Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 26, 2022

Бутиковото училище в Драгалевци

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
29-06-2022
в Брой 26, 2022
A A
В драгалевското училище децата могат да избират между разнообразни
извънкласни занимания

Зина СОКОЛОВА

Валентина Макавеева е директор на 50. ОУ „Васил Левски“ от четири години. Когато постъпва на работа, в него има 240 ученици. Днес тук се учат 445 деца, а паралелките от 12 вече са 18.
Новата учебна година за първи път ще започне с четири паралелки в първи клас.
„Драгалевци се разрасна като квартал и в него дойдоха да живеят много млади семейства – казва директорката. – Те искат, отивайки на работа, да оставят детето си в училище и да го приберат на връщане. И да му спестят сутрешните и вечерните задръствания към центъра. Самите родители наричат училището „бутиково“, защото сградата му е много хубава, има прекрасен слънчев двор. В събота и неделя е пълно с майки и татковци, които идват да играят с децата си.
И може би откриха своето училище за тях.“
Началото за новата директорка е доста трудно – с идването ѝ напускат доста колеги. А директорът има най-голямата отговорност да направи екип. И когато успее да го създаде, започва да работи за училището и неговия авторитет.
„Донякъде беше очаквана реакция, не ме познаваха, не бях работила тук. И беше много трудно да намеря толкова добри учители като тези, които напуснаха. И в крайна сметка, успях да направя екип – подчертава Макавеева. – Още с идването си видях, че в това училище много е работено и много е направено. И ми се искаше да надградим постигнатото и да осъществя, доколкото е възможно, някаква приемственост, защото така е много по-спокойно и за колектива, и за новото ръководство.“
Учителите много се стараят, тъй като са наясно, че от тях зависи дали учениците ще учат с желание и ще се чувстват добре, категорична е директорката. Основно предизвикателство за нея и колегите ѝ е как да вместят увеличения брой деца в тази малка сграда. Защото броят на учениците расте, но стаите не са се увеличили. Затова се налага да се направят някои размествания – учителската стая е в по-малко помещение, всяко пространство се използва максимално. Учи се на двусменен режим, а в III и IV клас е намален броят на децата в целодневна форма на обучение.
„Тази година V клас не беше в смяната с VI и VII клас, а с начален етап – обяснява директорката. – Благодаря на учителите, които се съгласиха 4 пъти седмично да бъдат от сутрин до вечер в училището в прогимназиален етап заради стаите. Преди всеки 15 септември правим изключително сложни упражнения, като за олимпиада, за да можем да почнем годината.“
Тук още от пандемията е запазена организацията за влизане от различни входове и по различно време. Нововъведение от близо година е и отмяната на училищния звънец, тъй като часовете не свършват по едно и също време и това разсейва децата. Учителите следят часовника и казват кога е междучасие, кога да се върнат в клас.
В началото на всички им е много трудно с дистанционното обучение – и за учители, и за ученици. В екипа има само един учител по информационни технологии. Налага се учителите да идват да работят от училище, да си помагат да влизат в платформата, да си направят класна стая. Някои родители не са доволни, критикуват учителите, но това е само в началото. После нещата тръгват.
„За първа година резултатите от НВО за IV клас са над средния успех за София-град – казва директорката. – Щастлива съм, защото и моята работа се оценява по тези резултати. И съм сигурна, че децата можеха повече. Това са паралелките, които заварих в I клас, като дойдох – в тях имаше 11 и 16 ученици.
В IV клас двете паралелки са с по 24 деца. Те бяха II клас, когато избухна пандемията. Нашите деца по-трудно се справят с НВО в IV и VII клас, защото няма традиции да ходят на състезания, и са по-притеснителни. Това е предизвикателство – да ги стимулираме да ходят на повече състезания. Така ще се повдигне самочувствието им и ще бъдат по-спокойни на такъв вид изпити.“
Тук се работи по проекти на програма „Еразъм+“ с унгарски и турски партньори, като единият е за ролята на игрите в училище, а другият – за роботика. Децата се включват с ентусиазъм и в проекта за ученическо самоуправление, по който работят от една година. Избират си екипи, всеки клас има различни инициативи, участват и родители.
„С подобни проекти децата разбират, че животът в училище не е само преподаване – да влезе учителят в час и да излезе – коментира директорката. – А има и много извънкласни дейности, които са много важни и ги мотивират да са още по-съпричастни към училището.“
В училището има клуб по гимнастика, баскетбол. В читалището отсреща пък е клубът за народни танци. Едно дете е шампион по художествена гимнастика, друго е в националния отбор по кънки на лед. Ученици печелят призови места на Международния турнир по таекуондо – 9th Sabac Open 2022.
Много добро е и представянето на областния кръг на олимпиадата по БЕЛ през март т.г., на областния кръг на олимпиадата по химия и опазване на околната среда, както и на областния кръг на олимпиадата по астрономия за възрастова група V – VI клас.
Възпитаници на училището печелят златни медали на националното състезание, организирано от Сдружението на българските начални учители. На националния конкурс за детска песен ,,Път към славата“ второкласничка печели първо място. Най-висок резултат за първи клас на „Европейско кенгуру“ е на ученик от 50. ОУ. Второкласничка получава и специалната награда на Националния конкурс за детска рисунка на тема ,,Антарктида“.
Освен с днешните постижения екипът на 50. ОУ „Васил Левски“ се гордее много и с историята на училището, което през миналата учебна година чества своята 190-годишнина. То е едно от най-старите в страната.
Историята на Драгалевци се води от незапомнени времена. Сведения за него са записани още с хрониките на Цар Иван Александър и са тясно свързани с хрониките на Драгалевския манастир. През 1872 г.
в манастирската обител Васил Левски основава Софийския революционен комитет. През периода на османското иго манастирът е духовно средище.
През 1831 г. именно тук се отваря първото българско училище без знанието на турската власт. По-късно то е преместено насред мегдана, в една малка кръчма със сламен покрив, собственост на манастирската обител. Първият учител е драгалевчанинът Димитър Станков Аджиин, познат като дядо Мите. Към 1870 г. малкото училище се премества в драгалевската воденица. След Освобождението Боне Стоев дарява малка сграда за училище. Пръв учител става поп Гълъб. Има около 80 ученици. Класовете са смесени. Учи се до четвърто отделение. През 1912 г., по време на Балканската война занятията спират.
В началото на 30-те години на ХХ век с много ентусиазъм драгалевчани започват строежа на голяма за времето си училищна сграда с доброволно събра-
ни средства и труд. Те с гордост наричат своето училище „Цар Иван Александър“ като знак на приз-
нателност към основателя на Драгалевския манастир. През 1933 г. училището вече има прогимназиален клас. Годините от 1934 г. до 1959 г. са изпълнени с всеотдаен педагогически труд на плеяда изтъкнати учители, чиито имена Драгалевци помни и до днес: Васил Манолов, Мария Балканска, Цветана Попандова, Мария Белова и др.
Годината е 1959. Изминали са почти 130 г., в които училището в Драгалевци се утвърждава като храм на вечния стремеж на духа към познанието. Учениците и учителите с гордост приемат новото име на училището – „Васил Левски“. Започват години на творчески труд за поколения деца, научили своите първи уроци тук, пред ясните очи на Апостола. За големите си постижения училището е наградено с ордените „Кирил и Методий“ III и I степен.
В ума и сърцето си българинът почита три сгради – дома си, църковния храм и училището на децата си. 70 години от живота на 50. ОУ „Васил Левски“ минават под покрива на старата вече сграда.
С всяка година децата на Драгалевци стават все повече. Сградата е тясна да побере всички, които искат да учат точно тук, където са учили техните бащи и майки. През 2001/2002 г. е открит новият корпус с компютърен кабинет и класни стаи за най-малките възпитаници на училището.

Your Image Description

Свързани статии:

Над 500 участници събра „Корабът на изкуствата“ Инж. Розалия Личева, началник на РУО – Велико Търново: Броят на младите учители нараства Европейска мрежа от иновативни университети Вестник "Аз-буки"Да очароваш с наука

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Маршрути

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Училището със 100% дуално обучение

Следваща статия

Да създадеш знаеща личност

Следваща статия
Да създадеш знаеща личност

Да създадеш знаеща личност

В ход е дигиталното обучение

Украинчета на летни занимания в Смолян

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Обявяват програмата за иновации през юли

Последни публикации

  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • Determinants Affecting Academic Staff Satisfaction with Online Learning in Higher Medical Education
  • Несигурност за бъдещето, финансова грамотност и лични финанси
  • Влияние на образованието и човешкия капитал върху формалната и неформалната икономика

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"