Първо създаваш условия, после поставяш изисквания – този принцип изведе училището в Свети Влас, Бургаско, в челото в региона
Донка ТЪНКОШИЕВА
При нас растат победители“ – такова е мотото на училището в Свети Влас, област Бургас.
И няма никаква тайна – освен в задължителните учебни часове, децата с желание се включват в допълнителни състезания, конкурси, общински и национални инициативи. Има наситен със събития и инициативи календарен план с дейности.
„Всяка година за нас са запазени челните места на областните и националните кръгове на олимпиадите по история и география, имаме устойчиви традиции в това направление. На състезанията „Моята родина“, „Математика без граници“, „Многознайко“, „Европейско кенгуру“, национални и общински спортни състезания, конкурси по английски език, за рисунки и други винаги имаме отлични резултати. Тайната е, че се опитваме да възпитаваме децата в смелост и самочувствие, да не се страхуват от провал и да мерят сили и знания със свои връстници – без значение дали са от голям областен град, или от малко градче.
За нас е важно всеки ученик да има не само знания, но и амбиция – да търси той самият начин да „си свери часовника“ с деца на неговата възраст. Още повече че тази информация е полезна и за нас, учителите – по този начин следим нивото на подготовката си спрямо колегите от други училища“, разказва Чубрина Стефанова, директора на ОУ „Св.св. Кирил и Методий“ – Свети Влас.
Коридорните пространства в това училище са превърнати във функционална социална и ценностна инфраструктура от нов тип. А стремежът е децата да бъдат изненадвани непрекъснато. Да се отговаря на техните потребности с модерна и атрактивна среда, която да определя съзнанието им.
„Цветовете, посланията, интериорът, обзавеждането и цялата заобикаляща среда действат подсъзнателно на учениците и провокират по-добра себеизява. Те намаляват агресията и стимулират по-добро отношение към институцията и задълженията им“, убедена е директорката.
Училището е реализирало много проекти, свързани с материалната база, като пространство „5 стаи“, първото училище на открито
OUT-OF-SCHOOL, демократичното пространство „Демократос“. Трите проекта са придобили международна популярност и са пример за успешна радикална промяна в училищна среда.
„От какво се нуждаят децата в междучасието – да излязат в коридора, да пият вода, да се раздвижат. И тъй като наистина имат много енергия, тази година решихме да потърсим вариант този неизчерпаем поток да бъде насочен по подходящ начин и да се избегнат проявите на агресия и тормоз. Затова превърнахме коридора на първия етаж в пътека в Космоса – по пода монтирахме планети и небесни тела и чрез определени стъпки и движения се минава от планета на планета. Някъде трябва да подскочат, другаде – да се завъртят. Може да извършват тези движения самостоятелно, може да си сформират сами екипи и да се състезават. Планетите са направени много сполучливо и интересно и по стените до всяка една от тях има любопитни факти за съответното космическо тяло, така че който стигне пръв до целта, да ги прочете. Тези, които са по-чевръсти и са успели по-бързо да прочетат даден факт за небесно тяло, после го разказват на останалите. Така можем да кажем, че целта ни е постигната – хем нямат време да се карат и да се бутат в коридора, докато чакат да почне следващият час, хем играят, хем са научили нещо ново. Така че всички сме доволни“, обяснява Чубрина Стефанова за новия прочит на междучасията.
Съвременните деца имат нужда не само от движение, те са изключително дигитално грамотни и много информирани. Това крие потенциален риск от разминаване между преподаватели и ученици по отношение на съвременните технологии. Такова разминаване не се чувства в ОУ „Св.св. Кирил и Методий“. Директорката отдавна е осъзнала факта, че когато атмосферата в един екип е напрегната, недружелюбна и недобра, това може да провали всички – от нея самата до най-малкия ученик. Затова работи усилено, заедно с всички, за преодоляване на разминаванията.
„Поставих амбициозната цел още преди две години – всички да влязат в час с новите технологии. Разбира се, първо се опрях на по-младата част от екипа, по-добре запознатата с технологиите, и на тези, които по-бързо се адаптират. Всички успяха да се подготвят – когато имаше въпроси, ги решавахме бързо. И може би нашето е едно от училищата, които бързо успяха да се адаптират към онлайн обучението. Не се наложи да сменяме няколко платформи, а от самото начало си работихме в платформата, която в момента всички училища ползват. Всекидневно учителите боравят с най-различни приложения, платформи, сайтове, електронни уроци в своите часове, като естествено, това допринася за по-пълноценен и интересен образователен процес. Следвам принципа „Първо създаваш условия, после поставяш изисквания“, обяснява Чубрина Стефанова.
