Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 51-52, 2020

Акад. Юлиан Ревалски, председател на Българската академия на науките: Предлагаме 25 продукта с висока степен за внедряване

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
17-12-2020
в Брой 51-52, 2020
A A
Юлиан Ревалски завършва „Математика“ в СУ „Св. Кл. Охридски“ със златна значка (1981). От 1986 г. е член на екипа на Института по математика и информатика при БАН. Последователно преминава през всички академични длъжности, а в периода 2012 – 2016 г. е директор на Института. През 2015 г. е избран за действителен член (академик).
Има 60 научни публикации, цитирани над 600 пъти. В края на ноември 2020 г. е преизбран за председател на Академията с втори мандат.

Интервюто взеЗина СОКОЛОВА

Акад. Ревалски, бихте ли очертали накратко постигнатото в първия Ви мандат?

– На първо място бих поставил факта, че заедно с всички колеги в Академията успяхме да възвърнем на високо ниво авторитета на Българската академия на науките. Това стана не само чрез нашата обичайна научноизследователска работа и приложна дейност, но и чрез редица други дейности и инициативи, които извършихме като експерти за различни държавни институции. И мога уверено да кажа, че в обществото, сред вашите колеги в медиите и в държавните институции, за БАН се говори с уважение като за организация, полезна за обществото в редица аспекти.
На второ място – нещо, което също е важно, ще посоча финансирането на Българската академия на науките, както чисто бюджетното, така и проектното. Специално искам да отбележа проектното, тъй като през 2019 г. имахме повече средства по проекти, отколкото имахме от бюджета. Бюджетът ни беше под 100 млн.лв., а над 100 милиона лева привлякохме от проекти по три линии. Първата това са центровете за върхови постижения и центровете за компетентност. Те подобряват изключително много научната ни инфраструктура, правят я уникална и на съвременно европейско и световно ниво. Следват националните проекти по линия на Фонд „Научни изследвания“ и националните научни програми.
И разбира се, нашето участие в международните програми, което традиционно е силно. Не на последно място, това е актуализираната Национална пътна карта за научна инфраструктура, която ежегодно, за трета поредна година, увеличава средствата, с които подкрепя ключови научни инфраструктурни проекти в България.
Това са двете много важни неща, постигнати през първия мандат – издигане авторитета на БАН и подобряване на финансирането както по линия на бюджета, така и по линия на проектното финансиране.

– Кои са по-важните задачи и цели на втория мандат? Самата кандидатура предполага, че искате нещо да довършите и да продължите напред?
– Започнахме две неща, които не успяхме да довършим. Първото е стабилизиране и устойчиво развитие на човешкия научен потенциал. Още не сме стигнали дотам да кажем, че обстановката в Академията във всяко отношение – както като финансиране, така и като условия за работа и професионална среда, е на такова ниво, че да осигури възпроизводството на научния потенциал. Това всъщност е най-важната задача за втория мандат.
Другата важна задача, която започнахме частично с реновирането на централната ни сграда, е осъвременяването на сградния фонд на Академията, който спешно се нуждае от това.
Задачата е изключително амбициозна и ние не можем да я свършим сами. Става въпрос за големи инвестиции от порядъка на 60 млн. лв. – разбира се, те няма да се дадат наведнъж. Състоянието на сградния фонд на основните институти, в които е поместена тази модерна апаратура и които ще бъдат домакини на центровете за върхови постижения и за компетентност, не е добро. А в някои случаи е направо плачевно.
Едно от предложенията ни е тази задача, която не можем да свършим сами и която ще създаде съвременни условия на труд на нашите колеги, да бъде включена в плана на ЕС за възстановяване.

– 2019 г. мина под знака на 150-годишнината на БАН и успехите на българската наука през всичките тези години. Кои според вас са основните предизвикателства пред бъдещото развитие на Академията?
– В Стратегията за развитие с хоризонт 2030 г. БАН трябва да се превърне в лидер в регионален мащаб като научноизследователска организация. Това е амбициозна цел, чието изпълнение започва сега и ще бъде на два етапа. Първо трябва да утвърдим и разширим връзките с международните организации, след което да постигнем целта да станем лидер като научна организация в региона.
Второто голямо предизвикателство е нещо, което обществото очаква от нас – научните изследвания да водят до повече иновации, които да подобряват конкурентоспособността на българската икономика и качеството на живот на гражданите.
През следващия програмен период в Европа (2021 – 2027 г.) основният акцент във финансирането от структурните фондове ще бъдат научните изследвания с иновативен характер. Това е още едно голямо предизвикателство, пред което е изправена Академията – като най-голяма научна организация, да допринесе за ефективно изпълнение на „Хоризонт Европа“ и за издигане на нивото на иновациите в България.

