Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 43, 2021

Да растеш, изучавайки света

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
27-10-2021
в Брой 43, 2021
A A

Анелия Врачева
По материали
от чуждия печат

Родителите, които търсят алтернативи за образованието на детето си, могат да избират не само между системата на Монтесори и Валдорфската. Световно разпространение вече получава и трети вариант – т.нар. реджо-педагогика.

Родината на реджо педагогиката
През 60-те години на миналия век в детските градини на Реджо Емилия (малко градче в Северна Италия) се появява оригинален метод на обучение – реджо-педагогика. Регионът традиционно е смятан за представител на левите убеждения. Следвоенното поколение италианци се замислят как да отгледат децата си като пълноценни личности, които не се страхуват свободно да мислят, да творят и изследват света. В Реджо Емилия смятат, че всички деца, независимо от физическите си данни и социалния си произход, имат равни права за възпитание и образование.
Автор на новия подход става директорът на образователните програми в града Лорис Малагуци. Той създава концепцията на „стоте гласа“. Основната ѝ идея е да се даде на всяко дете възможност да изрази себе си по сто начина: чрез музика, рисуване, пеене, танци, занимания в театър, конструиране на модели и т.н. През 1991 г. методиката получава признание от психолози като най-добрия и най-съвременен метод за работа с деца в предучилищна възраст. Днес реджо-педагогиката се използва широко в детските градини не само в Италия, но и в САЩ, Великобритания, Германия, Швеция, Австралия, Нова Зеландия, Канада, Израел, Япония, Сингапур и други страни.

Проект
Проект е ключово понятие в тази система на обучение. Детето самò си избира проект или предмет за изследване. Обикновено проектите се раждат в игрите и разговорите в зависимост от какво се интересуват децата в дадения момент. Темата може да бъде най-различна: сянката, дъждът, градът и т.н. Проектът не е ограничен във времето – може да продължи от няколко часа до цяла година. Важен е самият процес, а не крайният резултат. При това никой не обременява детето с информация – процесът на познание се осъществява по естествен начин.

Ателие
В детските градини са отделени помещения, където децата разполагат с материали и инструменти за творчество: моливи, четки, бои, пластилин, глина, клончета, вълна, хартия, камъчета и т.н. Тези стаи никога не се заключват.

Кооперация
Това е един от важните принципи в реджо-педагогиката. Работейки над проектите, децата се обединяват в групи, постоянно обсъждат процеса помежду си и с възпитателите. Всеки има възможност да се изкаже по всяко време и задължително бива изслушван от всички. Проектите се записват на видео, снимат се и се описват в дневници, за да могат родителите и педагозите да следят как се движи процесът.
Философията на педагогиката стъпва върху следните основни постулати:
– децата могат сами да контролират обучението си;
– децата се учат в пълен контакт с околната среда;
– децата изграждат отношения с други деца в пространство, което могат да изследват;
– децата трябва да имат възможност да заявят за себе си по различен начин: чрез театър, музика, пеене, фотография, танци, риторика…

Архитектура
Детските градини в Реджо
Емилия са устроени като жилищни сгради. В центъра има открито пространство (piazza), където се обсъждат новите проекти. Кухнята също е отворена за посещения. Храната се приготвя пред всички, децата могат да участват в този важен процес. Има и „тиха стая“, но там не е задължително да се спи – детето може просто да си почива, да лежи с книжка в ръка, да релаксира. Много родители през деня активно участват в проектната дейност на децата.
От няколко години в Реджо Емилия се провежда детският фестивал Reggionarra, в който участват всички културни институции в града. Това също е част от реджо-педагогиката.

Учителите
Те не са по-възрастни наставници, а съавтори, съучастници в детските експерименти. Не дават готови съвети. Главната им задача е да стимулират интерес у малкия човек. В процеса на общуване с децата самите учители се развиват и самоусъвършенстват.

Your Image Description

Свързани статии:

Европейска гаранция за детето По следите на Малкия принц Учим онлайн Етюди на родопски диалект

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Компас

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Европейска гаранция за детето

Следваща статия

Сближаване на научните изследвания и иновациите

Следваща статия
Сближаване на научните изследвания и иновациите

Сближаване на научните изследвания и иновациите

Скъпо начинание? Не, скъпа необходимост

Скъпо начинание? Не, скъпа необходимост

В ход е дигиталното обучение

Промените в климата удрят по БВП*

Последни публикации

  • Пътуващият фестивал на науката по нови маршрути
  • С упорит труд и системна подготовка учениците в столичното 131. СУ „Климент Аркадиевич Тимирязев“ постигат върхови резултати
  • Доц. д-р Димитър Желев: Науката е динамична и постоянно има открития
  • Стенопис с пеперуди, птици и безкрайна дъга посреща първокласниците в СУ „Емилиян Станев“ във Велико Търново
  • Последният петък на септември – запазен за спорт
  • Как учениците в Първо СУ „Св. Седмочисленици“ в Търговище постигат високи резултати на матурата по математика
  • България с трима медалисти от Space Camp
  • Сп. „История“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • ПОКАНА ЗА ИСТОРИЯ. Няколко критични бележки по повод първия опит за историческо изследване на телевизията в България
  • Dynamics of Cultural and Religious Processes in Areas of Depopulation
  • EUGENICS AND EUTHANASIA IN CZECHOSLOVAKIA (1914 – 1945): HISTORICAL, SOCIAL, AND EDUCATIONAL CONTEXTS
  • САРДИНСКИЯТ ВОЕННОПЛЕННИК ОТ АТАКАТА НА ЛЕКАТА БРИГАДА: ПРЕМЕЖДИЯТА НА ЛЕЙТЕНАНТ ДЖУЗЕПЕ ЛАНДРИАНИ ПО ВРЕМЕ НА КРИМСКАТА ВОЙНА
  • ИЗЧЕЗНАЛИ СОФИЙСКИ СГРАДИ И ПАМЕТТА ЗА СТОЛИЧНИЯ БЛАГОДЕТЕЛ ИВАН ДЕНКОГЛУ
  • НЮФУС ДЕФТЕРИТЕ КАТО ИЗВОР ЗА РЕГИОНАЛНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • SOCIAL INCLUSION AND EDUCATION WORK WITH INMATES DURING AND AFTER IMPRISONMENT. REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTIFIC RESEARCH AND GOOD PRACTICES AND ITS PUBLISHED COLLECTION OF PAPERS
  • Европейската седмица на спорта #BeActive провокира към активност за десета година
  • ЕКОСИСТЕМНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНТЕГРИРАНИТЕ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ ЗА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ОПИТ И НАГЛАСИ НА БЪЛГАРСКИТЕ БИБЛИОТЕКИ КАТО ПАРТНЬОРИ В ОБЛАСТТА НА ДОСТЪПНИЯ ТУРИЗЪМ
  • COLLABORATION BETWEEN SOCIAL WORKERS (CASE MANAGERS) AND SOCIAL PEDAGOGUES IN THE APPLICATION OF THE FAMILY CASE MANAGEMENT MODEL
  • PARADIGMAL FOUNDATIONS OF ACADEMIC INTERACTION BETWEEN SCIENTIFIC INNOVATIONS AND THE PRESERVATION OF CULTURAL IDENTITY
  • ПРЕОБЛАДАВАЩИ НАСТРОЕНИЯ СРЕД БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ И УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛИ ОТНОСНО РОЛЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ИНТЕЛЕКТ (ИИ) В ОБРАЗОВАНИЕТО

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"