Регионалният център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование – Хасково, не оставя необхванато дете
Въпреки трудностите, предизвикани от пандемията, нямаме необхванато дете със специални образователни потребности на територията на област Хасково. Колеги пътуват и с личните си автомобили, за да оказват необходимата подкрепа дори и на едно дете в отдалечени населени места.“ Това споделя пред „Аз-буки“ Светла Йотова, директор на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование – Хасково. По думите ѝ, в електронното обучение от разстояние са обхванати около 90% от децата, които имат нужда от специална подкрепа. А с онези, които нямат достъп до интернет или електронни устройства, се работи чрез т.нар. работни листове. Към момента трудности има единствено в с. Белополци, община Ивайловград, където се използват работни листове, разнасяни от училищен медиатор.
„След лекия стрес през пролетта на миналата година, вече няма проблеми при превключването към онлайн обучение. Колегите са по-подготвени, работи се през месинджъри, чрез платформата MS Tеams и където се налага – чрез работни листове“, обяснява събеседничката ми. Освен това всеки от нейните колеги създава през миналото лято по 5 презентации, 5 видеоурока и голям брой работни листове, които са достъпни за родители и учители в електронна библиотека на интернет страницата на Регионалния център.
Поддържа се връзка и с родителите. „Силно заинтересованите родители присъстват по време на онлайн уроците и там, където те подкрепят детето и обучението му, се постигат успехи“, отбелязва Йотова.
Петдесетте ресурсни учители, психолози и логопеди на Центъра работят директно с около 400 деца със СОП в 78 детски градини и училища. Заедно с това подпомагат дейността на създадените екипи за ресурсно подпомагане в 8 училища, които се грижат за развитието на близо 160 ученици. Оказват им и методическа подкрепа, каквато предоставят и на колегите си от трите центъра за специална образователна подкрепа в Хасково, Харманли и Свиленград. В тях се обучават още около 300 деца. Общо малко над 800 са децата със СОП в областта, показва поддържаният от Центъра регистър. Различна подкрепа и терапии се прилагат и в административната сграда на Центъра, където са изградени кабинети за сензорна терапия и за ерготерапия.
„В началото на учебната година нашите ресурсни учители, психолози и логопеди правят оценка и разработват план за подкрепа и разпределения, съобразени с възможностите и потребностите на нашите деца. Прилагаме двоен метод на работа – извеждане на детето в ресурсен кабинет и присъствие на ресурсен учител в класната стая“, разказва Йотова. Отбелязва, че още през 2006-а, когато ръководената от нея институция е създадена като регионален ресурсен център, в работата се залага на прилагането на технологиите. „Още тогава успяхме да закупим лаптопи за всички колеги. Защото при нашата работа е особено важно да се онагледява образователният процес. Нашите деца имат дефицити и с тях не може да се работи както с останалите.
А чрез лаптопите колегите могат да прилагат различни образователни игри“, пояснява тя.
Събеседничката ми подчертава, че особено държи на постоянната квалификация на своя екип, за да бъдат колегите ѝ максимално полезни на децата със специални потребности. Затова и през последните години те преминават през множество обучения. „От НБУ ни съдействат при последните квалификации на нашите специалисти. Партнираме и с неправителствени организации и различни обучителни центрове. Колегите преминават и през курсове по Националната програма за квалификация на МОН“, казва Йотова. В Центъра се поддържа и допълва специализирана литература, закупуват се специални карти за работа за ресурсните учители и енциклопедии – за психолозите.
„В последните години в екипа се включиха и млади колеги, което особено ме радва. Назначавам и млади педагози без никакъв опит. И въпреки някои разочарования сега при нас са прекрасни млади и много амбициозни хора. Както се казва, те си се отсяха и остана златният пясък“, коментира директорката на Центъра.
Сред трудностите в работата тя посочва факта, че на много места ресурсният учител се налага да подпомага по 1 – 2 деца. А това затруднява достигането на необходимия норматив, тъй като налага доста пътуване. „Но не сме оставили нито едно дете неподкрепено. И горе-долу половината колеги пътуват с личните си автомобили, за да работят с децата в две или три села“, споделя Йотова. Затова е важно и оптималното логистично разпределение на наличните специалисти. „При назначаването им се съобразявам и с тяхното местоживеене, така че да обхванат и близки населени места и да покрием цялата територия на област-
та“, казва Йотова. Въпреки това се налага например неин колега от Ивайловград да се грижи за децата от града и да пътува до 43 км, за да работи с деца от с. Белополци, с. Железино и с. Свирачи.
„Регионалният център изпраща специалисти там, където не могат да се справят и където няма изградени екипи за ресурсна подкрепа. Една от функциите ни е да оказваме и методическа подкрепа на училищните екипи и на ЦСОП. Провеждаме и обучения по две теми годишно, одобрени от МОН. Регионалният център разработва темите, пуска график към всички училища и детски градини и те изпращат свои педагози, които получават и кредити. Тази година, поради обстановката, сме провели само онлайн обучение, но не преставаме да подкрепяме колегите“, казва още директорката. Центърът има и открита гореща линия за подкрепа и консултации на родители, учители и ученици, като на нея отговарят психолози от РЦПППО – Хасково.
Базата на Центъра е прекрасна, има сензорни стаи, логопедичен кабинет, обучителен център, стълбищен подемник за хората с инвалидни колички. На разположение са и 43 ресурсни кабинета, изградени в детски градини и училища в 12-те общини в областта. Те са създадени и обзаведени преди години от Центъра, който сега е сключил договори с образователните институции и те ги поддържат и дообогатяват.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg