Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 15, 2022

Средище, където се раждат идеи

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
13-04-2022
в Брой 15, 2022
A A
Възпитаниците на гимназията се включват активно през март 2022 г. в кампанията на МОН „Деца помагат на деца“ в подкрепа на учениците от българските неделни училища в Украйна

Николай КЪНЧЕВ

Да се познава историята, е не само полезно, но и твърде потребно, любомъд-
рий читателю!“ Този родолюбив и просветителски призив на първия български възрожденец Паисий Хилендарски е поставила на видно място Профилираната гимназия „Пейо Яворов“ –
Петрич. И това никак не е самонадеяно – напротив. В съзнанието на петричани това училище е не само дом за техните деца, но и културна институция, която ги подкрепя в съдбовни за историята на града моменти. Основана като наследник на Солунската гимназия „Св. св. Кирил и Методий“, отворила тук врати през далечната 1919 г. , през годините ПГ „Пейо Яворов“ се превръща в място, обединяващо интелектуалния елит на града и общината.
Ако началото на текста ви се струва прекалено приповдигнато, не сте прави. Със своя външен вид, с организацията и с мотивацията на екипа си гимназията наистина въплъщава възрожденския идеал на българина да даде образование на децата си. И възпитаниците ѝ могат да се гордеят не само с получени знания, но и с отличната атмосфера, в която учат и общуват с връстниците си. Затова ще започнем разказа не със задължителните учебни часове, а с извънкласните занимания.
„Госпожо, може ли и ние да мислим по този въпрос?“ – това питане се чува все по-често в петричката гимназия от деца, които искат да се включат в работата по различни инициативи. Един ученик може да отпадне само ако не му подадеш ръка, смятат в „Пейо Яворов“. Затова тук изобщо не подлагат на съмнение принципа децата и педагозите да работят заедно във и извън час. Допълнителните дейности са застъпени не по-малко от работата в клас. „Имаме различни клубове по интереси – краеведство, научен клуб, дори издаваме две ученически списания“, обяснява директорът Кристина Касабова. Като месечното ученическо списание „Арена физика“ например. Водеща тема на априлския брой е „Изобретенията, които промениха света“.
Всъщност думата „ученическо“ е леко дискусионна. От една страна, списанието се списва от ученици. От друга – нивото на публикуваните в него текстове е много над нивото, което сме свикнали да очакваме под това определение. Идеята стартира трудно, началото е доста обезкуражаващо. Работата започва по проект за извънкласни дейности, финансиран от МОН. Едва се събират пет деца, инициативата е на косъм от безславен завършек.
В началото учениците идват насила, колкото да угодят на учителя си. Много скоро обаче истински се запалват – не само започват да дават свои предложения за текстове и снимки, но водят истински битки да убедят останалите в правотата на идеите си. „През списанието се вижда еволюцията на децата, техният напредък“, обяснява д-р Георги Малчев – учител по физика и „мотор“ на инициативата.
Друга редколегия – тази на ученическото списание „Тайната на здравето“, преди дни е изработила и разпространила сред учениците си свой тематичен постер, посветен на Световния ден на здравето и здравния работник. В началото изданието тръгва с амбицията да пише по теми, свързани с биология, физиология, профилактика на здравето. Рубриките непрекъснато се увеличават, в момента особено популярна е „Работилничка“, представяща рецепти за биодесерти или идеи за организиране на парти. „Непрекъснато развиваме нашите идеи, виждам, че заедно с децата и аз израствам професионално“, споделя ръководителят на проекта – учителят по биология и здравно образование Даниела Харизанова.
В училището е високо ценено и ученето чрез преживяване. Учениците са заснели поредица от родолюбиви филми, разказващи за живота на бележити българи като Левски и Вазов. За целта децата влизат не само в ролята на артисти, но и на сценаристи, режисьори и оператори. Възпитаниците на петричкото училище често са канени да участват във възстановки на исторически събития, нерядко – и в национален ефир. Докато участват, децата научават материала по-добре от който и да е урок. За последните три години спечелените награди за литературно творчество са над 270.
Не по-малко активни са членовете на клуб „Туризъм и екология“, чиито усилия са насочени към опазване на околната среда. Вече са засадени над 30 борчета, за Деня на земята е организирана специална образователна кампания за разделното събиране на отпадъците. Учениците, които изучават френски език, и тази година се включват в Международния ден на Франкофонията – този път с мултимедиен проект, посветен на френския език и култура.
И през тази година, в края на март е организирана акция, насочена към търпението, търпимостта, разбирането и приемането. Ученици, облечени с посветени на Деня на търпението тениски, четат в класовете от горния гимназиален курс подготвен материал по темата, чието послание е свързано с вярата ни в добрите думи, мисли и дела, които внасят в живота ни благост.
Инициативи като „Тайната на здравето“ със сигурност допринасят досега биологията да е най-предпочитаният предмет за ДЗИ. Много е вероятно обаче това да се промени – заради изключително усложнения в момента материал. Трудно е да запалиш децата с един час седмично, още повече ако трябва да изучават и свързани с химия постановки, смятат учители. Няма единно мнение сред педагозите и по въпроса дали да има един, или няколко учебника по предмет. За да бъдат оценени качествата на даден учебник, трябва да мине поне година, да се „пробва“ в час – прочитането му в рамките на седмица не е достатъчно за придобиване на реална представа, смятат те. Най-важно обаче е училището да продължи да бъде храм на духа и знанието. В който да кипи живот, да се раждат нови идеи и да се формират личности, всяка от които да дава своя отпечатък върху богатата и пъстра картина на общеуствения и културния живот. По този начин виждат в ПГ „Пейо Яворов“ възрожденската мечта науката и образованието да променят света, в който живеем.

Your Image Description

Свързани статии:

Днешният ден на едно 90-годишно училище Да стимулираш любовта към книгите Маратон на четенето Спортното в Бургас по-близо до нова сграда

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Всички столични училища са с видеонаблюдение

Следваща статия

Да стимулираш любовта към книгите

Следваща статия
Да стимулираш любовта към книгите

Да стимулираш любовта към книгите

В ход е дигиталното обучение

Маратон на четенето

Спортното в Бургас по-близо до нова сграда

Спортното в Бургас по-близо до нова сграда

Последни публикации

  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация
  • За лидерството в образованието – с факти и аргументи
  • Две начала. Словашкият сюрреализъм и неговият европейски контекст
  • По стъпките на Ботев
  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"