Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 13, 2021

В началото бяха историята и природните науки

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
31-03-2021
в Брой 13, 2021
A A
Наследник на възрожденски традиции, днес 6. ОУ „Св. Никола“ продължава да е желано училище

Преди 180 години и към четирите черкви в тогавашна Ески Заара, днешна Стара Загора, е имало килийни училища. Първенците хаджи Господин Славов, Александър Екзарх и др. осъзнават, че в града трябва да се въведе светско образование, тъй като децата, завършили килийното училище, продължават да се учат в „греческото“ и да се гърчеят. Те решават да издирят и поканят за учител човек, който владее взаимоспомагателната Ланкастърска метода. Такава личност е просветителят Атанас Иванов, по това време учител в Габровското взаимно училище. На 1 март 1841 г. към килийното училище на храма
„Св. Николай Чудотворец“ даскал Атанас влиза за първи път в час. Учениците започват да изучават аритметика, природни науки, история, нравоучение, вероучение, хигиена и т.н.
Интересът към този вид обучение е много голям. Към училището прииждат ученици от целия регион. Построяването на ново, голямо училище е неизбежно. Храмът „Св. Николай“ дава първите 90 златни гроша. Средства даряват първенци от махалата. Други помагат с материали и труд.
През 1850 г. триетажната сграда е готова. На първия етаж е началното школо, на втория – класното мъжко, а на третия – девическото училище. Тук са били учители Петко Р. Славейков и Атанас Илиев. Три години ученици са Васил Кунчев – Левски, революционерът Кольо Ганчев, братя Михаил и Георги Жекови. През 1863 г. първокласниците изучават Новия завет и свещена история, землеописание, краснописание, кратка числителница и др.
От 1896 г. до днес всичко, случило се в Шесто основно училище, се знае с абсолютна точност. Научаваме подробностите от Летописната книга, водена всяка година до 1946-а, на последната страница подписана от кмета и подпечатана с червен восък и печата на Стара Загора. В началото на всяка учебна година са изписани имената на учителите. Записването на учениците е ставало от 10 до 14 септември. На 15 септември се извършва водосвет, а от 16 септември започват редовни учебни занятия. Основната заплата на главния учител е 2040 лв., а на останалите – по 2000 лв. На всеки
6 години получават повишение по 200 лв. Към основната заплата на всеки учител се прибавят и по 100 лв. годишно. Всяка учебна година е завършвала с изпити на всички и урок пред цялата общественост. Любопитна е специалната Книга на ревизиите. Тя се води от 1901 г.
Първият направил проверка е околийският училищен инспектор.
Днес първото светско старозагорско школо е голямо, модерно, иновативно, желано и знаково за града и региона. В него 964 ученици се обучават от 81 учители. Високите резултати са индикатор за качествено образование. През учебната 2019/2020 г. седмокласниците показват 55,63 точки на НВО по математика, което нарежда 6. ОУ „Свети Никола“ първо в областта сред основните училища и на трето след ППМГ „Гео Милев“ – Ст. Загора, и ППМГ „Н. Обрешков“ – Казанлък. И по БЕЛ училището е сред първите в областта, като 89 от децата са с резултат над 90 точки. Призови места печелят учениците в общински, регионални и национални олимпиади и състезания.Ученикът от VII клас Димитър Делев е на първо място на националния кръг на олимпиадата по история и цивилизации през 2020 г. В училището учи и една от най-талантливите шахматистки на България Фабияна Костадинова – европейска шампионка за деца до 9-годишна възраст, отличен математик и носител на награда на кмета „Млада Загора“.
Училището изпълнява два проекта по програма „Еразъм+“. През 2019 г. почели иновативен проект в партньорство с училища от Белгия, Лондон, Уелс, Словения, Испания, Гърция и България, подкрепени от специалисти от Thomas More University of Applied Sciences в Белгия и от Департамента за образование и деца на Уелс. Разработени са съвместни уроци и публикации в подкрепа на учителите в прехода към иновативни практики. Приложението на метода „Обърната класна стая“, съвместно с колеги от 8 държави насърчава създаването на образователни мултимедийни продукти и използването на нови стратегии в груповата работа с деца. Участието в курсовете Using E-Leаrning Platforms, Going Digital in Innovative Classroom и Innovative Approaches to Teaching развива идеята за иновативна класна стая.
От 2019 г. „Свети Никола“ работи върху проект по ИКТ програмата на МОН и по няколко национални програми. „По примера на някогашното Светиниколско училище, което е било стожер на духовността, наша главна цел е духовното възпитание на учениците ни – разказва директорът Дарина Гайдарова. – Всеки ученик има възможност да избере извънкласна дейност. При поставяне на задачата да се проучат родовите корени на децата, се оказа, че тук учат наследници на капитан Петко войвода, на Пейо Яворов, на поета Кирил Христов, прапраправнучки на даскал Атанас Иванов и т.н.
Специално внимание отделяме на историята на Стара Загора и региона. Много от часовете по история се провеждат в Регионалния исторически музей, в метоха, пред паметниците. Отбелязваме годишнините на великите българи. Децата подготвят програми. Тази година четвъртокласниците написаха творби, посветени на гибелта на Левски. Творбите ще издадем в книга. Предстои да направим постоянен кът на Апостола. За Националния празник всяка паралелка пресъздаде със слово, рисунка или пиеса боевете при Стара Загора. Събраните материали също ще издадем.
По повод юбилея учениците писаха есета, стихотворения и разкази. Те ще бъдат отпечатани в сборник с работно заглавие „Моето училище в миналото, настоящето и бъдещето“. Със същото мото е и юбилейното издание на в. „Чудотворец“ и брошура, посветена на годишнината. Рисунките по същата тема също ще бъдат издадени“, изброява директорката.
180 дръвчета ще посадят 180 деца и родители, за да продължат мисията на светиниколци. Ще се проведе състезанието „Българският език е лесен и интересен“. Във викторината
„180 години Светиниколско училище в Стара Загора“ ще премерят знания малките ученици.
Тържествена, цветна и силно зареждаща ще бъде кулминацията на годишнината. В деня на светите братя Кирил и Методий – 11 май, в античния форум „Августа Траяна“, в грандиозен спектакъл ще бъде претворена история, събрала минало, настояще и бъдеще. Тържествените чествания ще приключат с празничен флашмоб на завършващите четвъртокласници.

Your Image Description

Свързани статии:

Как се става иновативно училище Рентгеновият лазер* АМТИИ открива нова бакалавърска програма „Еразъм+“ вече обхваща първокурсници и докторанти

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Юбилей

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Екоучилище на щастието

Следваща статия

Как се става иновативно училище

Следваща статия
Как се става иновативно училище

Как се става иновативно училище

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

До 1,2 млн. евро за университетски проекти

56% от европейците искат повече пари за борба с кризата

„Еразъм+“ вече обхваща първокурсници и докторанти

Последни публикации

  • Излезе първо класиране за прием в I клас в София
  • Кариерен форум за студенти в София
  • Кариерен форум за студенти в София
  • Професии с традиции
  • Кой познава най-добре правилата на пътя
  • Критичен поглед към съвремието
  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"