Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 50-52, 2021

Адмирации за проектобюджета

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
15-12-2021
в Брой 50-52, 2021
A A

Паралелката ще учи присъствено, ако 30% от учениците в нея искат да се върнат в клас с тестване или „зелен сертификат“ – документ за ваксинация, преболедуване, наличие на антитела или отрицателен резултат от лабораторно изследване. Новото условие влиза в сила от 15 декември 2021 г. Целта е до Коледа присъствено да учат 80 – 90% от всички деца. Това решиха членовете на Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество – синдикати и работодателски структури в сферата на образованието и Министерството на образованието и науката.
Досега, ако за 50% от учениците нямаше съгласие за тестване или зелен сертификат, паралелката оставаше в електронно обучение, което ощетяваше желаещите да учат присъствено. Очакванията са, че чрез намаляване на изисквания процент в училище ще се върнат повече деца, които сега са вкъщи заради отказа на своите съученици или на техните родители за изследване за COVID-19 веднъж в седмицата.
Несъгласните с щадящите тес-
тове ще продължат да се обучават от дистанция. Според насоките за обучение в условията на извънредна епидемична обстановка училищата ще осигуряват на тези деца и младежи синхронно или асинхронно обучение в зависимост от своите възможности.
МОН поставя акцент върху присъственото обучение. Към момента това е факт в частните училища. Затова техни представители благодариха на Просветното ведомство за подкрепата и разбирането. „Положителен е и фактът, че с това доказахме на обществото, че няма опасност децата да ходят на училище“, коментира Валя Денчева от Асоциацията на частните училища.
Декларации за съгласие се приемат непрекъснато. Към момента тестове има за всички ученици в общините със заболяемост над 250 на 100 000 души. Всички учат присъствено без тестване в общините с по-ниска заболяемост. До Коледа няма да има други промени в режима за обучение в пандемични условия, обеща министърът на образованието и науката акад. Николай Денков. Той благодари на социалните партньори за конструктивния подход и сътрудничеството при осигуряването на безопасен присъствен процес в настоящите трудни епидемични условия. И успокои системата, че е създадена организация тестовете да се разпределят възможно най-бързо. Успоредно с това са предвидени и краткосрочни мерки за преодоляване на дефицитите вследствие на ОРЕС.
Адмирации от синдикати и работодатели събра предложението на МОН до Министерството на финансите за бюджет 2022. Те признаха, че очакванията им са надхвърлени. Към момента е ясно, че държавата все още няма бюджетна рамка. Но МОН е систематизирало необходимото, за да работи системата на образование нормално. 4 милиарда 446 млн.лв. е образователният бюджет за настоящата година. Това представлява 3,6% от БВП. За 2022 г. са заявени допълнително за предучилищно и училищно образование още 834 млн.лв. Ако този допълнителен ресурс бъде осигурен и се запази прогнозният БВП за 2022 г.,
то разходите за предучилищно и училищно образование биха били 3,8% от БВП. Така разходите за пред-
училищно и училищно образование наближават 5 милиарда лв.
В рамките на този ресурс е заявена необходимост от 380 млн.лв., с които да се обезпечи допълнителното нарастване на възнагражденията на педагогическите специалисти, така че те да достигнат 125% от средната работна заплата за страната. В момента средната заплата за страната нараства с около 11% и в края на т.г. се очаква тя да бъде 1595 лв. През 2022 г. педагозите ще бъдат с 1994 лв. средна брутна работна заплата. Това означава между 14% и 15% ръст на работните заплати на педагогическите специалисти. Ръстът на стандарта за издръжка на един ученик и една паралелка става средно 11,5%.
В поискания допълнителен ресурс е разчетен и 20% ръст на средствата за издръжка на обучението за 2022 г. – 80 млн.лв. Това се прави заради повишените режийни и други разходи, както присъщи, така и свързани с пандемията. Заявени са и допълнителни средства за обхват на 4-годишните – 21 млн. лв. Очаквано обхватът през 2022 г. на малчуганите ще е по-голям от т.г., защото това е последната година преди задължителното им включване в предучилищната подготовка.
В разчета са предвидени и средства за компенсация на семействата, чиито деца не са попаднали в детски градини поради липса на места.
120 млн. лв. са предвидени за продължението на програмата за доизграждане, дострояване и реконструкция на детски градини и училища. Тази година се забелязва намаляване темпа на усвояване на предвидения за целта ресурс в рамките на централния бюджет. Именно забавянето е довело до повишаване на исканите средства за новата година. Да припомним, прог-
рамата е тригодишна с общ бюджет 210 млн.лв.
За подобряване на материалната база на детските градини и училищата са предвидени 20 млн. лв. като национално съфинансиране на обектите по ОП „Региони в растеж“. Разчетени са и допълнителни средства в размер на 92 млн. лв. за национални програми за развитие на образованието –
НП „Оптимизиране на вътрешната структура на персонала“, както и за нови национални програми. НП „Твоят час“ обезпечава средства до края на януари за заплащане на труда на медиаторите. Зам.-министър Мария Гайдарова уточни, че се търси свободен ресурс за заплащане на медиаторите до края на юни 22 юни. А МОН вече поглежда и търси средства и за второто полугодие на новата година. Така правоотношенията на медиаторите с училищата няма да бъдат прекъсвани, а само предоговорени.
Допълнителен ресурс от 4,5 млн. лв.
е поискан и за стипендиите на учениците, които се обучават в защитени от държавата професии и такива с очакван недостиг на пазара на труда. По-големи суми са предложени за транспортни разходи на учениците, за обновяване на автопарка от училищни автобуси, за хранене на децата от задължителната предучилищна подготовка и учениците от I до IV клас.

