Училище, отворено за всяко дете, е търговищкото 3. ОУ „Петко Р. Славейков“
Татяна ДИКОВА
Децата ни са изключително талантливи. Обичат да танцуват и да пеят. Обичат и да спортуват. Само през тази година, за да отговорим на разностранните им интереси – от музиката, изобразителното изкуство и спорта до природните и компютърните науки, сме сформирали 12 групи по интереси. Работим усилено и по проекта „Посланици на здравето“. Със здравни беседи и повече часове за спортуване искаме да научим нашите деца как да водят здравословен начин на живот.“ Това споделя и отново и отново повтаря през целия ни разговор директорката на 3. ОУ „П.Р. Славейков“ в Търговище Наталия Миланова. Не пропуска да отбележи и многобройните награди, които децата печелят от различни изяви не само на регионално, но и на национално ниво, например на олимпиадата по изобразително изкуство.
Училището е средищно. Учениците са 260, от които 147 са от 10 съседни села.
С тях работят 33 педагози, от които 14 млади, както и незаменимият непедагогически персонал – така накратко може да се опише търговищкото училище. 72,8% от децата искат и участват в извънкласни форми. Затова ОУ „П.Р. Славейков“ им предлага целия спектър от възможности за извънкласни занимания – като се започне от компютърните науки, природните науки, гражданското образование, екологията и природосъобразния начин на живот и се стигне до изкуствата и спорта.
80 на сто от децата са с майчин език, различен от българския. 40 са децата със специални образователни потребности, с хронични заболявания и в риск. „Училището ни е с широко отворени врати за всяко дете, български гражданин. Затова правим всичко възможно да сме полезни, за да се чувстват тук добре и сигурни“, казва директорката. И бърза да сподели за най-новите придобивки на славейковци. Сред тях е новият кабинет за психологична подкрепа по проекта „Подкрепа за приобщаващо образование“. Училището разполага с още два подобни кабинета. С децата работят психолог, логопед и трима ресурсни учители – до един на щат в училището. Самата директорка е начален педагог, както и квалифициран ресурсен учител и е работила като такъв, преди да поеме ръководството на училището. Част е от екипа от специалисти, назначени през 2012 г. по проекта „Включващо обучение“. После всички остават на щат в 3. ОУ „П.Р. Славейков“. Категорична е – не стига само да има добро желание, с децата със специални потребности трябва да работят специалисти, за да бъде успешно обучението им.
„42-рия рожден ден на училището посрещнахме с ремонтни и обновяващи дейности за над 165 000 лв. Министерството на образованието и науката ни отпусна средства, за да реновираме основно физкултурния салон. По Националната програма „Осигуряване на съвременна образователна среда“ изградихме външна и вътрешна площадка по безопасност на движението по пътищата. Подменихме и всички входни врати“, изброява Наталия Миланова. Държи да подчертае, че и децата, и родителите високо оценяват усилията на екипа непрекъснато да модернизира образователната среда, да създава уют и комфорт за учене и отдих. Доказателството идва от самите деца, които са се научили да се радват на това, което имат, и да го пазят. Тук трябва да уточним, че освен средствата от МОН и по национални програми училището влага и много собствени средства, както и труда на учители и непедагогически персонал. Срещат се, ще използвам хубавата стара българска дума – и спомоществователи, които ратуват за образованието на децата.
А те са като всички деца. Само че… около 40 на сто от тях имат проблеми с българския език, да кажем направо – не знаят езика в I клас. Работата с тях е много трудна. Проблемите продължават до III – IV клас, прехвърлят се и в прогимназиалната степен. Трудностите идват от това, че в семейството не се говори български език. Немалка част от децата постъпват в образователна институция късно – на 6 – 7 години, без никакво знание на български език. И с тях учителите работят, влагат много усилия, отделят много време.
„И въпреки това много бавно се достига нивото на нужната грамотност“, пояснява ситуацията Наталия Миланова. Да оставим настрана, че немалко деца се отглеждат от баби и дядовци и от роднини.
И точно трудът на учителите трябва подобаващо да се измерва и награждава. Защото на всички е ясно как се работи с мотивирани ученици, с майчин език български и със семейства, които твърдо стоят зад децата и допълнително ги мотивират, за да успеят в училище, впоследствие и в живота.
Но да се върнем на децата в 3. ОУ „П.Р. Славейков“. Пандемичната обстановка допълнително затруднява обучението им. Връщането в клас на началния курс също не минава гладко. 50 на сто от родителите казват „да“ на тестването и връщането в училище. За останалите са необходими неимоверни усилия от страна на учителите, за да върнат децата. „Работихме на терен. Ние така си работим.
Всички родителски срещи са ни изнесени, включително и в десетте села, откъдето са нашите деца“,
казва директорката. Продължава разказа си за това какво е струвало на учителите да убедят семействата в безвредността от тестването на децата. Стигало се е до демонстрации, както се казва и на терен, и в училище, до прожекции на клипове. „Убеждавахме по възможно най-видимия и прозрачен начин, с лични срещи и разговори. И постепенно всички деца се върнаха в клас“, казва директорката.
Почти 50 на сто от педагозите в 3. ОУ „П.Р. Славейков“ са ваксинирани. Останалите са със здравословни проблеми, но търсят лекарско мнение, защото почти са убедени, че без ваксина няма как да бъдат спокойни. „Достатъчно ни е трудно, за да се справяме и с антиваксърски настроени колеги. Слава богу, нямаме такива“, казва моята събеседничка.
