Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 25, 2022

Училище за шампиони

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
22-06-2022
в Брой 25, 2022
A A
Директорът на СУ „П.Р. Славейков“ – Кърджали, Милко Багдасаров вдига шампионската купа по волейбол до 15 години
от Световните ученически игри при посрещането на състава в родното школо. Титлата печелят капитанът Константин
Кючуков, Мартин Пашов, Кристиян Иванов, Александър Робов, Павел Иванов, Стоян Стамов, Константин Дичев, Тодор Тачев,
Викторио Хаджиев и Стефан Маринов, водени от треньора Павел Митев

Зина СОКОЛОВА

Първото нещо, което се набива на очи в двора на СУ „П.Р. Славейков“ в Кърджали, е надписът „Училище за шампиони“ върху сградата. Звучи амбициозно, но има защо – училището може да се похвали с куп постижения в много области. При влизане в сградата човек вижда две стени с витрини, пълни със спортни трофеи. Едната я наричат шеговито „Стената на срама“, тъй като там са само вторите и третите награди. А отсрещната, по-голямата витрина е на славата и е само с първите награди от безброй състезания.
„Пет години поред – от 2015 г. до 2019 г., училището ни представя България на световните ученически образователни игри. Право на участие в тях има училището, което е с най-много участници на  националните финали на ученически игри. „През 2017 г. станахме национални шампиони във всички възрастови групи на финалите по волейбол – казва директорът Милко Багдасаров. – Това никой не го е правил и ние няма да можем да достигнем повече такъв успех, ми казваше треньорът Павел Митев. Но сам се опроверга на 16 септември м.г., когато станахме световни шампиони във възрастовата група до 15 години – и в центъра на Белград бихме сърбите.“
Освен спортните трофеи във витрините в училищните коридори са изложени и снимки на учители на годината, първенци на випуска, изявени ученици. Възпитаникът на училището Иван Герганов с преподавател Вълчо Милчев е един от петимата в света, решил задача, която 50 години затруднява математическата общност. На всичкото отгоре момчето постига този успех на 15 години – останалите четирима са студенти. Той завършва математика в Единбург, вече е на 25 години и работи в голяма международна корпорация. Миналата година учредява стипендия за най-добрия абитуриент в СУ „П.Р. Славейков“.
Другото, което веднага прави впечатление на всеки външен посетител, е изобилието от сувенири на бухали. Те са буквално навсякъде. Колекцията от тях вече наброява над 1500, донесени от най-различни места по света. Събирана е в продължение на 30 години – началото е поставено през 1991 г. Тогава е изработено и стилизираното бухалче – символ на мъдростта, от художника Иван Илиев. Името му е УПКО. Това е абревиатурата на девиза на училището – „Учи! Печели! Конкурирай! Очаровай!“. Негов автор е Добрина Камбурова, дългогодишен учител по математика.
Днес откритото през 1984 г. училище е едно от най-големите в страната. В него се обучават 1670 ученици. За тях се грижат 163 висококвалифицирани преподаватели, сред които носители на отличието „Неофит Рилски“. А на въпроса как се управлява толкова голям колектив, краткият отговор е: „С любов
и усмивка!“.
В горния курс в паралелки с чуждоезиков профил усилено се изучават английски, немски, испански и руски език. СУ „Петко Рачов Славейков“ печели и реализира многобройни образователни и младежки проекти. Участниците в тях пътуват и се срещат със свои връстници от Великобритания, Италия, Германия, Холандия, Белгия, Латвия, Норвегия, Русия, Турция. За училището отдавна няма граници.
В свободното си време учениците могат да участват в различни извънкласни форми и клубове по интереси. Клубът по журналистика и медия издава ученически вестник и поддържа училищната телевизия, където редовно се излъчват авторски новинарски емисии и предавания. Високи са успехите на школата по математика – традиционен първенец в национални конференции на Института по математика към БАН, Съюза на математиците в България, математически състезания и олимпиади на национално и международно ниво в Москва, Абу Даби, Хонконг, Атина и др. Математиците печелят ежегодно участие в Лятната изследователска школа по математика и информатика. В школата по български език и литература славейковци обогатяват знанията си по роден език. Затова неслучайно печелят национални състезания и участват със свои публикации на страниците на местни и специализирани издания.
В училището е създадено и единственото по рода си движение „Ръка за помощ“ – ученическо доброволческо движение. Участниците в него традиционно посещават домове за деца в неравностойно положение, инвалиди и стари хора, организират благотворителни акции и инициативи.
С желание и интерес децата се записват и в танцовия и мажоретния състав, фолклорни формации, вокални групи, клуб за млади художници и фотографи.
Голяма част от учениците и учителите са страстни природолюбители и еколози. Участват в акции, тренират скаутски умения и използват всяка възможност за занимания на открито сред природата. Затова е основан и клуб „Сървайвър“.
Ежегодно се раздават и наградите „Даскеер“ – за най-добър даскал. Церемонията се провежда в залата на Кърджалийския театър.
СУ „Петко Рачов Славейков“ разполага с богата материална база – 65 класни стаи, 10 модерно оборудвани кабинета по различни дисциплини, 4 компютърни зали, 3 актови зали, 5 зали за спорт, игрища, богата библиотека, Ресурсен център за човешките права, Еврокоридор, училищен параклис, клуб на учителя, места за хранене и отдих, екопътека, красиво озеленен двор. Тук има стоматологичен кабинет, фелдшер и две медицински сестри, логопедичен кабинет и ресурсен кабинет за деца със специални образователни потребности с екип от петима специалисти.
СУ „Петко Рачов Славейков“ е първенец в националната конференция „Училището – желана територия на ученика“. А откритият наскоро модерен STEM център го прави училище на XXI век.
130 картини на местни художници красят част от коридорите на училището. В другата част са изложени рисунки на ученици.
Училището е базово на Пловдивския университет и тук редовно идват студенти на стаж. „Винаги съм казвал на стажантите, че най-добрият от тях – независимо по какво преподава, ще го назнача на работа – подчертава директорът. – По този начин тук са постъпили 40 преподаватели.“
Повечето новоназначени млади учители са „славейковци“.
За осма година поред училището съвместно с Министерството на образованието и науката организира и национална ученическа конференция по история. Всяка година тя е посветена на важни исторически дати и събития, като Априлското въстание, Балканската война, хайдушкото движение – тази година темата е за Кубратова България. В конференцията се включват ученици от цялата страна със свои работи в няколко категории – есета, филми, изследвания. Членове на журито са известни преподаватели от Софийския университет. Активен участник и организатор в националната ученическа конференция е преподавателят по история Димитър Димов. През 2009 г. той създава и школата „ИстОрика“ (Иновативно средище за творческо Обучение, развиващо изкуството и класическата академичност). В нея се включват ученици от IX, X и XI клас. Те поставят основата на нова и иновативна школа, в която да обсъждат и развиват своите идеи, свързани с фундаменталната наука история. Впоследствие членовете съвместно със своя ръководител успяват да наложат няколко традиционни събития в училището и града. Сред тях са „Исторически маскен бал“, Ден на историка, също така организират Ден на влюбените, участват в национални и регионални конкурси, олимпиади и академични форуми. Издават две книги – „Славейковска историческа библиотека – книжка първа“ и „Славейковска историческа библиотека – книжка втора“. В процес на работа е и третата книга, която предстои да излезе по повод трийсетгодишнината от създаването на училището. За славейковските историци няма граници. Това доказват обиколките им по исторически местности из страната и Европа заедно с ръководителя Димитър Димов. Членовете на школа „ИстОрика“ превръщат в традиция и посещението на гроба на своя патрон Петко Славейков в София.
В СУ „П. Р. Славейков“ отпадащи ученици няма, но някои деца пътуват в чужбина с родителите си. После се връщат, но са пропуснали учебен материал и това ги затруднява. И това е сериозно предизвикателство и към педагозите.
„Имаме огромен проблем с българския език – казва директорът. – Децата, които идват от селата след VII клас, не могат да си говорят със своите ученици на битово ниво, какво остава да учат на български език.“ Училището е първото в страната, в което се прилага моделът на делегиран бюджет – още през 1992 г. После този модел пилотно се въвежда в още четири общини, а от 2008 г. – в цялата страна.
„Това е най-доброто, случило се в българското училище – категоричен е Милко Багдасаров. – До 2007 г.
имаше поне веднъж годишно учителска стачка, от януари 2008 г. досега стачки няма. Парите са вътре
в училището, друг е въпросът как се разпределят. Лично аз много държа на диференцираните заплати. Мотивирам учителите, като им създавам добри условия за работа. Каквото са поискали, са го получили. От 33 години съм директор и съм „за“ това да има мандатност. Но без ограничения в броя на мандатите! И да се прави периодично атестация по определени високи критерии. При един млад директор например атестацията трябва да е на втората, а не на петата година.“

Your Image Description

Свързани статии:

Генерална репетиция Между STEM лабораторията и библиотечния кът Успяват онези, които взимат смели решения Училището с планетариум

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Маршрути

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Подготвени за живота

Следваща статия

Ученици искат униформи

Следваща статия
Ученици искат униформи

Ученици искат униформи

В ход е дигиталното обучение

България има нужда от детски омбудсман

Лятото – време за игри и за ремонти

Лятото – време за игри и за ремонти

Последни публикации

  • Идеите на младите променят света
  • Висши училища с единен изпит по математика
  • „Европа в моето училище“
  • Успешни проекти на форума „Наука за бизнес“
  • Промени за приема в държавни висши училища
  • Дъжд от книги
  • МОН публикува верните отговори от националното външно оценяване по математика за IV клас
  • Кръговата икономика и образованието във фокуса на нов сборник на „Аз-буки“
  • МОН публикува верните отговори от Националното външно оценяване по български език и литература за IV клас
  • Над 46 000 студенти ще получат подкрепа за професионалната си реализация
  • Софийският университет излъчи „Студент на годината“
  • Служебен ректор в Тракийския
  • Над 400 училищни STEM центъра вече са открити
  • Над 59 000 четвъртокласници на национално външно оценяване по български език и литература и по математика
  • На околосветско пътешествие в Перник
  • Излезе първо класиране за прием в I клас в София
  • Кариерен форум за студенти в София
  • Професии с традиции
  • Кой познава най-добре правилата на пътя
  • Критичен поглед към съвремието
  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"