Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 37, 2021

Как започва учебната година по света

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
15-09-2021
в Брой 37, 2021
A A

Първият звънец вече удари в много държави и учениците се върнаха присъствено в клас. Това е третата учебна година, засегната от пандемията. Учебната 2021/2022 г. започва с масова ваксинация срещу коронавируса, като в редица страни тя обхваща и учениците от 12 до 17 години.
В различните области на Италия учениците се връщат в училище в периода 6 – 20 септември. Там влиза в сила зеленият сертификат. Той удостоверява прекаран коронавирус в предходните 6 месеца, пълна ваксинация или отрицателен тест, не по-стар от 48 часа. Документът ще се изисква от преподавателите и персонала в образователните институции, както и от студентите, но не и от учениците. Тестовете за коронавирус, за които също се издава удостоверението, ще са безплатни само за онези представители от системата, които не могат да се ваксинират по медицински причини. Лицата, които не представят зелен сертификат, ще бъдат третирани като отсъстващи без основание от работа. След 5 последователни дни на отсъствие се прекратява временно трудовият им договор. Правителството е отделило над 350 млн. евро за заместващ персонал, ако възникнат подобни ситуации.
Във Франция новата учебна година започна на 2 септември. Въвеждат се стриктни санитарни протоколи, включващи носене на маски и спазване на дистанция.
В университетите и гимназиите в случай на заразен той и неговите контакти се изолират за 7 дни, но продължават да следват занятията дистанционно. Ваксинираните младежи, които са контактни на заразен, не се подлагат на изолация и продължават присъственото обучение. Досега около 60% от френските младежи и 89% от преподавателите са ваксинирани.
Кампанията за ваксиниране на тийнейджърите над 12 г. в Португалия започна още през август. Целта е до средата на септември да бъдат имунизирани 570 000 деца. Маските и дистанцията остават задължителни в учебните заведения.
В Испания санитарните протоколи за новата учебна година бяха одобрени още през май. Предвижда се дистанция от 1 – 2 метра и маски в училищата, а влизането и излизането на отделните класове ще става по различно време. Здравните власти смятат, че тези мерки ще са ефикасни, още повече че напредва ваксинацията на младежите от групата 12 – 19 години.
В Германия мерките включват задължително носенето на маски, измерването на температура при влизането в училище, редовна дезинфекция, спазване на дистанция и оборудване за пречистване на въздуха в класните стаи през студените месеци. Правителството е осигурило и 5 млрд. евро за обучение от разстояние, в случай че се наложи прибягването до него заради влошаване на епидемичната ситуация.
В Шотландия учебната година бе подновена още в средата на август при задължително носене на маски, спазване на дистанция и
тестове на учениците за наличие на вируса. Но три седмици по-късно в британската провинция имаше ръст на новозаразените, като една трета от тях са под 19 години.
Училищата в Англия, Северна Ирландия и Уелс предвиждат тестване на учениците два пъти преди началото на учебната година и после регулярно тестване два пъти седмично. Ученик с положителен резултат на теста минава под карантина за 10 дни. Носенето на маски от учители и ученици е препоръчително. Въведени са мерки за еднопосочно движение в сградите. Акцентира се и върху подобряване качеството на въздуха в класните стаи.
В САЩ на много места учебната година започна в края на юли и началото на август. Но в редица щати присъствената учебна година вече е заменена с дистанционна – най-вече в южните, които изостават с ваксинацията. В мегаполиси като Ню Йорк, Лос Анджелис, Чикаго и Вашингтон освен на маските и социалната дистанция се разчита и на задължителната ваксинация на учителите и училищния персонал, за да се гарантира присъствената учебна година. В края на август половината от децата от 12 до 17 г.
са получили поне по една доза ваксина.
В Куба учебната година няма да започне присъствено, докато не бъдат ваксинирани всички ученици. Занятията започнаха дистанционно на 6 септември под формата на уроци, излъчвани по телевизията. Вече започна и кампанията за ваксинация на децата между 2 и 18 години с местната ваксина „Соберана“.
В Мексико учебната година започна на 30 август, но родителите имаха възможност да решат дали да пуснат децата си присъствено, или да ги оставят да учат дистанционно. Обучението от разстояние включва уроци, излъчвани по телевизията, радиото и интернет. В училищата мерките включват маски, дезинфектанти, термометри и социална дистанция. Около всеки чин има найлонов параван.
В Индия учебната година започна на 1 септември с ограничаване броя на децата в класните стаи, дистанция, маски, мерене на температурата, междучасия по различно време за различните випуски, забрана за размяна на храна и книги между учениците и обособяване на стаи за карантиниране. Много училища изискват и персоналът да е получил поне една ваксинационна доза.
В Израел новата година започна на 1 септември в редица училища, като се разчита на напредването на ваксинацията във възрастовата група 12 – 17 г. Децата под 12 г. трябваше да направят бърз тест преди началото на учебната година. Предвижда се и въвеждане на тестове преди и след големите еврейски празници, протичащи с големи семейни събирания.
В Русия новата учебна година започна при минимални рестрик-
ции и с препоръка към преподавателите и учениците да се ваксинират. Но за възрастовата група 12 – 17 години ваксинацията ще е достъпна едва през втората половина на месеца. Ще се мери температурата редовно, децата със симптоми на настинка или на зараза си остават у дома, занятията на даден клас ще протичат само в една класна стая, доколкото това е възможно.
Училищата в Гърция няма да преминават към дистанционна форма на обучение през тази година, а правителството ще търси други мерки за борба с възможни огнища на коронавирус. Учебната година там започна на 13 септември при спазване на всички мерки за безопасност. 75 – 80% от учителите са ваксинирани или поне имат запазен час за ваксинация.
Учениците ще трябва да идват на училище или със сертификат за ваксинация (за възрастовата група 12 – 17 години), или с удостоверение за прекаран COVID-19 през последните шест месеца.
В противен случай ще трябва да си правят два пъти седмично самостоятелен тест и да носят със себе си удостоверение за отрицателен резултат при влизане в училището. Учителите, които не са ваксинирани и не са преболедували, ще трябва да си правят лабораторен тест два пъти седмично. Неваксинираните учители ще трябва да си правят лабораторните тестове за своя сметка в частни лаборатории. В случай че преподавател не представи някой от тези документи, ще бъде временно отстранен от работа без заплащане.
Турция започна учебната година присъствено на 6 септември. От учителите и училищните служители, които не са ваксинирани, ще се изисква PCR тест най-малко два пъти седмично. Изискване за PCR тест ще има и за студентите и персонала във висшите училища, които не са ваксинирани. Учениците, които имат извинение да не участват присъствено в учебните занятия, ще могат да продължат дистанционно обучението си чрез създадените платформи. В Турция с разрешение на родителите могат да се ваксинират децата над 15 г., както и над 12-годишните с хронични заболявания. Над 80% от турските учители са ваксинирани досега с най-малко една доза ваксина срещу COVID-19, а над 70% са реимунизирани.
Учебната година в Румъния започна на 13 септември. Учебните часове ще се водят присъствено до ниво на заболеваемост 6 на 1000 души население. Родителите ще получат формуляри, в които ще могат да изразят съгласие или несъгласие за ваксинация на децата на възраст над 12 години. Румъния започна ваксинация на деца още в началото на юни.
Албания отложи началото на учебната година и вместо на 13 септември тя ще започне на
27 септември. Наложената мярка има за цел да се запълнят пропуските и обучителните затруднения, предизвикани от обучението в условия на пандемия.
От 1 септември присъствено започна учебната година и в Сърбия. Страната предвижда три модела на работа на училищата. Според първия учениците ще седят заедно на чиновете и ще носят маски, докато разговарят, а ваксинираните учители няма да носят маски, докато не приближат до ученик на по-малко от 1,5 метра. Вторият модел на работа е хибриден, като учениците един ден ще бъдат в училище, един – вкъщи. Третият вариант ще се прилага в общините с най-голям брой заразени. При него занятията ще се провеждат онлайн, като изключение се прави само за учениците в начален етап на обучение. Те ще редуват присъствената форма с дистанционната. Общините в страната ще се разделят на зелена, жълта и червена зона в зависимост от хода на пандемията. В детските градини и предучилищните групи децата няма да носят маски, както и ваксинираните възпитатели.
Учебната година в Република Северна Македония започна на 1 септември с физическо присъствие и раздаване на свидетелствата за миналата учебна година. Децата с редки заболявания, деца от семейства с хронично болни членове на семейството или по настояване на родителите ще могат да учат онлайн, но с разрешение на училището.
В Словения новата учебна година започна на 1 септември при изискване за редовно тестване на училищния персонал в случаите, когато няма ваксинация или прекаран COVID. Директорите на училищата получиха наредба, според която отказът на служителите да се тестват за коронавирус, може да бъде причина за уволнение. Всички работещи в училищата, които не са преболедували и не са ваксинирани, трябва всяка седмица да се тестват, а неоправданият отказ за тестване ще се смята за нарушаване на задължение от трудовите отношения. В такъв случай на служителя ще се издава писмено предупреждение преди уволнение. Същото важи и ако служителите откажат да носят защитни маски. Учениците също ще трябва да носят маска в класната стая, а когато не се съобразяват с това изискване, директорът трябва да уведоми родителите им. Въвежда се и изискване за седмично тестване на студентите в Словения, които не са ваксинирани и не са прекарали заразата. То ще бъде безплатно и ще се финансира от държавата.
Учебната година в Черна гора започна на 1 септември, но с 30-минутни вместо с обичайните 45-минутни часове. При повишаване броя на заболелите веднага ще се преминава към онлайн обучение.

Your Image Description

Свързани статии:

Игра на шах, изиграна от природата* Обучават специалисти по капиталови пазари Новото лице на климата* Учителите няма да бъдат изместени

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Ориентир

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

С грижа за здравето и дарованията

Следваща статия

Дезинформация дебне отвсякъде

Следваща статия
Дезинформация дебне отвсякъде

Дезинформация дебне отвсякъде

Професионалното висше образование – накъде

Професионалното висше образование – накъде

В ход е дигиталното обучение

Общи магистърски програми в медицината

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев връчи наградите на „Неофит Рилски“
  • Министър Вълчев: Вложените в образование и наука средства са с най-висока обществена възвръщаемост
  • Откриха поделението на Русенския университет „Ангел Кънчев“ в молдовския град Тараклия
  • Премиера на Издателство „Аз-буки“: Книга със 101 езикови бележки ни учи на важните правила в българския език
  • Президентът Румен Радев участва в изпращането на абитуриентите от Националната гимназия в Благоевград
  • Празнично шествие в столицата по случай 24 май
  • Заместник-министър акад. Витанов призова за запазване на Рамковата програма за научни изследвания и иновации след 2027 г.
  • Министър Вълчев ще препоръча на училищата по-късно начало на учебния ден
  • Приветствие на министър Красимир Вълчев по случай 24 май
  • Зрелостници анализираха на втората матура лидерството в клас и привличането на инвестиции
  • „Написаното остава. Пиши правилно! 101 езикови бележки“ с премиера по БНР
  • Повече обучаващи се в професионални програми
  • Полетът на фантазията
  • МОН публикува за обществено обсъждане промени в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Българската наука излиза на световната сцена в роботиката
  • Първото училище в Кюстендил празнува с приятели
  • Димитър Маринов ще представи книгите си в София
  • Жените, които променят света
  • Българското неделно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ в Египет възстановява работа
  • Премиерът Росен Желязков: 24 май е празник, върху чиито основи да градим нашето общо европейско бъдеще
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Mathematical Modelling of the Transmission Dynamics of Pneumonia and Meningitis Coinfection with Vaccination

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"