Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 26, 2022

Инж. Розалия Личева, началник на РУО – Велико Търново: Броят на младите учители нараства

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
29-06-2022
в Брой 26, 2022
A A
Инж. Розалия Личева ръководи Регионалното управление на образованието във Велико Търново от 2010 г. Преди това е дългогодишен старши експерт по професионално образование в Регионалния инспекторат. Преподавала е и в Професионалната гимназия по електроника „А.С. Попов“ във Велико Търново. Има допълнителни квалификации по „Счетоводство и контрол“ и „Педагогика. Управление на образованието“

Интервюто взе
Стоян СТОЯНОВ

– Г-жо Личева, Регионалното управление на образованието – Велико Търново, традиционно обръща сериозно внимание на младите учители. Какво правите в тяхна подкрепа?
– От няколко години организираме Националната конференция на младите педагогическите специалисти съвместно със „Сдружение за образователни инициативи 19“ и Община Велико Търново. Всъщност идеята започна преди шест години от сдружението на млади педагози в ОУ „Бачо Киро“ във Велико Търново, като от четири форумът е с национален мащаб. На него младите педагози обменят идеи и опит, придобиват увереност в собствените сили.
Освен този форум РУО – Велико Търново, провежда всяка учебна година и още няколко инициативи и събития с цел подкрепа на младите учители. Следим къде са назначавани млади педагози, поздравяваме ги за избора да влязат в класните стаи, подкрепяме тяхното адаптиране към работата и се опитваме да ги мотивираме да останат в професията. За нас е важно
да разберат, че не са сами пред предизвикателствата във всекидневната си работа.
Номинираме и директор на детска градина и училище, който през последната година се е доверил и е назначил преподаватели, които нямат зад гърба си педагогически стаж.

– Колко млади педагози влязоха в класните стаи през отиващата си учебна година?
– В детските градини и училищата в област Велико Търново през нас-
тоящата учебна година са назначени близо 120 млади учители. Мога да отбележа, че в последните години е налице тенденция за ръст на назначените млади педагози. Конкретно за тази година скокът е малко по-голям и заради откриването на нова детска градина – „Шареният замък“ във Велико Търново.

– Споделете повече за план-приема за следващата учебна година?
– При определянето на план-приема за новата учебна година спазихме насоките на МОН. Училищата са в непрекъснат контакт с работодателите в региона, като и ние организирахме срещи между тях. Имаме и предложения от страна на бизнеса за разкриване на паралелки по определени професии, част от които не са нови за областта. Опитваме се да съхраним визията на всяко училище. За следващата учебна година се предлага обучение по осем нови професии.
За първи път тази година има утвърден и допълнителен държавен план-прием в XI клас в СУ „Иван Николов Момчилов“ – Елена, в специалност „Производство и обслужване в заведенията за хранене и развлечения“, професия „Ресторантьор“, тъй като в Обединено училище „Отец Паисий“ в с. Майско завърши випуск в X клас, който трябва да продължи образованието си.

– Какво е съотношението между планираните професионални и профилирани паралелки?
– За областта е планиран прием в общо 76 паралелки, от които 51 професионални и 25 профилирани. От професионалните 2,5 са по защитени професии и 14 по професии с недостиг на пазара на труда.
Все повече подкрепяме и дуалното обучение в нашата област, и партньорствата между училищата и работодателите. За следващата учебна година са утвърдени 6,5 паралелки в тази форма в гимназии във Велико Търново, Горна Оряховица, Златарица, Павликени, Стражица и Сухиндол. Много бе трудно с реализирането на практиките на учениците през изминалите две пандемични години и това доведе до намаляване броя на утвърдените дуални паралелки.

– Променят ли се нагласите на родители и ученици за избор на професионални паралелки?
– Полагаме усилия в тази посока. Стремим се да развием по-добре и кариерното ориентиране на учениците. Защото у родителите все още има остаряла представа за професионалното образование и възможностите за реализация и последващо обучение, която дава то.
В тази връзка, за трета година организирахме Месец на кариерното ориентиране, в рамките на който се проведоха различни инициативи за учениците от I до ХII клас съвместно с учители, родители, работодатели и кариерни консултанти от ЦПЛР – ОДК, Велико Търново.
Във връзка с утвърдения държавен план-прием направихме и интерактивна карта на област Велико Търново, която позволява преглед на училищата по общини. За всяко училище в тях е достъпна виртуална разходка, дадена е и информация за утвърдения план-прием. Защото, за да може един човек да направи своя избор, е необходима обективна информация. И тя е достъпна на нашия сайт.

– В колко училища в региона вече са изградени STEM центрове?
– Първо искам да отбележа, че от всички планирани 76 паралелки в областта 48 са в профили и професии в STEM направлението. Колкото до изградените вече STEM центрове, такива вече функционират в 14 от 81 общински и две държавни училища в областта. Стараем се да подкрепяме тази промяна. Очакваме екипите в тези училища да проявят творчество и да се постигнат целите на проектно базираното обучение в STEM средата. А за всички, които проявяват интерес къде има изградени подобни STEM центрове и как изглеждат те, РУО – Велико Търново, разработи виртуален пътеводител, достъпен на интернет страницата на Управлението.
Екипът на Регионалното управление на образованието силно подкрепя иновативността в образователния процес. Тази година на територията на област Велико Търново работят 29 училища със статут на иновативни. Нововъведенията в тях разнообразяват учебния процес и мотивират учителите и учениците за активна работа.
В рамките на Месеца на иновациите през март 2022 г., организиран от РУО – Велико Търново, се проведе и съвместна инициатива на НВУ „Васил Левски“ – Велико Търново, и четири училища от областта. Екипи от ученици заедно с курсанти представиха разработките си пред представители на бизнеса, учители, директори и пред свои съученици. Поставяме си за цел иновативните училища да са домакини на събитията и останалите екипи да присъстват реално, във физическа среда.

– Как протича модернизирането на материалната база на образователните институции в областта?
– В областта завършват големите ремонти по модернизация на материално-техническата база, финансирани по ОП „Региони в растеж“. През лятото ще приключи реновирането в Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия във Велико Търново. Доволни сме, че МОН успя да подпомогне толкова училища от областта, които да обновят средата, да предложат много добри условия за работа на учителите и учениците и да бъдат конкурентоспособни.

– В колко училища продължава двусменният режим на работа и може ли скоро да се очаква промяна?
– Двусменен режим към момента има в три училища във Велико Търново – Природо-математичес-
ката гимназия, ОУ „Бачо Киро“ и Професионалната гимназия по туризъм. Имаме план, съгласуван с Общината и с МОН. Той се изпълнява, като от три години е намален приемът в тези училища. В някои от тях се планира създаването и на нови кабинети. Вероятно двусменният режим ще продължи и през следващата учебна година, но след това ще има условия за работа на една смяна.

– Как се променя в последните години работата с децата със специални образователни потребности в детските градини и училищата в областта?
– Създадените училищни екипи за допълнителна подкрепа в училищата натрупаха вече доста опит. Много добре работи и Регионалният център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование във Велико Търново, който придоби капацитет и много добър авторитет. Включва се с много обучения, свързани с приобщаващото образование.
Регионалното управление на образованието осъществява и методическа подкрепа на педагогическите специалисти в образователните институции.
Освен това се наложиха и нови практики – много по-ефективно се прилагат комбинираната и индивидуалната форма на присъствено обучение в училище. А в детските градини прилагаме почасова организация, която не натоварва ненужно децата със специални образователни потребности. Мисля, че тези форми и изграденият през годините капацитет за работа с тези деца дават положителни резултати.
И ние, като институция, взимаме отношение по всеки проблемен казус.

Your Image Description

Свързани статии:

Детето е личност. Не бива да го неглижираме Магията, наречена радио Да превърнеш паметник на културата в пристан на изкуствата Проф. Пламен Моллов – ректор на Университета по хранителни технологии: Обучението под егидата на OIV е чест за Университета и за България

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Интервю

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Наши университети в престижна световна класация

Следваща статия

Омагьосани от футбола

Следваща статия
Омагьосани от футбола

Омагьосани от футбола

В ход е дигиталното обучение

Свищовската гимназия „Алеко Константинов“ с център за професии на бъдещето

С призови места по роботика

С призови места по роботика

Последни публикации

  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"