Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 38, 2021

Уроци за живот по време на пандемия

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
23-09-2021
в Брой 38, 2021
A A

Галя Кларк

Ситуацията в училищата на Обединеното кралство отразява падането на рестрикциите в страната в края на юли. Препоръките са едно, но реалността понякога е друга: младите хора изоставиха веднага маските, дори и в автобусите рядко слагат. По-възрастните обаче си имат едно наум, особено при вълната тази есен, и въпреки че официално няма мерки, те носят маските си неотменно в магазини и автобуси.
Напълно ваксинирани до средата на септември 2021 г. са 44 милиона души, т.е. 66% от населението. Всички на и над 18 години могат да се ваксинират, ваксината е по желание, но се препоръчва. В първите седмици на септември се спореше дали да се ваксинират и децата между 12 и 15 години. Правителството обаче прие план за зимата във връзка с бъдещата зимна вълна, в който се насърчават ваксините и на деца в тази възрастова група. Целта е, като се ваксинират учениците, да се намали разпространението на ковид в училищата и те да не бъдат
затваряни. Левицата поиска вместо бустер дози за възрастните ваксините да отиват за страни, където населението изобщо не е ваксинирано поради дефицита им. В зимния план на кабинета е прието да има бустер ваксини за над 50-годишните със здравни проблеми.
Идеята на управляващите е да няма отново локдаун и затваряне на училищата. „Никога не казвай никога“ – тази сентенция отново е актуална, тъй като са възможни изненади през зимния сезон. Посещението на училище е задължително от 8 март насам. Вероятно няма да има затваряне на училища дори и при усилване на вируса зимата, поне това е намерението на кабинета засега. Да се научим да живеем с вируса, е идеята на управляващите.

В началното училище
Вече няма много рестрикции в британското училище. Ваксините за персонала не са задължителни; някои учители са ваксинирани, други – не. Част от помощния персонал – асистенти в училищния двор, помощник учители и пр., са доста млади и още не са ваксинирани. Децата не са разделени на групи в класовете както през пролетта, а играят заедно. В столовата, на площадката за игри и в училищния двор обаче стремежът е да бъдат смесвани само до два класа. Докато през април децата бяха само в редове, сега отново е разрешено да седят един срещу друг. Екипите по чистене на училището имат повече задачи, отколкото преди пандемията, почистването е старателно. Особено внимание се обръща на повърхностите, които се пипат най-често от децата.
Учениците си мият ръцете или ги почистват с течен дезинфектант 5 – 6 пъти дневно, а и допълнително, когато ходят до тоалетна. Носенето на маски от учители и персонал е само по избор. Препоръчва се всеки от персонала да прави бързи тестове два пъти седмично. Това също не е задължително, но повечето следват тази препоръка.
В Шотландия рестрикциите в училище са по-сериозни от тези в Англия. Например учители и персонал трябва да стоят най-малко на един метър от ученици и колеги. В шотландските училища маски ще се носят поне до кратката ваканция през октомври. В Северна Ирландия децата ще трябва да са с маски през първите шест седмици на училището.
Отделът по образование настоява да се осигурят 300 000 монитора за въглероден двуокис за училищата в Англия от септември – за да се идентифицират сградите, в които обменът на въздух е ограничен и вирусите се разпространяват по-лесно. Правителството на Уелс финансира програма за 6 млн. лири за увеличение на циркулацията на въздуха и пречистването му.

