Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 46, 2021

Да оставиш следа след себе си

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
17-11-2021
в Брой 46, 2021
A A
Днес много от исконните български ценности са забравени,
но не и изгубени, убедена е младата преподавателка

Дея ИВАНОВА

Венеция Стоянова завършва основното си образование в ОУ „Отец Паисий“ в Силистра, а днес пак е в него, но в нова роля – преподавател по целодневна подготовка на учениците от V клас. Заема поста отскоро – едва от началото на учебната година, но е безкрайно щастлива за предоставената ѝ възможност да работи това, което ѝ носи най-голямо удовлетворение. 31-годишната Венеция получава висшето си образование във Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“ със специалност „История“. Сега следва магистратура „Педагогическа превенция на престъпността и пробационни практики“ в Русенския университет „Ангел Кънчев“.
„Вътрешната ми мотивация да избера учителската професия, е желанието да оставя следа след себе си. Искам да бъда част както от успехите, така и от несгодите на децата. Готова съм да давам, без да очаквам нищо в замяна“, започва разказа си младата учителка Венеция Стоянова. Категорична е, че всеки учител трябва да има силна мотивация и желание за работа. Тази професия е призвание, насила няма как да станеш преподавател.
„Учителят трябва да бъде готов да разчупи нормите в преподаването, като използва иновативни методи и похвати“, допълва моята събеседничка. Мотивация, амбиция и желание за личностно развитие – така тя определя тайната на успеха на учителската професия.
Венеция е на мнение, че преподавателят трябва да бъде приятел на децата. Иска ѝ се от нея възпитаниците ѝ да запомнят, че независимо че хората са различни, винаги има нещо, което ги обединява. „Човек трябва да уважава себе си, но също така да бъде добър към всички останали“, споделя тя. В днешно време много от исконните български ценности са забравени, но не и загубени. За нея
най-важният урок, който всеки трябва да научи, е да бъде добър.
Разказва с усмивка за първите си дни в училището. Приета е много добре както от колегите си, така и от ученици и родители. „Чувството след толкова години да прекрачиш отново прага на своето училище, е уникално. Просто нямам думи да обясня колко щастлива ме прави това“, споделя Венеция. Категорична е, че връзката учител – ученик – родител е изключително важна за развитието на децата. Затова са необходими много усилия и ежедневна комуникация. Като учител в целодневната организация, прекарва много време с децата и влиза в ролята на техен класен ръководител. Лично познава родителите на учениците си и работи с тях в екип. Всяка вечер се чуват по телефона и правят всичко в името на учениците.

„В началото много се притеснявах точно от това как ще ме приемат родителите. Мислех си, че младостта ми може да изиграе лоша роля. За щастие, те видяха силната ми мотивация и желание за работа. Нещата се получиха и за кратко време спечелих доверието им“, разказва моята събеседничка.
От няколко седмици часовете в ОУ „Паисий Хилендарски“ се осъществяват от разстояние. Венеция Стоянова признава, че за нея това е голямо предизвикателство. Не се плаши от боравенето с електронните ресурси, а от липсата на живия контакт. „Онлайн обучението има своите плюсове и минуси, но децата преди всичко имат нужда от социални контакти“, обяснява тя. Групата, която води, е съставена от три различни паралелки, затова често ѝ се налага да разрешава дребни конфликти и недоразумения. Иска ѝ се учениците да се научат да работят в екип – да си помагат и заедно да излизат от трудните ситуации.
А всичко това се постига с разговори и постоянство.
Често ѝ се случва някой от учениците ѝ да ревнува, ако обърне повече внимание на друго дете или клас. „Всеки ден им казвам, че ги обичам всичките еднакво. Те са моят първи клас и завинаги ще останат в сърцето ми“, казва учителката. В часовете си е въвела една прекрасна инициатива. Всеки час започва с разказването на интересна история – притча с поука. Така се опитва да разшири мирогледа им, да им покаже различни гледни точки и не на последно място – да ги накара да се замислят. „Винаги отделям време, за да чуя тяхното мнение по всеки въпрос. За мен то наистина е изключително важно“, казва Венеция.

