Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 24, 2021

Дом на откриватели

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
16-06-2021
в Брой 24, 2021
A A

„Задължение на МОН е всяко дете да получи равен достъп до качествено образование, а това означава модерна техника и квалифицирани учители.“ Това каза министърът на образованието и науката
чл.-кор. Николай Денков в интервю за „Неделя 150“ по БНР. Според него усилията трябва да се насочат към децата, чиито родители нямат материални възможности, не могат да им осигурят техника и да плащат за частни уроци.
Според него са необходими промени в нормативната уредба, които да спрат партийната дейност и възможностите за политически натиск в образователната система, което в момента е притеснително. Проф. Денков отново оцени висока работата на министър Красимир Вълчев, доказал се като добър финансист и управленец.
„Това, че през последните години нямаме напредък в успеха на учениците въпреки значителното увеличаване на средствата за образование и за учителските заплати, показва, че не сме довършили работата. Целта е не да увеличим успеха от 4,15 на 4,20, а той да стане 5.00 и още по-висок. Затова обаче учителите трябва да се освободят, за да имат време да работят лично с всяко дето, което се нуждае от помощ.“ Това може да стане, като отново се огледа нормативната уредба и се намали бумащината. В помощ на педагозите трябва да се включат и други специалисти, които да развиват детския талант и интереси в областта на спорта, изкуствата и т.н.
Време разделно се оказа периодът на обучение от разстояние в електронна среда – добрите станаха още по-добри, а други изостанаха още повече. Било заради липсата на техника и интернет, било заради липса на достатъчна квалификация на учителите да работят с новите технически средства. Проблемите се задълбочават и там, където родителите са с по-скромни материални възможности. Затова основното усилие трябва да се насочи към минимализиране на тези разлики.
Подходът за разпределение на компютърната техника също трябва да бъде променен и да се насочи към реално нуждаещите се. Министър Денков предлага да се изгради STEM център в София, който да поеме методическата работа и подготовката на учителите.
През последните години е направено много, за да се промени към по-добро системата на висшето образование. Приемът е намален драстично. Създадени са стимули за привличане на кандидат-студенти към специалности с недостиг на пазара на труда. „Представата, че който влезе в университета, завършва, е стара. Във Факултета по химия и фармация на Алма матер процентът на незавършващите е около 50. Промените са налице, но те все още не са достатъчни, за да могат да се състезават българските университети с европейските“, коментира министър Денков. Те трябва да увеличат научната си дейност – основен фактор за качествено висше образование. Затова е толкова важно да завърши процесът на създаването на изследователски центрове в българските университети. Той започва през 2015 г. с приемането на тогавашната Стратегия за развитие на висшето образование. Но 6 години по-късно все още чака реализация. „Амбицирани сме да приключим този процес, да създадем методика за дефиниране на изследователски университети. Още повече че в Плана за възстановяване и устойчивост има такава възможност – със значително финансиране те да могат да стартират още тази година или в началото на следващата“, коментира проф. Денков.
Мнението на проф. Денков е за по-равномерно разпределение на университетската мрежа, която може да реши важни икономически и социални въпроси. „Не сме планова икономика, но това не означава, че не можем да имаме стратегически планове и цели, особено когато става дума за развитието на регионите. Инвестициите трябва да бъдат с ясна визия за тяхното развитие“, обобщава министър Николай Денков.

 

Идеята за Национален STEM център

„Надграждаме текущия проект на Плана за възстановяване и устойчивост за изграждането на STEM кабинети с Национален STEM център, който ще даде възможност и на педагогическия персонал да се обучава и квалифицира в използването на тази нова инфраструктура“. Това коментира на брифинг в Министерския съвет вицепремиерът по управление на европейските средства Атанас Пеканов. Според него в Националния STEM център ще могат да се обучават и олимпийските ни отбори.
Вицепремиерът обяви, че се преработват близо половината от проектите, има и 10 нови проектопредложения и реформи по Плана, който още не е предаден на Еврокомисията. „Парите от Плана за възстановяване и устойчивост не са застрашени и ще дойдат в България тази година. Ще получим 13 процента финансиране – 1,6 млрд. лв., от момента,
в който бъде одобрен“, категоричен е той.

