Методите на обучение продължават да се развиват непрекъснато, важното е да се намери най-подходящият за конкретните ученици
Всеки ученик, учител и класна стая са различни и това е едно от най-интересните предизвикателства в учебния процес. По време на работата ще изпробвате нови методи на преподаване, докато разберете кой от тях работи най-добре за вашите ученици. Prodigygame.com представя 18 от най-добрите съвременни методи на преподаване, които водят до резултати в класната стая. Вижте как да ги използвате, за да помогнете на учениците си да достигнат пълния си потенциал.
В брой 16 на в. „Аз-буки“ ви запознахме с първите 6 метода на обучение – директна инструкция, обърната класна стая, кинестетично обучение, учене чрез игра, учене, насочено към учителя, и учене, насочено към учениците.
В брой 17 представихме други 6 метода на обучение – учене, базирано на въпроси, персонализирано обучение, обучение, базирано на проекти, обучение, базирано на проблеми, съвместно обучение и кооперативно обучение. В този брой са включени последните 6 метода на обучение.
Аделина МАРИНОВА
Методите на преподаване продължават да се развиват, има безброй технологични иновации в образованието, което означава, че наборът от инструменти на учителя е много по-богат от черна дъска и тебешир. Днешните учители са изправени пред много предизвикателства, но имат и неограничени възможности. Преминаването към дистанционно обучение разкри неравенството в класните стаи, но също така предложи нови начини за ангажиране на учениците с интерактивно обучение. Нови технологични иновации свързват обучението в класната стая с реалните дигитални умения. Освен това промяната на идеите за образованието и педагогиката добави нови учебни цели като социално-емоционално учене, диференциране и персонализирано обучение.
Не се страхувайте да изпробвате нови начини, които карат учениците да учат и да останат ангажирани, докато откриете кой стил на преподаване работи най-добре във вашата класна стая. Ето и последните 6 съвременни метода на обучение, които можете да приложите.
Учене, базирано на мислене
Подходящо за начален курс и малко по-големи ученици. При обучението, базирано на мислене, педагогът изрично учи учениците как да използват умения за критично и творческо мислене в контекста на ежедневните уроци. За да бъде ефективно обучението, базирано на мислене, преподавателите трябва да го вградят директно в учебната програма и всички предмети – независимо дали става дума да разберат каква е причината, която стои зад важни математически концепции, или нещо коренно различно.
Уменията за критично и творческо мислене помагат на учениците да повишат медийната си грамотност и да разбират цялата информация, с която се сблъскват всеки ден. Променящата се работна сила означава, че те ще се сблъскат с нови и уникални предизвикателства, а обучението, основано на мислене, може да им помогне да бъдат успешни.
Например предизвикайте учениците да изпробват своите знания по геометрия и физика на практика, като се опитат да изградят солидни структури с различни материали. След това ги попитайте да обяснят защо някои от техните творения са се получили, а други – не, и какво биха направили по различен начин следващия път.
Учене, базирано на компетентности
Подходящо е за всички възрасти. Без значение какъв метод на преподаване използвате, обучението, базирано на компетенции, гарантира, че всеки ученик овладява дадените умения, преди да премине към следващата тема, урок или дори клас. Методът премества фокуса от запаметяването към дълбокото разбиране, демонстрирано чрез практическо приложение. Той върви ръка за ръка с персонализираното обучение, за да насърчи равенството в класната стая и да помогне на учениците да станат по-добри учещи през целия си живот.
Например текущите оценки на предварителни тестове и малки проекти, могат да ви помогнат да следите как протича ученето и овладяването на материала. В клас по БЕЛ или английски накарайте учениците да изградят портфолио от есета, в което добавят редовно нови материали. Ще можете да видите напредъка им, а те ще добият чувство за постижение, докато развиват своите умения за писане и разбиране.
Учене, базирано на дискусия
Подходящо за гимназисти и по-големи. При този тип обучение учителят направлява дискусията, докато учениците обсъждат проблеми в малки групи. Обучението, базирано на дискусии, помага за насърчаване на критичното мислене и независимото учене – две основни умения за съществуване в съвременния свят. Учениците ще усвоят как да откриват предразсъдъците и пристрастията, да претеглят доказателствата и да проверяват заключенията.
Това е чудесен за учителите начин да научат учениците да се изслушват един друг без предубеждения и да насърчат ангажираността им, без да разчитат на технологиите в класната стая. Може да е трудно да накарате всички да участват от първия път, но упорствайте и ще започнете да виждате ползите. Например можете да проведете дискусия по някоя актуална новина или по тема, свързана с урока. Направете материали и чрез тях насочете учениците, ако се затруднят, но не доминирайте в разговора. Моделирайте умения за обсъждане с уважение към чуждите мнения и оставете учениците да разработват нови идеи сами.
Учене, базирано на игра
Подходящо за децата в ясли и детски градини. Ученето, базирано на игра, е точно такова, каквото звучи: обучение чрез отворена игра, водена от деца. Това е чудесен начин да помогнете на малките учащи да станат любопитни към света около тях и да развият критични социални умения.
Ученето, базирано на игра, не е просто игрова работа в час – то трябва да бъде самостоятелно избрано и относително неструктурирано, за да помогне за изграждането на: въображение, умения за абстрактно мислене, езикови умения за групова игра и осъзнаване на околния свят.
Например за обучение, базирано на игра, разделете класната стая на отделни зони с различни дейности и материали и позволете на децата да се движат свободно между тях. Зоните могат да включват: книги, консумативи за изкуство, сензорна игра, строителни блокчета и т.н. Отделете определено време за тях в учебните си планове и оставете въображението на децата да се развихри.
Обучение, насочено към услуги и подпомагане
Подходящо за прогимназисти и по-големи. За урок, който да е колкото информативен, толкова и въздействащ, опитайте този вид обучение. То съчетава академични цели с проекти за общественополезен труд. Учениците трупат практически опит, получават шанс да направят положителна промяна и примерите от реалния свят, свързани с учебната им програма, оживяват.
Обучението е по-фокусирано върху учениците, отколкото традиционните обществени услуги. Но въпреки това е ценен начин за децата да дадат своя принос за общността и да научат защо е важно да бъдат добри граждани.
Например един от начините за провеждане на урок от този тип, е да се организира книжен базар в училище и със събраните средства да се подпомогнат учениците с по-ниски доходи или от по-малките класове. Така учениците ще натрупат опит в организиране на събития и ще научат защо грамотността е важна.
Социално-емоционално обучение
Подходящо за всички възрасти. Социално-емоционалното обучение е процесът, чрез който хората, децата и възрастните развиват знанията, самосъзнанието и личното благополучие, за да изградят емоционални компетенции както в академичните среди, така и в живота. По-специално, то може да помогне на вашите ученици: да развият перспективно мислене и нагласи, да създават положителни взаимоотношения и да се справят с предизвикателствата в различни ситуации.
Училището е основен източник на социални контакти и учените са на мнение, че учениците с добре развити социално-емоционални умения постигат по-добри академични и социални резултати. Затварянето на училищата заради пандемията означава, че учениците са загубили много социални взаимоотношения, така че поставянето на допълнителен фокус върху социално-емоционалните умения е по-важно от всякога. Например има много начини за смислено включване на социално-емоционалното обучение в класна стая, включително чрез дейности като: водене на дневник, йога в клас, ежедневна проверка на учениците, медитация и различни прекъсвания на учебния процес, за да си починат учениците.
През последните няколко десетилетия образованието започна да прави повече усилия да приобщи и учениците със специални нужди и обучителни затруднения. Има още много какво да се направи за тях. Но много съвременни методи на преподаване са силно адаптивни и подходящи за децата със СОП в традиционната класна стая.
В крайна сметка, няма „най-добър начин“ за преподаване, независимо какви ученици имате в класа си. Има обаче някои общи насоки, които можете да следвате, за да сте сигурни, че вашите инструкции са възможно най-ефективни: обяснявайте уроците чрез различни методи на обучение, включително медии, ролеви игри, практически демонстрации и други.
Винаги очаквайте учениците да дадат най-доброто от себе си, и не приемайте по-малко. Ако вярвате, че всички ваши ученици са способни на страхотни неща, те също ще го направят. Не пренебрегвайте, но и не преувеличавайте значението на неверните отговори, а работете с тях заедно, за да намерите правилното решение.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg