Участието в образование и грижи в ранна детска възраст има ясни ползи, особено за малчуганите в неравност ойно положение, сочи доклад
на „Евридика“
Кои образователни политики и структури са свързани с по-високи нива на равенство в представянето на учениците? Отговор на този въпрос се опитва да даде докладът „Равнопоставеност в училищното образование в Европа“ на информационната мрежа по въпросите на образованието на Европейската комисия „Евридика“. Докладът се основава на три вида данни: оригинална информация за политиката, събрана от националните звена на „Евридика“, данни от международно проучване за резултатите и характеристиките на учениците (PISA, PIRLS и TIMSS) и статистически данни, събрани от „Евростат“. Обхваща 42 образователни системи в 37 европейски държави. Докладът изследва следните характеристики на образователната система: участие в образованието и грижите в ранна детска възраст, финансиране на училищата, диференциация
и типове училища, избор на училище, политики за прием, системи за проследяване, повтаряне на клас, автономия на училище, училищна отчетност, подкрепа за училища в неравностойно положение, подкрепа за ученици с ниски постижения и възможност за учене. В брой 16 в. „Аз-буки“ представи съпоставянето на нивото на представяне на учениците в международните проучвания PISA, PIRLS и TIMSS,
а в този – участието в образованието и грижите в ранна детска възраст.
Образованието може да изиграе основна роля в превръщането на европейските общества в по-справедливи и по-приобщаващи. За да постигнат това, образователните системи трябва да бъдат справедливи, т.е. те трябва да гарантират, че всички млади хора са в състояние да развият своите таланти и да постигнат пълния си потенциал, независимо от техния произход. Социално-икономическият произход обаче продължава да бъде силен фактор, определящ успеваемостта на учениците: недостатъчната ефективност, преждевременното напускане на образованието или обучението и социалното изключване все още са реални опасности. Продължаващата криза на COVID-19 засилва аргументацията за подоб-
ряване на равнопоставеността в образованието, тъй като преминаването към дистанционно обучение и загубата на време за преподаване водят до повишени предизвикателства за учениците в неравностойно положение и вероятно ще усложнят съществуващите неравенства.
Изследванията показват, че има ясни ползи за децата, които участват в образованието и грижите в ранна детска възраст по отношение на цялостното им развитие и академично представяне. Това е особено валидно за ученици в неравностойно положение. Въпреки това данните от проучването разкриват, че в повечето европейски страни децата от семейства в неравностойно положение участват по-малко в образованието и грижите в ранна детска възраст.
Политиките за подобряване на равнопоставеността в образованието и грижите в ранна детска възраст включват разширяване на достъпа (както универсален, така и целенасочен), както и подобряване качеството на осигуряване. Други важни мерки са насочени към предизвикателствата, пред които са изправени семействата в неравностойно положение, като разходи, културни и езикови бариери и липса на информация.
По-голямата част от европейските системи са въвели различни целеви мерки, понякога като част от разпоредби за универсален достъп, понякога като самостоятелни мерки. Често те са предназначени за подобряване на достъпността (напр. приоритетен прием и/или намаляване на таксите) на услугите за образованието и грижите в ранна детска възраст. Въпреки това, висококвалифициран персонал (ниво бакалавър или по-високо) все още не е наличен във всички системи.
Образованието и грижите в ранна детска възраст е фазата преди началното образование. Обикновено обхваща периода от раждането до 6 г. или до възрастта, от която започва началното образование. Все повече се смята, че образованието и грижите в ранна детска възраст предоставят основите за образование и обучение през целия живот и се превръщат в неразделна част от образователните системи. Освен това са признат за важен инструмент за увеличаване на равнопоставеността в образованието. През май 2019 г. Съветът на ЕС прие Препоръка за висококачествените системи за образование и грижи в ранна детска възраст. Тя гласи, че участието в образование и грижи в тази възраст е от полза за всички деца, и особено за деца с неравностоен произход. Тази фаза също така помага да се
предотврати развитието на пропуски в уменията в началото на живота на детето, и така се превръща в „основен инструмент за борба с неравенствата и образователната бедност“.
Изследванията показват, че участието в образованието и грижите в ранна детска възраст има ясни ползи както по отношение на когнитивните, така и по поведенческите резултати, особено за деца в неравностойно положение (ОИСР, 2017-a). Тези ползи обаче зависят и от качеството на предоставяните грижи.
В цяла Европа степента на участие в образованието и грижите в ранна детска възраст между различните възрастови групи се различава значително. Данните за 2017 г. показват, че средно само 34% от децата
под 3-годишна възраст посещават детски заведения
За тази възрастова група в горната част на скàлата процентите на участие варират между 72% в Дания и около 60 – 65% в Люксембург, Холандия и Исландия.
В другия край на скàлата участието е по-малко от 10% в България, Чехия и Словакия (ЕК/Евридика, 2019-a).
Сред по-големите деца (на възраст 3 и повече години) обаче участието в образованието и грижите в ранна детска възраст рязко се увеличават и достигат 93,3% средно за ЕС. Сред всички държави от „Евридика“ най-високите проценти на участие на деца между 3-годишна и началната възраст на задължителното начално образование са във Франция и Обединеното кралство (100%), следват Белгия и Ирландия (98,4%). Най-ниският процент е в Северна Македония (36,5%).
Освен общия процент на участие в образованието и грижите в ранна детска възраст другият важен показател, който е особено важен в контекста на настоящия доклад, е процентът на участие сред социално слабите деца.
Въпреки определени ограничения данните от проучването на ЕС за доходите и условията на живот се използват за измерване на участието в образованието и грижите в ранна детска възраст сред деца в неравностойно положение. Данните за 2016 г. показват, че в ЕС-28 за по-малките деца (под 3 години) има средна разлика от 15% между степента на участие на деца в неравностойно положение и другите деца.
Подобряване на достъпа
През последните години много европейски държави предприеха значителни реформи, за да осигурят по-добър достъп и високо качество на предоставянето на образование и грижи в ранна детска възраст. Въз основа на информация на „Евридика“ за учебната 2018/2019 година (ЕК/„Евридика“, 2019-a) и данни от PISA 2018 тук се прави кратък преглед на: политики за подобряване на достъпа до ранни грижи – за всички деца (универсални) или специфични групи (насочени); политики за подобряване качеството на предоставяните услуги.
Изследванията сочат, че за да се подобри достъпът до ранни грижи, е необходимо да се установи „прогресивен универсален подход“. Това налага политики, които съчетават предоставянето на универсална услуга, достъпна за всички деца, с добре насочени и координирани програми за подобряване на достъпа за групи в неравностойно положение, като деца в бедност и такива от имигрантски произход или етнически малцинства. В цяла Европа има два основни подхода за провеждане на тези политики, но има значителни разлики в прилагането им по данни на „Евридика“.
За да гарантират универсален достъп до образованието и грижите в ранна детска възраст, публичните власти в някои страни предоставят законно право на място за децата, докато други правят присъствието в детски заведения задължително. В някои случаи се използва комбинация от двата подхода. При първия подход държавните власти трябва да гарантират място за всяко дете в определена възрастова група. Във втория случай държавните власти трябва да гарантират достатъчен брой места за всички деца във възрастовия диапазон, обхванати от законовото задължение. Повечето образователни системи са избрали създаването на законно право и определянето на детските грижи като задължителни е по-рядко – обикновено е само за последните година или две преди началното образование. Независимо от избрания подход по-голямата част от европейските системи гарантират място в детски заведения.
Като се добави сложността на ситуацията, има значителни разлики във възрастта, на която децата имат гарантирано място в детски заведения. Само осем държави (Дания, Германия, Естония, Латвия, Словения, Финландия, Швеция и Норвегия) гарантират място в системата за ранно образование за всяко дете скоро след раждането му (между 6 и 18 месеца), често веднага след края на отпуска за отглеждане на дете. Място в държавно финансирана детска градина е гарантирано от 3-годишна възраст или малко по-рано в трите общности на Белгия, както и в Чехия, Испания, Франция, Люксембург, Унгария, Полша и Обединеното кралство (Англия, Уелс и Шотландия). Около една четвърт от европейските образователни системи осигуряват гарантирани места от 4, 5 или 6 години, обхващащи последната година или две от образованието и грижите в ранна детска възраст. Често тази разпоредба е насочена към подготовка за начално образование и посещаването е задължително.
