Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 15, 2022

Пробните матури осигуряват спокойствие

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
13-04-2022
в Брой 15, 2022
A A
Учениците са нетърпеливи и ползват част от новия STEM център
още преди официалното му откриване

Антоанета НАЙДЕНОВА

През тази учебна година учители от Профилираната езикова гимназия „Йоан Екзарх“ във Враца създадоха две нови учебни помагала по „Химия и околна среда“ за X клас на английски и на немски език. Те вече имат опит в тази област, тъй като преди това младата учителка Христомила Каменова стана автор на помагалото по философия за IX клас на английски език.
„Идеята за помагалата тръгна миналата година именно от нашата млада колега Христомила Каменова, която тогава имаше само 2 години трудов стаж като учител по философия. Но беше толкова запленена от идеята да направи помагало по философия, че от ръководството изцяло я подкрепихме – разказва директорът на ПЕГ – Враца, Валентина Михайлова. – Помагалото по философия получи една от най-добрите оценки през миналата година и беше наистина много добре прието, което пък за нея, като млад учител, е едно сериозно постижение. Нашите ученици го ползват с удоволствие и се надявам то, както и новите ни помагала да бъдат полезни и за колегите от други училища.“
Автор на новите помагала е Даниела Ангелова – старши учител по английски език, която преподава и по първата си специалност – химия. Тя преподава предмета на английски, а другият член на екипа е колегата по немски език Йорданка Младенова, както и още двама учители – по информационни технологии Диана Гергова и по изобразително изкуство Мариета Иванова. Консултант по съдържанието на двете помагала, което е едно и също, е Владислава Иванова от ХТМУ. Учителката по информационни технологии разработва графичното оформление на помагалата като книжно тяло, така че да отговарят на изискванията на НП „Разработване на учебни помагала и на методически ръководства, оценяване и одобряване на проекти на учебни помагала за подпомагане на обучението, организирано в чужбина, на проекти на учебници и на проекти на учебни комплекти“ на МОН. Учителката по изобразително изкуство пък създава кориците и някои от елементите за графичното оформление на помагалата. Към момента новите помагала могат да се ползват само в електронен вариант, но в училището очакват с нетърпение и книжните им тела, за да ги раздадат на учениците, както са направили и миналата година.
„За тазгодишните помагала инициативата беше първоначално моя, защото, като езикова гимназия, имаме задължително изискване да преподаваме предмет на чужд език – обяснява Валентина Михайлова. – И колегата Даниела Ангелова, която е на „ти“ и с химията, и с английския, е най-подготвеният човек, който би могъл да направи такова нещо. В началото беше малко притеснена, тъй като от няколко години преподава химия, а през повечето време е била учител по английски език. Но крайният резултат е много добър и ще ни бъде от полза, защото химията е един от основните предмети, които преподаваме на език.“
Английският е основен език в ПЕГ – Враца, като първи чужд, но ръководството се опитва да запази и останалите 4 езика, които се преподават в училището – немски, испански, френски и руски. Чуждоезиковите паралелки са с първи език английски и втори – немски или испански. Традиционно учениците от гимназията имат много добри постижения по езиците и тази година не прави изключение. Отново ще имат представители на националните кръгове на олимпиадите по руски и по испански език, както и по други предмети, като български език и литература и история.
Врачанският регион е сред най-засегнатите в демографско отношение, затова в гимназията от няколко години е намален приемът в профилираните паралелки, които са само с чужди езици. Но от учебната 2017/2018 година училището предлага и професионално обучение по специалност „Туристическа анимация“, а от 2019/2020 – и по специалност „Графичен дизайн“. „През последните години приемът ни беше намален на 3 паралелки, но за 2022/2023 г. отново сме заявили 4 паралелки – две с профил чужди езици и две професионални“, казва директорът на ПЕГ – Враца.
През тази учебна година в гимназията учат 451 ученици, разпределени в 18 паралелки. За обучението им се грижат 34 учители, от които един е ръководител на направление ИКТ, старши учителите са 25, учителите са 5, един педагогически съветник, един зам.-директор и директорът.
„При нас е трудно с намирането на кадри. В момента освен по философия имаме и млада колега по биология, която е пред дипломиране – споделя моята събеседничка. – Проблем са учителите не само по природни науки, а и по информатика и по езиците, с изключение на английския. Намирането на учители по френски и немски език в нашия регион е сериозен проблем.“
