Необходими са усилията на цялото общество, за да има резултат
Акад. Николай Денков бе гост в рубриката „Властта говори! Открито“ във фейсбук профила на Министерския съвет. За 60 минути той отговори на 49 въпроса, свързани главно с тестването и с възстановяването на присъственото обучение в училищата.
„Благодарение на тестването над половината от децата от първи до четвърти клас вече са в училище в безопасна среда и броят им се увеличава. При високите нива на заболяемост това е начинът децата да бъдат в клас“, заяви министър Денков в отговор на въпроси на родители. Един от проблемите с тестовете е, че фирмите не могат да изпълнят исканите количества. До момента са поръчани близо 3 млн. теста, но от тях са пристигнали 851 хил.
В България няма достатъчно тестове от вида, който родителите предпочитат, допълни министърът. Благодарение на мерките има бърз спад в заболяемостта. Освен че гарантира по-безопасна среда за децата, тестването е и икономически по-изгодно. То струва по 25 лв. на дете месечно и е по-евтино от помощ за родител, ако си стои вкъщи да гледа детето – около 650 лв.
На въпрос кога ще спре тестването завинаги, акад. Денков бе категоричен – когато заболяемостта падне под 250 на 100 000. А дали завинаги, зависи от много неща, например от това колко хора са ваксинирани. Има огромна разлика как протичат пандемичните вълни в страни с висока и в страни с ниска ваксинация. В България вече има около 6,5% ваксинирани деца и 4% преболедували.
„Трябва да се борим не само да върнем децата, но да се подготвим и за следващата вълна – вирусолозите предупреждават, че може да се появи друг, още по-опасен вариант. Вече има почти 45% ваксиниран учители – така постепенно се изгражда среда, в която ще сме по-подготвени за следващата вълна.“
Министърът подчерта, че големият проблем са по-големите ученици. Има идея те сами да си правят тестове, каквато е практиката в Австрия. Но у нас родителите се настройват селективно срещу тестовете. Колкото до идеята училища сами да купуват тестове за по-големите ученици, акад. Денков я окачестви като неудачна, тъй като би противопоставила училищата по имуществен ценз. Освен това много по-евтини са тестовете, купувани чрез търгове.
В отговор на въпрос не го ли смущават катастрофалните резултати от онлайн обучението на фона на ниския процент положителни проби, министърът заяви, че най-много го смущава, че се забравя за болните деца, които влизат в болница. Ниският брой положителни тестове се дължи на факта, че децата са били изолирани 3 седмици след затваряне на училищата. И припомни, че заболяемостта при децата се повишава 5 пъти в периода 20 септември – 20 октомври.
Тестовете не може да се правят вкъщи, защото трябва да се отчитат за определено време – между 15-ата и 20-ата минута след вземане на пробата. Резултатите трябва да са видими за всички и съпоставими, а това може да стане само в училище.
„Никога не съм подкрепял задължителната ваксинация нито за учители, нито за ученици – категоричен бе министър Денков. – Но съм дълбоко убеден, че доброволната ваксинация трябва да се случи, защото това е правилният път.“
Няма една перфектна мярка, трябва да се прилага комбинация от мерки, каза министърът в отговор на въпрос защо начален учител, който е с маска и спазва всички правила, ще бъде карантиниран при доказан случай на ковид в класа. Световната здравна организация и властите в другите страни търсят коя е най-ефективната комбинация от противоепидемични мери. В много страни например се прилагат тестове тип близалки, у нас родителите не ги приемат. Това е една от причините сега да нямаме достатъчно тестове за всички ученици. Но трябва да се съобразим с особеностите на нашата народопсихология, подчерта министърът. Той допълни, че на родителите и учителите е даден доста широк избор и не може да се говори за нарушени права, каквито въпроси имаше.
У нас мерките са едни от най-меките в целия ЕС.
„Освен това е важно не само какво става в училище, а и извън него – каза министърът. – Ако спадне общата заболяемост, това ще подобри и ситуацията в училище и децата няма да бъдат тествани. Но това зависи от всички нас. Наше задължение е да спазваме мерките, да се ваксинираме, да не ползваме фалшиви сертификати.“
На въпрос кога ще върне студентите в аудиториите, министър Денков отговори, че и сега някои учат присъствено – например в Медицинския университет в Пловдив, където въвеждат зелен сертификат въпреки критиките срещу тази мярка. Тя се прилага в още няколко университета. Акад. Денков напомни, че има академична автономия по отношение на учебния процес във висшите училища и той не може да им нарежда какво да правят.
Според него трябва да има и реална мандатност на директори. Друг проблем за решаване е сериозното политизиране на образователната система. „Това е факт и затова поискахме да бъде абсолютно ясно, че всяка партийна дейност в образованието трябва да бъде забранена“, подчерта министърът на образованието и науката.
Готви се нова програма за младите учени. Тя дава възможност на докторантите да практикуват как се подготвят проекти, как се организира изследователският процес. Трябва да се вдигне и докторантската стипендия, която е възмутително ниска, категоричен бе министърът. Поне два пъти по-висока трябва да е тя и да е обвързана с минималната и средната заплата.
В това отношение мерките трябва да бъдат решителни.
Тестовете върнаха децата в клас
Министерството на образованието и науката дава 12,8 млн. лв. от своя бюджет на Министерството на здравеопазването за закупуване на тестове за ученици. За да осигури тези средства, МОН отлага за следващата година някои ремонтни и инвестиционни дейности в училищата, детските градини и центровете за специална образователна подкрепа и за подкрепа на личностното развитие.
В края на октомври т.г. кабинетът отпусна на МЗ 13 млн. лв., с които в момента се купуват тестове. Заедно с допълнителните 12,8 млн. лв. парите ще стигнат до края на 2021 г. Целта е не само всички да учат присъствено, но и безопасната среда в училище да бъде гарантирана поне до коледната ваканция.
До момента МОН е получило от МЗ общо 851 000 теста за учениците от I до IV клас. От 10 ноември т.г. до 19 ноември се изразходени около 300 000 от тях. Остатъкът ще стигне за малките ученици до края на седмицата. Постъпващите доставки веднага се разпределят в училищата в страната.
След тестване два пъти седмично за COVID-19 повече от 62% от учениците от I до IV клас вече учат в клас, отчитат от МОН. Близо 146 000 деца от начален етап се връщат в училище след съгласие на родителите им да бъдат изследвани с щадящи тестове като условие за безопасно присъствено обучение. В училище са почти 9000 паралелки в общините със заболяемост над 250 на 100 000 души. Това са малко над 73% от всички паралелки в начален етап в страната.
Това показва обобщената информация на регионалните управления на образованието за присъственото обучение на малките ученици през седмицата от 15 до 19 ноември включително. Все повече родители вече са убедени, че изследването с щадящи тестове е единственият възможен към момента вариант за безопасно връщане на децата в клас. Към 10 ноември т.г., когато за пръв път малките ученици се връщат в клас с тестване, малко над 57% от родителите са попълнили декларации за съгласие. За 10 дни техният дял вече е с 5 процентни пункта по-висок. За дните от 15 до 19 ноември в клас без тестване са се върнали и 3573 деца, защото имат документ за преболедуване или наличие на антитела, каквито са изискванията на здравните власти.
Общо 63 ученици са дали положителен резултат за COVID-19 от 10 ноември до 19 ноември. За същия период е установена зараза при 26 учители и 16 непедагогически специалисти. Осигурени са тестове за малките ученици до края на тази седмица. Очакват се нови доставки, които ще бъдат разпределени в рамките на 24 часа. Над 486 000 теста са заявени за тестванията до 10 декември т.г.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg