Мултимедиен творчески център е открит в Профилираната гимназия „Константин Фотинов“ – Самоков
Само за 53 дни се преустрояват старите помещения на кабинета по химия, прилежащото хранилище и училищната библиотека. Краткият срок не слага белег върху качеството, работи се с най-добри материали. Амбицията на училищния екип – подкрепа намира и от Общината, а и от местни бизнесмени – е да се изгради STEM център. И вече успяват дори с официалното откриване. Броени дни преди 15 септември едно от емблематичните училища на Самоков – Профилираната гимназия „Константин Фотинов“, има своя Мултимедиен творчески център. В него ще се обучава всеки от 364-те ѝ ученици.
„Спечелихме проект на стойност 241 хиляди лв. по Националната програма „Изграждане на училищна STEM среда“ – голям проект в категория „Център за технологии в креативните индустрии“. Трансформирахме пространството на целия горен етаж на старата двуетажна сграда в двора на училището. Сега в нашия Мултимедиен творчески център имаме четири обособени зони: креативната – тук учениците оформят идеите си и чертаят стратегии за тяхната реализация, зона за компютърна обработка на проектите, зона за заснемане на финалния продукт и зона за релакс“, обяснява Венета Симитчийска – директор на Профилираната гимназия „Константин Фотинов“.
Проектът за изграждане на STEM среда се развива в две големи направления. Първото е свързано със създаване от учениците на младежки пътеводител „История и култура, природа и здраве в Самоков и региона“. Той разкрива града като една от най-старите и привлекателни туристически дестинации. Второто направление обхваща значими строително-монтажни дейности – стойността им е близо една трета от стойността на целия проект. Прекрасно реконструираните помещения са оборудвани с функционална и модерна техника.
Неслучайно е избрано наименованието „Мултимедиен творчески център“. То отговаря на профилите на училището и традициите, които има в интегрираното преподаване на хуманитарни и природни, софтуерни и хардуерни науки.
Какво повече дава новият център, при условие че профилите на изучаваните дисциплини и преди, и след откриването му са същите? Според Симитчийска STEM обучението е нова философия на преподаване, принципно нова методика. За усвояването ѝ преминават обучение 18 учители. Лектор и партньор в обученията е Гари Роулъндс, с опит в интегративните уроци.
„Различни са ролите на ученика и учителя – пояснява директорката. – Изграждат се екипи от преподаватели от различни направления, които работят едновременно в рамките на учебния час. А може и един преподавател да обхване различни научни области. Целта е децата да изготвят завършен продукт – от идеята за него до крайния му вид. Например провеждаме интердисциплинарни уроци, които са обединени тематично. Представяйки природата и туристически маршрути в региона на Самоков, те дават познания, свързани с география, биология и други природни науки. Има възможност всичко това да се представи и на английски и на немски език. Впоследствие в самия урок се включва преподавател по информационни технологии. Учениците преминават през различни технологични стъпки, за да извървят завършен познавателен цикъл – проектът започва от идейното осмисляне, преминава през практически стъпки за неговото осъществяване и завършва с реален краен продукт. В отделните етапи дейностите се осъществяват в различни пространства – информация в интернет, работа на терен, екипно изработване на различни детайли от проекта. Характеристика на трансдисциплинарните ни уроци е каскадното присъединяване на ученическите екипи от различни класове в стъпките по изработване на продукта. Този подход беше приложен и при създаването на нашия пътеводител.
В него участваха екипи ученици от
V до XI клас.“
Днес пътеводителят, изработен от възпитаниците на ПГ „Константин Фотинов“, може да се види отпечатан. Друга група ученици създава и дигитален вариант на пътеводителя, който може да бъде видян в уебстраница на проекта (visitsamokov.com). Тук уменията си демонстрират паралелките в профил софтуерни и хардуерни науки. Предстои заснемане на видеоклипове за отделните обекти.
Посоката е интегриране на различните науки и провеждане на интердисциплинарни уроци. Учителят далеч не е лектор, а ученикът – съответно пасивен слушател. При проектната дейност учениците работят в час, участват в самото преподаване.
С екипната работа и взаимовръзките между различните науки STEM центърът показва, че в познанието няма разделителни линии.
Засега остава ремонтът на фасадата на малката сграда в двора на изящната, обявена за паметник на културата Профилирана гимназия „Константин Фотинов“ в Самоков.
Христо Димитров – десетокласник,
паралелка „Софтуерни и хардуерни науки“:
STEM центърът кара мозъкът да работи. Тук изпитването става така – дава ти се задание, което изпълняваш на практика. И то предлагаш няколко начина.
Още с изграждането на Центъра преминахме 16 часа специализирано обучение. Успяхме да разгледаме принципа на 3D моделирането, дизайна и физическото проектиране. Учихме как да изберем от различни материали най-подходящия за дадения проект. Ето този 3D принтер – с подобни, разбира се, много по-големи и мощни, но работещи на същия принцип, се правят и авточасти, и изкуствени зъби.
Ценно е, че в рамките на обучението ни подготвяха и как да отстраним проблем, който би могъл да затрудни работата на принтера. Машина е, всичко може да се случи и трябва да съумеем да се справим.
В Центъра е изградена и аудиосистема. Приятно е, да си пуснеш музика, когато работиш или отдъхваш в релакс зоната.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg