Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 9, 2021

Ученици и родители за обучението в клас

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
04-03-2021
в Брой 9, 2021
A A
Учениците от ОУ „Христо Ботев“ в с. Невестино предпочитат да са в класните стаи заедно със своите учители и приятели

В ОУ „Христо Ботев“ в с. Невестино, област Кюстендил, учат 175 деца. Единственото за населеното място школо е средищно и защитено. „С очите си виждах как с годините общината се обезлюдяваше, а децата ставаха все по-малко“, разказва директорът Валери Стоилов.
В училището целодневна организация на учебния ден има за всички ученици от I до VII клас. Групите са четири – две в начален и две в прогимназиален етап. „И децата, и родителите искат обучението да бъде присъствено“, споделя Стоилов. По думите му, обучението на място в училище не може да бъде заменено с това от разстояние, защото при него липсва една от най-важните функции на образователния процес – социалната.
„Искаме да възпитаме не само грамотни, но и социално ангажирани и социално приобщени млади хора. С обучението от разстояние това не може да се постигне“, категоричен е моят събеседник.
В школото в Невестино 99% от децата са от социално уязвими групи. Повечето от тях са от много бедни семейства. „Нямат елементарни мобилни устройства, например телефон. Да не говорим за интернет“, разказва директорът. С тях обучение в електронна среда на практика не може да се осъществи, затова по време на обучението от разстояние учителите носят учебните материали на хартиен носител по домовете на децата. На половин щат в школото има назначени и двама медиатори, но те сами не могат да обходят всички деца, които нямат устройства и интернет връзка.
„Този начин на преподаване не е достатъчно ефективен, но все пак децата имат някаква ангажираност“, допълва моят събеседник. Разказва, че понякога учителите преподават урока пред прага на домовете на децата – само и само учениците да не изостанат с учебния материал. В електронна среда обучението се е провеждало едва с около 15% от децата.
„Стараем се почти всяка година да има по една безплатна за учениците екскурзия. Посещаваме места, които едва ли някога те биха посетили“, продължава разказа си моят събеседник. Последното пътуване е през 2020 г. по проект на Центъра за образователна интеграция на деца от етническите малцинства. Тогава за Банско заминават и деца, и родители. Бащите и майките отиват на обучение, а децата участват във фолклорно представление. „При всеки удобен случай се стремим да ги изведем извън населеното място и близкия град Кюстендил. Ако не е училището, няма кой да го направи“, посочва директорът.
Заедно с колегите си по всякакъв начин се опитват да направят училището желано и приятно място за децата. Стремят се да им подсигурят добри условия за обучение.
В присъствена форма всеки ден за учениците от
I до IV клас има безплатна закуска, след това се раздават плодове по схемата „Училищен плод“, има и безплатен обяд. Транспортът от дома до училище също е безплатен. „За да се осигури всичко това, е нужно бюджетът да бъде добре пресметнат“, категоричен е Стоилов. Истината е, че колективът на ОУ „Христо Ботев“ успява и се справя просто защото се работи с желание и в екип.
Не липсват и огорчения. Учителите невинаги имат срещу себе си отговорни родители. Обикновено това са хора, за които образованието не е приоритет. Само че от това страдат децата, а работата с тях е изключително трудна. Когато го няма контрола в семейството, училището се изправя самò срещу проблемите. „Имаме ученици, които натрупват голям брой неизвинени отсъствия. Как да постигнем с тях добри резултати?“, реторично пита директорът. Категоричен е, че училището, като институция, няма как да се справи, ако няма подкрепата на семейството и обществеността.
„Голяма част от нашите първокласници прекрачват училищния праг със слаби познания по български език. Те разбират какво им се говори, но когато трябва да отговорят, често бъркат род, число, време“, продължава разказа си директорът. Затова първите две години в училище усилията са насочени най-вече към усвояването на българския език. А това допълнително усложнява работата на учителите от начален етап в школото в Невестино.
В прогимназиален етап нещата се подобряват и децата осъзнават, че образованието е важно. Почти всички седмокласници продължават обучението си. „За да се впишеш в обществото и да се реализираш, ти е нужна диплома“, казва директорът. За пример посочва, че за да вземеш книжка за управление на автомобил например, трябва да имаш завършен X клас. Същото важи и за намирането на работа. „Това е стимул за голяма част от възпитаниците ни, но не за всички“, допълва Стоилов.
Училището разполага с модерна учебна база и новоизградени спортни площадки. Във всяка класна стая има интернет, интерактивна дъска или голям 50-инчов монитор. „Всичко има в училище, проблемът е, че голяма част от родителите все още не са осъзнали ползата от добро образование за децата си“, завършва разказа си Валери Стоилов.

Your Image Description

Свързани статии:

Когато знаеш какво правиш Успешната формула на Синдел Напред към следващата мисия Извън стереотипите и рутината

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Успешната формула на Синдел

Следваща статия

Напред към следващата мисия

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Напред към следващата мисия

Извън стереотипите  и рутината

Извън стереотипите и рутината

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Стимулират инвестициите в наука и иновации

Последни публикации

  • Министър-председателят връчи националния флаг на олимпийските отбори по природни науки
  • Кутия за тревожни мисли
  • Започва конкурсът за президентската награда „Джон Атанасов“
  • Литературата в последните български банкноти
  • Как да избереш професия
  • Кучето и първият принцип на механиката
  • Зам.-министър Михайлова представи мерките на България за разширяване на обхвата на професионалното образование на форум на страните от Г-7
  • Дървото носи топлина
  • Мозъкът ни е по-умен от изкуствения интелект
  • Ученици представят бъдещите си професии пред кандидат-гимназисти
  • Огнеборците на ПМГ – Кюстендил, са републикански шампиони
  • Иновативен STEM център за деца със специални образователни потребности отвори врати в София
  • Прием в „Медицинска техника“ в Русе наесен
  • Плащане на болнични след работа в друга държава
  • За обидните думи
  • Издателство „Аз-буки“ търси студенти за практика
  • Нова структура на училищното образование най-рано след две години
  • 13 отбора от столични училища се включиха в интердисциплинарен турнир „Деца на науката“
  • INSAIT и ETH Цюрих представят най-мащабното проучване на математически доказателства, генерирани от изкуствен интелект
  • Връчиха отличията на лауреатите от XVIII национален конкурс „Морско конче“
  • Над 120 ученици от Видин се запознават със съдебната система
  • Снимка на броя: Огнено шоу

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"