Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 37, 2021

Госпожо, обичам ви

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
15-09-2021
в Брой 37, 2021
A A

ДГ №1 „Щастливо детство“ посещават 116 деца, разпределени в 4 групи и една група в
с. Доктор Йосифово с 23 деца. За тях се грижат общо 12 педагози. Обхванати са и всички 4-годишни. С децата със специални образователни потребности целогодишно работи екип – ресурсен учител и рехабилитатор.

 

Монтанската детска градина „Щастливо детство“ работи изключително активно
по Националната програма „Успяваме заедно“ – модул 2 „Иновативна детска градина“

Вярвам, че всеки човек е индивидуална и неповторима личност. Вярвам в успеха на всеки – убедена съм, че даден неуспех се дължи не на бездарността на децата, а на неподходящи методи на обучение. Колективът на ДГ №1 „Щастливо детство“ в Монтана всекидневно, с много любов и всеотдайност подкрепя децата още от най-ранната си възраст да открият собственото си и уникално Аз, своите индивидуални таланти и уверено да поемат пътищата към познанието и човешките добродетели.
Един от начините да създадем оптимална материална среда и да превърнем детската градина в привлекателен център за развитие, изява и творчество на децата, е, като участваме в различни проекти. Участвайки по проект на Предприятието за управление на дейности по опазване на околната среда, изградихме две площадки за екоземеделие и спорт на открито. Непосредствените наблюдения, експериментирането, грижата за растенията и практическите дейности дадоха възможност на децата в реална среда да приложат придобитите знания и да осъзнаят връзката на човека с природата.“ Така започва разговорът с Вержиния Савова – директор на детската градина.
На тези площадки малчуганите садят и се грижат за посаденото и така опознават растения и зеленчуци, които често попадат на трапезата им, но от магазина. Много се радват и се забавляват. А тези, които не са посадили нищо поради това, че са отсъствали, донасят от градините на бабите си по стрък с чушка, само и само и те да имат по нещо насадено.
„Участваме и по Националната програма „Успяваме заедно“ с проекта „Хубаво е в детската градина“ – продължава разказа си Савова. – Винаги сме имали пътуващи папки, които играят ролята на пощенски кутии. Какво представлява пътуващата папка – най-обикновена папка, която изпращаме на родителите, за да се запознаят с нашите идеи. Всяка година подбираме около 3 – 4 теми, които са се сторили интересни за екипа. Например темата за агресията, обсъждане на конкретен инцидент или теми, интересни за цялото общество. Посочваме и подходяща литература по темата. Гледаме да насочим вниманието на родителите към неща, които могат да са им полезни. Те трябва да прочетат папката и да ни я върнат с подпис. В проекта бяха предвидени и 3 лекции, осъществи се една. За съжаление, COVID-19 често не позволява да се реализират подобни инициативи.“
В ДГ №1 „Щастливо детство“ от години работи и консултативен кабинет. Той е особено ценен за връзката образователна институция – семейство. Ако педагозите забележат проблем с дете, не само го обсъждат, но и препоръчват подходяща литература на семейс-
твото. За съжаление, малка част от родителите проявяват допълнителен интерес. По-скоро разчитат изцяло на компетентността на учителите и че те сами ще се справят със ситуацията.
На въпроса какви иновации прилагат в работата си, Вержиния Савова отговаря: „За мен иновацията трябва да е наистина нещо ново. Много неща изчетох, за да реша какво да предложа на колегите и родителите. Попаднах на т.нар. дизайн мислене като метод и ми хареса. Оказа се, че и това ново е забравено старо. Измислено е много отдавна в Оксфорд и се използва за генериране на нови идеи при големи колективи. Установихме, че на практика това е проектно базирано обучение. Избираме теми, които не са включени в учебния материал. И децата, и родителите се включиха с интерес.“
Дизайн мисленето включва
7 теми, посветени на конкретна професия – астронавт, метеоролог, пътешественик. Процесът преминава през няколко етапа. В първия учителката запознава децата със съответната професия. След това разговаря с тях, за да види какво са разбрали, какво е провокирало техния интерес, как си представят работата на архитекта например. Във втората фаза решават какво ще построят, като всеки споделя своята идея – да построи къща, детска градина, магазин. В случая най-ценна е комуникацията между педагога и детето. Няма значение каква е идеята му – дали е по темата, дали не – същественото в случая е да има диалог.
„Заедно с децата „посетихме“ метеорологична станция, „пъту-
вахме“ до Марс. Обикновено 90% от родителите идват с нас при тези занимания и се включват с интерес“, подчертава директорката.
Практика в детската градина е един педагогически екип да работи с групата от първата до третата година. В IV група децата се поемат от екип, чиято главна задача е да ги подготви за училище. Резултатът – в което и училище да отидат възпитаниците на
ДГ „Щастливо детство“, те са сред най-добре подготвените за I клас. Но не всички родители са съгласни с тази ротация. Например тези на децата от групата по дизайн
мислене настояват двете учителки да продължат да подготвят младите дизайнери и за училище.
„Това, че родителите харесват учителките на децата си, може само да ме радва – казва Вержиния Савова. – Но съм убедена, че и титулярният екип за IV група ще бъде много полезен в подготовката за училище.“
Директорката разказва, че с удоволствие дава шанс на млади хора, които искат да станат учители. Но смята, че липсата на учебни практики при бъдещите педагози се отразява на работата им впоследствие.
Допълнителните занимания, които се предлагат в детската градина, са народни танци, изобразително изкуство, карате, английски език към училище „Европа“, футбол. Интересът към тях е голям, групите са с по 18 – 20 деца и графикът се прави трудно.
„Хубавото е, че всички родители проявяват разбиране към децата със специални образователни потребности – казва директорката. – В случаи на инциденти правим срещи с тях, обясняваме им, че трябват търпение и работа с тези деца.“
В групата в с. Доктор Йосифово посещаемостта се повишава, откакто се въвежда мярката за спиране на месечните семейни помощи при отсъствие от училище. Но като най-важен стимул децата да посещават детската градина в селото, е отношението на учителя към тях. Поради продължителен болничен на титуляра директорката изпраща в селото помощник-възпитател от детската градина в Монтана. Родителите са силно впечатлени от отношението ѝ към децата. Помага на всяко да се облече, да си завърже обувките. Дори ги сресва, преди да ги предаде на родителите. Такива неща се забелязват и топлят родителското сърце. Младата учителка прави в социалните мрежи и група на родителите.
В нея по време на епидемията родител пуска гласово съобщение от детето си: „Госпожо, обичам ви!
С нетърпение очаквам да се отвори детската градина“.

Your Image Description

Свързани статии:

Как да станеш част от сплотена общност Часове по фантазии Педагози се обучават за превенция на зависимости Плувец поема бургаското Спортно

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Блогове на учители в помощ на ученика

Следваща статия

Театърът гостува… в Силистра

Следваща статия
Госпожо, обичам ви

Театърът гостува… в Силистра

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Европейска нощ на учените 2021

56% от европейците искат повече пари за борба с кризата

Гледаме с надежда към бъдещето

Последни публикации

  • Социални техники и изкуства на личността
  • Децата на Родопите – пазители на традициите
  • Българските ученици с 3 медала от Международната олимпиада по изкуствен интелект
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2025, година XXXIV
  • NEW TECHNOLOGIES TO INVESTIGATE THE BEHAVIOUR OF SILICA GELS IN POROUS MEDIA
  • ЕМОЦИОНАЛНАТА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ КАТО ФАКТОР ЗА УСПЕШНА РЕАЛИЗАЦИЯ НА ПЕДАГОЗИ – БЪДЕЩИ УЧИТЕЛИ ПО БИОЛОГИЯ
  • Проблемно и проектно базирано обучение в рамките на извънкласна дейност „Светлината, без която не можем – проблеми и решения“
  • „ОТКРИВАНЕТО НА НОВИ НЕЩА Е ВАЖНО“: ВЛИЯНИЕ НА САМОСТОЯТЕЛНАТА ДЕЙНОСТ В КЛАС ВЪРХУ НАГЛАСИТЕ ЗА УЧЕНЕ ПО ХИМИЯ В ГИМНАЗИЯТА
  • Byte-size Chemistry of the Future Learning in Higher Education Settings
  • A CONCEPT MAP DESIGN FOR IDENTIFICATION AND CORRECTION OF STUDENTS’ MISCONCEPTIONS ABOUT WAVE-PARTICLE DUALITY OF LIGHT   
  • Училище на радостта
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2025, година LXVIII
  • THE IMPACT OF TEACHERS’ GENDER, EDUCATION, AND EXPERIENCE ON FOSTERING MATHEMATICAL CREATIVITY: A QUANTITATIVE STUDY
  • Комбинаторни задачи върху квадратни и триъгълни мрежи със „СтруниМа“ и Geogebra
  • ПРИМЕРЕН ПОДХОД ЗА ПРИЛОЖЕНИЕ НА ИЗКУСТВЕН ИНТЕЛЕКТ И ПРОЕКТНА ДЕЙНОСТ В ОБУЧЕНИЕТО ПО МАТЕМАТИКА
  • STATISTICAL ANALYSIS OF ACADEMIC ACHIEVEMENT AND INTRINSIC MOTIVATION IN STEM STUDENTS EDUCATED THROUGH A COMPETENCY-BASED APPROACH
  • МОДЕЛИ НА ВЕРОЯТНОСТНИ ПРОСТРАНСТВА В ОЛИМПИАДНИ ЗАДАЧИ
  • България с четири отличия на Международната олимпиада по икономика
  • „Еколято 2025“ – уча и се забавлявам
  • АБУЧ активизира работата за въвеждане на матура по български език в британската образователна система
  • Изследователи от INSAIT организират две събития на водеща конференция за изкуствен интелект
  • Проф. д-р Параскева Манчева: Центърът по източна медицина във Варна вдъхновява нов подход към здравето

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"