Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 34, 2021

Второто семейство

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
25-08-2021
в Брой 34, 2021
A A
Участниците в клуб „Млади възрожденци“ предлагат общежитието да носи името на плевенския възрожденец Данаил Попов

Общежитията се възприемат като място за живеене, но в средношколските се работи много с учениците през свободното им време. Според Закона за предучилищното и училищното образование тези институции са центрове за подкрепа за личностно развитие, които са създадени за пребиваване и оказване на педагогическо въздействие върху децата в тях, които не са от града, а идват от по-малките населени места.
„Четвърта година съм директор на Центъра за подкрепа за
личностно развитие – Общоградско средношколско общежитие, в Плевен. Най-голямото предизвикателство беше да покажем, че сме част от образователната система. Задачата беше трудна, но ролята на общежитието като място, където децата живеят и се събират, е изключително важна. При нас те се доразвиват като личности, подпомагат се дейностите им, свързани с ученето, и ги подготвяме за живота“, обяснява директорът на ЦПЛР – ОСО Веселка Лилова.
„Сформирахме много групи за занимания по интереси. На децата много им харесва да се включват в различни събития. Започнаха да печелят награди от участия в различни състезания и продължихме в тази посока да показваме новото лице на институцията – разказва Веселка Лилова. – Имаме танцов състав и участвахме в несебърския международен фестивал миналото лято. Имаме клуб „Млади възрожденци“, в който развиваме патриотизма. Колегата Свилен Стойчев ги запознава с ценните събития и личности от историята. За поредна година ще участваме в похода „По стъпките на Левски“. Много добре минават тези дни в планината с различни събития, свързани с живота на Апостола. Участваме и в тържествата в Карлово. Имаме група „Български корени“ за запознаване с българските традиции и обичаи, както и спортни групи.
Опитваме се по всички възможни начини да грабнем вниманието на децата и да ги включим в дейности, които и на тях им харесват. Така ги доизграждаме като личности.“
Сред постоянните допълнителни занимания е и подготовката по български език. На тазгодишното издание на конкурса „Написаното остава. Пиши правилно!“, организиран от Института за български език при БАН, се явяват 30 участници от плевенското общежитие и печелят няколко награди. Едната е за масово участие, другата е първо място за диктовка, а в индивидуалното класиране първа награда завоюва единайсетокласничката Зорница Здравкова.
Общежитието разполага с кухня и има клуб за занимания по интереси по готварство, в който участват 15 деца. Но и другите, които желаят да се научат да готвят, могат да отидат при ръководителя на групата. В края на учебната година организират кулинарен конкурс, по време на който се приготвят различни изкушения и всички заедно ги дегустират. „Това също са полезни умения, които подготвят нашите възпитаници за живота“, категорична е моята събеседничка.
Плевенското общежитие печели проект „Деца обучават деца“ съвместно с читалище „Лик“. Целта му е да се изградят лидери, които да помагат за преодоляването на различни проблеми в конфликтни ситуации. Печелят и проект по Националната програма „Предоставяне на съвременни условия за работа на децата и учениците в центрове за подкрепа за личностно развитие“ на МОН. Така успяват да обзаведат кабинет за занимания по интереси с модерно обзавеждане. Осигуряват и библиотечен фонд и все повече деца ползват библиотеката.
През 2018 г. общежитието се сдобива и със зала за спорт, която се състои от три помещения. В едното е разположена тенис маса, а другите две са превърнати в модерно оборудвана фитнес зала, която възпитаниците на средношколското общежитие ползват безвъзмездно.
Всъщност вече четвърта година децата живеят напълно безплатно и в общежитието. В рамките на бюджета, който му се отпуска, екипът успява да поддържа и обновява базата и учениците да живеят в тези условия, без да заплащат.
Плевенското средношколско общежитие е разположено в самостоятелна сграда, която е в близост до професионални гимназии и средни училища в квартал „Сторгозия“. В него са настанени 240 деца от VIII до XII клас, които учат в различни училища. Сградата е 4-етажна, като два от тях са за момичетата и два – за момчетата. В стаите живеят по две или три деца, но не навсякъде има самостоятелен санитарен възел. Повечето нямат и се ползват общи бани и тоалетни на етажа. Но децата бързо се адаптират и се приучават да поддържат чистота и хигиена – своята собствена и в стаята си. За да живеят заедно с други хора, трябва да постигнат синхрон. Затова започват да правят графици кой кога ще почиства. Стаите със самостоятелни санитарни възли са само 4 – 5 и настаняването в тях става на ротационен принцип, като се избират децата с отличен успех и добра хигиена през изминалата година.
