Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 23, 2021

Когато се чертае посоката в живота

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
09-06-2021
в Брой 23, 2021
A A
Историята на училището в Аврен вдъхновява педагогическия екип да продължи мисията
на първоучителите

Eдно събитие от 163 години е дълъг период, повече от век и половина. Но когато говорим за историята на едно училище, тогава говорим за непоклатим стремеж към знание. ОУ „Христо Ботев“ в с. Аврен, Варненско, подхвана вече втория си век и не смята да се предава на забвението. Поне в това се е зарекла новата му директорка Елена Лазарова, която само от броени месеци е на поста. 36-годишната ръководителка на средищното училище не крие, че най-голямото предизвикателство пред нея е да го запази.
„За мен Аврен е специално място, искам училището да оцелее – пожелава си тя. – Само който носи духа у себе си, може да усети всичко, което излъчва училището. Историята му е вдъхновяваща, а отговорността ни е да продължим мисията на първоучителите в Аврен.“ Интересното е, че младата директорка е избрала да кандидатства за поста точно в това училище. „Дойдох с единствената цел да го има и да дава добрите плодове на знанието за децата, които, независимо че са от малки населени места, да имат равен достъп до качествено образование“, разкрива личната си мотивация Елена Лазарова. Демографските процеси оказват негативно влияние върху броя на учениците. Лазарова вече има проекти и идеи как да запази училището, приема огромното предизвикателство и се надява да успее.

Партньорството между деца, родители и учители е залог за едно добро бъдеще
на новите поколения

Преди век и половина единственият грамотен овчар в Аврен станал и първият учител. „Дългата просветна история трудно би могла да се събере в един кратък разговор, но вдъхновяващото от миналото на Аврен е, че просветната дейност в селото започва много по-рано от създаването му, още от 1830 – 1840 г., казва директорката. – Още със заселването си тук единственият грамотен овчар Драган Георгиев съгражда от кал и пръст класна стая и започва да обучава на четмо и писмо съселяните си“, започва разказът на Елена Лазарова. Делото на ученолюбивия овчар продължава през 1865 г. Захари Христов – уважаван и образован българин от региона по онова време. Той инициира построяването на ново, по-голямо училище. Със създаването на Авренската енория училището започва да привлича все повече деца и от околните 5 – 6 села и така става притегателен център за образование. Един от първите директори – Иван Савов, е в основата на инициативата през 1913 г. да бъде построен първият етаж от новата сграда, в която децата учат и до днес. През 1939 г.
е вдигнат и втори етаж и така учениците от района се множат. Статистиката назад в годините не е в полза на днешния ден, белязан от демографската криза. Докато през 1944 г. в авренското училище учат 470 деца, през 1966 г. те вече са 282, а днес са останали само 59 ученици, разкрива директорката и допълва: „С такава история пътят лесно се продължава. И тази история продължаваме да разказваме“.
ОУ „Христо Ботев“ е единственото училище от област Варна, издало в книгата „Диря“ неписаната история на образованието и културния живот в Аврен. Училището е уникално с това, че се старае да предаде традиции, съчетани с иновации. Материалната база в класните стаи е модернизирана, а с подкрепата на общината предстои ремонт на външната площадка на училището.
Българският език и историята са във фокуса на екипа от учители, които със собствени средства са набрали малък библиотечен фонд и мечтаят да направят библиотека за своите възпитаници. Кандидатстват по национална програма на МОН, за да изградят кътове за отдих и четене на децата. „Стараем се още от I клас максимално да възпитаме у децата полезните навици“, разказва за проекта директорката.
На първия етаж децата под ръководството на своите преподаватели са подредили музейна сбирка с традиционни за историята на Аврен народни носии и предмети, дарени от техните родители, баби и дядовци. Всичко е събрано с дарения и описано в книгата за училището наред с легенди, които местните хора са разказали на децата. Целта е да се продължи делото на първите учители по възможно най-добрия начин. Преданията вече са запечатани във времето и са готови да бъдат предавани нататък.
Учителите в Аврен ще обучават и родители в дигитална грамотност „Учителите сме 10, но макар и малко на брой, имаме изключително разнообразна и интензивна проектна дейност. По време на пандемията успяхме да обхванем 95% от децата в онлайн обучението“, отчита директорката. В средищното училище децата са от няколко населени места – Аврен и селата Здравец, Юнак, Садово, Казашка река.
„Мога гордо да заявя, че в такава кризисна ситуация с деца от уязвими групи се справихме, помогна и медиаторът. Дори планираме да направим кампания за обучение по дигитална грамотност на някои от родителите през лятото – имаме запитвания, имаме желаещи и сме готови да осигурим с колегата по информационни технологии кратко едноседмично обучение, за да могат родителите и близките на децата да ги подпомагат“, амбицирана е младата директорка.
Признава, че извънредната и рязка дигитализация заради пандемията се е оказала проблем
в самото начало. „Този голям скок не беше лек за никого, но успяхме да се справим и съм изключително горда с този факт“, подчертава Елена Лазарова. С помощта на МОН и със собствени средства осигурили и необходимите устройства за онлайн обучението, сред които 10 таблета с предплатен интернет.
„Екипът ни е сплотен, а когато е такъв, той е двигател и сила, която може да премине всяко препятствие, независимо от неговия мащаб“, категорична е директорката на ОУ „Христо Ботев“ в Аврен и отчита дигиталното израстване на екипа през пандемията.
Работата с деца от уязвими групи не е лесна, но вече е традиция в ОУ „Христо Ботев“ – Аврен. Учителският колектив е успял да изгради своите методи и работещи схеми. „Имаме стопроцентова дисциплина, макар и в смесени и маломерни паралелки. Развиваме богата извънкласна и проектна дейност, а децата са ангажирани от 8 до 17 часа. Постигнали сме почти стопроцентов обхват на учениците в целодневно обучение от I до IV клас. За децата от уязвими групи тук образователната институция не е само сграда за знания, а това е техният мегасвят“, разказва Елена Лазарова. Често това са деца на малограмотни и неграмотни родители, които работят в чужбина. Затова са оставени на грижите на роднини.
„Деца с трудно детство и за тях ние сме всичко“, не крие истината младата директорка, която е поела голямата отговорност за малчугани, с които работата не може да е обикновена. „Ние чертаем пътищата в техния живот, длъжни сме да им покажем правилната посока, която да следват. От нас зависят техните съдби“, убедена е педагожката. За нея и екипа е удовлетворение да дадат тласък и да видят успеха на тези деца, живеещи в трудни социално-битови условия.
„За мен училището е сърцето на Аврен и ще направя всичко възможно да го съхраня“, категорична е Лазарова за ролята си като ръководител на това малко средищно училище с богата история.