Your Image Description

Свързани статии:

Нов конкурс на ФНИ Финансиране срещу „принадена стойност“ 100 лв. стипендия за висок резултат на матурите Устойчив брой на иновативните училища

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Нов конкурс на ФНИ

Следваща статия

Финансиране срещу „принадена стойност“

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Финансиране срещу „принадена стойност“

В ход е дигиталното обучение

100 лв. стипендия за висок резултат на матурите

В ход е дигиталното обучение

Устойчив брой на иновативните училища

Последни публикации

  • С упорит труд и системна подготовка учениците в столичното 131. СУ „Климент Аркадиевич Тимирязев“ постигат върхови резултати
  • Доц. д-р Димитър Желев: Науката е динамична и постоянно има открития
  • Стенопис с пеперуди, птици и безкрайна дъга посреща първокласниците в СУ „Емилиян Станев“ във Велико Търново
  • Последният петък на септември – запазен за спорт
  • Как учениците в Първо СУ „Св. Седмочисленици“ в Търговище постигат високи резултати на матурата по математика
  • България с трима медалисти от Space Camp
  • Сп. „История“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • ПОКАНА ЗА ИСТОРИЯ. Няколко критични бележки по повод първия опит за историческо изследване на телевизията в България
  • Dynamics of Cultural and Religious Processes in Areas of Depopulation
  • EUGENICS AND EUTHANASIA IN CZECHOSLOVAKIA (1914 – 1945): HISTORICAL, SOCIAL, AND EDUCATIONAL CONTEXTS
  • САРДИНСКИЯТ ВОЕННОПЛЕННИК ОТ АТАКАТА НА ЛЕКАТА БРИГАДА: ПРЕМЕЖДИЯТА НА ЛЕЙТЕНАНТ ДЖУЗЕПЕ ЛАНДРИАНИ ПО ВРЕМЕ НА КРИМСКАТА ВОЙНА
  • ИЗЧЕЗНАЛИ СОФИЙСКИ СГРАДИ И ПАМЕТТА ЗА СТОЛИЧНИЯ БЛАГОДЕТЕЛ ИВАН ДЕНКОГЛУ
  • НЮФУС ДЕФТЕРИТЕ КАТО ИЗВОР ЗА РЕГИОНАЛНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • SOCIAL INCLUSION AND EDUCATION WORK WITH INMATES DURING AND AFTER IMPRISONMENT. REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTIFIC RESEARCH AND GOOD PRACTICES AND ITS PUBLISHED COLLECTION OF PAPERS
  • Европейската седмица на спорта #BeActive провокира към активност за десета година
  • ЕКОСИСТЕМНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНТЕГРИРАНИТЕ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ ЗА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ОПИТ И НАГЛАСИ НА БЪЛГАРСКИТЕ БИБЛИОТЕКИ КАТО ПАРТНЬОРИ В ОБЛАСТТА НА ДОСТЪПНИЯ ТУРИЗЪМ
  • COLLABORATION BETWEEN SOCIAL WORKERS (CASE MANAGERS) AND SOCIAL PEDAGOGUES IN THE APPLICATION OF THE FAMILY CASE MANAGEMENT MODEL
  • PARADIGMAL FOUNDATIONS OF ACADEMIC INTERACTION BETWEEN SCIENTIFIC INNOVATIONS AND THE PRESERVATION OF CULTURAL IDENTITY
  • ПРЕОБЛАДАВАЩИ НАСТРОЕНИЯ СРЕД БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ И УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛИ ОТНОСНО РОЛЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ИНТЕЛЕКТ (ИИ) В ОБРАЗОВАНИЕТО
  • НЕОБХОДИМОСТ ОТ ИЗУЧАВАНЕ НА „ЗЕЛЕНО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО“ В УНИВЕРСИТЕТИТЕ В БЪЛГАРИЯ

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"