Във всяка класна стая на училището има мултимедия, компютър, интернет, камера. Често уроците протичат в Актовата зала, която е оборудвана с всичко необходимо – подходящо осветление, озвучаване, интернет, мултимедия, компютър, мултитъч.
Вероятно за да се постигнат всички тези резултати, причината се корени и в това, че средната възраст на училищния екип е около 40 години. Има четирима-петима учители, които са под 30 години, някои от тях са току-що завършили дори. Те се ползват и с особена подкрепа от директорката, която не се страхува да инвестира в тях, защото са гъвкави и инициативни.
„Масово се твърди, че младите изкарват по една-две години в системата на образованието и напускат. Тук това не е валидно – напротив, стават все по-нахъсани и отдадени. Трябват им малко внимание, обич и търпение. Стремя се да балансирам – не дискриминирам никого заради възрастта му. За мен е важно човекът да е способен, да работи в екип, да е отворен към новото и да умее да осъществява контакт с ученици и родители. Знам предимствата и на младото, и на по-възрастното поколение. Младите са адаптивни, разчупени и пробивни, а „старата школа“, както обичаме да се шегуваме, носят пък духа на онези учители, от които ние самите сме се учили.
Избирам хората според това, което носят у себе си, а не според данните в личната им карта. Най-трудната и отговорна работа на един директор е умението му да разпознава и усеща хората, интуицията и инстинктите му да подбира екипа си. Това е от ключово значение за успеха на цялото училище“, подчертава Стефанова.
Резултатите в последните години са впечатляващи – преди седем години в училището се обучават 130 деца, а сега са повече от 400. Освен увеличения брой ученици в ОУ „Св.св. Кирил и Методий“ отличен показател е и успеваемостта при външното оценяване. За учебната 2019/2020 г., преди същинската пандемия, учениците от Свети Влас се нареждат на шесто място по резултати от НВО по БЕЛ и на десето място по математика в област Бургас. „Това беше изключителен успех за нас, защото само преди 5 – 6 години имахме по 50% двойки на НВО по математика. Това показва, че вървим в правилната посока“, заключава директорката Стефанова.
От контактите, които поддържат с родителите, става ясно, че част от тях изпращат децата си на частни уроци, не всички, поне по 5 – 6 от клас. „За съжаление, материалът в задължителната програма и по двата предмета е прекалено обемен, а времето в училище е малко. Затова се налага да затвърждават знания и да търсят частни учители. Но това е проблем, който засяга цялата образователна система. Защото няма голяма логика в това да държиш изпит за материала, изучаван в училище, а да не стигат учебните часове за пълноценна качествена подготовка. И това не е по вина на учителите, убедена съм“, категорична е Стефанова.
А по повод твърденията, че българчетата учат най-малко, тя е на друго мнение: „Не мисля, че учим най-малко. Една или две седмици повече по никакъв начин няма да решат проблемите. Това трябва да е последният въпрос, по който да се мисли. Ще създаде само административни тегоби, а няма да реши проблема с качеството. Ще дам пример с първокласниците. Преди 2 – 3 години завършваха на 24 май, а от няколко години – ту на 31 май, ту на 14 юни. Тези допълнителни седмици не ги направиха нито по-грамотни, нито по-мотивирани, нито по-знаещи. Не времето е проблемът. Може би по-скоро учебното съдържание в учебниците, учебните програми, сложната фактология и терминология трябва да се редуцират и някои от темите трябва да отпаднат или поне да се намалят. Да се отбере наистина най-важното, най-същественото, да се наблегне на практическата полза от знанията. Защото в крайна сметка, ако погледнем от по-философска перспектива, нали не учим за училището, а за живота? А това е дисциплина, която на практика липсва в учебното съдържание. Тук мога да споделя добрите си впечатления от предмета „Гражданско образование“, който се стреми да обхване нещата извън стандартната училищна програма“, разсъждава Чубрина Стефанова.
Директорката не е фен и на ОРЕС, но е категорична: „Беше единствената алтернатива, така че добър, лош, поне нямаше катастрофални последици. Не изгубихме учебни години благодарение на него“. На мнение е, че нищо не може да замести нормалния учебен час, прякото общуване учители – ученици, но все пак обучението от дистанция е вариант за справяне със ситуацията. Щетите предстои да се видят. Някои от тях вече са налице – влошена концентрация, липса на мотивация, пропуски в знанията по материала, несериозно отношение към задълженията, апатия, влошаване на навиците и дисциплината.
80 – 90 процента от седмокласниците на основното училище влизат в най-добрите езикови и професионални гимназии на Бургас, другите се записват в общинските училища на Несебър. А в свободното време често навестяват своето първо училище. Преподавателите в него се стремят да не губят връзката с нито едно от своите деца. Още повече че те често имат братчета и сестричета, които учат в ОУ
„Св.св. Кирил и Методий“.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg