Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 36, 2021

STEM, или познание без разделителни линии

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-09-2021
в Брой 36, 2021
A A

Само за 53 дни се преустрояват старите помещения на кабинета по химия, прилежащото хранилище и училищната библиотека. Краткият срок не слага белег върху качеството, работи се с най-добри материали. Амбицията на училищния екип – подкрепа намира и от Общината, а и от местни бизнесмени – е да се изгради STEM център. И вече успяват дори с официалното откриване. Броени дни преди 15 септември едно от емблематичните училища на Самоков – Профилираната гимназия „Константин Фотинов“, има своя Мултимедиен творчески център. В него ще се обучава всеки от 364-те ѝ ученици.
„Спечелихме проект на стойност 241 хиляди лв. по Националната програма „Изграждане на училищна STEM среда“ – голям проект в категория „Център за технологии в креативните индустрии“. Трансформирахме пространството на целия горен етаж на старата двуетажна сграда в двора на училището. Сега в нашия Мултимедиен творчески център имаме четири обособени зони: креативната – тук учениците оформят идеите си и чертаят стратегии за тяхната реализация, зона за компютърна обработка на проектите, зона за заснемане на финалния продукт и зона за релакс“, обяснява Венета Симитчийска – директор на Профилираната гимназия „Константин Фотинов“.
Проектът за изграждане на STEM среда се развива в две големи направления. Първото е свързано със създаване от учениците на младежки пътеводител „История и култура, природа и здраве в Самоков и региона“. Той разкрива града като една от най-старите и привлекателни туристически дестинации. Второто направление обхваща значими строително-монтажни дейности – стойността им е близо една трета от стойността на целия проект. Прекрасно реконструираните помещения са оборудвани с функционална и модерна техника.
Неслучайно е избрано наименованието „Мултимедиен творчески център“. То отговаря на профилите на училището и традициите, които има в интегрираното преподаване на хуманитарни и природни, софтуерни и хардуерни науки.
Какво повече дава новият център, при условие че профилите на изучаваните дисциплини и преди, и след откриването му са същите? Според Симитчийска STEM обучението е нова философия на преподаване, принципно нова методика. За усвояването ѝ преминават обучение 18 учители. Лектор и партньор в обученията е Гари Роулъндс, с опит в интегративните уроци.
„Различни са ролите на ученика и учителя – пояснява директорката. – Изграждат се екипи от преподаватели от различни направления, които работят едновременно в рамките на учебния час. А може и един преподавател да обхване различни научни области. Целта е децата да изготвят завършен продукт – от идеята за него до крайния му вид. Например провеждаме интердисциплинарни уроци, които са обединени тематично. Представяйки природата и туристически маршрути в региона на Самоков, те дават познания, свързани с география, биология и други природни науки. Има възможност всичко това да се представи и на английски и на немски език. Впоследствие в самия урок се включва преподавател по информационни технологии. Учениците преминават през различни технологични стъпки, за да извървят завършен познавателен цикъл – проектът започва от идейното осмисляне, преминава през практически стъпки за неговото осъществяване и завършва с реален краен продукт. В отделните етапи дейностите се осъществяват в различни пространства – информация в интернет, работа на терен, екипно изработване на различни детайли от проекта. Характеристика на трансдисциплинарните ни уроци е каскадното присъединяване на ученическите екипи от различни класове в стъпките по изработване на продукта. Този подход беше приложен и при създаването на нашия пътеводител.
В него участваха екипи ученици от
V до XI клас.“
Днес пътеводителят, изработен от възпитаниците на ПГ „Константин Фотинов“, може да се види отпечатан. Друга група ученици създава и дигитален вариант на пътеводителя, който може да бъде видян в уебстраница на проекта (visitsamokov.com). Тук уменията си демонстрират паралелките в профил софтуерни и хардуерни науки. Предстои заснемане на видеоклипове за отделните обекти.
Посоката е интегриране на различните науки и провеждане на интердисциплинарни уроци. Учителят далеч не е лектор, а ученикът – съответно пасивен слушател. При проектната дейност учениците работят в час, участват в самото преподаване.
С екипната работа и взаимовръзките между различните науки STEM центърът показва, че в познанието няма разделителни линии.
Засега остава ремонтът на фасадата на малката сграда в двора на изящната, обявена за паметник на културата Профилирана гимназия „Константин Фотинов“ в Самоков.

Христо Димитров – десетокласник,
паралелка „Софтуерни и хардуерни науки“:

STEM центърът кара мозъкът да работи. Тук изпитването става така – дава ти се задание, което изпълняваш на практика. И то предлагаш няколко начина.
Още с изграждането на Центъра преминахме 16 часа специализирано обучение. Успяхме да разгледаме принципа на 3D моделирането, дизайна и физическото проектиране. Учихме как да изберем от различни материали най-подходящия за дадения проект. Ето този 3D принтер – с подобни, разбира се, много по-големи и мощни, но работещи на същия принцип, се правят и авточасти, и изкуствени зъби.
Ценно е, че в рамките на обучението ни подготвяха и как да отстраним проблем, който би могъл да затрудни работата на принтера. Машина е, всичко може да се случи и трябва да съумеем да се справим.
В Центъра е изградена и аудиосистема. Приятно е, да си пуснеш музика, когато работиш или отдъхваш в релакс зоната.

Your Image Description

Свързани статии:

Робинзон Крузо от Света Анастасия Няма невъзможни неща, стига да го има желанието Кариерно ориентиране от най-ранна възраст Нов път си направи и пак тръгни: Няма непостижими неща за учениците от ПХГ „Дамян Дамянов“ в Сливен

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Всеотдайността не изчерпва, а зарежда

Следваща статия

Робинзон Крузо от Света Анастасия

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Робинзон Крузо от Света Анастасия

Няма невъзможни неща, стига да го има желанието

Няма невъзможни неща, стига да го има желанието

Кариерно ориентиране от най-ранна възраст

Кариерно ориентиране от най-ранна възраст

Последни публикации

  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"