Учениците в ОУ „Васил Левски“ във Враца учат гражданско образование и религия от I клас
Основно училище „Васил Левски“ във Враца работи усилено в посока ранното кариерно ориентиране на своите възпитаници. Като радетели на професионалното образование, директорът Румен Петков и неговите колеги са насочили голяма част от усилията си за запознаването на децата с различните професии. Отворени са за представяне и популяризиране на професионални паралелки не само от Враца, но от цялата страна. Успешно работят и с местния център за кариерно ориентиране. „Това, което най-много ни помага, е работата в областта на гражданското образование“, започва разказа си моят събеседник. Възпитаниците им изучават този предмет още от I клас, изготвяйки презентации и участвайки в проекти. Благодарение на гражданското образование те могат да мултиплицират и интерпретират своите представи и познания за живота, в частност и за различните професии. „При нас това е дългосрочна политика, която има позитивно трайно развитие. Със задоволство слушам колеги от професионалните гимназии, които ни поздравяват за подготовката на децата и за мотивацията им да продължат при тях“, казва Петков.
Освен гражданско образование децата и в начален, и в прогимназиален етап изучават и религия. Училището работи в тясно сътрудничество с Врачанската митрополия. „Оказа се изключително удачен подход, особено при работата с децата от социално уязвими групи и семейства, за които образованието не е приоритет“, уточнява моят събеседник. Религията разширява кръгозора на учениците и на базата на традиционните християнски ценности им дава нов поглед върху света. Уважение един към друг, чувство за солидарност. Повече вяра и в собствените възможности. Като задължително избираем предмет се изучава „Иконопис“, който се радва на изключителна популярност. През дългите периоди на онлайн обучение преподавателят по иконопис и неговите ученици са в основата на записани и излъчени от местна телевизия уроци по рисуване. Гордеят се с традициите си и в изобразителното изкуство. Децата редовно участват в общински, областни и национални конкурси и състезания, като се връщат с грамоти и награди.
Училището се включва и в обучителната програма на МВР „Детско полицейско управление“.
В нея се включват доброволци от VI клас. Програмата формира у учениците по-критично отношение за всички негативни обществени прояви и предизвиква интереса им към работата на органите на реда. Провеждат се беседи и разговори с професионалисти от ОД на МВР – Враца, шестокласниците се запознават с методите на работа на криминалистите. „Най-атрактивни за децата са съвместните прояви със следови кучета на терен“, уточнява той. Правят и възстановки на разкриване на престъпления и залавяне на „лошите“. „В подреждането на ценностната система у децата професията на полицая стои на едно от първите места. Надявам се някои от тях да изберат това поприще“, допълва Петков.
Училището работи по 7 национални програми в 9 модула. Повече от 13 години участват в НП „Ученически олимпиади и състезания“.
„Тази година реализирахме и втори уникален проект по ПУДООС
– „Нашата градина“, както и проект в подкрепа на целодневната организация на учебния ден –
„Раклата на баба“. И двата се радват на изключителен интерес от децата.
През новата учебна година вече във всички паралелки като свободно избираем предмет се изучава гражданско образование под името „Моят свят“, споделя директорът. За 10 години имат 6 национални шампиони в първа и втора възрастова група в областта на гражданското образование. „Ние сме национален лидер в това отношение“, казва той. Най-много шампиони имат при децата от I до V клас. Тази година имат национален шампион в I клас. Учителите работят във всички класове разширено в тази област и мотивират учениците да се занимават с проектни дейности и развиване на близки до тях и интересни теми. Идеята е да се научат да отстояват позициите си и да говорят пред хора.
Много важна е и НП „Заедно в грижата за всеки ученик“, която дава възможност за съвместна работа както между учителите в детските градини и педагозите от начален етап на обучение, така и тези от начален към прогимназиален етап. Благодарение на тази екипност учениците не изпитват дискомфорт нито при постъпването си в I, нито при прехода в V клас.
В ОУ „Васил Левски“ отчитат като изключително ползотворна работата си по НП „Заедно за всяко дете“. В нея успяват да включат както мотивираните родители, така и крайно немотивираните, асоциалните и дезинтегрирани майки и бащи, които не желаят децата им да посещават училище.
Участие взимат и в НП „Осигуряване на съвременна образователна среда“ в модул „Културните институции като образователна среда“. Ползите са безспорни. Децата пътуват безплатно и посещават различни културни и архитектурни забележителности, които иначе никога не биха имали възможност да видят. Училището е сред първите, които провеждат уроци в музеи. С тези във Враца си партнират от години, а сега основно работят с културно-образователните институции в Ловеч, Карлово, Калофер и София. „Стремим се децата да познават страната, да се запознават с природните, историческите и културните богатства на България“, разказва моят събеседник.
Вече втора година работят и по НП „Иновации в действие“. Директорът изтъква големите възможности, които предоставя тази програма. „Независимо колко обучения посещава един учител и какви професионални квалификации придобива, това не може да се сравни с възможността да види с очите си на терен положителните практики на своите колеги от другите училища“, уверен е той.
ОУ „Васил Левски“ във Враца е иновативно училище от пет години, а нововъведението е „Организация и управление на институцията“. Преди това са имали сериозни проб-
леми, за които Румен Петков не се притеснява да говори. Школото се намира в съседство с квартал, чиито жители са от маргинални групи. Децата там са бивши възпитаници на закрито помощно училище. „Идвайки в училище като директор, трябваше да намеря начин как с колегите и отговорни и радеещи за училището родители тези ученици да бъдат приети и адаптирани“, казва той. Това обаче довежда до отлив на ученици и броят им за около пет години намалява – от 400 става 230. Налага се да се вземат и необичайни мерки, за да задържат децата с майчин език български в училище. Черпят опит и от колеги от други училища със сходни проблеми. Във всеки клас има по две паралелки. Те са смесени, като 60% са с майчин език български, а 40% – са от уязвими групи.
Само преди пет години съотношението е било точно обратно и училището е било пред сериозен риск да се превърне в сегрегирано или просто да бъде закрито. Директорът е категоричен, че проблемите са преодолени благодарение на прилаганата иновация. Променят коренно стратегията, принципите и подхода си при реализиране на политики за интегриране на уязвимите деца. Твърдо вярват, че феноменът „интеграция“ е възможен само ако децата от семейства, носители на традиционните и непреходни български ценности и традиции, отношение към образованието и успешността, като цяло, осигуряват позитивна и устойчива среда, към която уязвимите деца се адаптират, социализират и в крайна сметка да се интегрират. „Не министерски постановления, не НПО, не професионални усвоители на средства за интеграция… Само деца са в състояние да интегрират други деца, в нашия случай – уязвими деца“, убеден е директорът.
Разработен е механизъм за поощряване на всяка малка стъпчица напредък на всяко дете, както и стипендии за отличниците в прогимназиален етап. И нещата се получават. Невероятно е въздействието върху определени деца, което може да окаже посещението на театър,
3D кино или екскурзия до друг град с посещения на изложби, музеи… Да, има и такива деца в XXI век и те трябва да получат – и при нас получават, своя шанс като всички останали!“
През новата учебна 2021/2022 г. очакват повече деца – 270 ученици. „Успяхме да променим тенденцията, задържахме децата, които са в квартала. Успяхме да интегрираме и провокираме интерес у другите ученици и увеличихме броя на възпитаниците си“, казва Петков. В управляваното от него училище интеграцията е налице – не само разработена на теория, но и приложена на практика. И зад всичко това се крият много труд и упоритост. Успехът се дължи на работата в екип и в специалната мотивация на всеки – от портиера през
33-мата педагогически специалисти, образователен медиатор и ресурсни учители до директора.
В училището изразът „Няма смисъл“ е забранен. Смисъл винаги има и всяко дете трябва да има равен достъп до качествено образование. Всяко усилие си заслужава. „Когато преследваме и работим в посока изпълнение на задължителните стратегически цели, нещата се получават“, завършва разказа си Румен Петков.
Румен Петков, директор:
Децата трябва да бъдат кариерно ориентирани и професионално мотивирани в дадено поприще още от най-ранна възраст. По този начин функционалната грамотност на учениците ще има реално измерение и приложение. В последните години в обществото често се обсъжда проблемът с липсата Ӝ. Тя е свързана с това, че учителите работят само в посока на постигането на високи резултати на НВО и ДЗИ. За имиджови ползи – да се харесат на родителите, да се привлекат повече и повече ученици, респективно повече и повече средства в бюджетите на училищата. А не за адекватното и достъпно обогатяване на общата култура, свързана с всекидневието и живота такъв, какъвто е, и за разширяване на кръгозора и практическата полза от наученото.
Поставили сме си за цел учениците ни да бъдат адаптивни и успешно реализирани в живота, а не просто да имат някакъв набор от познания в определена област. Стремим се да им даваме точно такава възможност – да се развиват там, където имат не само заложби, но и интереси. Защото нищо не става насила.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg