Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 15, 2021

Споделянето на знания е решаващо

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
14-04-2021
в Брой 15, 2021
A A

Проф. Ана Пройкова от Факултета по математика и информатика на Софийския университет е член на научния комитет на Европейската комисия SCHEER 2016 – 2021, 2021 – 2027, заместник-председател на Научния комитет по нововъзникващи и идентифицирани здравни рискове към Европейската комисия, председател е на стратегическата група DIGIT (данни, изчисления и дигитални инфраструктури) на Европейския стратегически форум за изследователски инфраструктури, делегиран представител на СУ „Св. Климент Охридски“ в международната асоциация „Европейски облак за свободна наука“ (EOSC), както и ръководител на Лабораторията по високопроизводителни изчисления в „София Тех парк“.
Алиансът за изследователски данни (Research Data Alliance – RDA) е международна организация, създадена през 2013 г. от Европейската комисия, Американската национална научна фондация, Националния институт за стандарти и технологии и Австралийския департамент за иновации.
„Основната идея е била структурата на организацията да е на принципа от долу нагоре – в нея членуват колеги от университети, изследователски организации, библиотеки, които смятат, че през XXI век научните данни трябва да се споделят в по-широк формат – казва проф. Ана Пройкова. – Особено когато много от собствениците на информационни бази данни и техните списания започват да изискват солидни суми за тяхното поддържане. Никой не възразява да им се плаща, защото това не е евтина дейност, но пък достъпът става все по-ограничен, тъй като контролът върху разпространението на научните данни от страна на собствениците е много силен. Давам пример – когато напиша научна статия и я пратя в списание, подписвам договор за трансфер на авторски права. Така от момента, в който е публикувана, статията става собственост на списанието.
И ако някой иска да я прочете, а неговата организация няма достъп до списанието, дори нямам право да му я дам във вида, в който е публикувана. Затова е било важно да се намери начин за споделяне на резултатите.“
Когато Европейският съюз се ангажира с Алианса за изследователски данни, Европейската комисия решава да финансира проекта RDA 4.0 Europe (по примера на индустрия 4.0). Целта е да се поставят основите на европейски звена, които да споделят идеята за свободно разпространение на данни и да станат говорители на отворената наука. След конкурса за този проект 9 държави получават средства за тяхното изграждане. Тогава се поставя началото на една нова схема, която ЕС прилага от 5 години – т.нар. каскадни грантове. При тях парите се дават на един основен получател и той подписва договор с ЕК, че редовно ще прави
вътрешни конкурси за привличане на нови участници в проекта. След първата и втората вълна на разширение от 9 държавите, в които има такива звена, стават 19. Третата вълна обхваща и България и вече 22 страни в ЕС са част от проекта RDA 4.0 Europe. Целта на националното ни звено (национален възел на Алианса), с домакин Факултета по математика и информатика на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, е да подкрепя и координира участието на български институции, организации и индивидуални членове в Европейския и в Международния алианс за изследователски данни.
„Ние отчетохме участието си в този проект през октомври 2020 г. – уточнява проф. Пройкова. – Но когато сключвахме договор за създаване на Националното звено (възел), написахме, че се задължаваме в рамките на 10 години със свои средства да продължим неговата работа. В него индивидуални членове са десетки души, но и НАЦИД като организация, както и дирекция „Наука“ на МОН. Дейностите на RDA-BG са насочени към популяризиране на концепцията за отворена наука, както и за приобщаване на нови институции към общността на изследователите, произвеждащи научни резултати. Всеки, който има финансиран европейски проект, трябва на ниво допустимост да публикува отворено своите резултати. Ако има заявка за патент, това не е допустимо ниво. При сключване на договор по проект на Европейския съюз Софийският университет има право при подписване на документите да опише на какво ниво публикуваните данни стават отворени веднага, кои ще бъдат отворени за достъп след една година. Част от научните списания посочват такъв срок за възможността да се разпространяват от авторите на публикуваните статии. Ако има заявка за патент, обикновено се изчаква утвърждаването му и след това се публикуват данните за широката научна област. На страницата на RDA-BG даваме информация за промяната в регулацията на европейските конкурси с влизането в действие на Рамковата програма „Хоризонт Европа“.“