Училището разполага с добра база за внедряване на ИКТ в образованието. Създадена е интерактивна мобилна класна стая, оборудвана с 14 лаптопа, в наличност е и един интерактивен дисплей. Обзаведени са три компютърни кабинета, снабдени с мултимедийни устройства и смарт дъски. Изградена е електронна система за видеонаблюдение, обхващаща цялата сграда и дворното пространство.
Миналата година гимназията печели проект по НП „Изграждане на училищна STEM среда“, който в момента е пред завършване и ще бъде открит официално преди Великден. За него училището получава 300 000 лева от МОН и участва с около 38 хил. лв. съфинансиране. Общата площ на центъра е около 250 кв. м. „STEM центърът основно е ориентиран към професията „Графичен дизайн“. Но идеята е да може да се използва в интегрирано обучение и по други учебни предмети – обяснява Валентина Михайлова. – Основната ни идея беше да разширим учебната програма, като въведем нов предмет, който се казва „Дигитално предприемачество“. Предвиждаме той да се изучава в часовете за разширена подготовка или избираемите учебни часове, за да могат и учениците, които не са в професионалната паралелка „Графичен дизайн“, да навлязат по-дълбоко в сферата на технологиите и да получат ориентация за бъдещото си професионално развитие. За новата учебна година няма да успеем, но се надявам да се получи за по-следващата, след като вече имаме центъра и екип, който да работи там. Група от колеги работят по съдържанието на новия предмет, но още са в начален етап на подготовка.
Ковид ситуацията в последните две години много обърка плановете ни и по-трудно се получаваха нещата, тъй като през по-голямата част от времето учихме дистанционно. Имахме затруднения и със снабдяването с техника за STEM центъра пак заради пандемията, защото се оказа, че това, което бяхме заложили в проекта, трудно се намира. Предстоят обученията на колегите, заложени в проекта за центъра, които не можаха да се осъществят заради невъзможността да се организират присъствените обучения. В партньорство сме с „Враца Софтуер общество“ и очакваме техни представители да дойдат при нас, за да обучат учителите. Общо петима педагози ще преминат обучението – трима по информационни технологии и още двама, които имат интерес в тази област.“
В момента в гимназията се прави график по кои предмети ще се използва новият STEM център, който разполага със съвременна техника – интерактивни дисплеи, таблети, лаптопи и т.н. Засега в графика са се записали учители по чуждите езици, по история и по география, които са и основните профили, избирани от учениците във втория гимназиален етап.
Ще се отрази ли пандемията върху резултатите на предстоящите НВО и ДЗИ?
„За националното външно оценяване в X клас нямаме големи притеснения, но по отношение на ДЗИ заради новите формати има лека несигурност – признава директорката. – Другата седмица ще направим пробните матури, които традиционно провеждаме всяка година, и тогава вече ще имаме по-реална представа дали са основателни притесненията на колегите и на учениците. Те са продиктувани по-скоро от новите изисквания на ДЗИ, а не толкова от това, че не са достатъчно подготвени учениците. Затова винаги правим пробните матури през пролетната ваканция, за да се почувстват по-спокойни бъдещите абитуриенти, като видят как протича изпитът чисто технологично на практика. Полезно е и за учителите, за да могат да си сверят часовниците по отношение на знанията и уменията на децата към момента.“

Учебно помагало за изучаване на предмети на чужд език, разработено от авторски екип към Профилираната езикова гимназия „Йоан Екзарх“ – Враца

„Химия и опазване на околната среда“ за X клас на английски език – Даниела Ангелова (автор на текста), Диана Гергова (графичен дизайн), Мариета Иванова (автор на корицата и илюстратор).
„Химия и опазване на околната среда“ за X клас на немски език – Даниела Ангелова (автор), Йорданка Младенова (преводач), инж. Владислава Иванова (консултант), Диана Гергова (графично оформление и дизайн), Мариета Иванова (художник на корицата).

Your Image Description

Свързани статии:

Мотивационната функция на оценяването Как ще се преодоляват дигиталните неравенства в ЕС Българчетата с резултати над средните за света Как спортът сбъдва мечти

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Експерт

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Държавата ще плаща за повече първокурсници

Следваща статия

Днешният ден на едно 90-годишно училище

Следваща статия
Днешният ден на едно 90-годишно училище

Днешният ден на едно 90-годишно училище

Гората на нашите деца

Гората на нашите деца

В ход е дигиталното обучение

Всички столични училища са с видеонаблюдение

Последни публикации

  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"