Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 15, 2021

Подкрепа в нужния момент

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
14-04-2021
в Брой 15, 2021
A A
Педагозите
пътуват с личните си автомобили, за да оказват подкрепа на всяко едно дете дори и в отдалечените населени места

Въпреки трудностите, предизвикани от пандемията, нямаме необхванато дете със специални образователни потребности на територията на област Хасково. Колеги пътуват и с личните си автомобили, за да оказват необходимата подкрепа дори и на едно дете в отдалечени населени места.“ Това споделя пред „Аз-буки“ Светла Йотова, директор на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование – Хасково. По думите ѝ, в електронното обучение от разстояние са обхванати около 90% от децата, които имат нужда от специална подкрепа. А с онези, които нямат достъп до интернет или електронни устройства, се работи чрез т.нар. работни листове. Към момента трудности има единствено в с. Белополци, община Ивайловград, където се използват работни листове, разнасяни от училищен медиатор.
„След лекия стрес през пролетта на миналата година, вече няма проблеми при превключването към онлайн обучение. Колегите са по-подготвени, работи се през месинджъри, чрез платформата MS Tеams и където се налага – чрез работни листове“, обяснява събеседничката ми. Освен това всеки от нейните колеги създава през миналото лято по 5 презентации, 5 видеоурока и голям брой работни листове, които са достъпни за родители и учители в електронна библиотека на интернет страницата на Регионалния център.
Поддържа се връзка и с родителите. „Силно заинтересованите родители присъстват по време на онлайн уроците и там, където те подкрепят детето и обучението му, се постигат успехи“, отбелязва Йотова.
Петдесетте ресурсни учители, психолози и логопеди на Центъра работят директно с около 400 деца със СОП в 78 детски градини и училища. Заедно с това подпомагат дейността на създадените екипи за ресурсно подпомагане в 8 училища, които се грижат за развитието на близо 160 ученици. Оказват им и методическа подкрепа, каквато предоставят и на колегите си от трите центъра за специална образователна подкрепа в Хасково, Харманли и Свиленград. В тях се обучават още около 300 деца. Общо малко над 800 са децата със СОП в областта, показва поддържаният от Центъра регистър. Различна подкрепа и терапии се прилагат и в административната сграда на Центъра, където са изградени кабинети за сензорна терапия и за ерготерапия.
„В началото на учебната година нашите ресурсни учители, психолози и логопеди правят оценка и разработват план за подкрепа и разпределения, съобразени с възможностите и потребностите на нашите деца. Прилагаме двоен метод на работа – извеждане на детето в ресурсен кабинет и присъствие на ресурсен учител в класната стая“, разказва Йотова. Отбелязва, че още през 2006-а, когато ръководената от нея институция е създадена като регионален ресурсен център, в работата се залага на прилагането на технологиите. „Още тогава успяхме да закупим лаптопи за всички колеги. Защото при нашата работа е особено важно да се онагледява образователният процес. Нашите деца имат дефицити и с тях не може да се работи както с останалите.
А чрез лаптопите колегите могат да прилагат различни образователни игри“, пояснява тя.
Събеседничката ми подчертава, че особено държи на постоянната квалификация на своя екип, за да бъдат колегите ѝ максимално полезни на децата със специални потребности. Затова и през последните години те преминават през множество обучения. „От НБУ ни съдействат при последните квалификации на нашите специалисти. Партнираме и с неправителствени организации и различни обучителни центрове. Колегите преминават и през курсове по Националната програма за квалификация на МОН“, казва Йотова. В Центъра се поддържа и допълва специализирана литература, закупуват се специални карти за работа за ресурсните учители и енциклопедии – за психолозите.
„В последните години в екипа се включиха и млади колеги, което особено ме радва. Назначавам и млади педагози без никакъв опит. И въпреки някои разочарования сега при нас са прекрасни млади и много амбициозни хора. Както се казва, те си се отсяха и остана златният пясък“, коментира директорката на Центъра.
Сред трудностите в работата тя посочва факта, че на много места ресурсният учител се налага да подпомага по 1 – 2 деца. А това затруднява достигането на необходимия норматив, тъй като налага доста пътуване. „Но не сме оставили нито едно дете неподкрепено. И горе-долу половината колеги пътуват с личните си автомобили, за да работят с децата в две или три села“, споделя Йотова. Затова е важно и оптималното логистично разпределение на наличните специалисти. „При назначаването им се съобразявам и с тяхното местоживеене, така че да обхванат и близки населени места и да покрием цялата територия на област-
та“, казва Йотова. Въпреки това се налага например неин колега от Ивайловград да се грижи за децата от града и да пътува до 43 км, за да работи с деца от с. Белополци, с. Железино и с. Свирачи.
„Регионалният център изпраща специалисти там, където не могат да се справят и където няма изградени екипи за ресурсна подкрепа. Една от функциите ни е да оказваме и методическа подкрепа на училищните екипи и на ЦСОП. Провеждаме и обучения по две теми годишно, одобрени от МОН. Регионалният център разработва темите, пуска график към всички училища и детски градини и те изпращат свои педагози, които получават и кредити. Тази година, поради обстановката, сме провели само онлайн обучение, но не преставаме да подкрепяме колегите“, казва още директорката. Центърът има и открита гореща линия за подкрепа и консултации на родители, учители и ученици, като на нея отговарят психолози от РЦПППО – Хасково.
Базата на Центъра е прекрасна, има сензорни стаи, логопедичен кабинет, обучителен център, стълбищен подемник за хората с инвалидни колички. На разположение са и 43 ресурсни кабинета, изградени в детски градини и училища в 12-те общини в областта. Те са създадени и обзаведени преди години от Центъра, който сега е сключил договори с образователните институции и те ги поддържат и дообогатяват.

Your Image Description

Свързани статии:

Зограф преподава тайните на иконописта Малкото училище с големите цели В битка за всяко дете Професията дава шанс

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Никой не остава без работа

Следваща статия

Зограф преподава тайните на иконописта

Следваща статия
Зограф преподава тайните  на иконописта

Зограф преподава тайните на иконописта

Малкото училище с големите цели

Малкото училище с големите цели

В ход е дигиталното обучение

В битка за всяко дете

Последни публикации

  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"