Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 50-52, 2021

Куанториум – пространство за интелектуална смелост

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
15-12-2021
в Брой 50-52, 2021
A A
Детските технопаркове „Куанториум“ са уникална среда за развитие на универсални навици
и компетенции чрез решаване на реални случаи. В тях децата не получават готови знания,
а се „учат да учат“

Анелия ВРАЧЕВА
По материали
от чуждия печат

Според статистиката на Министерството на образованието на Руската федерация над половината ученици в страната се занимават в учреждения за допълнително образование, но само 4% – с научно-техническо творчество. В същото време, руската икономика и промишленост се нуждаят от квалифицирани инженерни кадри, учени и технолози. Съществуващата система за допълнително образование обаче не решава задачите на съвременната професионална ориентация и развитието на талантливи ученици. Затова създадената система от детски технопаркове има мисията да осигури на руските ученици достъп до съвременни програми за допълнително образование в областта на технологиите.
Съвместно с Агенцията за стратегически инициативи на корпорацията „Ростех“ от 2016 г. се развива федерална мрежа от детски технопаркове. Те са призвани да се превърнат в инкубатори на новата инженерна мисъл в Русия. Днес всеки тийнейджър в практически всички региони на страната може да опита силите си в инженерните науки и да се докосне до най-съвременните технологии.

Детскитехнопарк – що е то?
В 62 региона на Русия са открити около 100 технопарка, както и три мобилни. Те заменят, или по-точно усилват останалата в наследство от времената на СССР система от домове на пионерите и домове на детското творчество.
Технопаркът е научно-производствен комплекс, съвместяващ взаимосвързани фундаментални изследвания, опитно производство, внедряване на разработките и пазар, включително подготовка на мениджъри и специалисти по маркетинг. Детският технопарк, наречен „Куанториум“, се отличава от обичайния както научното изследване – от учебното. Разликата е в мащаба и действителното ниво на иновациите. Основната цел в дейността на детските технопаркове е въвличането на максимален брой учащи се в инженерно-конструкторска и изследователска дейност в различни области.
Детските технопаркове „Куанториум“ са преди всичко уникална среда за развитие на универсални навици и компетенции чрез решаване на реални случаи от промишлени партньори на програмата. Може да се каже, че в тях децата се „учат да учат“. Тоест педагозите не им дават готови знания, а им предлагат да задават въпроси, самостоятелно да работят с информацията, да осмислят големи обеми данни и да ги верифицират.
Дейността се базира на четири важни компетенции: креативност, комуникативност, критично мис-
лене и екипна работа. Куанториумите възпитават поколение деца, способни да осигурят бъдещия технологичен пробив на страната.
Детският технопарк е среда за ускорено развитие на техническите способности на децата. Пространство за интелектуална смелост, условия за формиране на изобретателско мислене, изпреварващи технологии за развитието на децата. Това е платформа за създаване на нов руски образователен формат за деца в областта на инженерните науки, базиран на проектната екипна дейност.
Мисията на куанториума е внедряването на ефективен модел за допълнително образование на децата, достъпен за тиражиране във всички региони на страната. Той обединява усилията на науката, бизнеса и държавата на основата на принципите на държавно-частното партньорство за формиране на система за ускорено развитие на техническите способности на децата, за „отглеждането“ на инженери и учени от нов тип.
Целта е възраждането на престижа на инженерните и научните професии, подготовката на кадрови резерв за глобално технологическо лидерство на Русия.
Сред задачите на куанториума са социална подкрепа на младежите с ярко изразени таланти в научно-техническата област. Осигуряване реализирането на техническия потенциал на руската младеж. Създаването на нов руски формат за допълнително образование на децата в сферата на инженерните науки. Подготовката на национално ориентиран кадрови резерв за наукоемки и високотехнологични отрасли на икономиката на Руската федерация.
Образователните програми на куанториумите проектират най-добрите методологии на руските университети в сътрудничество с водещи руски високотехнологични предприятия и научни институти. Образователната система „Куанториум“ се базира на реални технологични случаи, като у участниците се създават навици за преминаване пълния цикъл на създаване на инженерен продукт. В образователния процес на куанториумите са залегнали проектният подход и екипната работа на младите „специалисти“ от различни области на инженерните науки. В работата над проекта учениците получават не само нови знания, но и надпредметни компетенции: умения за работа в екип, способност за анализиране на информация и вземане на решения. Това дава възможност в бъдеще те да израснат специалисти в различните области на технологични разработки.

Инфраструктура
Обучението се води по 13 направления, или т.нар. куантуми. Всеки от тях съответства на едно от приоритетните направления в иновационното развитие:
– автокуантум (наземен транспорт);
– аерокуантум (летателни апарати);
– биокуантум (биология);
– геокуантум (геоинформационни технологии);
– космокуантум (различни облас-
ти на космонавтиката);
– нанокуантум (работа с наноматериали);
– промдизайнкуантум (проектиране на обекти за масово производство);
– промробокуантум (промишлена робототехника);
– енерджикуантум (енергетика).
– IT куантум (приложни информационни технологии);
– VR/AR куантум (виртуална и допълнена реалност);
– data-куантум (анализ на информация);
– хайтек (умни технологии).
Образователните програми в детските технопаркове „Куанториум“ са предназначени за възрастовата категория от 10 до 18 години. В някои куантуми може да се постъпи на обучение едва от 12-годишна възраст поради спецификата на работата с оборудването.
Получените знания децата могат да приложат на практика. Процесите се ръководят от наставници (тютори) – професионалисти в дадената област. Педагозите преминават многостепенен подбор. Голяма част от сътрудниците в технопарковете са млади хора, учени или работници в предприятия от реалния сектор.
Обучението в куанториумите е безплатно. Това е държавен проект, финансиран от бюджета и с привличане на средства от партньори от промишлеността. Броят на учащите е ограничен единствено от свободните места. Няма никакви допълнителни изисквания към кандидатите. Най-важното е желанието на детето да получи нови знания и да разкрие таланта си.

Как работят куанториумите?
Детският технопарк е базиран в максимално открити пространства с множество съвременни иновационни решения. Специализираните цехове за общо ползване (за обработка на материали, за сглобяване, IT цех, цех за високотехнологично оборудване) са проектирани с оглед оптимизацията на използваното оборудване във всички направления на образователния процес.
Лабораториите и цеховете са снабдени с прецизни уреди – от стругове с механо- и термообработка до операционни микроскопи за неврохирурхия, както и с уникално програмно осигуряване за провеждане на експерименти и демонстрация на опити. Създадена е среда за ускорено развитие на техническите способности на децата. Резултатът е – висококвалифицирани кадри с оглед специализацията на предприятията, възможност за подготовка и планиране на кадрови резерв. Възраждане престижа на инженерните и научните професии. Участие в технологичния пробив на страната.
Детските технопаркове „Куанториум“ предлагат и съпътстващи услуги за по-високо ниво на популяризация на научно-техническото творчество. Към основните видове се отнасят мастър-класове и уъркшопове, акцентирани върху динамичната форма на подаване на знания и колективното взаимодействие. Провеждат се семинари, изложби, конференции с участието на известни учени, успешни бизнесмени, студенти, представители на големи корпорации.
В технопарковете „Куанториум“ има 3D и 5D кинотеатър за транслация и групови прожекции с последващо обсъждане на научнопопулярни анимационни, художествени и документални и филми. Разполагат с „живи уебкамери“ с транслации на най-интересните места на Земята. Така например може да се види текущата мисия на космонавтите на Международната космическа станция. С помощта на SOHO (Обсерваторията за наблюдаване на Слънцето и хелиосферата) може да се разгледа слънчевата корона. Практикува се виртуално обучение с помощта на онлайн уроци с пълно потапяне във виртуалната реалност. Предлагат се научни демонстрации за вдъхновение и нови постижения в учението.

Всеки град – с куанториум!
В научната дейност на федералната мрежа „Куанториум“ участват 80 000 деца. В съответствие с плановете за развитие на националния проект „Образование“ към 2024 г. във всеки град с население над 60 000 души ще функционира най-малко един детски технопарк – куанториум. Надеждата е с помощта
на такова качествено и целенасочено влияние върху младите умове и с подкрепата на големите предприятия и корпорации в Русия да бъде създаден кадрови резерв от бъдещи инженери, технически експерти, изобретатели и рационализатори в най-съвременните области на науката и производството.

Your Image Description

Свързани статии:

Вълшебството да увличаш децата НАСА идва в Родопите От пиротехниката до Института по полимери „Питагор“ за трима млади и петима утвърдени учени

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Изобилие от награди

Следваща статия

Иван Попов, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Програма за образование“: Ако не планираме добре, всъщност планираме да се провалим

Следваща статия
Иван Попов, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Програма  за образование“: Ако не планираме добре, всъщност планираме  да се провалим

Иван Попов, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Програма за образование“: Ако не планираме добре, всъщност планираме да се провалим

Състезания, изложби  и открити уроци

Състезания, изложби и открити уроци

Малките стъпки предхождат победите

Малките стъпки предхождат победите

Последни публикации

  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"