Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 30, 2022

Нов съвет ще координира политиката за наука и иновации

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
27-07-2022
в Брой 30, 2022
A A

Нов Иновационен съвет ще осигури институционалната координация на държавната политика в областта на научните изследвания и иновациите. Съветът ще е постоянно действащ съвещателен орган към министрите на образованието и науката и на иновациите и растежа, като ще бъде съпредседателстван от тях. Това предвижда проект на Концепция за Закон за насърчаване на научните изследвания и иновациите, публикуван за обществено обсъждане.

Концепцията предвижда създаване на финансови, координационни и институционални инструменти, които ще подкрепят комерсиализацията на резултатите на приложната наука

Членове на Иновационния съвет ще бъдат водещи експерти в различните научни направления от страната и чужбина, излъчени от научни организации, иноватори и бизнес лидери. Те ще имат петгодишен мандат. Представителите на бизнеса ще бъдат поне 1/3 от състава на борда.
Иновационният съвет ще предлага политики и области за развитие на иновациите и свързаните с тях научни изследвания, включително като консултира Рамкова програма за научни изследвания и Рамкова програма за иновации. Чрез двете програми ще се осъществяват Националната стратегия за развитие на научните изследвания и Иновационната стратегия за интелигентна специализация, финансирани от националния бюджет и от Европейските структурни и инвестиционни фондове. Двете програми ще бъдат със седемгодишен срок и ще се приемат от Министерския съвет.
С новия закон ще се въведат и класификация и определение на научните изследвания, като фундаментални, приложни и експериментално развитие.
В проекта се предлага финансирането на научни изследвания да се организира според нивото на технологична готовност, дефинирано в 9-степенна скала – наблюдавани фундаментални принципи, формулирана технологична концепция, аналитична технологична концепция, доказана с експеримент, технология, валидирана в лабораторна среда, технология, валидирана в съотносима среда, технология, демонстрирана в съотносима среда, системен прототип, който показва функционирането си в работна среда, завършена и сертифицирана технологична система и действителна технологична система, доказана в работна среда.
Рамковата програма за научни изследвания ще очертава научните области, в които ще се инвестират публични средства за фундаментални, приложни изследвания и експериментално развитие с технологична готовност от 1 до 4. Тя ще се реализира чрез финансиране на проекти на учени или група учени от Фонд „Научни изследвания“.
Рамковата програма за иновации ще очертава основните иновационни области, в които ще се инвестират публични средства за реализирането на технологична готовност от 4 до 7 и за технологичен трансфер 8 и 9, като не се изключва финансиране на технологична готовност от 1 до 3. Тя ще се реализира посредством финансиране на проекти на бизнеса от преструктурирания Национален иновационен фонд. Неговите приходи ще се формират от средства от държавния бюджет, като може да се привличат и частни средства. Към момента Фондът е звено в Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия към Министерството на иновациите и растежа. Предвижда се да има и повече от една конкурсна процедура в рамките на една година. Ще се въвеждат и съвместни програми бизнес академия, акселераторски програми и съвместни участия в Европейското научно пространство.
В концепцията за нов закон се посочва, че финансирането на научни изследвания ще се осъществява основно от Фонд „Научни изследвания“. Той ще бъде второстепенен разпоредител с бюджетни средства към министъра на образованието и науката. Органи на управление на Фонда ще са Изпълнителният съвет, председателят на ИС и управителят. Министърът на образованието и науката определя състава на ИС с мандат 4 години. Съветът ще приема, актуализира и следи за изпълнението на 7-годишна рамкова програма за научни изследвания на Фонда, която ще се утвърждава от просветния министър.
Приходите на ФНИ ще се формират основно от средства от държавния бюджет. Фондът ще подпомага фундаментални научни изследвания, приложни научни изследвания и експериментално развитие с технологична готовност от 1 до 4, като фокусът ще бъде върху фундаменталните изследвания. Оценката на проектите ще се осъществява от независими експерти, като оценяването се провежда от временни научно-експертни комисии към Фонда. Оценителите – учени от страната или от чужбина, се включват в списъка с оценители чрез ежегодна покана от Фонда.
Фонд „Научни изследвания“ и Националният иновационен фонд взаимно ще се информират за финансираните от тях проекти, за да се гарантира липсата на двойно финансиране и да се създадат реални условия за синергия между финансиращите органи.
За да се осигури функционално интегриране на политиката за насърчаване на научни изследвания и на иновации в секторните политики, Законът ще изисква осигуряването на един секретар, отговарящ за научните изследвания и иновациите в даден социално-икономически сектор (ресорно министерство). Той ще бъде излъчван от колегията в съответната научна област и ще бъде назначен на позицията „секретар по наука“ с дългосрочен ангажимент, за да подпомага дейността на всеки орган на изпълнителната власт, натоварен с правомощията да извършва или да стимулира извършването на научни изследвания с публично финансиране. Мрежата от секретари по наука и иновации методически ще се координира от министъра на образованието и науката, а резултатите от дейността им ще се отчитат пред Иновационния съвет. Секретарите ще дават обратна връзка, или т.нар. бърза писта за идентифициране на социални и икономически предизвикателства в приоритетни области – здравеопазване, земеделие, енергетика и др.
Законът предвижда и създаването на единно национално звено, което ще обучава и ще оказва методическа помощ на звената за технологичен трансфер във висшите училища и институти по отношение на интелектуалната собственост и възможните стратегии за тяхна защита. Звеното ще реализира обучителна програма и ще подпомага създаването на мрежа от офиси за технологичен трансфер или научноизследователски сектори.
С новия закон се създава и единен модел на „институционална собственост“ при регламентиране на правоотношенията между учени, висши училища и научни организации във връзка с правата върху интелектуалната собственост, възникнала при изпълнението на научни проекти, финансирани с публични средства. Ще бъде регламентирано и разработването на политики за управление на интелектуалната собственост от висшите училища и научните организации.
Чрез наредба на министъра на иновациите и растежа ще се определят обхватът, водещите принципи, процедурите и редът за осъществяване трансфера на знания и технологии, в това число управление на интелектуалната собственост при зачитане правата на изобретателя и на собственика на научната инфраструктура, мандат и процедури за работа на офисите за технологичен трансфер, конфликт на интереси, стимули при комерсиализация и други.
Законът ще създаде и условия за създаване и управление на търговски дружества от висшите училища, чрез които да се осъществява ефективно управление на притежаваните от тях права на интелектуална собственост. Ще бъдат уредени въпросите за участието на висшите училища и научните организации в търговски дружества, разпределението на средствата от търговска дейност, покриването на разходи за регистрация на интелектуална собственост и нейното ефективно управление.

 

Законът за насърчаване на научните изследвания и иновациите ще се прилага спрямо институциите и организациите, които отпускат или получават финансиране с публични средства, за да извършват научни изследвания, да разработват иновации и да осъществяват трансфер на знания и технологии. Като елементи на научноизследователската и иновационната институционална екосистема ще се посочат висшите училища, БАН, Селскостопанската академия и други научни организации, в това число и Центърът по заразни и паразитни болести, Националният център по радиобиология и радиационна защита и Институтът по метеорология и хидрология.
Законът допълнително ще конкретизира понятието за научна организация, като юридическо лице или обединение от юридически лица, извършващи научни изследвания в изпълнение на многогодишна научна програма, приета в съответствие с Националната стратегия за развитие на научните изследвания (2017 – 2030 г.) или с Иновационна стратегия за интелигентна специализация.
Законът ще уреди правния статут на центровете за върхови постижения (ЦВП) и центровете за компетентност (ЦК) и другите видове научноизследователска инфраструктура. Законът ще уточни, че те се създават от едно или повече юридически лица (участници в научноизследователската екосистема), обединяващи усилията си за изпълнение на посочените критерии и споделящи резултатите от дейността (партньори). Ще се даде възможност на партньорите да учредят по реда на Закона особен вид юридическо лице – „оператор на ЦВП“/„оператор на ЦК“, на което по специален ред да прехвърлят правомощия за управление на центровете, включително представителни правомощия за сключване на договори с трети страни, възлагащи извършването на определени научни изследвания.
Законът ще урежда реда и условията за задължителното вписване на научните организации в централизиран публичен регистър, воден от Националния център за информация и документация.

Your Image Description

Свързани статии:

Иновативно лечение на меланом Успешна трансплантация на свински сърца Default ThumbnailКак се развива вниманието Default ThumbnailВодородът – енергията на бъдещето

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

АБУЧ – възродител и посланик на съвременна България по света*

Следваща статия

Иновативно лечение на меланом

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Иновативно лечение на меланом

Проф. Пламен Дойнов, д.н. – ректор на Нов български университет: Висшето образование има нужда от свободни форми на сътрудничество

Проф. Пламен Дойнов, д.н. – ректор на Нов български университет: Висшето образование има нужда от свободни форми на сътрудничество

Училището с мечките

Училището с мечките

Последни публикации

  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"