Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 6, 2020

Ретро фитинг на тролейбус

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
05-02-2020
в Брой 6, 2020
A A

Зина СОКОЛОВА

Ефективното мащабно използване на възобновяема енергия е една от основните задачи пред учени и политици през XXI век. Това е пътят за предот­вратяване на глобалното затопляне, което заплашва да унищожи живота на планетата. Науката овладя производството на енергия от природни ресурси, сега трябва да се осигури и нейното съхранение, което ще гарантира ефективното ѝ използване. И тук идва ред на развитието на водородните технологии, при които водородът се явява енергийният склад. Той може да се получи чрез електролиза, т.е. разлагане на водата при използване на възобновяема енергия, и да се конвертира обрат­но в енергия и топлина, когато и където е необходимо. При тази конверсия отпадният продукт отново е вода, т.е. енергийният цикъл е „от вода до вода“.
В момента най-напредналите държави от Северозападна Европа могат да се похвалят и с най-голямо потребление на енергия, базирана на водорода. В транспортния сектор водородните технологии вече навлизат в комерсиален стадий.
Защо се обръща толкова голямо внимание на водородната електромобилност? Потърсихме отговор от проф. Дария Владикова от Института по електрохимия и енергийни системи на БАН.
„Водородната електромобилност навлезе много сериозно и отговорно в новите европейски регламенти и директиви, които са задължителни за страните членки, защото всички заедно трябва да работим за спасяване на планетата – казва тя. – 30% от въглеродните емисии идват от транспорта. Въпросът е твърде сериозен и вече не може да спекулираме с това, че глобалното затопляне го е имало и преди. Учените направиха анализ на повишаването на температурите за 100 000 години.
Вярно е, че периодично има цикли на увеличаване на емисиите от въглероден диоксид и затопляне. Но винаги се стига до едно максимално ниво, а след това следва минимум, т.е. има флуктуация нагоре и надолу. Тревожното е, че през 1950 г. земята стига до един такъв максимум, но емисиите продължават драстично да се повишават – няма флуктуация надолу. Това представлява заплаха, защото вече не става дума само за стандартно отклонение. Изправени пред този катаклизъм, учени и политици започнаха да си сътрудничат в глобален аспект. За озонова дупка се говори по-усилено от 80-те години на миналия век. С годините се формира и политика срещу тази заплаха за планетата, която през 2000 г. става глобална. Същата година водородната енергетика е обявена за енергетиката на XXI век.“
Европейската водородна платформа се утвърждава официално през 2003 г. на световен форум с политици и учени от Европа, САЩ и Япония. През 2008 г.
се създава съвместното предприятие „Горивни клетки и водород“, което е публично-частна инициатива на ЕС, индустрията и науката. Така започва организираната европейска политика за декарбонизация, като в нея има два основни стълба – транспорт и енергетика. В момента в България се работи интензивно в транспортния сектор. Европейските изисквания в тази насока са много високи, тъй като
вредните емисии не признават политическите граници.
България е в групата на първите 14 държави, които приеха водорода като алтернативно гориво и поеха ангажимента да въведат водородната електромобилност. До 2030 г.
у нас трябва да бъдат изградени над 10 зарядни станции и да се пуснат в експлоатация над 600 превозни средства на водород. Освен инфраструктурни са необходими и законодателни промени. Затова Министерството на регионалното развитие и благоустройството създаде работна група, която да изработи наредба за строежа и експлоатацията на водородните зарядни станции.
„Хубавото в случая е, че вече има определени политики за подкрепа на електрическите коли с батерии, които автоматично могат да се прилагат и за електромобилите на водород. Много е важно да изпълним в срок поетите пред ЕС ангажименти, тъй като в противен случай ще започнат санкции – подчертава проф. Владикова. – Тук ми се иска да уточня, че водородът не изгаря – колите на водород също са електромобили, подобно на електрическите коли. Те работят с горивна клетка, а другите – с батерии, повечето хора бъркат тези неща.“
Извън изпълнението на поетите политически ангажименти и вноса на електромобили на водород другият много важен момент е да се създаде и надгражда съответната експертиза. Затова учените търсят нишата, която да е перспективна и икономически изгодна за България.
„Не може да се състезаваме със силно развитите икономически страни, които произвеждат водородни автобуси и коли, но можем да осъвременяваме наличния транспортен парк – категорична е проф. Владикова. – Още преди 3 години тръгнахме с идеята за ретро фитинг на тролейбус, който може да се движи и с електричество, и с водород, без да е свързан с мрежата. Иска ни се да създадем експертиза в тази насока, за да можем да модернизираме стари превозни средства първо у нас, а защо не и в съседни държави. В момента идеята за ретро фитинг става много популярна в Европа, като акцентът се поставя върху ретро фитинг на влакове. Тази година ще има проект за маневрени локомотиви, в който ще се опитаме да участваме.Специализирането на България в създаването на хибрид между горивна клетка и батерия залегна в Националната рамка за политики за въвеждане на алтернативни горива и инфраструктура. Благодарение на националната научна програма „Нисковъглеродна енергия за бита и транспорта“ на Министерството на образованието и науката вече реализираме на национално ниво идеята за ретро фитинг на тролей на Софийска община. Надяваме се до една година да можем да направим демонстрации с хибридния тролейбус. Парите по този проект се осигуряват от МОН. Но е важно след това и другите министерства и фирмите да подкрепят тази инициатива и да създадем предприятие за конверсия на големи транспортни съоръжения към нулеви емисии. Благодарение на финансирания от МОН проект „Съхранение на енергия и водородна енергетика“, като част от Пътната карта на инфраструктурите, започваме изграждането на киберфизична платформа за оптимизиране на системата батерия/горивна клетка – уникална и изключително полезна апаратура. Иновациите тръгват от науката, но науката трябва да предаде щафетата на бизнеса, което се надяваме скоро да се случи и в България. Атрактивното при използването на водорода в транспорта е, че той е свисока енергийна плътност и с едно зареждане за около 5 минути лек автомобил изминава 700 км. Това го прави перспективен за влакове, автобуси, тирове. Батериите не могат да покриват такива разстояния и са подходящи за мащабите на градско каране. Вече се работи по внедряването на водородните технологии в големите кораби и самолетите.“

Your Image Description

Свързани статии:

Изкуство, наука и зли духове Градим Център по мехатроника и чисти технологии Китай стартира голям космически проект Изминалите 7 години са най-топлите в историята*

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
Споделяне6Tweet
Предишна статия

Нов живот за стара сграда

Следваща статия

Изкуство, наука и зли духове

Следваща статия
Изкуство, наука и зли духове

Изкуство, наука и зли духове

Код „Провокация“

Код „Провокация“

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Защо лайквам, а не харесвам?

Последни публикации

  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Mathematical Modelling of the Transmission Dynamics of Pneumonia and Meningitis Coinfection with Vaccination
  • Най-добрите математици сред студентите
  • Games in Function of Development of Multiplication Skills
  • A Pedagogical Method of Teaching Nested Loops in Introductory Programming Courses
  • Българските азбуки и чатджипити
  • Предизвикателства на дигиталната трансформация в обучението за комуникация при кризи
  • Дигиталното рисуване в обучението по рисуване на студенти от педагогическите специалности
  • Трансконтиненталният трансфер на Фрьобеловата педагогика – американският контекст
  • Българската литературна класика за деца. Образованието и образователните институции. Идейно-естетически, педагогически, етично-културологични аспекти
  • Изграждане на компетенции и компетентности за моделиране в обучението по математика в детската градина и началното училище при студенти бъдещи учители
  • Сп. „История“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • „Аз-буки“ проведе семинар за публикуване на научни изследвания във ВТУ „Тодор Каблешков“
  • Снимка на броя: За глаголицата с обич
  • Над 48 000 зрелостници на матура по профилиращ предмет или по професия
  • Български учени привлякоха вниманието на Би Би Си
  • Български принос в космическо откритие
  • Премиера на книгата „Написаното остава. Пиши правилно! 101 езикови бележки“
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 20/2025 г.
  • INSAIT събира у нас научен директор на НАСА и водещи световни учени
  • Националната агенция по оценяване и акредитация подписа споразумение с работодателите
  • Подобряват система от санкции в училище

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"