Екипът се състои от 10 педагози. Част от тях са млади хора, които работят като възпитатели и са ангажирани с децата по 24 часа в денонощието.
Дават и нощни дежурства, защото е много отговорно да се грижиш за тийнейджъри. „Има моменти, когато децата плачат, когато се тревожат. Тогава възпитателите влизат в ролята и на родители, и на приятели. Те са до тях и когато им е весело, и когато им е тъжно – обяснява Веселка Лилова. – При нас има от всичко – и първи любовни трепети, и разочарования, и радости. Разговаряме с тях за тютюнопушенето и въобще за всички неща от живота, които ги вълнуват.
Голямо предизвикателство, но и удоволствие е да работим с тези млади хора, да ги подкрепяме и развиваме като личности. Радваме се на успехите им и със сигурност оставяме отпечатък върху тях. Въпреки че съм само от 4 години тук, вече имам удоволствието да посрещам ученици, които се сещат за нас и вече като студенти, идват да ни видят. Много съм радостна, че ни чувстват като свое второ семейство, защото наистина се изграждат много специални взаимоотношения. Затова смятам, че ролята на такива институции е много важна и ключова. Защото да можеш да възпитаваш и формираш една личност, е нещо, което си струва. И това е възможно да се случва точно на такива места, с подкрепата на колегите, разбира се. Радвам се, че екипът много ме подкрепя. Много са инициативни и съпричастни, работят с ентусиазъм и хъс.“
Другите ЦПЛР в Плевен също работят с децата и им предлагат извънкласни занимания, имат и летни занимания. Но в общежитието е доста по-различно и специфично. Тук има и много деца от уязвимите групи, за които се организират благотворителни инициативи и кампании. По-важното е обаче, че те попадат в друга среда.
Дават им се възможност и поле за изява, което наистина ги мотивира. За тях е много полезно да общуват със свои връстници, които са с друго възпитание. Виждат модели на поведение на амбициозни деца, които са мотивирани към знание и можене. Някои от тях са отлични ученици, които са в елитни училища. Това
мотивира и останалите да се стараят да ги настигат.
„В училище обучението, общуването и знанието са съвсем различни. Когато са заедно в свободното си време и общуват помежду си, децата се влияят едно от друго – твърди Веселка Лилова. – Колегите също се стараят да подпомагат тези положителни процеси и да насърчават реализацията на всяко дете. Понякога изкарваме в двора на общежитието музикална колона и децата танцуват хора, играят се баскетбол, бадминтон, дартс. Въобще има моменти, в които децата общуват по различен начин. Не се познават с всички, но разширяват контактите си. Много се радвам, че колегите преживяват всичко, което се случва с децата, и са част от живота им. Когато изпращахме абитуриентите, педагозите се прегръщаха с тези пораснали вече деца. Виждат се и радост, и тъга, и удовлетворение от това, което са постигнали.“
Педагозите и възпитателите от плевенското общежитие продължават да работят със своите възпитаници и по време на пандемията в онлайн среда. Консултират ги, организират различни занимания, но най-вече им помагат при ученето и с домашните.
Вероятно затова желаещите да бъдат настанени в общежитието, са много. Но приемът се осъществява при заявено желание на деца от малки населени места, които са решили да учат в големия град. Екипът се старае да ги подбира така, че да могат по-лесно да се адаптират и да живеят в спокойна среда.
По идея на младите възрожденци наесен ще бъде дадено име на общежитието, което ще бъде съпроводено с много събития и инициативи. Негов патрон ще бъде Данаил Попов – емблематична фигура за Плевен. Той е изтъкнат представител на националноосвободителното движение от периода на Българското възраждане. Пръв съидейник и деен съратник на Васил Левски при изграждане на Вътрешната революционна организация.
С неговото съдействие през май 1869 г. Васил Левски създава в Плевен първия в страната местен революционен комитет, с което поставя началото на изграждане на организацията.
Веселка Лилова планира да организира и фестивал, на който да покани колегите си от другите самостоятелни общежития от цялата страна за творчество, спортни игри и всичко, свързано с инициативите на младите хора.

Your Image Description

Свързани статии:

96% от Вселената все още е научна загадка* УНСС сътрудничи с Икономическа зона „Тракия“ 355 стоки не отговарят на поне едно изискване 1891 свободни места в ясли и градини в София

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Свободен час

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Шестото издание на филмовия фест Master of Art ще се проведе в шест града

Следваща статия

Мисия „Пясък“

Следваща статия
Мисия „Пясък“

Мисия „Пясък“

Училище на колела при недостиг  на места

Училище на колела при недостиг на места

„Златният“ физик Тео преподава в Бургас

„Златният“ физик Тео преподава в Бургас

Последни публикации

  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"