Регионалният център за подкрепа на приобщаващото образование в Монтана създаде виртуална книга
Децата и учениците със специални образователни потребности (СОП), на които се оказва допълнителна подкрепа за личностно развитие от училища и детски градини на територията на област Монтана, са общо 467. От тях 259 са с осигурена допълнителна подкрепа от училища и детски градини, 152 – с осигурена допълнителна подкрепа за личностно развитие от Регионалния център, и 56 са с подкрепата на ЦСОП. Ресурсните учители на територията на областта са 34, логопедите са 12, психолозите – 18, педагогическите съветници – 6, специалните педагози – 15, образователните медиатори – 6, социалните работници – 2, и по един рехабилитатор на слуха и говора, учител на деца с нарушено зрение, сензорен и ерготерапевт и 1 помощник на учителя.
Регионалният център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование в Монтана създава виртуална книга „Азбука на добротата“. В инициативата за детско творчество са се включили 392 участници от 95 детски градини, 262 училища, 10 центъра за специална образователна подкрепа и 3 центъра за подкрепа за личностно развитие, директори, учители и родители от 41 населени места на 14 области в страната. Участниците са се състезавали с авторски творби в 8 категории, а класираните са получили грамоти за отлично представяне.
„В условията на обучение от разстояние доказахме, че децата на България могат да творят заедно, макар и от разстояние, обединени от идеята да уважаваме и да ценим своята национална идентичност, да бъдем търпеливи и коректни, толерантни и добри. Написахме нашата книга на добротата с послание, че всички деца имат право на образование и трябва да им дадем шанс“, разказва директорката на РЦПППО – Монтана, Диана Божинова. Тя е автор на книгата заедно със старши ресурсния учител Виолета Цветанова, а поводът за създаването ѝ е 24 май. Инициативата за детско творчество преминава под мотото „Пътят на разума се крие в силата на добротата и човечността“. „Азбука на добротата“ може да бъде разгледана на сайта на Регионалния център в Монтана. Там са поместени всички авторски идеи на участниците – рисунки, апликации, стихотворения, съчинения.
„В началото на пандемията нашите колеги много бързо преминаха и се адаптираха към обучението от разстояние в електронна среда“, казва Божинова. Поради естеството на работа с децата със специални образователни потребности се е наложило да използват алтернативни начини на обучение. Единият модел е синхронното обучение чрез ресурси под формата на видео-
сесии и видеоуроци в социалните мрежи. Другият е асинхронният модел, който също се осъществява ефективно. Екипът подготвя материали, които чрез помощта на образователните медиатори достигат до децата. Провеждат се и много консултации по телефона както с децата, така и с родителите.
По време на пандемията са създадени и редица иновативни практики. Сред тях са и т.нар. иновативни психологични тренинги. Те са осъществени благодарение на двете мобилни групи на Регионалния център. „Те са нагледна демонстрация на диференцирано преподаване с редуциране и адаптиране на поднесената информация според различните потребности и въвеждане на няколко скорости на провеждане на тренинговата ситуация“, обяснява директорката. Всичко това, разбира се, е съобразено с различните потребности и темпове на работа на децата.
„Има учители, които смятат, че е невъзможно с децата със специални образователни потребности да се провежда диференциран урок на няколко скорости. Но не е така.
Всичко е възможно, просто е свързано с правилно целеполагане и подходящ подбор на методи,
средства и начини на работа. Разбира се, нужни са и иновативно мислене и творчески подход“, обяснява тя.
Директорката е участвала в целия процес на обучение от разстояние в електронна среда. Благодарение на технологиите става пряк наблюдател и участник в процеса.
В началото на учебната 2020/2021 г.
Регионалният център в Монтана изготвя и програма за квалификация на педагогическите специалисти. Усилията са насочени към осигуряване на ефективна и качествена методическа подкрепа по места.
В това число влиза както осъществяване на добра комуникация с родителите, така и допълнителната подкрепа на децата. „Стремим се да бъдем полезни в името на ефективно и качествено образование“, категорична е Божинова.
Взаимодействието на екипа на Регионалния център с родителите е много ефективно. На тях често им се налага да ги консултират и да им дават насоки както по телефона, така и лице в лице. От години в Регионалния център функционира клуб „Специални родители“ под мотото „Ръка за ръка“. Той се стреми да помогне на семействата на деца с различни нарушения чрез морална подкрепа и обмен на полезна информация. „Опитваме се да създадем благоприятна среда за комуникация на семействата на деца с увреждания“, обяснява директорката.
Клуб „Толерантност“ също има голям успех в сферата на приобщаващото образование и е добра и устойчива практика за прилагане на социално-емоционално учене както сред учениците, така и сред родителите и учителите. „От създаването на клуба до момента са осъществени много тренинги, беседи и други дейности, които повишават емоционалната интелигентност, създават предпоставка за качествено приобщаване и засилват мотивацията“, обяснява Божинова. В него се прилага проектобазираното обучение, като може да бъде приложено почти по всеки предмет. Сред авторски разработените теми на екипа на Регионалния център в Монтана са „Родословното дърво на моето семейство“, „Животът в семейството“, „Празниците“, „Децата на дъгата“, „Великденски вълшебства“ и много други. Клуб „Партньори“ прилага в ежедневната си работа иновативни модели на педагогическо взаимодействие. През тази учебна година специалистите от Регионалния център са провели 33 проектобазирани обучения с участието на 36 деца.
„Това обучение е нов метод на взаимодействие между деца, родители и учители. Оказва се ефективен вариант за овладяване на ключови компетентности на деца от различна възраст. Създава богат арсенал от възможности за обмен на информация и постоянна комуникация между всички участници“, казва директорката. Традиция в работата на „Ресурсната школа за деца, учители и родители“ са фолклорните празници, пътуващи театри, открити уроци по родолюбие, изнесени педагогически практики в музея и в парка, открити терапевтични сесии.
Центърът работи в тясно сътрудничество с РУО – Монтана. Имат много добри съвместни дейности, като провеждане на конференции и организиране на различни инициативи. „Радваме се на тяхната подкрепа винаги“, казва Божинова.
Когато започват работа по проекта „Заедно от детската градина“, стартират взаимодействие и с УНИЦЕФ. Дейността продължава и до днес, а резултатът са много добри
и иновативни практики. Тогава започва и дейността на Центъра като обучител на учители. Групи специалисти от няколко области работят и по сборник с добри приобщаващи практики, който съвсем скоро ще бъде публикуван.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg