Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 2, 2021

Когато има екип

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
13-01-2021
в Брой 2, 2021
A A
Учениците от Профилираната езикова гимназия „Екзарх Йосиф I“ в Ловеч редовно участват
в състезания и печелят призови места

Екипната работа е присъща за нашата гимназия. Голяма част от колегите сме нейни възпитаници и знаем какво е да се учи и преподава предмет на чужд език. И дойде времето това, което години е събирано и проверено в практиката, да бъде оформено като структурирано учебно помагало“. Това коментира за „Аз-буки“ Радослав Хитов, директор на Профилираната езикова гимназия „Екзарх Йосиф I“
– Ловеч. Авторски екипи от нейни педагози създават 6 от 14-те учебни помагала за изучаване на предмети на чужд език по Националната програма „Разработване на учебни помагала и на методически ръководства, оценяване и одобряване на проекти на учебни помагала за подпомагане на обучението, организирано в чужбина, на проекти на учебници и на проекти на учебни комплекти“ за 2020 г.
Директорът Хитов припомня, че подобни помагала по предметите на чужд език досега са липсвали. А законово изискване е, за да бъде езикова дадена гимназия, в нея поне три предмета да се преподават на съответния чужд език.
„Преди време проведохме среща с издателствата на учебници и учебни помагала, на която присъства и министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. Оказа се, че никое от тях не се наема да направи тези помагала. И тогава се роди идеята на директорите на езиковите гимназии да се създаде подобна национална програма, която министър Вълчев прие“, разказва Хитов, който е председател на Сдружението на езиковите гимназии в България. Допълва, че след обявяването на Програмата е призовал колегите си от Езиковата в Ловеч да се включат. „Защото не трябва да забравяме, че нашата гимназия е първата езикова в страната.
И всичко за езиковите гимназии тръгва оттук“, коментира той.
Хитов подчертава, че колегите му са се справили с краткото време за подготовка на помагалата. Проектът стартира в началото на юни 2020 г., като първо има кандидатстване и одобрение. „Реално работата започна през юли, а най-интензивната работа бе през юли и август – уточнява зам.-директорката Павлина Зарчева-Цанкова, която не само отговаря за целия процес, но е и сред преводачите на подготвените издания. – Правехме нещата пое-
тапно, като авторите даваха тек-
ста, а ние, преводачите, превеждахме. Хубавото е, че авторите са на „ти“ с чуждия език. Те работеха по двама по една тема и след това обсъждаха двете версии и създаваха крайния вариант. През септември започна и работата по корекциите. На финала беше най-трудно, когато изпращахме материалите на оценители. И ако те имаха някакви забележки, след това пишехме становища дали сме съгласни, или не с тях. И трябва да отбележа, че съм впечатлена от експертите в дирекция „Учебници и училищна документация“ в МОН, ръководена от Пенка Иванова. Тези хора бяха денонощно насреща“.
Директорът Хитов отбелязва, че колегите му имат известен опит в подготовката на подобни издания, след като преди няколко години правят учебник по история на немски език по проект с „Гьоте институт“. „Преводачите са наши учители със солиден опит в тази дейност. В екипите се получи работеща симбиоза между ентусиазма и познанията за новите технологии на младите колеги и от опита на по-възрастните учители. Младите колеги направиха една квалификация на по-опитните си колеги, дори и на мен“, пояснява той.
И специално отбелязва, че в гимназията се спазва един принцип – този, който отива на квалификационни курсове или научи нещо ново, след като се върне,
организира
и провежда вътрешни обучения.
„Разработките, които правим, също препращаме на останалите кoлеги. Включваме се в различни квалификации не заради кредитите, защото почти всички сме натрупали достатъчно, а за да научим нещо ново. И после го споделяме с останалите. Нищо не се крие. Така се работи в отбор.
Всъщност учебните помагала, които създадохме, са плод на екипната работа в цялото училище години наред. Хубавото е, че младите учители, които дойдоха, научиха останалите, че има и други начини на преподаване, които правят часовете интересни за учениците. А ефектите си личат по резултатите на нашите възпитаници“, категоричен е директорът.
Отбелязва още, че като консултанти са поканени преподаватели от Великотърновския университет, с който гимназията е сключила едно от първите споразумения за партньорство между висше и средно училище. „Те ни подпомогнаха методически, което също не е без значение“, добавя той.
„Мисля, че средната възраст на екипите, създали помагалата, е под 40 години. В тях имаше комбинации между опитни и млади колеги“, казва и зам.-директорката. Тя уточнява, че голяма част от екипите са бивши възпитаници на Езиковата в Ловеч, които по-късно се връщат като учители в нея. Всъщност това се отнася и за повечето от преподавателите в училището. „Те са преживели този дефицит да няма учебни помагала.
И знаят какво да направят, за да бъдат помагалата полезни на учениците. Беше заслуга изцяло на младите колеги да се впишат в изискванията за проекта за малко текстово съдържание и да вкарат QR кодовете, с които да направят връзки с нагледни интерактивни материали – видео, карти, схеми и т.н. Те се проявиха като новатори и направиха така, че помагалата да бъдат лесни и достъпни и за ученици, и за учители“, разказва още Павлина Зарчева-Цанкова.
Категорична е, че подготовката на помагалата е първа стъпка. „Колегите искат отново да се включат, ако през следващата година има подобна възможност“, потвърждава и директорът Хитов. Неговите колеги имат идея да се включат и в създаването на учебниците по новите учебни програми. „Добре е да се създават такива екипи от учители по подготовка на учебниците.
Мисля, че е по-добре в този процес да участват тези, които работят на терен“, отбелязва директорът на Езиковата в Ловеч.
Зам.-директорката допълва, че в професионалните гимназии също изпитват остра нужда от подобни помагала с терминологията по професии на чужд език. „Доколкото разбирам, има идеи следващата година да се направят такива помагала и за език по професия. В създаването им могат да се включат преводачите от езиковите гимназии. Те вече имат опита с тази работа“, казва, от своя страна, Хитов.
Отбелязва още, че създаването на помагалата по предмети на чужд език в някаква степен е свързано и с натрупания опит по време на първото преминаване към електронно обучение през пролетта на 2020 г. „Моите колеги имат разработени уроци за онлайн обучение. Проблемът при нас е чуждоезиковото обучение в VIII клас, защото това е като
I клас. И дай боже, да се върнем бързо в клас. Осмокласниците ще бъдат тези, които в максимална степен ще се обучават в присъствена форма“, коментира той.
„При нас няма проблем с обучението от разстояние в електронна среда – казва и зам.-директорката Зарчева. – Децата ни са грамотни в областта на информационните технологии. Освен това училището е осигурило всички учители и ученици, които са се обадили, че имат проблем с устройства или с достъп до интернет. Процесът на преподаване е пълноценен.“
В заключение директорът Хитов напомня и за работата на екипа на министър Красимир Вълчев за промяна в образователната система. „Досега нито един екип на МОН не направи стъпки за решаване на проблема с учебниците и помагалата за обучение на чужд език. Искам да благодаря и на прекрасния отбор на Пенка Иванова в МОН, който се напасна с нашия. Винаги съм казвал, че успехът на едно училище е в резултат от взаимодействието на учители, родители и ученици. Ако тук има отбор, проблеми няма.
И сега успяхме, защото работихме в единство.
В момента, когато между Министерството и учителството в България има отбор, също няма проблеми. И мисля, че екипът на министър Вълчев го постига. Да не говорим, че той е министър, който вдига телефона на директорите. И освен това чува това, което му обяснява този, който е на терен. Наясно е, че политики се правят със съответните финанси“, споделя директорът на Езиковата гимназия в Ловеч.
Дни преди 2021 г. Езиковата гимназия в Ловеч, която отбеляза миналата година своята 70-годишнина, получи поредното признание. Тя бе отличена от френското външно министерство с oбрaзoвaтeлния eтикeт LаbеlFrаnсЕduсаtiоn.
Званието се дава на училищата в чужбина, които участват в разпространяването на влиянието на френския език и култура, като част от националното им образование.

