Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 11, 2022

Не учим за училище, учим за живота

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
16-03-2022
в Брой 11, 2022
A A

МОН финансира за втора година Националната програма „Разработване на учебни помагала за обучение по общообразователни учебни предмети на чужд език, оценяване и одобряване на проекти на учебни помагала за подпомагане на обучението, организирано в чужбина, на проекти на учебници и на проекти на учебни комплекти“. По модул „А“ на Програмата – „Разработване на учебни помагала за обучение по общообразователни учебни предмети на чужд език“, е одобрено изготвянето на 27 учебни помагала. 7 от тях създават автори от ПЕГ „Екзарх Йосиф I“ – Ловеч, 6 – педагози от 164. гимназия с преподаване на испански език „Мигел де Сервантес“ –
София, 4 – екипи от ЕГ „Фредерик Жолио-Кюри“ – Варна,
3 – учители от ЕГ „Иван Вазов“ – Пловдив, по 2 – колективи от ПЕГ „Йоан Екзарх“ – Враца, от Първа езикова гимназия – Варна, и от ЕГ „Христо Ботев“ – Кърджали, и едно е дело на преподаватели от 2. АЕГ „Томас Джеферсън“ – София. Общият бюджет за модула е 725 хил. лв.
Национално издателство „Аз-буки“ отново се включи в работата по подготовката на учебните помагала и тяхното отпечатване.
В. „Аз-буки“ представя училищата, чиито педагогически екипи са разработили 27-те учебни помагала по общообразователни предмети на немски, английски, испански, италиански и френски език.
Новите помагала са достъпни на интернет сайта на МОН – https://www.mon.bg/bg/100940.

 

Госпожа Димова в час по философия

Зина СОКОЛОВА

Езикова гимназия „Христо Ботев“ в Кърджали тази година отбелязва своя 100-годишен юбилей, като наследник на първото средно учебно заведение в Източните Родопи. То е официално открито на 23.09.1921 г. От 1983 г. е ЕСПУ с преподаване на руски и западни езици, а от 2017-а – Гимназия с преподаване на чужди езици „Христо Ботев“.
„Още миналата година бяхме започнали инициативи по повод на юбилея, но ковид мерките и ограниченията ни възпрепятстваха да ги осъществим изцяло – казва директорката Даниела Павлова. – Затова решихме патронният празник на 2 юни 2022 г. да бъде кулминацията на честванията с голям концерт. В момента пишем сценария, за да почнем подготовката.“
В гимназията се обучават 818 ученици в 32 паралелки. С успешна работа по различни европейски и национални проекти ръководството и колективът стимулират възпитаниците си да участват активно в свободния обмен на информация и идеи в днешния глобализиран свят.
„През 2017 г. гимназията получи статут на иновативно училище и оттогава качеството на образователния процес се повиши с реализиране на иновация под мото „Не учим за училище, учим за живота“ – казва директорката. – Това е годишно провеждана проектна седмица по образец, заимстван от немската образователна система. По време на тази седмица ученическите екипи представят своите проекти, което допринася за разкриване творческия потенциал и емоционалния свят на всеки ученик. Голяма част от проектите са демонстрирани на различни форуми за обмен на иновации на регионално и национално ниво. Реализирайки нетрадиционната си идея, успяхме да създадем стандарт за иновативна практика, възприет от МОН с решение проектната седмица да бъде заложена в учебните планове в начален етап. Горди сме, че замисълът на нашата иновация е оценен достойно и ще бъде разпространен и в други училища.“
Гимназията е извоювала признание на водещо учебно заведение не само в област Кърджали, но и в страната с постигнатите високи резултати в обучението. През настоящата учебна година обхватът на чуждоезиковото обучение се разширява, като се прибавят профилиращи предмети математика и информатика. Обучението тук е ориентирано към издигане ролята на ученика като субект в образователния процес. Това дава възможност на учениците да се представят отлично във всички области на науката, изкуството и спорта. Училището вече почти 20 години работи по програмата за придобиване на немска езикова диплома DSD II към немската служба за училища в чужбина. Получилите тази диплома успешно се реализират във водещи национални и международни компании. Стотици са възпитаниците на гимназията, които благодарение на този сертификат са следвали в немскоезични университети. От 10 години гимназията е и изпитен център за придобиване на Кеймбридж сертификат.
ЕГ „Христо Ботев“ е традиционен член на различни национални и международни организации (ЮНЕСКО, Асоциацията на Кеймбридж училищата, Средиземноморската фондация за междукултурен диалог „Анна Линд“, CISCO, Schulen – Partner der Zukunft, Училище посланик на Европейския парламент). Педагогическият колектив и ръководството целят да придобиват ценен опит в областта на междукултурното сътрудничество, да развият принципите на неформалното образование и да обменят добри практики в сферата на културата и иновациите, които рефлектират пряко върху всички ученици.
Всяка година ученици от гимназията се класират за участие в националните кръгове на олимпиади по чужди езици, български език и литература, история и цивилизации, философия, гражданско образование, астрономия. Многобройни са и участията им в редица национални и международни състезания и форуми. Благодарение на тези успехи често пъти Езиковата гимназия е желан партньор на МОН в организирането и провеждането на националните кръгове на олимпиади по чужди езици, философия и астрономия.
Поколения успешни ботевци са повод за гордост не само за гимназията. Те се реализират в престижни университети в България и чужбина. Мнозина се завръщат след години в родното училище, за да станат учители и да предават ботевския дух и на бъдещите поколения, заразявайки ги с чувство на принадлежност, конкурентоспособност и мотивация за успех. 26 – цял един клас, са възпитаниците на училището, които в момента работят като квалифицирани преподаватели по различни предмети.
„Езикова гимназия „Христо Ботев“ в Кърджали е пространство на знанието, таланта и толерантността – казва Даниела Павлова. – Пъстър калейдоскоп от успехи и инициативи осмисля живота в училищната среда – Гвардейски отряд, фанфарен оркестър, 4 театрални студиа на български, английски, немски, френски език, танцови състави, вокални групи, занаятчийска работилница, 13 групи за работа с талантливи ученици, 22 групи за занимания по интереси, спортни отбори. Позитивната учебна среда възпитава самочувствие. Чувството за принадлежност към училището се изгражда от определени традиции – Ботева клетва в Калофер за новопостъпилите ученици, Коледни благотворителни концерти (включително проведени онлайн), годишно тържество с родителите за награждаване на изявили се през учебната година ученици. Всичко това ни отличава от останалите училища в региона и по традиция ЕГ „Христо Ботев“ е сред най-желаните учебни заведения на територията на област Кърджали.“