Your Image Description

Свързани статии:

Работата с всяко дете е строго индивидуална Път ят към бъдещето От училищния чин към университетската банка На чаша чай с родители

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Работата с всяко дете е строго индивидуална

Следваща статия

Път ят към бъдещето

Следваща статия
Път ят  към бъдещето

Път ят към бъдещето

От училищния чин към университетската банка

От училищния чин към университетската банка

Панорама на средното образование във Видин

Панорама на средното образование във Видин

Последни публикации

  • Интегрален тест в VII клас след промяна в учебните програми
  • Time Perspective in Counseling Parents of Children with Developmental Disorders
  • Образователно включване на студенти с бежански статут в българското висше образование – възможности и перспективи
  • Предприемачество и иновации в публичния сектор: правна рамка и перспективи за публичните предприятия в България
  • Paradigms for Soft Skills Enhancement in Military Healthcare
  • Forming Entrepreneurial Culture through Education
  • Algorithm for Optimizing the Process оf Selecting a Topic for a Scientific Publication with the Assistance of ChatGPT
  • Софийският университет е сред първите 50% от най-добрите в света в QS University Rankings 2026
  • Принос към изучаването на българската лексикална прозодия (Морфологични и прозодични аспекти при акцентуването на съществителни имена в българския език, София: УИ „Св. Климент Охридски“, 2024)
  • Сред трагизма и триумфа на Дойран („Ехо от Дойранските окопи. Спомени на участници 1916 − 1918“, съст. Владислав Карагеоргиев, 2024)
  • Многоезичието и междукултурната комуникация като теми в продължаващата квалификация на учителите по български език и литература
  • Какво трябва да знаем за отпуска при две и повече деца
  • Национално състезание по пътна безопасност във Враца
  • Тържество на таланта
  • Бебешката зала в Габрово – възродената сцена за детски усмивки
  • Първо българско училище в Остин отпразнува края на учебната година
  • ДГ „Еделвайс“ докосва сърцата
  • Децата учат най-добре чрез преживявания
  • Чудесата нямат край
  • Удължават общественото обсъждане на промените в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Доц. д-р арх. Гичка Кутова-Каменова, ректор на УАСГ: Нужно е още по-тясно сътрудничество между бизнеса и висшето образование
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2025, година LXVIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"