В гимназиите
В някои училища в коридорите се носят маски. В други учениците са освободени от рестрикции. Повечето учители са с ваксина. Всички си правят много и редовно бързи тестове. Два пъти седмично учениците трябва да си правят такива антигенни тестове.
Общините отговарят за училищата и дават следните насоки за хигиената в учебните заведения. За да се намали рискът за учениците, трябва да се спазва отлична лична хигиена. За целта училищата трябва да осигурят кошчета, хартиени кърпи, мивки, течен сапун и дезинфектант. Училищните сгради и дворът да се поддържат чисти. Училището да е добре проветрено. Да се използва повече училищният двор. Маските се препоръчват само за места със струпани много хора. Персоналът и учениците от горния курс да носят маски, когато използват училищни или обществени автобуси. Това не се отнася за децата от началното училище.
На правителствения сайт също има директиви за училищата, както и телефонна линия за контакти при нужда. Ако ученик е с положителен тест, той се самоизолира. Ако родителите му са ваксинирани, те продължават да ходят на работа, а ако не са – и те трябва да се самоизолират за 10 дни. Ако болното дете е с ковид и това се е установило с бърз тест, то трябва да направи и PCR, който е безплатен. Ако тестът е положителен, детето няма да посещава училище и е в изолация.
Още в края на август всяко училище е получило по 10 PCR теста, а през септември могат да поръчват още.
Не всички деца с ковид имат симптоми. На тях се препоръчва онлайн обучение, докато са в изолация.
Има спорове между учени доколко училищата могат да бъдат огнища на ковид. Екипът учени, които съветват правителството за ковид (SAGE), са съгласни, че училищата са огнища на вируса и в този смисъл, началото на училищния сезон бързо ще усили случаите. Училището в Англия започна в първите дни на септември, а в Шотландия – още през август.
Есенно-зимният план на кабинета, приет преди дни Кабинетът очаква нови огнища на вируса след началото на новата учебна година в училища и университети. Политиците се притесняват, че 11,3% младежи на и над 16-годишна възраст не са ваксинирани още, а това са над 5,5 милиона души. Ваксинирането се насърчава и за целта се подчертава, че ползите от ваксините са няколко. Освен че болестта преминава по-леко и рядко се стига до болнично лечение, ваксинираните са освободени от изолиране, ако са били в контакт с позитивен. Освен това двойно ваксинираните ще бъдат освободени от PCR тестове при завръщане от чужбина. Зимният план е в два варианта – план А и план Б, според показателите за разпространение на вируса.

 

Днешната ситуация

От 19 юли Обединеното кралство навлезе в 4-ти стадий на Пътната си карта. Вече не се стои на 2 м разстояние. Няма ограничение за броя на хората при среща. Правителството насърчава гражданите да се върнат на работа в офисите, да не работят от вкъщи, изискването за носене на маски отпадна, но кабинетът препоръчва те да се носят в обществения транспорт. Няма ограничения за брой на хора на сватби и погребения. Това, което се препоръчва, е, ако човек има симптоми, да си направи тест и ако е положителен, да се самоизолира за 10 дни. Да се среща с хора предимно навън, на открито, на чист въздух.

Your Image Description

Свързани статии:

Строители на нова България Хиляди гледат опера онлайн Юбилеят си е юбилей Изобилие от празници

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Сюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Дрескод от кожа в… каменната епоха

Следваща статия

Строители на нова България

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Строители на нова България

Български корени в Саарбрюкен

Български корени в Саарбрюкен

Новатор в час

Новатор в час

Последни публикации

  • Връчиха първите Национални награди за приобщаващо образование
  • МОН ограничава максимално задължаването за закупуване на допълнителни учебни помагала от учебната 2025/2026 г.
  • Поскъпват процедурите, извършвани от Националната агенция за оценяване и акредитация 
  • Три нови позиции в Списъка със специалностите от професии с очакван недостиг на пазара на труда
  • Да учиш сред природата
  • Третокласници написаха книга за доброто
  • Motion and control of surface-shaping mechatronic neural network
  • Integrating STEMM principles in laparoscopic surgery training
  • Synthesis, training and analyzing the performance of an artificial neural network (ANN) for controlling the longitudinal motion of an unmanned aerial vehicle
  • Surface-shaping mechatronic neural network
  • Multi-criteria optimization of the structure of an automated assembly system
  • On modelling robotic manufacturing systems
  • Designing robotic cells in the environment ROBOGUIDE
  • Design of an automatic machine for simultaneous parallel processing of prismatic parts
  • 225 години духовност и традиции
  • 561 български младежи ще пътуват безплатно из Европа
  • Classification of 3D print technologies
  • Importance of sheet metal processing technologies in the process of development of feeding systems
  • Optimizing assembly cost estimation using 3C: focus on welding and mechanical fasteners
  • Enhancing cost efficiency in manufacturing through 3C: an excel-based solution
  • Министър Красимир Вълчев: Да научим децата да бъдат дигитални създатели
  • 10 удивителни срещи в Трявна

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"