Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 37, 2021

Госпожо, обичам ви

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
15-09-2021
в Брой 37, 2021
A A

ДГ №1 „Щастливо детство“ посещават 116 деца, разпределени в 4 групи и една група в
с. Доктор Йосифово с 23 деца. За тях се грижат общо 12 педагози. Обхванати са и всички 4-годишни. С децата със специални образователни потребности целогодишно работи екип – ресурсен учител и рехабилитатор.

 

Монтанската детска градина „Щастливо детство“ работи изключително активно
по Националната програма „Успяваме заедно“ – модул 2 „Иновативна детска градина“

Вярвам, че всеки човек е индивидуална и неповторима личност. Вярвам в успеха на всеки – убедена съм, че даден неуспех се дължи не на бездарността на децата, а на неподходящи методи на обучение. Колективът на ДГ №1 „Щастливо детство“ в Монтана всекидневно, с много любов и всеотдайност подкрепя децата още от най-ранната си възраст да открият собственото си и уникално Аз, своите индивидуални таланти и уверено да поемат пътищата към познанието и човешките добродетели.
Един от начините да създадем оптимална материална среда и да превърнем детската градина в привлекателен център за развитие, изява и творчество на децата, е, като участваме в различни проекти. Участвайки по проект на Предприятието за управление на дейности по опазване на околната среда, изградихме две площадки за екоземеделие и спорт на открито. Непосредствените наблюдения, експериментирането, грижата за растенията и практическите дейности дадоха възможност на децата в реална среда да приложат придобитите знания и да осъзнаят връзката на човека с природата.“ Така започва разговорът с Вержиния Савова – директор на детската градина.
На тези площадки малчуганите садят и се грижат за посаденото и така опознават растения и зеленчуци, които често попадат на трапезата им, но от магазина. Много се радват и се забавляват. А тези, които не са посадили нищо поради това, че са отсъствали, донасят от градините на бабите си по стрък с чушка, само и само и те да имат по нещо насадено.
„Участваме и по Националната програма „Успяваме заедно“ с проекта „Хубаво е в детската градина“ – продължава разказа си Савова. – Винаги сме имали пътуващи папки, които играят ролята на пощенски кутии. Какво представлява пътуващата папка – най-обикновена папка, която изпращаме на родителите, за да се запознаят с нашите идеи. Всяка година подбираме около 3 – 4 теми, които са се сторили интересни за екипа. Например темата за агресията, обсъждане на конкретен инцидент или теми, интересни за цялото общество. Посочваме и подходяща литература по темата. Гледаме да насочим вниманието на родителите към неща, които могат да са им полезни. Те трябва да прочетат папката и да ни я върнат с подпис. В проекта бяха предвидени и 3 лекции, осъществи се една. За съжаление, COVID-19 често не позволява да се реализират подобни инициативи.“
В ДГ №1 „Щастливо детство“ от години работи и консултативен кабинет. Той е особено ценен за връзката образователна институция – семейство. Ако педагозите забележат проблем с дете, не само го обсъждат, но и препоръчват подходяща литература на семейс-
твото. За съжаление, малка част от родителите проявяват допълнителен интерес. По-скоро разчитат изцяло на компетентността на учителите и че те сами ще се справят със ситуацията.
На въпроса какви иновации прилагат в работата си, Вержиния Савова отговаря: „За мен иновацията трябва да е наистина нещо ново. Много неща изчетох, за да реша какво да предложа на колегите и родителите. Попаднах на т.нар. дизайн мислене като метод и ми хареса. Оказа се, че и това ново е забравено старо. Измислено е много отдавна в Оксфорд и се използва за генериране на нови идеи при големи колективи. Установихме, че на практика това е проектно базирано обучение. Избираме теми, които не са включени в учебния материал. И децата, и родителите се включиха с интерес.“
Дизайн мисленето включва
7 теми, посветени на конкретна професия – астронавт, метеоролог, пътешественик. Процесът преминава през няколко етапа. В първия учителката запознава децата със съответната професия. След това разговаря с тях, за да види какво са разбрали, какво е провокирало техния интерес, как си представят работата на архитекта например. Във втората фаза решават какво ще построят, като всеки споделя своята идея – да построи къща, детска градина, магазин. В случая най-ценна е комуникацията между педагога и детето. Няма значение каква е идеята му – дали е по темата, дали не – същественото в случая е да има диалог.
„Заедно с децата „посетихме“ метеорологична станция, „пъту-
вахме“ до Марс. Обикновено 90% от родителите идват с нас при тези занимания и се включват с интерес“, подчертава директорката.
Практика в детската градина е един педагогически екип да работи с групата от първата до третата година. В IV група децата се поемат от екип, чиято главна задача е да ги подготви за училище. Резултатът – в което и училище да отидат възпитаниците на
ДГ „Щастливо детство“, те са сред най-добре подготвените за I клас. Но не всички родители са съгласни с тази ротация. Например тези на децата от групата по дизайн
мислене настояват двете учителки да продължат да подготвят младите дизайнери и за училище.
„Това, че родителите харесват учителките на децата си, може само да ме радва – казва Вержиния Савова. – Но съм убедена, че и титулярният екип за IV група ще бъде много полезен в подготовката за училище.“
Директорката разказва, че с удоволствие дава шанс на млади хора, които искат да станат учители. Но смята, че липсата на учебни практики при бъдещите педагози се отразява на работата им впоследствие.
Допълнителните занимания, които се предлагат в детската градина, са народни танци, изобразително изкуство, карате, английски език към училище „Европа“, футбол. Интересът към тях е голям, групите са с по 18 – 20 деца и графикът се прави трудно.
„Хубавото е, че всички родители проявяват разбиране към децата със специални образователни потребности – казва директорката. – В случаи на инциденти правим срещи с тях, обясняваме им, че трябват търпение и работа с тези деца.“
В групата в с. Доктор Йосифово посещаемостта се повишава, откакто се въвежда мярката за спиране на месечните семейни помощи при отсъствие от училище. Но като най-важен стимул децата да посещават детската градина в селото, е отношението на учителя към тях. Поради продължителен болничен на титуляра директорката изпраща в селото помощник-възпитател от детската градина в Монтана. Родителите са силно впечатлени от отношението ѝ към децата. Помага на всяко да се облече, да си завърже обувките. Дори ги сресва, преди да ги предаде на родителите. Такива неща се забелязват и топлят родителското сърце. Младата учителка прави в социалните мрежи и група на родителите.
В нея по време на епидемията родител пуска гласово съобщение от детето си: „Госпожо, обичам ви!
С нетърпение очаквам да се отвори детската градина“.

Your Image Description

Свързани статии:

Как да станеш част от сплотена общност Часове по фантазии Педагози се обучават за превенция на зависимости Плувец поема бургаското Спортно

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Блогове на учители в помощ на ученика

Следваща статия

Театърът гостува… в Силистра

Следваща статия
Госпожо, обичам ви

Театърът гостува… в Силистра

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Европейска нощ на учените 2021

56% от европейците искат повече пари за борба с кризата

Гледаме с надежда към бъдещето

Последни публикации

  • Магията на думите
  • Шимпанзета оказват първа помощ
  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"