Методите на обучение продължават да се развиват непрекъснато, важното е да се намери най-подходящият за конкретните ученици
Всеки ученик, учител и класна стая са различни и това е едно от най-интересните предизвикателства при обучението. В процеса на работата ще изпробвате нови методи на преподаване, докато разберете кой от тях работи най-добре за вашите ученици. Prodigygame.com представя 18 от най-добрите съвременни методи на преподаване, които водят до резултати в класната стая. Вижте как да ги използвате, за да помогнете на учениците си да достигнат пълния си потенциал.
В брой 16 на в. „Аз-буки“ ви запознахме с първите 6 метода на обучение – директна инструкция, обърната класна стая, кинестетично обучение, учене чрез игра, учене, насочено към учителя и учене, насочено към учениците. В този брой ви представяме още 6 метода на обучение.
Аделина МАРИНОВА
Методите на преподаване продължават да се развиват, има безброй технологични иновации в образованието, което означава, че наборът от инструменти на учителя е много по-богат от черна дъска и тебешир. Днешните учители са изправени пред много предизвикателства, но имат и неограничени възможности. Преминаването към дистанционно обучение разкри неравенството в класните стаи, но също така предложи нови начини за ангажиране на учениците с интерактивно обучение. Нови технологични иновации свързват обучението в класната стая с реалните дигитални умения. Освен това промяната на идеите за образованието и педагогиката добави нови учебни цели като социално-емоционално учене, диференцирано и персонализирано обучение.
Не се страхувайте да изпробвате нови начини, които карат учениците да учат и да останат ангажирани, докато откриете кой стил на преподаване работи най-добре във вашата класна стая. Ето кои са следващите 6 съвременни метода на обучение, които можете да приложите.
Учене, базирано на въпроси
Подходящо е за ученици в прогимназията и по-големи. Този метод дава приоритет на естествената любознателност на учениците и независимия анализ. Те работят, за да намерят отговора на отворен въпрос или проблем, като използват основано на доказателства разсъждение и умения за решаване на проблеми, за да достигнат до заключение, което могат да защитят. Ролята на учителя е да развие тяхната любознателност и да я трансформира в критично мислене и разбиране, като ги окуражава да задават въпроси и ги подкрепя докато търсят отговори. Например, за да развият учениците своето аналитично и критично мислене, можете да им възложите да изследват случай по въпрос, който ги интересува – да анализират демографията на училището или града, в който живеят; да изследват ефектите на чистата енергия в техния град; да разгледат факторите, допринесли за важно историческо събитие.
Персонализирано обучение
Подходящо за начален курс и малко по-големи ученици. Това е подход, изграден върху индивидуалните нужди и интереси на учащия и неговите възможности. Така вие ще имате индивидуални задачи за всеки ученик, което ще им помогне да постигнат най-доброто, на което са способни. Мотивацията, свързаността, самоанализът и уменията да отстояват своето, са качествата, които ще помогнат на учениците да успеят в съвременния пазар на труда, независимо от кариерата им. Персонализираното обучение достига до ученици от всички нива, помага им да изградят тези критични умения и да фокусират времето си с обучение в малки групи.
Например редовните оценки дават на учениците възможност да покажат знанията си, и ви помагат по-рано да откриете нуждите от обучение. Ако започвате нов урок, предварително преподавайте основни концепции, за да прецените разбирането. След това оценете учениците в целия модул с бързи викторини, презентации и задачи преди финалния тест, за да сте сигурни, че всеки ученик постига максимални знания.
Обучение, базирано на проекти
Подходящо за начален курс и за малко по-големи ученици. Обучението, базирано на проекти, е метод на преподаване, насочен към насърчаване на ученето чрез въпроси или предизвикателства от реалния свят. Въпросите трябва да бъдат отворени, да мотивират учениците да прилагат съответните умения или знания, да им позволяват да намерят свой собствен подход за отговор и създаване на продукт.
Учителят задава на учениците казус или проблем, метод на изследване и всякакви допълнителни материали и те започват да работят – с педагогическа подкрепа, ако е нужно. Всеки път изглежда и се получава различно. Но обучението, базирано на проекти, помага на учениците да развият критично мислене и интердисциплинарни умения с опит в реалния свят, които ще използват през целия си живот.
Опциите за обучение, базирани на проекти, са много и разнообразни. Могат да включват планиране на училищно събитие, проучване на историята на някаква машина или пък проектиране на детска площадка за тяхното училище с помощта на познанията им по геометрия.
Обучение, базирано на проблеми
Подходящо за начален курс и за малко по-големи ученици. Проблемно базираното обучение е като ученето, базирано на проекти, с една основна разлика: дава на учениците проблема в началото на дадена тема, преди да им бъдат преподадени някои от съответните концепции. Учениците получават отворен въпрос и сами намират информацията и източниците. Ролята на учителя е да предостави материали и насоки, когато е необходимо, и да обяснява процеса на оценяване.
Проблемно базираното обучение помага за изграждането на самостоятелно обучаващи се ученици. То е лесно за персонализиране към нуждите и стиловете на обучение на отделните деца. Например задавате проект, свързан с опазването на околната среда, базиран на проблеми, като започвате с тема като отпадъци от класната стая или екология. Учениците могат да проучват и да намират решения, след което можете да ги прилагате заедно.
Съвместно обучение Подходящо за начален курс и за малко по-големи ученици. Съвместното обучение е нещо като букет от рози – въпреки че всички могат да имат едни и същи цветове и форма сами по себе си, в букет са нещо повече от сбора на неговите части.
При съвместното обучение учениците решават обща задача и извършват едни и същи действия, но работят заедно, за да повишат представянето на групата и да засилят ефекта от обучението. Това е координирано усилие за намиране на отговори, проучване или създаване на краен продукт, за който всеки член на групата допринася еднакво. Учениците ще трябва да знаят как да работят с връстници на всяка възраст, а съвместното обучение може да им помогне да започнат да изграждат ценни умения за работа в екип.
Например можете да използвате техниката Brainwriting за генериране на идеи по някаква тема като съвместна учебна дейност, която включва всички. Въведете темата за дискусия преди урока. Накарайте учениците да помислят по нея предварително и да напишат и представят идеите си анонимно или лично. Всеки чете събраните предложения преди часа и ги използва като отправна точка за дискусия в клас. Така дори и най-срамежливият ученик може да се почувства достатъчно уверен да изрази мнението си.
Кооперативно обучение
Подходящо за начален курс и за малко по-големи ученици. Ако съвместното обучение е букет от рози, кооперативното обучение е сбор от полски цветя – всяко едно уникално, но допринасящо за нещо красиво.
В проектите за кооперативно обучение всеки ученик играе различна роля в структурирана групова дейност и има уникален принос за успеха на групата. Ролята на учителя е да помага на групите и да ръководи техните проучвания. Подобно на съвместното обучение, кооперативното учи учениците, че усилията на всеки член от групата са важни както за индивидуалния, така и за груповия успех. Методът също така насърчава учениците да се окуражават взаимно и да бъдат отговорни за работата си.
Например можете да подобрите ученето със съвместна дейност тип „пъзел“, в която учениците са взаимозависими за постигане на обща цел. При нея всеки ученик принадлежи към две групи: своя и експертна. Учителят им задава тема за проучване, а на всяка експертна група – по една подтема. Учениците работят първо с експертната група, за да научат за конкретната подтема, след което се връщат в своята група, представят това, което са научили, и създават групов отговор.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg