Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 35, 2021

Откриватели на ново знание

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
02-09-2021
в Брой 35, 2021
A A
Националната програма „Отново заедно“ изпрати децата на Вълчедръм край морето
и сред прекрасни градини с екзотични насаждения

Животът на едно училище е като живота на човека – има своето създаване, път и постижения, тясно свързани с емблематичните фигури и личности в лицето на директори, учители и ученици.“ Така започва разговорът ми с Лилия Генинска – директор на 2. ОУ „Иван Вазов“ във Вълчедръм. Ръководеното от нея учебно заведение има зад гърба си богата 86-годишна история и много ученици, с които се гордее. Днес в него учат 163 деца от I до VII клас. За всички тях има осигурено целодневно обучение, като възпитаниците им от I до IV клас са в самостоятелни групи, а тези от V до VII клас – в смесена.
Школото във Вълчедръм е сред първите, които се възползват от почивка на морето,
осигурена по Националната програма „Отново заедно“. За курорта „Златни пясъци“ заминават 11 ученици и един ръководител – Галя Рачкова. Сред малчуганите има и ученик, който за първи път отива на море. Образователната програма за учениците е разнообразна. Те посещават Планетариума и Делфинариума във Варна, Двореца в Балчик и Историческия парк.
„Върнаха се удовлетворени. Посетиха места, за които само са чели в учебниците, възхищаваха се на природните красоти. По този начин не просто се стимулира тяхното любопитство, а и се изграждат устойчива културна идентичност, чувство за национална принадлежност, екологична култура, възхищение и любов към природата. Защото любовта към Родината започва с опознаването на историческото наследство и природното богатство“, разказва директорът.
Критериите за това кой ученик да участва в Програмата, са обсъдени на педагогически съвет. Педагозите решават изборът да бъде направен спрямо успеха, извънкласната дейност и социалното положение. С предимство се ползват учениците, преболедували COVID-19. Генинска разказва, че много от родителите на по-малките ученици са се страхували да пуснат децата си сами на море. Сред тях има такива, които никога не са се отделяли от дома. „Голяма част от учениците, които бяха първоначално избрани, не успяват да заминат. Така от почивката се възползват други ученици, които също отговарят на тези критерии“, допълва моята събеседничка.
Пътуването до „Златни пясъци“ е заслужена награда за учениците, защото през годината те се трудят усилено. Редовно участват в различни творчески конкурси на общинско и национално ниво. Тази година училището участва на националния етап на викторината „Да запазим децата на пътя“. Домакин на съревнованието е Монтана. Възпитаниците на 2. ОУ „Иван Вазов“ печелят престижното второ място, с което много се гордеят.
„В състезанията с по-голям интерес се включват малките ученици. При по-големите е по-трудно. Разбира се, учителите ги мотивират“, отбелязва моята събеседничка.
Стрес при провеждането на Националното външно оценяване след IV клас не е имало. Усилията на педагозите дават резултат и четвъртокласниците се представят добре на изпитите. „Учениците бяха наясно какво им предстои. Правени са в училището пробни външни оценявания“, разказва директорът. След това резултатите са обсъдени както на педагогически съвет, така и на родителска среща. „При резултатите в VII клас има какво да се желае“, казва Генинска. Категорична е, че оценките невинаги зависят от труда и работата на учителите. Понякога е необходима по-силна лична мотивация. Голяма част от седмокласниците им продължават образованието си в Професионалната гимназия „Димитър Маринов“ във Вълчедръм, а друга част отиват в други училища.
За плавен преход от прогимназиален към гимназиален етап на обучение ръководството на 2. ОУ „Иван Вазов“ тази година кандидатства за статут на иновативно училище. Нововъведението, което предлагат, е ранно кариерно ориентиране за професиите готвач, фермер, дизайнер и дърводелец. „Всяка година гимназията в града ни предлага различни професии, затова искаме да подготвим учениците за тях. Опитваме се да създадем приемственост между двете училища и да улесним учениците си при избора на професия. Реализирането на иновацията „Млад предприемач“ ще утвърди градения с години имидж на 2. ОУ „Иван Вазов“ като развиващо се, модерно училище, непрекъснато търсещо и прилагащо нови, съвременни методи на обучение. Ще допринесе за повишаване качеството на образованието и на конкурентоспособността на училището като институция, формираща у учениците знания, умения за работа в екип и предприемчивост. Формиране на положително отношение към труда и уважение към всички професии, на потребност, желание за бъдеща професионална реализация, посочва директорът. Разказва, че родителите са им партньори в училищния живот.
Съвместно с тях са реализирали множество инициативи и проектни дейности.
„Предлаганата иновация ще създаде продължителна нагласа у общността, че училището е място, където детето получава не само знания, но и възможност за развитие на личностни и социални умения, свързани с мечти и проекти, насочени към бъдещата реализация“, допълва тя. Категорична е, че дългогодишният ѝ опит показва, че учениците изпитват най-голямо удовлетворение, когато правят нещо с ръцете си и виждат плодовете на своя труд. Затова изучаването на тайните на дадена професия от най-ранна възраст е много полезно за тях. Иновацията смятат да въведат в IV клас за период от четири години до приключване на VII клас. За целта вече оборудват в училището т.нар. готварница и кабинети по професионална подготовка.
През лятото за колектива в училището няма почивка. Тогава е времето за ремонти, освежаване и обновяване. „Трябва да бъдем в крак с времето. Освен високо качество на образованието необходимо е да работим за обновяване и модернизиране на материална база, която да отговаря на съвременните предизвикателства“, казва директорът. На разположение на учениците има наскоро реновиран компютърен кабинет. Във всяка класна стая има мултимедия, а три от тях разполагат и с интерактивни дисплеи.
Друга иновация, въведена от тази учебна година, е „Млад метеоролог“. По спечелен проект към ПУДООС
в училищния двор са изградени библиотека и читалня на открито и метеорологична станция. Всяка сутрин учениците записват в метеорологичен дневник данните от уредите и съобщават прогнозата за времето по училищната уредба.
„Училището върви уверено по пътя на своето себеутвърждаване и себедоказване, поддържайки висок авторитет. Тук по уникален начин са съчетани традициите в образованието с модерното обучение, приемствеността – с новите приоритети в живота и обществото. Безспорната заслуга за това е на целия екип на училището, на висококвалифицираните преподаватели и иновационните съвременни методи на обучение“, категорична е Генинска.
Наред с доброто качество на образованието, училището осигурява различни възможности за работа по проекти и занимания по интереси.
В школото работят по „Подкрепа за успех“ – обхванати са общо 78 ученици с обучителни затруднения по български език и математика в 13 групи. От тази година училището е включено в проекта „Равен достъп до училищното образование в условията на кризи“. По него получава техника за обучение в електронна среда. Преди това голяма част от учениците не са разполагали нито с устройство, нито с достъп до интернет. Някои устройства са закупени със средства на училището, а други – по проекти. Работят и по „Подкрепа за приобщаващото образование“. Училището разполага с ресурсен кабинет, в който с десетте деца със специални образователни потребности работят ресурсен учител и психолог, назначени на щат.
Освен работата по национални програми и проекти 2. ОУ „Иван Вазов“ организира и занимания по интереси по Наредбата за приобщаващото образование. Тази година групите са по дигитална литература, математика, английски език, народни танци, футбол, ромски фолклор и клуб по шах. Многобройните открити уроци пред родителите преминават с трепет и вълнение и запалват искрицата и стремежа към знание у широко отворените детски очи и сърца.
„Училището ни сега, повече от всякога, осъзнава своята мисия на институция, формираща нагласи и способности за самостоятелно получаване на знания от всеки ученик и за развитие на неговата индивидуалност и творчески потенциал, нравствени качества и гражданска позиция“, завършва разказа си директорът.

Your Image Description

Свързани статии:

Разказ за малкото училище с големите проекти „Без свободен час“ дава стаж и опит на младите учители Когато училището празнува От морето до Космоса с ракетата на Джеф Безос

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Разказ за малкото училище с големите проекти

Следваща статия

Присъствено обучение без здрави учители – мисия невъзможна

Следваща статия
Еволюция има, загадка е началото є

Присъствено обучение без здрави учители – мисия невъзможна

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Приоритет са климатът и здравеопазването

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Насърчават иновациите в спорта

Последни публикации

  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • Determinants Affecting Academic Staff Satisfaction with Online Learning in Higher Medical Education
  • Несигурност за бъдещето, финансова грамотност и лични финанси
  • Влияние на образованието и човешкия капитал върху формалната и неформалната икономика

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"