Неизбежно разговорът се прехвърля върху темата за онлайн обучението. А то е със съмнителен успех, когато детето е билингва и говори слабо български. Как тогава върви учебният процес. „Трудно, много трудно. Дори при условие че сме снабдили всички деца с крайни устройства, плащаме интернет на социално слабите, нещата трудно се случват. При около 30% от учениците учебните материали се разнасят на хартия. Учителите са на терен, буквално на улицата консултират децата, опитват се да провеждат „учебен час“ на полеви условия. Търсят начини, за да ги мотивират да учат. Изключително много ни помага медиаторът –
дипломиран преподавател по БЕЛ и руски език. Той вече е редовен учител в нашето училище“, пояснява моята събеседничка. Оценява изключително високо ролята на медиатора. Неговият пример в повечето случаи е „заразителен“, защото е успял човек, независимо от старта в живота.
Разбира се, при онлайн обучението е необходимо време за наваксване. Напълно оползотворен е месец юни миналата година. Графикът е запълнен ден по ден с допълнителни занимания с всяко дете според нуждите му.
А на въпроса дали е логично учебната година да започва в първия ден на септември, Наталия Миланова няма категоричен отговор. Логиката, че е необходимо време, за да се навакса пропуснатото, е безупречна. Но все пак, необходимо ли е, когато през целия юни децата са се трудили под зоркия поглед на учителите, наблягайки на материала, по който изостават, да започват новата учебна година от 1 септември. Юни месец е времето, когато по-лесно се наваксва пропуснатото, защото децата още не са загубили скоростта и навика да бъдат в клас и да учат. Разбира се, никой не отрича и факта, че лятната ваканция е времето, когато бързо се забравя наученото.
В „П.Р. Славейков“ бързо влизат в режим на обучение в клас и с прогимназистите.
„Предвидливо осигурихме декларации от родителите, че не са против тестването. Облекчени сме и от това, че малките проправиха „пътеката“ и родителите се убедиха, че нищо не им се случи“, казва директорката.
Въобще, оказва се, че предвидливостта и предварителните мерки, които учители и ръководство на средищното училище взимат, никога не са излишни, даже напротив. Наталия Миланова споделя и какъв стриктен контрол има, за да се допуснат децата в училищните автобуси. Проверява се температурата им, дезинфекцират се ръцете на децата, всички пътуват с маски. „Това действа успокояващо за родителите, децата, учителите. Всичките ми колеги са ангажирани в организацията по транспортирането на децата“, пояснява директорката.
Тя е категорична, че за немалко деца училището е и със силно социален ефект. Пример за това е как те свикват с чистотата и красотата, които ги заобикалят. „Всичко, което правим, е, за да покажем, че животът може да бъде хубав и подреден. Впрочем немалка част от нашите деца имат своите претенции. Искат да бъдат хубаво облечени, идват с много скъпи дрехи, окичени със златни накити, служат си с модерни телефони. На другия полюс са техни връстници, за които семейството – уви, не полага грижи. Но редът и чистотата в училище впечатляват всички. И те пазят, научиха се да пазят, за да им е хубаво“, споделя Наталия Миланова. Признава, че и голямата част от родителите оценяват усилията на учители и непедагогически персонал в училището да има съвременна образователна среда. И все по-малък е процентът на семействата, които не се интересуват от това да бъдат партньори на училищния екип. „Това за нас е малка, но много важна победа – това, че успяваме да променим нагласата към образованието и към училищната институция“, откровено споделя директорката.
И накрая – що за хора са тези учители, чийто професионален ангажимент нерядко минава на „терен“. Има ли текучество. Липсват ли учители. Отговорът изненадва: „Когато обявим свободно работно място в нашето училище, кандидатите са над 15. Почти на всички учители трудовият стаж е преминал в 3. ОУ „П.Р. Славейков“. И когато се пенсионират, местата им се заемат от млади колеги. Опитът ми на директор е скромен, но досега никой не е напуснал, не е сменил работното си място“, е отговорът. Много от учителите са възпитаници на Шуменския университет, има завършили Русенския университет, Софийския университет, Югозападния университет. От 33 учители 14 са с деца под 18 години. Разбира се, не липсват и такива в предпенсионна възраст. Но радостното е, че на тяхно място идват все по-млади и по-млади хора. Затова в „П.Р. Славейков“ е изработена и се следва стройна система за наставничество, докато новият учител навлезе в работата, свикне с децата и после… после малко са нещата, които могат да го откажат да работи в това училище.
Започнахме разговора с това колко талантливи са децата в търговищкото училище. Така и ще завършим. Въпреки трудните времена с прекрасен концерт деца и учители отбелязаха рождения ден на своя патрон, който е и рожден ден на училището. „Те обичат да се изявяват, да бъдат на сцената, и всеки повод е добре дошъл, за да им дадем тази възможност“, разказва директорката на училището, в което и ученици, и учители обичат музиката и танците. Затова два пъти в седмицата имат своите малки празници – в двора на училището се организира… музикално междучасие. В него се включва цялото училище. Година преди пандемията да ни споходи, по повод 40-годишнината на училището, под ръководството на учителката по музика Стойна Кичукова малките актьори създават цяла музикална постановка по либретото на своя патрон – „Изворът на белоногата“. Тя може да бъде видяна от всекиго на страницата на училището с линк към „Ютюб“. Тази година върви подготовката на музикална постановка по приказката на Ангел Каралийчев „Майчина сълза“.
В момента в студио се записва и създаденият наскоро от учители „Химн на славейковци“.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg