Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 9, 2021

STEM центровете – новият модел на учене

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
04-03-2021
в Брой 9, 2021
A A
STEM центърът в СУ „Йоан Екзарх Български“ включва три лаборатории

„STEM центровете не са само обзаведени кабинети, те са модел на учене, чрез който квалифицирани преподаватели използват иновативни методи за обучение. От Министерството на образованието сме планирали и искаме всички училища да имат такива центрове, да има повече образователни иновации, с които да мотивираме в по-голяма степен децата да учат математика и природни науки.“ Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на посещението си в Шумен. Той преряза лентите на два такива комплекса от кабинети в СУ „Йоан Екзарх Български“ и в СУ „Трайко Симеонов“.
„В тези дисциплини имаме най-голямо отстъпление в резултатите в последните десетилетия. Факт е, че не само в България, но и по света, все по-трудно се мотивира днешното поколение ученици да учат математика и природни науки, които изискват задълбочаване и повече абстрактно мислене. Тук много помагат иновативните методи. Факт е, че когато децата са в модерна среда, учат много повече. През 2020 г. финансирахме изграждането на STEM центрове в 150 училища, а през тази – в още 120“, коментира Вълчев. Обособяването и оборудването на центровете в двете шуменски училища са финансирани по НП „Изграждане на училищна STEM среда“, за реализацията на която правителството отпусна в началото на годината още 20 млн лева. Заедно с Красимир Вълчев кабинетите разгледаха и кметът на града Любомир Христов, зам.-кметът Найден Косев и председателят на ОбС Красимир Минчев.
За име на своя STEM център
СУ „Йоан Екзарх Български“ избира „Утреландия“. Дали са го заимствали от едноименния филм на Брад Бърд, или не, идеята е младите приключенци и откриватели да променят света, като ролята на учителя е да напътства и вдъхновява творческото мислене и креативността на учениците. „Утреландия“ визуализира най-ясно възможността децата да се насочват към важните за тях знания, умения и компетентности, необходими за пълноценната им реализация в живота, презентира накратко идеята екипът, участвал в разработването на проекта – Свилена Димитрова, Лина Милчева, Искра Стефанова, Жени Теллалова, Ани Рангелова, млади и дейни педагози от училището. Центърът включва три лаборатории, като всяка от тях акцентира върху определена наука. Едната е наречена „Под повърхността“ и ще предоставя среда, обезпечена с иновативни решения и възможност на учениците да бъдат по-близо до природата. Другата е обособена като „Космосът и ние“ и ще осъществява връзката между изкуството и науката. Третата е „Вътрешността на машините“ – най-голямата зала, в която те ще могат да се „потопят“ във вътрешността на компютър и да развият инженерно мислене.
„За нас, учителите, е особено важно и имаме късмет за това, че живеем във времето, когато се модернизират условията за работа и учене. Когато учителският труд се заплаща достойно и се издига престижът на професията учител – споделя директорът на СУ „Йоан Екзарх Български“ Валентина Тодорова. – МОН финансира много проекти, които модернизират образователната инфраструктура, помагат за квалификацията на учителските кадри, за подобряването на обучителните затруднения чрез проектно базирано образование, за работата по интереси. Това е най-голямото предизвикателство за нас, учителите – да проявяваме инициативност и най-вече отговорност да харчим парите ефективно и целеполагащо.“ Тодорова допълни, че в техния STEM център е внедрена още една програма – „Библиотеката като образователна среда“, дело на екипната работа на началните учители Даниела Иванова, Теодора Марева и Василена Тенева.
„За последните две години в нашия град се реализираха седем проекта на МОН – припомни кметът на Шумен Любомир Христов. – Надявам се, че с изграждането на STEM центрове българското училище ще става все по-привлекателно за нашите деца.“
Желанието да се увери лично как се изпълняват националните образователни политики, отведе министър Вълчев от една от най-старите сгради в Шумен – СУ „Йоан Екзарх Български“, а след това – в последното построено училище в града – СУ „Трайко Симеонов“, открито през 80-те години на XX век. Директорката Галина Сакарова запозна гостите с обновената по ОП „Региони в растеж“ база, чийто ремонт е за 4,5 млн. лв.
Министър Вълчев посети и вече действащия STEM център в училището. Той надникна в Maker space PIT (Power IT) – работилница, разделена на 4 зони: „зона за учене, чрез правене“, „дигитална зона“, „екозона“ и „зона за игри и отдих“. Така един училищен кабинет е обзаведен с конструктори и технологично оборудване за практическа и експериментална работа в областта на природните науки и програмирането чрез презентационен панел за учителя и индивидуални работни станции за учениците и 3D принтер. А за чист въздух и с грижа към природата децата отглеждат рибки и билки. Гостите наблюдаваха как STEM базираното обучение помага на децата да опознаят морския свят. В час второкласниците, с помощта на 3D принтера, изработиха морска звезда, докато министърът поигра шах с директора на училището Галина Сакарова. Идеята за четиризоновата работилница е на Силвия Балабанова – преподавател по ИТ технологии. Коридорите са изрисувани от вече пенсионирания учител по изобразително изкуство Стефан Стефанов.
„Виждам креативност, иновативност, желание да се направят нещата по различен начин. Това е пътят да мотивираме децата да бъдат в училище и да учат. Това е начинът да ги мотивираме за учене в математиката и природните науки. В СУ „Трайко Симеонов“ се полагат усилия по отношение и на безопасността на движение по пътищата – една много важна политика, на която в последните години също залагаме. Силен е акцентът и върху спорта, което е свързано с намаляване на агресията. Видях и политики за здравословно хранене. В училището има много добро обхващане на децата. Там, където се работи, резултатите са налице. Насърчаваме училищата да взаимодействат в мрежи, в партньорство с други организации, така те взаимно се провокират и учат и постигат по-добри резултати. Иновацията в клас – това е промяната, която се случва в образователните системи през този век“, обобщи Вълчев.
Той добави, че не трябва да се забравят възпитателната функция на училището и ролята на предучилищната подготовка. „Децата, които от малки са обхванати в детска градина, след това имат по-малко дефицити, по-добри резултати в училище, много по-често достигат до гимназиално образование и професионална пригодност“, припомни министър Вълчев.
Обиколката на министър Вълчев приключи с посещение на ОУ „Христо Ботев“ в Зелена морава, община Омуртаг, където разгледа създадената дигитална класна стая.

Your Image Description

Свързани статии:

Нов програмен период с нова програма Стимул за младите Връчиха наградите „Студент на годината“ Напред към следващата мисия

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Иновации в действие

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Красимир Вълчев, министър на образованието и науката: Хората в системата са ключът към по-добро образование

Следваща статия

Когато знаеш какво правиш

Следваща статия
Когато знаеш какво правиш

Когато знаеш какво правиш

Успешната формула на Синдел

Успешната формула на Синдел

Ученици и родители за обучението в клас

Ученици и родители за обучението в клас

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"