Преди приключването на проекта RDA 4.0 Europe участниците в него попълват въпросник как виждат бъдещето на съответното звено на Алианса за изследователски данни.
И един от въпросите е какъв ще бъде юридическият статут на тези звена. На европейско ниво 4 звена се регистрират като юридически лица – във Франция, Италия, Норвегия, Швеция.
В България членовете на RDA-BG решават организацията да остане с домакин Софийския университет.
„Аргументът ни беше, че звеното (националният възел) няма самостоятелно финансиране, а Университетът разполага с човешки ресурси, които се подкрепят на проектен принцип, за да работят за разпространение на инициативите на Алианса и на националните инициативи за отворена наука – казва проф. Пройкова. – В Алианса за изследователски данни е проф. д-р Кирил Симов от Института по информационни и комуникационни технологии на БАН – координатор на инфраструктурния проект КЛаДА-БГ: мрежа от свързани отворени знания, национален координатор на европейската инфраструктура CLARIN; д-р Димитър Илиев – Софийски университет, национален координатор на Европейската дигитална инфраструктура за изкуства и хуманитаристика (DARIAH); Добромир Добрев – Софийски университет, клъстер култура, творчество, приобщаващо общество, Х рамкова програма „Хоризонт Европа“. Това са част от големите европейски научноизследователски инфраструктури, които се наблюдават от Европейския стратегически форум за изследователски инфраструктури (ESFRI), в който съм национален делегат от 2007 г.
Принадлежността на членовете на RDA-BG е към различни институции (Софийски университет, БАН, НАЦИД, МОН), но през Националния възел се преплитат и свързват отворената наука като концепция и по линия на Алианса, и през българския отворен портал за наука, управ-
ляван от НАЦИД и дирекция „Наука“. Отделно Софийският университет е пълноправен член с пълно право на глас в създадената през декември 2020 г. Асоциация на Европейския научен облак – European Open Science Cloud (EOSC) Association. EOSC се организира от няколко години.
Националният план за развитие на инициативата за отворена наука в Република България (2021 – 2025) е основен документ, който насочва работата на RDA-BG, а документите на Асоциацията на Европейския облак за наука, в голямата си част са изготвени от 22 национални възела на RDA Europe 4.0.
„Всички държави със звена (национални възли) на Алианса за изследователски данни са и първите повикани в новия облак (EOSC) и това е естествено – уточнява проф. Пройкова. – Тези държави имат мрежа, хората се познават, имаме връзки с националните структури, които определят политиките. Искам да подчертая още нещо – отворената наука не е безплатна. Има се предвид, че получаването на научното знание е вече платено от проекти, финансирани от Европейския съюз или от Фонд „Научни изследвания, затова и резултатите от проектите трябва да са свободно достъпни. А не данъкоплатците читатели и потребители да плащат втори път за този достъп.“
Като пример за ползата от
отворената наука проф. Пройкова посочва научното сътрудничество, свързано с ковид пандемията. Три от националните звена в Алианса за изследователски данни правят мрежа – т.нар. отворен портал за данни за ковид. Българското звено участва в разпространението на документ, който се нарича Декларация за достъп до данни, свързани с ковид. Порталът е открит през април 2020 с призив за широко участие – т.е. за споделяне на данни. За тази цел данните трябва да са на английски и да отговарят на няколко принципа – да бъдат лесни за намиране, достъпни, повторно използваеми и със стандартизиран формат.

Your Image Description

Свързани статии:

Намериха шоколад на 121 години Откриха „изгубен златен град“ в Египет Телешки стек расте от спанак Показват Панагюрското съкровище в Британския музей в Лондон

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Трудните уроци са по-мъдри

Следваща статия

Елка Станчева, началник на РУО – Търговище: Дуалното обучение следва просперитета на икономиката

Следваща статия
Елка Станчева, началник на РУО – Търговище: Дуалното обучение следва просперитета на икономиката

Елка Станчева, началник на РУО – Търговище: Дуалното обучение следва просперитета на икономиката

„Еразъм“ харта за ВСУ

„Еразъм“ харта за ВСУ

В ход е дигиталното обучение

Накъде след средното

Последни публикации

  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"