 

Учебни помагала за изучаване
на предмети на чужд език,
разработени от авторски екипи към Профилираната езикова гимназия „Екзарх Йосиф I“ – Ловеч

„Биология и здравно образование“ за X клас на френски език – Галина Петкова и Татяна Колева (автори на текста), Десислава Трифонова (преводач) и Диана Желязкова (автор на графичния дизайн и на корицата).
„Биология и здравно образование“ за X клас на английски език – Татяна Колева и Галина Петкова (автори на текста), Петя Найденова (преводач) и Диана Желязкова (автор на графичния дизайн).
„География и икономика“ за IX клас на английски език – Иво Райнов и Галина Петкова (автори на текста), Катя Стойкова (преводач), доц. д-р Петя Събева (консултант) и Павлин Иванов (автор на графичния дизайн).
„География и икономика“ за IX клас на немски език – Цветелина Иванова и Иво Райнов (автори на текста), Гергана Шанкова-Пъндева (преводач), доц. д-р. Петя Събева (консултант) и Павлин Иванов (автор на графичния дизайн).
„История и цивилизации“ за IХ клас на английски език – Станислав Вълев и Татяна Петкова (автори на текста), Павлина Зарчева-Цанкова (преводач), гл. ас. д-р Юлия Симеонова (консултант) и Светослав Славчев (автор на корицата и на графичния дизайн).
„История и цивилизации“ за IХ клас на немски език – Татяна Петкова и Станислав Вълев (автори на текста), Ивайло Генов (преводач), гл. ас. д-р Юлия Симеонова (консултант) и Светослав Славчев (автор на корицата и на графичния дизайн).

Your Image Description

Свързани статии:

Към Ледения континент Професионални гимназии с нов облик Снимка Владимир РиболовскиЧетиригодишните – само в детски градини Да преоткриеш себе си

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Професионални гимназии с нов облик

Следваща статия

178 млн. евро за водещи до пробив иновации

Следваща статия
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

178 млн. евро за водещи до пробив иновации

56% от европейците искат повече пари за борба с кризата

Подкрепа от ЕК за събиране на кръвна плазма у нас

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Случаи на колебание при членуването на някои собствени имена

Последни публикации

  • Дъжд от книги
  • МОН публикува верните отговори от националното външно оценяване по математика за IV клас
  • Кръговата икономика и образованието във фокуса на нов сборник на „Аз-буки“
  • МОН публикува верните отговори от Националното външно оценяване по български език и литература за IV клас
  • Над 46 000 студенти ще получат подкрепа за професионалната си реализация
  • Софийският университет излъчи „Студент на годината“
  • Служебен ректор в Тракийския
  • Над 400 училищни STEM центъра вече са открити
  • Над 59 000 четвъртокласници на национално външно оценяване по български език и литература и по математика
  • На околосветско пътешествие в Перник
  • Излезе първо класиране за прием в I клас в София
  • Кариерен форум за студенти в София
  • Професии с традиции
  • Кой познава най-добре правилата на пътя
  • Критичен поглед към съвремието
  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"