За да се гарантира, че децата в неравностойно положение имат достъп до образованието и грижите в ранна възраст, докладите от изследванията посочват ползите от баланса между универсалните и целевите мерки. Обръщането към недостатъчно представени групи, които биха могли потенциално да се възползват от услугите за образованието и грижите в ранна възраст, може да бъде интегрирано в програми, предназначени да постигнат всеобщо участие. Целевите мерки трябва да избегнат стигматизацията и сегрегацията.
По-голямата част от европейските системи са въвели различни целеви мерки, понякога като част от разпоредби за универсален достъп, понякога като самостоятелни мерки. Често те са предназначени за подобряване на достъпността (напр. приоритетен прием и/или намаляване на таксите) на услугите за отглеждане на деца. Децата, живеещи в бедност, са най-често таргетираната група. Използваните критерии за допустимост включват доходи на семейството, състав на семейството, получаване на социални помощи и статут на самотен родител.
В допълнение, органите на най-високо ниво в някои системи са установили целенасочено законно право, което позволява на децата в неравностойно положение да имат достъп до държавно финансирани детски заведения от по-ранна възраст и /или достъп до допълнителни часове в тях.
Пречки пред достъпа
Препоръката от 2019 г. на Съвета на ЕС за висококачествените системи за образование и грижи в ранна възраст отбелязва, че може да има множество пречки пред достъпа и използването на услугите в образованието и грижите в ранна възраст. Тези пречки са свързани с разходи, географско местоположение, негъвкаво работно време, неадекватно осигуряване на деца със специални нужди, културни и езикови пречки, дискриминация и липса на информация. Много от тези проблеми могат непропорционално да засегнат деца и семейства в неравностойно положение. Също така е по-вероятно да окажат влияние върху участието на деца под 3-годишна възраст.
Данните на „Евридика“ например показват, че повечето семейства в Европа трябва да плащат такси за отглеждането на деца под 3-годишна възраст. Средните месечни такси са най-високи в Ирландия, Холандия, Великобритания и Швейцария. Достъпността и поносимостта на таксите се подобряват за по-големите деца. Почти половината от европейските държави гарантират място в детски заведения на възраст около 3 години и това често е безплатно.
Друга пречка пред участието е свързана с езиковите трудности – както за децата, така и за техните семейства. Езикова подкрепа за деца, за които езикът на преподаване не е езикът, който се говори у дома, се предоставя в около половината от образователните системи и често засяга деца на 3 и повече години. Мерките, препоръчани от органите на най-високо ниво, включват подготвителни класове, методика на преподаване на езика като втори в допълнителни класове (напр. Португалия) и използването на специфични инструменти за оценка.
И накрая, участието на деца в неравностойно положение в образованието и грижите в ранна детска възраст може да бъде подкрепено и чрез установяване на добри отношения с родителите и насърчаване на тяхното участие в обучението на детето им.
Качество на осигурената услуга
Препоръката на Съвета на ЕС за висококачествени системи за образование и грижи в ранна детска възраст от 2019 г. определя пет измерения на качеството: управление, достъп, персонал, образователни насоки и оценка и мониторинг.
Добре квалифицираният, опитен и компетентен персонал може да направи съществена разлика в образованието и грижите в ранна детска възраст. Персоналът, обучен на ниво бакалавър или по-високо по предмет, свързан с образование/грижи за деца, е по-вероятно да използва подходящи педагогически подходи, да създава стимулираща учебна среда и да предоставя добри грижи и подкрепа.
В допълнение, високото минимално изискване за влизане на служителите в детските заведения допринася за повишаване статута и заплащането на професионалистите, заети с отглеждането на деца.
Въпреки това висококвалифициран персонал (бакалавърско или по-високо ниво) все още не е наличен във всички системи за образованието и грижите в ранна детска възраст. Като цяло, изискванията за квалификация на персонала в детските заведения са по-ниски за работа с по-малки деца в сравнение с по-големите.
В повечето образователни системи асистенти могат да бъдат наети в детските заведения без първоначална квалификация. Освен това, само няколко образователни системи са направили непрекъснатото професионално развитие задължително за целия персонал.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg