Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 39, 2021

Партньори в името на децата

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
29-09-2021
в Брой 39, 2021
A A

Стоян СТОЯНОВ

В основата на работата и на педагогическите специалисти, и на институцията Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование в Благоевград е да изгражда партньорски взаимоотношения с всички участници в образователния процес. Да подкрепя учители и родители. И към момента се справяме добре със задачата.“ Това казва пред „Аз-буки“
Десислава Радкова – директор на Центъра. Отбелязва още, че добри връзки се поддържат и с експерта по приобщаващо образование към РУО – Благоевград.
„Имаме добра комуникация и всеки казус, който възниква –
а такива има непрекъснато, просто го разрешаваме заедно. В процеса са включени и директорите на образователни институции, координатори и членове на екипите за подкрепа в училищата и детските градини. И мисля, че това носи най-доброто за децата със специални образователни потребности“, допълва събеседничката ми.
Около 1000 са децата със специални потребности на територията на област Благоевград, като броят им е динамична величина. С тях работят специалистите от Регионалния център, три центъра за специална образователна подкрепа и сформираните досега в 32 училища и една детска градина екипи за подкрепа. „Към началото на новата учебната година този брой най-вероятно ще нарасне, тъй като проектът „Подкрепа за приобщаващо образование“ се развива доста усилено и по него в образователни институции са назначени още ресурсни учители, психолози и логопеди. И това е радостно“, коментира Радкова.
Към края на миналата учебна година специалистите от Регионалния център осигуряват допълнителна подкрепа на 282 деца със специални образователни потребности. Разбира се, те оказват подкрепа и на училищните екипи, когато конкретните случаи изискват това. А това е почти всекидневна работа. Всяка година Центърът организира и различни обучения за специалистите от областта, които работят с деца със специални образователни потребности. Такива се провеждаха и в пандемичните условия при спазване на необходимите мерки. Работи се в по-малки работни групи, тъй като в Регионалния център са убедени, че срещите лице в лице са най-подходящи. Позволяват пълноценно да се обсъждат възникнали казуси. Онлайн се провеждат и обучения за педагогическите специалисти от РЦПППО – Благоевград, предвид повишаването на квалификацията им.
Директорката на Центъра отбелязва още, че въпреки трудностите в началото колегите ѝ се справят с обучението от разстояние в електронна среда. За това допринасят и указанията на МОН. По-големи затруднения има при работата с деца и ученици, които нямат достъп до електронни устройства и интернет, но там на помощ идват образователните медиатори. Те разнасят необходимите образователни материали. Ресурсни учители също посещават на място онези, които имат нужда от подкрепа, като разработват задания и очакват обратна връзка. Работни материали се изпращат дори по пощата.
Педагогическите специалисти предоставят онлайн на родителите и материали и ресурси за достъп до задачи, подходящи за работа с децата у дома. „Като цяло, се справихме предвид трудните условия и децата бяха обхванати“, казва събеседничката ми. Специално подчертава и ролята на родителите в този процес, без чието участие работата по развитието на техните деца не би могла да бъде реализирана. „В рамките на последните две календарни години забелязвам положителната тенденция в областта, че все повече родители се ориентират и търсят оказването на допълнителна подкрепа за техните деца още от детската градина. И това много ме радва“, допълва Радкова.
Екипът на ръководения от нея център е от 30 педагогически специалисти – 21 ресурсни учители, четирима психолози, четирима логопеди и един рехабилитатор на слуха и говора. Сред тях има както много млади педагози, така и много опитни специалисти.
А това съчетаване дава добри резултати в дейността на Центъра.
„Работата с децата със специални образователни потребности е предизвикателство и човек трябва да бъде убеден, че иска да работи точно тази професия. Защото в много ситуации тя не е никак лека. Но когато работиш с вяра и знаеш, че помагаш на детето, тогава нещата се случват“, коментира директорката на РЦПППО – Благоевград.
Специалистите от Регионалния център се включват и в процеса по разработването на учебни помагала и методически ръководства за работа с деца със специални образователни потребности, създадени по програма на Образователното министерство.
„Работихме съвместно с колегите от регионалните центрове в София, Пазарджик и Стара Загора. Участвахме като оценители на създадените материали за различните етапи на обучение. А колегите, които се включиха, са с дългогодишен опит в работата с ученици със специални образователни потребности – споделя Радкова. – Тази програма и създадените по нея материали бяха голяма стъпка напред. Благодарение на тях всеки колега общообразователен учител може да използва готови материали, за да адаптира учебното съдържание спрямо възможностите на учениците, с които се налага да работи.“
На интернет страницата на РЦПППО – Благоевград, са достъпни разработените методически ръководства за адаптиране на учебното съдържание и учебни помагала за ученици със специални образователни потребности от всички етапи, които се обучават по индивидуални учебни програми в училища, както и такива за обучението на ученици в центрове за специална образователна подкрепа.
Регионалният център се намира в обща сграда с други учреждения, като е изградена платформа за достъп на деца с увреждания. Но използваните помещения са малки и позволяват само индивидуална работа и терапевтични дейности.
„На този етап не можем да обособим специализирани терапевтични зали, каквито има в други центрове в страната. Бих се радвала да можем да развием базата в тази посока, особено предвид нарастващия брой деца, които се нуждаят от допълнителна подкрепа – казва Радкова. – Колегите, които работят в училищата, разполагат с необходимите условия за това. Все още има какво да се направи в това отношение в детските градини.“

Your Image Description

Свързани статии:

По стъпките на Българската армия „Бъдете интелигентни, пестете енергия“ Добрите практики се забелязват Млади надежди на шаха

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Сюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

„Бъдете интелигентни, пестете енергия“

Следваща статия

9/10 от европейците подкрепят науката и технологиите

Следваща статия
9/10 от европейците подкрепят науката и технологиите

9/10 от европейците подкрепят науката и технологиите

В ход е дигиталното обучение

Търси се изследователят

В ход е дигиталното обучение

Намаляват кандидатите за чужди дипломи

Последни публикации

  • Как учениците в Първо СУ „Св. Седмочисленици“ в Търговище постигат високи резултати на матурата по математика
  • България с трима медалисти от Space Camp
  • Сп. „История“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • ПОКАНА ЗА ИСТОРИЯ. Няколко критични бележки по повод първия опит за историческо изследване на телевизията в България
  • Dynamics of Cultural and Religious Processes in Areas of Depopulation
  • EUGENICS AND EUTHANASIA IN CZECHOSLOVAKIA (1914 – 1945): HISTORICAL, SOCIAL, AND EDUCATIONAL CONTEXTS
  • САРДИНСКИЯТ ВОЕННОПЛЕННИК ОТ АТАКАТА НА ЛЕКАТА БРИГАДА: ПРЕМЕЖДИЯТА НА ЛЕЙТЕНАНТ ДЖУЗЕПЕ ЛАНДРИАНИ ПО ВРЕМЕ НА КРИМСКАТА ВОЙНА
  • ИЗЧЕЗНАЛИ СОФИЙСКИ СГРАДИ И ПАМЕТТА ЗА СТОЛИЧНИЯ БЛАГОДЕТЕЛ ИВАН ДЕНКОГЛУ
  • НЮФУС ДЕФТЕРИТЕ КАТО ИЗВОР ЗА РЕГИОНАЛНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • SOCIAL INCLUSION AND EDUCATION WORK WITH INMATES DURING AND AFTER IMPRISONMENT. REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTIFIC RESEARCH AND GOOD PRACTICES AND ITS PUBLISHED COLLECTION OF PAPERS
  • Европейската седмица на спорта #BeActive провокира към активност за десета година
  • ЕКОСИСТЕМНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНТЕГРИРАНИТЕ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ ЗА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ОПИТ И НАГЛАСИ НА БЪЛГАРСКИТЕ БИБЛИОТЕКИ КАТО ПАРТНЬОРИ В ОБЛАСТТА НА ДОСТЪПНИЯ ТУРИЗЪМ
  • COLLABORATION BETWEEN SOCIAL WORKERS (CASE MANAGERS) AND SOCIAL PEDAGOGUES IN THE APPLICATION OF THE FAMILY CASE MANAGEMENT MODEL
  • PARADIGMAL FOUNDATIONS OF ACADEMIC INTERACTION BETWEEN SCIENTIFIC INNOVATIONS AND THE PRESERVATION OF CULTURAL IDENTITY
  • ПРЕОБЛАДАВАЩИ НАСТРОЕНИЯ СРЕД БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ И УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛИ ОТНОСНО РОЛЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ИНТЕЛЕКТ (ИИ) В ОБРАЗОВАНИЕТО
  • НЕОБХОДИМОСТ ОТ ИЗУЧАВАНЕ НА „ЗЕЛЕНО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО“ В УНИВЕРСИТЕТИТЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ТРАНСФОРМАЦИИ НА ПАЗАРА НА ТРУДА И НУЖДАТА ОТ ОБРАЗОВАТЕЛНИ РЕФОРМИ
  • Олег Попов, член на журито на Националния фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“ : Нищо не е толкова лесно, колкото изглежда през обектива
  • Отличиха медалистите от международните олимпиади по природни науки за 2025 г.
  • Как да поискам извлечение от ведомост за заплата?

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"