Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 29, 2021

Да овладееш емоциите в клас

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
21-07-2021
в Брой 29, 2021
A A
Тази година ОУ „Антон Страшимиров“ в с. Бохот, област Плевен, отбеляза двоен празник – 160 години от основаването си
и 149 години от рождението на своя патрон

В началото на лятото ОУ „Антон Страшимиров“ в с. Бохот, област Плевен, отбелязва двоен празник –
160 години от основаването си и 149 години от рождението на своя патрон.
„Юбилея посрещнахме с голям концерт. Опитахме се да зарадваме цялата местна общност, тъй като няма човек в Бохот, чийто живот да не е свързан с училището – разказва директорката Теменужка Христова. – Участие взеха както ученици, така и гостуващи състави, в това число и гвардейски духов оркестър. Селото е известно не само с традициите си в сферата на образованието, но и в областта на духовата музика.“
През настоящата учебна в основното училище учат 70 ученици – от подготвителна група до VII клас. Въпреки че не е средищно, в него се обучават деца от две населени места, където училищата са закрити – Брестовец и Тодорово. „Имаме няколко деца, които пътуват и от Плевен, но те обикновено са от семейства, чиито родители са бивши наши възпитаници и държат децата им да учат не някъде другаде, а при нас. Има и такива, които оценяват, че при нас се учи по различен начин – в позитивна образователна среда и уникална училищна култура на общуване“, допълва моята събеседничка.
В училището работят предимно с ученици, чийто майчин език не е български. Затова най-голямото предизвикателство пред педагозите в училището е овладяването на книжовния ни език. „При нас изключително важни са ранната социализация, научаването и разбирането на български език“, казва директорката. В селото няма детска градина, затова всички малчугани на 5- и 6-годишна възраст посещават подготвителната група към школото. Христова се надява съгласно Закона за училищно и предучилищно образование от новата учебна година да започнат да приемат и 4-годишните.
От близо 20 години в ОУ „Антон Страшимиров“ работят целенасочено с родителите и общността по различни проекти. Целта е да ги направят съпричастни с живота в училището, за да осъзнаят ползите от образованието. Редовно провеждат обучения, където разрешават стратегически казуси, участват в ролеви игри, споделят своите очаквания. „С времето изградихме невероятни отношения. Родителите ни имат доверие и затова проблемите, с които се сблъскваме, са все по-малко. Не е достатъчно само да влезеш в обувките на другия, а трябва за повървиш с тях, за да разбереш неговите проблеми, преживявания – така се стига до справянето с тях“, допълва моята събеседничка. Училището е единствената образователна институция в Бохот, която предлага обучение за възрастни. Провеждат се курсове за ограмотяване и за начална компютърна грамотност на родители и общност.
Почти всички извънкласни дейности отново са с участието на майките и бащите на техните възпитаници. Те се включват винаги с голямо желание и интерес. Последната благотворителна кампания е осъществена съвместно със сдружение „Пиши и мечтай“. Ученици, учители и родители изработват мартеници, които подаряват на COVID отделението в Александровска болница в София. „Мисля си, че успяхме да стоплим сърцата на болните и на медиците от първа линия“, казва директорката. Категорична е, че с тези инициативи възпитават децата на съпричастност, щедрост и добрина. Споделя, че за нея най-важното е да знаят, че малките жестове означават много.
Заниманията по интереси са насочени преди всичко към преодоляване на образователни дефицити, а творческите дейности са съобразени с интересите на децата. „Ние сме иновативно училище и при нас нещата се случват по наш си начин – самият процес на учене е различен“, обяснява моята събеседничка.
През 2018 г. стават иновативно училище за период от три години. Иновацията, която предлагат, е превръщането на училището в образователен център за цялата общност. Най-общо, нововъведенията, които предлагат, са в три области. Първата е промяна на физическата среда в училището. Фоайетата са оборудвани с кътове за отдих, четене и занимания по интереси. Обзавеждането в класните стаи също е променено и осъвременено. Чиновете и столовете могат да се пренареждат спрямо часа или целите, които са си заложили учителите. „Успяхме да оборудваме едно любимо за всички нас помещение. То много наподобява домашната среда. Много хора споделят, че училището се е превърнало за тях във втори дом. И за всички нас това наистина е така“, допълва тя.
Втората област, която е залегнала в иновациите им, е квалификацията на учителите, отговаряща на спецификата на училището, визията за развитие и целите, които са си поставили. Педагозите непрекъснато се усъвършенстват и надграждат знанията си. Директорката определя колегите си като прекрасни и креативни професионалисти, които сътворяват невероятни неща. През учебната 2020/2021 г. педагогическият екип се състои от 8 души плюс директора. Те са малък, но сплотен екип и най-важното е, че при всяко свое действие и решение срещат подкрепа в лицето на ръководителя си – Теменужка Христова.
Третият елемент от нововъведенията, които прилагат, са иновативни образователни практики. „След като учебната среда е променена и учителите са квалифицирани, спокойни и уверени в това, което правят, преподаването започва да се случва по различен начин. Идеята е да научим децата да мислят, а не какво да мислят. Да търсят знание от различни източници, а не единствено от учителя и учебника. По-скоро учителят е в ролята на ментор и наставник, който да направлява процеса на учене, а не просто човекът, който застава пред тях и преподава новия материал. Това прави ученето много динамично и поддържа интереса на децата“, категорична е директорката.
Тази година отново са кандидатствали за статут на иновативно училище на МОН и се надяват, че ще бъдат одобрени. „Бих казала, че по-скоро надграждаме постигнатото. В новия период, за който кандидатстваме, предвиждаме създаване на нов учебен предмет. Смятаме, че той ще бъде уникален, защото идеята е неговото съдържание да бъде създадено съвместно с децата и родителите от съответните възрастови групи. Предметът ще се казва „Арте вита – умения за живот“. Идеята ни е да създадем училище, което подготвя учениците за реалния живот. Искаме да имат знания, умения, компетентности и всичко, което е необходимо спрямо техните интереси и вътрешни потребности. Подготвяме децата днес за живота утре“, обяснява Христова.
Като че ли ОУ „Антон Страшимиров“ в село Бохот изпреварва COVID пандемията. Малко преди цялата образователна система да премине от присъствено към обучение от разстояние в електронна среда, школото създава собствен онлайн ресурс за овладяване на български език и базова четивна грамотност. Проектът Learn and play е осъществен по Програма „Еразъм+“ в партньорство с Ирландия, две испански организации, община Истанбул и фондация „Образователно сътрудничество“ – София. „Колкото и да ми се струваше невероятно да успеем, все пак успяхме, защото платформата вече работи на четири езика – български, испански, английски и турски. По цял свят вследствие на емиграция и етническо многообразие този проблем съществува. Заедно с партньорите създадохме този електронен ресурс, който е в посока преодоляване на многоезичието и овладяване на официалния език на съответната държава. Смятам, че сме на прав път, защото се получи уникален интерактивен ресурс с много игри и тестове“, разказва Христова.
Спечелили са и проект от фондация „Америка за България“ по програма „Следващите 10“ – „Онлайн учене“, който надгражда платформата, като са разработили методология за четене с разбиране. А сега се надяват да намерят още финансови ресурси и да добавят функционалната грамотност. Платформата може да се използва както в клас, така и при индивидуалната работа с децата.
Христова разказва, че когато започват да работят по Проекта, въобще не са очаквали, че могат да постигнат толкова много. Идеята им е била да насърчат семейното учене, т.е. грамотността и умението за четене не само сред децата, но и сред родителите им. Целта е цялата общност да стане по-конкурентоспособна на пазара на труда и да имат по-голям шанс за по-добър живот.
„Обичам да казвам, че сме малко училище с големи мечти. А когато човек има мечта, той прави всичко възможно да я постигне“, споделя моята събеседничка.
От няколко години целенасочено работят в посока развитие на емоционалната интелигентност на децата. Затова във всяка класна стая има поставен емоциометър. Той дава ясен знак на учителя не само как се чувства всеки един от учениците му, но и дали някое дете има проблем. Идеята е да научат възпитаниците си как да изразяват и разбират емоциите, които изпитват. Затова във всеки час педагозите работят за емоционалната им интелигентност, а резултатът е спокойна, позитивна среда, без агресия и насилие.

Your Image Description

Свързани статии:

Знание за бъдещето Първолаци програмират пътя на пандата Ученици и родители за обучението в клас Освен чужд език – и професия

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Знание за бъдещето

Следваща статия

Да достигнеш до всеки в нужда

Следваща статия
Да достигнеш до всеки в нужда

Да достигнеш до всеки в нужда

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

6 наши университета в пилотна инициатива

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Обсъждат сътрудничество в науката и иновациите

Последни публикации

  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"