– С какви инструменти ръководството на БАН стимулира научната работа и превръщането на резултатите от нея в иновативни продукти?
– Първо ще кажа за нещо, което се прави от години, макар да не е много известно на обществото. Нетната субсидия на БАН, онази част, която не е за централизирани разходи, свързани с оперативни и други дейности, се разпределя на принципа на постигнати резултати. Т.е. част от финансирането на институтите зависи от резултатите – по-добрите получават повече. Това е инструмент, който е справедлив и същевременно стимулиращ, като в него са включени и фундаменталните, и иновативните изследвания.
На второ място, това са специалните програми, които чрез бюджета на БАН финансират целево разработки, които стигат до патенти. Заделили сме средства за насърчаване и на висококачествената научноизследователска дейност, а не само на патентната. Не на последно място – тъй като и моралната оценка е важна, на всеки две години връчваме награди на млади учени, както и отличия за постигнати научни резултати от утвърдени учени.
По-голямата част от тези мерки се прилагат от доста години и дават резултат, като в изминалия мандат засилихме още повече стимулирането на патентната дейност, както и на висококачествените научни изследвания.

– Какво ще кажете за трите върха на равностранния триъгълник БАН – държавата – бизнеса?
– Тук бих се пошегувал, че наистина това е триъгълник, но не бих казал, че е равностранен. По отношение на взаимодействието на БАН с държавните институции нещата много се подобриха. Традиционно БАН изпълнява ролята на основен експертен център, но през последните години тази наша роля се засили чрез редица проекти, които ни бяха възложени от Министерския съвет. Извършихме редица експертизи и за Народното събрание, и за Президентството. Не на последно място, с едно постановление на МС от т.г. БАН е определена като основен експертен център на държавните институции. Дотук добре.
Но между нас и бизнеса разстоянието е по-голямо от това, което ни се иска да бъде. Стъпки за сближаване трябва да се направят и от двете страни. Готови сме да извървим нашия път, неколкократно сме подчертавали това. През пролетта заедно с Агенцията за малки и средни предприятия, организирахме конференция, за която се бяха записали близо 400 участници. БАН беше приготвила за представяне 25 разработки с висока степен на готовност за внедряване, но конференцията се провали заради пандемичната обстановка. Подобни контакти са изключително полезни и търсим начин да ги реализираме в създалата се сложна обстановка.
Държавата си партнира добре с бизнеса в много направления. И по отношение на науката тя би могла да насърчи бизнеса да инвестира в научни изследвания, примерно с политика за данъчни облекчения. Европейска тенденция е инвестициите в наука да достигнат поне 3% от БВП на съответната държава, като трите процента да се поделят между държава и бизнес. За съжаление, в България сме твърде далеч от тази цел.

– Как се прави наука в условия на пандемия? Погледът на всички сега е обърнат към учените навсякъде по света. Какво можем да очакваме от нашите учени?
– В България и по света учените и лекарите са тези, които дадоха рецепта как да се действа, иначе правителствата нямаше да знаят как да реагират.
Българските учени, особено в областта на биомедицината, не правят изключение. Подкрепа получават от колегите си в областта на обществените, хуманитарните, математическите и инженерните науки. Те също имат принос към изследванията, свързани с пандемията. Но има и изследвания от други области, които трябва да продължават, като екология, ИКТ, биоразнообразие и редица други.
Ние спешно реорганизирахме дейностите, свързани с този тип изследвания, които също са много важни. И направихме график на дежурства в институтите, за да може работата по тях да не спира.

– Успявате ли да привличате повече млади хора да се занимават с наука? Каква е политиката на БАН, как ще продължите и в бъдеще?
– През последните 5 – 6 години една от областите, в която имаме успех, са специалните младежки програми. Появи се статутът на постдокторант, който не съществуваше в България. Но все още, като цяло, условията в БАН, свързани с човешкия потенциал, не са на необходимото ниво, за да мотивират младите хора да останат на работа в Академията. Кандидати за младежките програми има, но те мислят и за бъдещата си кариера, когато няма да са бенефициенти на тези програми. Все още не сме постигнали това, което ни трябва. А за да го постигнем, се нуждаем от адекватна оценка на труда на учените в БАН, което ще рефлектира върху заплащането им. На второ място, това са съвременните условия за научни изследвания. Пътят, който трябва да извървим, не е лек.

Your Image Description

Свързани статии:

Васил Димитров, изпълнителен директор на „Фреш радио груп“ ЕООД: Без култура няма нация Димитър Асенов, директор на Националния център за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти: Учителят на XXI век е в нова роля Еврокомисар Илиана Иванова пред „Аз-буки“: Искаме да привлечем нови участници в „Хоризонт Европа“ Биопечатат човешка кожа за козметични цели

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Интервю

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Да станеш сенсей

Следваща статия

Наученото на младини е за цял живот

Следваща статия
Наученото на младини е за цял живот

Наученото на младини е за цял живот

Златният Хипократ на Белене

Златният Хипократ на Белене

Очите на децата казват всичко

Очите на децата казват всичко

Последни публикации

  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"