В обучителната подготовка учениците ѝ изпитват най-големи затруднения по математика. Затова и голяма част от усилията на учителката са насочени в тази област. „Любим предмет за всички деца няма. Всеки ученик има различни интереси и наклонности“, казва тя. Като историк по образование, се стреми да създаде у тях интерес към историята. Тя дава много богата обща култура и разширява мирогледа.Учи да се извличат ползите от миналото, като се използват знанията от настоящето. Този ценен урок ще им бъде от полза в живота, независимо по кой професионален път ще решат да поемат.
Венеция Стоянова е благодарна на директорката на ОУ „Отец Паисий“ Галя Илиева за предоставената ѝ възможност да упражнява тази прекрасна професия. Разказва, че още завършвайки образованието си, дълбоко в себе си е знаела, че иска да стане учител. Независимо от това мечтата ѝ не се сбъдва толкова лесно. Преди да започне работа в ОУ „Отец Паисий“, се сблъсква с няколко разочарования. Подава документи и кандидатства за свободни позиции в други училища в града (поради липсата на овакантено място в ОУ „Отец Паисий“). И независимо от доброто си представяне на събеседването среща няколко отказа. Причината е липсата на опит. А опит няма как да имаш, ако току-що си завършил образованието си. Необходимо е някой да повярва в теб и да ти даде шанс. След като се освобождава място в ръководеното от Илиева училище, Венеция веднага подава документи и за щастие, бързо спечелва доверието на директорката и екипа по подбор на кандидатите – Юлия Димитрова, Детелина Терзиева и Гергана Добрева.
„Независимо че имаше много кандидати с опит, те ми гласуваха доверие и видяха у мен потенциала ми и силното ми желание да работя в това прекрасно училище“, разказва моята събеседничка. Спомня си, че когато ѝ се обаждат, че получава работата, не може да повярва, а щастието ѝ няма граници. „Не че не вярвах на възможностите си, а на това, че някой ми даде шанс“, допълва тя. Гневи се на парадокса, че навсякъде търсят млади учители, а когато отидеш на интервю, искат от теб наличието на професионален опит.
През настоящата учебна година новоназначените млади учители в ОУ „Отец Паисий“ са общо трима. Директорката от години работи в тази посока. Иска ѝ се в екипа да се постигне разумен баланс между опитни и млади преподаватели. Целенасочено и упорито работи в тази посока и нещата определено се получават.

В желанието си да оправдае големите очаквания, Венеция Стоянова смело заявява, че не се страхува да излиза от зоната си на комфорт, старае се всеки ден да се развива и да научава нови неща. Стреми се да въвежда иновативни методи и подходи в работата си, като не щади нито време, нито усилия в името на своите ученици. Разбира се, налага ѝ се да задава въпроси и да черпи опит от по-опитните си колеги. Но всичко това е в реда на нещата и нормалния ход на развитието ѝ като учител. За щастие, от първия си ден в училището се радва и на подкрепата на своите колеги. Благодарна е за екипа от професионалисти, с който има честта да работи.
За лична цел си е поставила да мотивира колкото се може повече млади хора да се престрашат да станат учители. Поддържа ежедневна комуникация със свои колеги от цялата страна, като всеки ден обменят успешни педагогически практики и идеи. Иска да изгради положителен образ на учителя в очите на децата и обществото. Преподавателят трябва да бъде модел на подражание. Той трябва да вдъхновява и мотивира с всяка своя дума и постъпка.

„Не искам да омаловажавам труда на опитните си колегите. Изпитвам голям респект към тях. Но дълбоко вярвам, че трябва да се дава път и на младите“, казва Венеция Стоянова. Споделя, че в училището има учители, които са ѝ преподавали, когато самата тя е учила там. Заради голямото си уважение към тях все още ѝ е трудно да мине от „Вие“ на „ти“. И това не е само въпрос на възпитание, но и на огромна признателност за всичко, което са направили за нея. Самите те са сред причините да реши да стане учител, и благодарността за това ще бъде за цял живот.

В ежедневието си често среща неразбиране от приятели и познати за това, че е решила да стане учител. Мотивите за това са, че тази пофесия повече взима, отколкото дава. Често работното време не е нормирано, а 24/7. С всяка година комуникацията с родителите става все по-трудна, а те – все по-взискателни. Освен това новото поколение деца са по-палави и трудно приемат авторитети. Но всичко това е въпрос на гледна точка. За Венеция тази работа е удоволствие, а времето с децата – щастие. „За първи път от толкова години отивам на работа с усмивка и се прибирам с усмивка“, казва тя. Всеки има свои приоритети и цели. 31-годишната учителка е решила да следва своя път, без да се съобразява с чуждото мнение.

Връщайки се назад във времето, споделя, че използва началото на пандемията за размисъл и преосмисляне на фундаменталния въпрос кой съм аз и накъде отивам. Тогава начертава плановете за професионалната си реализация. Решава да запише магистратура и да започне работа като учител независимо от трудностите. „Имах време да помисля. Реших да използвам времето на социална изолация за личностно развитие и бъдещи творчески планове. Във всяка трудност човек трябва да вижда възможност за развитие и смяна на посоката“, завършва разказа си тя.

Your Image Description

Свързани статии:

Мъглявината Пеликан в съзвездието Лебед Злато, сребро и бронз – четири от четири Най-пъстрата рисунка Кюстендилски ученички със стипендия за патриотизъм

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Стипендии за САЩ

Следваща статия

За децата – само най-доброто

Следваща статия
За децата – само най-доброто

За децата – само най-доброто

Как спортът сбъдва мечти

Как спортът сбъдва мечти

Школа за легенди  и шампиони

Школа за легенди и шампиони

Последни публикации

  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"