словашкият сюрреализъм и неговият европейски контекст
  • По стъпките на Ботев
  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"