Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 37, 2021

Когато се завърнеш в родното школо

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
15-09-2021
в Брой 37, 2021
A A
Когато успяваш да сбъднеш мечтата си и правиш това, което обичаш, работата е удоволствие, а резултатите са налице

Бившата възпитаничка на Средното училище за европейски езици „Свети Константин-Кирил Философ“ (СУЕЕ) в Русе Маринела Недкова избира родното училище за място на професионална реализация. От четири години тя работи в него като начален учител. И макар днес да е в нова роля, любовта към училището и хората, които работят там, е толкова силна, колкото е била и преди 23 години, когато за първи път прекрачва неговия праг.
„Най-трудно е да преминеш от „вие“ на „ти“ с хората, които са ти преподавали и всеки ден са те вдъхновявали и респектирали“, започва разказа си Маринела. Казва, че е имала честта да попадне в поток с колеги, които са били начален курс, когато самата тя е била в I клас. Радва се на подкрепата и помощта им във всеки момент и нито за миг не си представя да работи на друго място с други хора.
Бакалавърската ѝ степен е в областта на кинезитерапията, но винаги е искала да работи с деца. За да сбъдне мечтата си, записва и завършва още две магистратури. Първата е „Предучилищна и начална училищна педагогика“ в Русенския университет „Ангел Кънчев“, а втората – „Логопедия“ в Шуменския университет „Епископ Константин Преславски“.
„Радвам се, че попаднах на много хубав клас с разбрани родители. В днешно време по-големият
проблем са родителите, а не децата“, споделя моята събеседничка. Казва, че често се случва майките и бащите да са много взискателни към учителите, а да забравят какво правят самите те вкъщи. „Прибирайки се у дома, дават телефоните и таблетите, за да си осигурят спокойствие. Това не е редно“, категорична е тя. Вярва, че лоши деца няма. Всичко зависи от възпитанието в семейството. Радва се на късмета си, че е попаднала на отговорни родители, с които се разбира с половин дума. Когато има взаимно доверие и разбирателство, нещата вървят безпроблемно. Преди започването на пандемията майките и бащите са чести гости в класната стая. Те активно участват в живота на училището, като помагат за организацията на тържества и празници, възстановка на български традиции и обичаи.
В класа на Маринела Недкова има още една прекрасна практика – родители влизат в час, за да разкажат за своите професии. Ползите от тези часове са много. От една страна, децата се гордеят с майките и бащите си и се радват, когато могат да се похвалят на съучениците си с тях, а от друга – тези срещи поставят основата на ранното кариерно ориентиране. На мнение е, че всяко дете има изявени интереси и скрити заложби. За да ги развие, то се нуждае само от подкрепа и свобода за действие. „Не трябва родителят да бъде прекалено амбициозен и да избива комплексите си върху сина или дъщеря си“, казва тя. В ранна детска възраст учениците трябва да бъдат стимулирани да правят това, което им се отдава и обичат. Разбира се, с напредването на възрастта им родителите могат да ги насочват накъде да продължат образованието си, но в никакъв случай не трябва да налагат мнението си, игнорирайки желанията им.
Маринела признава, че всеки ден отива с усмивка на работа. Дори сега прекъсва майчинството си на първата година, за да се върне отново в клас. Тази година заедно с нея училищния праг ще прекрачи и по-голямата ѝ дъщеря. Тя ще бъде I клас в училището на мама, както самата тя го нарича. Младата учителка не се притеснява как ще съвместява ролята на учител и на майка на две деца – малко бебе и първокласничка. Знае, че ще бъде трудно, но въпреки това го иска от цялото си сърце. „Не съм вярвала, че през тази година, в която не бях с тях, толкова много ще ми липсват учениците. Приемам ги като свои деца“, казва Маринела. Връща се на работа с нетърпение и огромно желание. Убедена е, че ще се справи с всички предизвикателства. Разчита на помощта и на семейството си, които винаги са били до нея и са подкрепяли всяко нейно решение.
Надява се през новата учебна година обучението да бъде колкото се може по-дълго в присъствена форма. Вярва, че така е най-добре за всички ученици, особено за тези от начален етап на обучение. „Учениците ми са самостоятелни, но в началото определено се нуждаеха от помощта на членовете на семейството си“, казва младата учителка. На мнение е, че младите хора много бързо се адаптират с техниката и електронните ресурси. Тя самата е против използването на таблети и телефони за игра. Мобилните устройства са строго забранени в час. Вярва, че за всичко си има време. Децата трябва да имат детство – да играят навън сред природата и да опознават света, а боравенето с новите джаджи няма да им избяга.
„В работата ми ме вдъхновява жаждата за знания в детските очи. Това ме мотивира да продължавам да работя, надделява над умората и всекидневните проблеми, които неминуемо се появяват“, споделя младата учителка. Определя като едно от най-големите предизвикателства в учителската си практика приобщаването на дете, родено и живяло до 7-годишна възраст в Германия. Независимо че владее прекрасно български език, изпитвало стрес от новата учебна среда. В този случай определяща е подкрепата на учителя и средата.
„Към днешна дата се справя безупречно. Нямате представа с каква скорост напредваше и колко бързо се научи да чете и пише. По нищо не си личи, че това дете не е посещавало детска градина в България“, казва Маринела. Мотивира се от развитието и успеха на учениците си. При нея няма строго определено работно време. Винаги е готова да остане след часовете, като не щади сили и енергия. Ако някой има нужда от помощ, г-жа Недкова е насреща. „Отнасям се с учениците си така, както искам да се отнасят с моето дете“, категорична е тя.
За Маринела професията на учителя е призвание. От малка знае с какво иска да се занимава. Специалността „Кинезитерапия“ избира по семейни причини, но винаги е знаела, че ще работи в училище. Целенасочено и устремено работи в посока на изпълнение на поставените цели. В свободното си време обича да твори неща с ръцете си. Опитва се да научи и учениците си на това. Затова и в клас често майсторят различни предмети. Зад гърба си вече имат няколко лапбука – саморъчно направена книга с текстов и снимков материал. Правили са за Васил Левски и за Деня на народните будители. „Чрез лапбука учениците учат, забавлявайки се. По този начин по-лесно запаметяват факти“, казва моята събеседничка.
От I клас учениците на Маринела Недкова изучават и немски език. С голям интерес учат стихотворения, пеят песни и посещават театър. Ако ги попитаме кой е любимият им предмет, сигурно всички заедно в един глас ще отговорят – физическо възпитание. Като всички деца, обичат да тичат и да играят навън. „В интерес на истината, всички предмети са им интересни. Важно е по какъв начин поднасяш информацията“, казва Маринела. А тя се старае да бъде иновативна и различна, привличайки и задържайки вниманието на учениците във всеки момент. Разказва, че с ентусиазъм са преминали и часовете по здравословно хранене. Малчуганите с голямо желание са влезли в ролята на готвачи, пременени с куртки и шапки. Идеята за тази инициатива е на родител на неин ученик, а осъществяването ѝ е с подкрепата на ръководството.
Благодарна е за възможността да работи с директор като Добромира Николова. В нейно лице винаги е усещала доверие и подкрепа. „Още от първия ден бях приета с отворени обятия. Независимо от възрастта ми никога никой не се е отнасял към мен като към млада, нова или неопитна“, категорична е Маринела. И може би това е тайната на успеха – да правиш това, което обичаш, и да си заобиколен от хора, които също като теб вярват, че училището е техен дом, а професията – призвание.

Your Image Description

Свързани статии:

Покажи своя талант Кошер за трудолюбиви ученици и добри идеи Ученик създаде приложение за дигитална достъпност за незрящи Кюстендилски ученички със стипендия за патриотизъм

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Обучават специалисти по капиталови пазари

Следваща статия

Как да станеш част от сплотена общност

Следваща статия
Как да станеш част  от сплотена общност

Как да станеш част от сплотена общност

Часове по фантазии

Часове по фантазии

В ход е дигиталното обучение

Педагози се обучават за превенция на зависимости

Последни публикации

  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"