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailНова национална програма за наука Default ThumbnailРезултати от участието на България в PISA 2018 92% от учителите избират професията заради контакта с младите Д.ик.н Янка Такева – председател на СБУ: На българския учител може да се разчита

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Малките стъпки предхождат победите

Следваща статия

Нова стратегия за университетите

Следваща статия
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Нова стратегия за университетите

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

2022-ра ще бъде Година на младежта

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Шапка, капа или капела

Последни публикации

  • С упорит труд и системна подготовка учениците в столичното 131. СУ „Климент Аркадиевич Тимирязев“ постигат върхови резултати
  • Доц. д-р Димитър Желев: Науката е динамична и постоянно има открития
  • Стенопис с пеперуди, птици и безкрайна дъга посреща първокласниците в СУ „Емилиян Станев“ във Велико Търново
  • Последният петък на септември – запазен за спорт
  • Как учениците в Първо СУ „Св. Седмочисленици“ в Търговище постигат високи резултати на матурата по математика
  • България с трима медалисти от Space Camp
  • Сп. „История“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • ПОКАНА ЗА ИСТОРИЯ. Няколко критични бележки по повод първия опит за историческо изследване на телевизията в България
  • Dynamics of Cultural and Religious Processes in Areas of Depopulation
  • EUGENICS AND EUTHANASIA IN CZECHOSLOVAKIA (1914 – 1945): HISTORICAL, SOCIAL, AND EDUCATIONAL CONTEXTS
  • САРДИНСКИЯТ ВОЕННОПЛЕННИК ОТ АТАКАТА НА ЛЕКАТА БРИГАДА: ПРЕМЕЖДИЯТА НА ЛЕЙТЕНАНТ ДЖУЗЕПЕ ЛАНДРИАНИ ПО ВРЕМЕ НА КРИМСКАТА ВОЙНА
  • ИЗЧЕЗНАЛИ СОФИЙСКИ СГРАДИ И ПАМЕТТА ЗА СТОЛИЧНИЯ БЛАГОДЕТЕЛ ИВАН ДЕНКОГЛУ
  • НЮФУС ДЕФТЕРИТЕ КАТО ИЗВОР ЗА РЕГИОНАЛНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • SOCIAL INCLUSION AND EDUCATION WORK WITH INMATES DURING AND AFTER IMPRISONMENT. REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTIFIC RESEARCH AND GOOD PRACTICES AND ITS PUBLISHED COLLECTION OF PAPERS
  • Европейската седмица на спорта #BeActive провокира към активност за десета година
  • ЕКОСИСТЕМНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНТЕГРИРАНИТЕ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ ЗА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ОПИТ И НАГЛАСИ НА БЪЛГАРСКИТЕ БИБЛИОТЕКИ КАТО ПАРТНЬОРИ В ОБЛАСТТА НА ДОСТЪПНИЯ ТУРИЗЪМ
  • COLLABORATION BETWEEN SOCIAL WORKERS (CASE MANAGERS) AND SOCIAL PEDAGOGUES IN THE APPLICATION OF THE FAMILY CASE MANAGEMENT MODEL
  • PARADIGMAL FOUNDATIONS OF ACADEMIC INTERACTION BETWEEN SCIENTIFIC INNOVATIONS AND THE PRESERVATION OF CULTURAL IDENTITY
  • ПРЕОБЛАДАВАЩИ НАСТРОЕНИЯ СРЕД БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ И УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛИ ОТНОСНО РОЛЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ИНТЕЛЕКТ (ИИ) В ОБРАЗОВАНИЕТО
  • НЕОБХОДИМОСТ ОТ ИЗУЧАВАНЕ НА „ЗЕЛЕНО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО“ В УНИВЕРСИТЕТИТЕ В БЪЛГАРИЯ

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"