Подкрепа за качествено чуждоезиково обучение

„Традиционно изданията по предмети на чужд език са с ограничен тираж в България – разказва Марина Димова, старши учител по философия и съавтор на помагалата. – Учителите, които преподаваме предмет на немски език, сами търсим източници на информация, която адаптираме към общообразователната програма по предмета. Обезпечаването с учебни помагала е пречка, която ограничава качественото чуждоезиково обучение. Макар и подпомагани от представители на Немската служба за педагогически обмен и Консултантската служба по немски език в България, за нас остава труден моментът с преподаването на предмет, за който няма одобрен единен чуждоезиков модел.
В този контекст нашият екип пое отговорността за разрешаването на един проблем с национален обхват – нуждата от единен учебен стандарт по философия на немски език.
В него участвах заедно с доказани експерти във философските среди и моите колеги от училище: Нигяр Наим – преводач на помагалата и учител по немски език, и Радка Попгеоргиева – дългогодишен заместник-директор в гимназията. По проекта работихме цяло лято без почивка, но сега можем да споделим с удоволствие удовлетворението си от постигнатия резултат. Създадохме две помагала по философия на немски език за IX и X клас, като изцяло покрихме нуждата от задаване на единен стандарт за преподаване на предмета на чужд език. И когато има такива формати, оценени и одобрени от МОН, учителят е по-спокоен и по-уверен, че това, което прави в часовете, отговаря на изискванията и на българската програма по предмета. Много по-лесна и по-структурирана е работата ни.
Получихме отлична обратна връзка и от колеги от други училища, които вече използват помагалата в електронен вариант. Работя по международния проект Jugend debattiert international – MOSO, за дебати на немски език и помагалaтa са необходима помощ и в тази посока, особено в раздел „Тези и аргументация“. Разписаните понятия, точните формулировки и предложените от нас упражнения се отличават с практическа насоченост и яснота, което е следствие от опита ни в създаване на учебници и методически разработки. Помагалата са в помощ и на колегите, които работят по програмата за придобиване на немска езикова диплома.“

Учебни помагала за изучаване
на предмети на чужд език,
разработени от авторски екипи към Езикова гимназия
„Христо Ботев“ – Кърджали

„Философия“ за IX клас и „Философия“ за X клас на немски език – Румяна Тултукова, Марина Димова, Стефка Генчева (автори на текста), Нигяр Наим (преводач), Галя Герчева-Несторова (консултант), Даниела Димитрова (графичен дизайн и автор на корицата).

Your Image Description

Свързани статии:

Университетско лоби още от чина Кодово име „Живот“ Смисълът на оценките Излез от зоната си на комфорт

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Когато водеща е отговорността

Следваща статия

Университетско лоби още от чина

Следваща статия
Университетско лоби още от чина

Университетско лоби още от чина

В ход е дигиталното обучение

Кодово име „Живот“

В ход е дигиталното обучение

Смисълът на оценките

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"