Летни занимания обмисля да предложи Регионалният център за подкрепа на приобщаващото образование – Шумен
Стоян СТОЯНОВ
Средата в образователните институции през последните години определено става по-приобщаваща. Но трябва да имаме предвид, че това е процес на промяна на нагласи, отношения и стереотипи, който няма как да завърши за година, две или три. Учителите бяха свикнали да работят по един начин, сега коренно променяме това и методите, които използват, са според потребностите и разнообразието на обучаваните деца. Грижите за приобщаването на децата със специални образователни потребности, в крайна сметка, показват и как израстваме като общество.“
Това коментира пред „Аз-буки“ Антоанета Тодоранова – директор на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование – Шумен. Връщайки се назад във времето, споделя, че мнозина от учителите са били много резервирани относно приобщаването на децата със специални образователни потребности в общообразователните училища. Подобна позиция те изразяват по време на първите обучения след влизането преди 5 години в сила на Закона за пред-
училищното и училищното образование и на Наредбата за приобщаващото образование.
„На практика не всички деца със специални потребности се обучават в общообразователни училища. Това е и част от дейността на колегите от екипа към Регионалния център – да насочват към центровете за специална образователна подкрепа онези деца, за които са изчерпани възможностите за обучение в общообразователна среда или имат „множество увреждания“, обяснява събеседничката ми.
По думите на Антоанета Тодоранова и в област Шумен приобщаващото образование се развива в положителна посока. Много бързо след влизането в сила на Закона за пред-
училищното и училищното образование и структурирането на регионалните центрове голяма част от училищата в Шумен поемат ресурсното подпомагане, като назначават екипи от специалисти.
В момента в областния център само две училища разчитат на ресурсни учители, психолози и логопеди от Регионалния център. Но и с останалите се работи в тясно сътрудничество. Специалисти на Регионалния център оказват методическа подкрепа на колегите си от екипите за подкрепа за личностно развитие в образователните институции, консултират ги по отношение на предоставянето на допълнителна подкрепа за личностно развитие на децата и учениците със специални образователни потребности. Отзовават се при конкретни казуси по отношение на някое дете, като посещават детската градина или училището, за да се запознаят на място със случая и да дадат най-подходящите насоки за работа по него.
Всяка година Регионалният център организира и провежда обучения за педагогически специалисти от областта, които им носят квалификационни кредити. И много от учителите в областта се включват в тях. За тази учебна година в Програмата за обучение и квалификация на педагогическите специалисти са включени две теми: „Арт терапията като метод за развитие на емоционалната интелигентност при децата“ и „Развитие на уменията за общуване чрез игра при деца със специални образователни потребности“.
Педагозите търсят експертите от Регионалния център и за консултации по различни въпроси. За помощ и съвети към тях се обръщат и родители.
„Много често ни се обаждат родители на деца със специални образователни потребности, които търсят от колегите съвети и консултации по различни въпроси. Искат нашето мнение в кои образователни институции да запишат децата си, къде има осигурена подкрепяща среда, къде има кабинети за специалистите, които оказват допълнителна подкрепа. Търсят ни и относно професионалното ориентиране на децата. Правим консултации къде след VII клас би било подходящо да продължат обучението си“, разказва още директорката на Регионалния център в Шумен.
В областта ресурсно подпомагане получават общо 458 деца и ученици със специални образователни потребности. Към момента Регионалният център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование работи със 180 от тях. Останалите получават необходимата им подкрепа от екипите, създадени в детски градини и училища, както и в двата центъра за специална образователна подкрепа в Шумен и в Нови пазар.
В Регионалния център работят две мобилни групи, в които са включени по един психолог, логопед и ресурсен учител. При необходимост – когато трябва да се прави оценка или да се утвърждава оценка на деца със сензорни нарушения, в тях се включват съответно и рехабилитатор на слуха и говора или учител на деца със зрителни нарушения. „Определено колективът ни е доста млад, 35 – 40-годишни. Имам и две колежки под 30 години. Самите те също не пропускат възможност да повишават своята квалификация. Смея да кажа, че колегите са висококвалифицирани и са в крак с последните тенденции за работа с децата – споделя събеседничката ми. –
В това отношение работим в много тясно сътрудничество с Шуменския университет. Ние сме и база на висшето училище. Повечето от колегите са с IV ПКС, някои тази година ще защитят и III ПКС. Има и такива, които са докторанти в Шуменския университет. Заедно с
висшето училище работим по проект „Студентски практики“, като негови възпитаници идват при нас, а колегите са им наставници по въпроси, свързани с оценката, диагностиката и рехабилитацията на деца със специални образователни потребности.“
Специалистите от Регионалния център успяват да се справят и с трудностите при онлайн обучението на децата със специални образователни потребности. Особено сложна е работата с малките деца, тези, които са в начален етап и при които особено важен е живият контакт с педагога и терапевта. „Тези деца по принцип трудно съсредоточават вниманието си. По-голямата част от педагогическите специалисти в Центъра работят през платформата MS Teams, а други използват и Zoom за индивидуална работа в електронна среда. Сътрудничеството и координацията между учители, родители и специалисти при дистанционната подкрепа е доста голямо предизвикателство. Но колегите правят всичко възможно, за да се справят, търсейки и разработвайки подходящи онлайн ресурси, съобразно специалните потребности на децата“, казва Тодоранова.
По желание на родителите с част от учениците от начален етап се провеждат присъствени индивидуални терапевтични сесии, които са разрешени от МОН. С други пък, в онези училища, в които родителите са дали съгласие за тестване на децата, се работи присъствено, подпомагат се в класа или индивидуално в ресурсния кабинет. Обхванати са и ученици от по-малки населени места, които нямат електронни устройства или достъп до интернет. На тях се изпращат разпечатани работни листове чрез образователните медиатори към училищата.
Регионалният център използва първия етаж на сградата на общежитието на бившето помощно училище в града, където сега се помещава и единият от двата центъра за специална образователна подкрепа в областта. „Разполагаме с достатъчно кабинети.
В момента обзавеждаме модерен кабинет по ерготерапия. Имаме и подготвен специалист – миналата година колежка завърши „Ерготерапия“ в Русенския университет. Така че очаквам в началото на следващата учебна година да имаме ерготерапевтичен кабинет и да можем да предложим и тази услуга за децата от нашата област“, анонсира директорката Тодоранова.
Друга новост, която се планира при положителна епидемична обстановка, е провеждането на занимания по интереси за групи деца от детските градини и от начален етап в училищата през юни 2022 г.
„Досега не сме организирали занимания през лятото, тъй като нямахме достатъчно желаещи родители, които да водят децата си. А по-късно и пандемията пообърка нещата“, обяснява събеседничката ми. След приключването на учебната година ваканционните дейности ще бъдат организирани и ще преминат под надслов „Ние работим, творим, спортуваме, танцуваме и се забавляваме“.
Всяка година Регионалният център провежда конференция или кръгла маса по определена тема на областно ниво. През миналата учебна година срещата е посветена на агресията при децата и учениците. Целта на организираната конференция е идентифициране на причините за агресивното поведение при различните категории деца и ученици чрез използването на методики за скрининг и оценка и формиране на компетенции у педагогическите специалисти за работа с децата по посока преодоляване на агресивното поведение. Проведена е онлайн, като в нея с презентации участват експертите от Центъра, включват се много педагози от детски градини и училища от областта, социални работници и психолози от социалните институции на територията на община Шумен, както и гости от Регионалното управление на образованието, от общинската и областната управа. „Предвиждаме следващата подобна конференция на областно ниво да се проведе през април 2022 г. Тя ще бъде посветена на 15-годишнината от създаването на ресурсните центрове в страната, които по-късно се преструктурираха в регионални центрове за подкрепа на процеса на приобщаващо образование“, пояснява Тодоранова.
Всяка година екипът на Регионалния център в Шумен изготвя и план за различни дейности, в които да бъдат включени децата със специални образователни потребности. За съжаление, работата по него през последните вече почти две години е силно затруднена от пандемията и неколкократното прекъсване на присъствените занимания. Педагогическите специалисти се надяват, че през тази учебна година все пак ще успеят да проведат поне част от планираните регионални инициативи.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg