Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 30, 2022

Училището с мечките

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
27-07-2022
в Брой 30, 2022
A A
От няколко години в училището се провежда иновационен лагер „Кюри“, в който участват паралелките от профил „Предприемачески“

Зина СОКОЛОВА

На едно от най-оживените места в центъра на столицата се намира забележителна фасада. Тя буквално приковава погледа на всички, които се разхождат покрай нея или са в преминаващите наблизо трамваи и автобуси. Вижда се силуетът на горска мечка, която води своите мечета сред поляна, изпъстрена с цветя и пеперуди. Хората се усмихват, а зад веселата фасада долитат звуците на училищния живот – оживени гласове, възгласи, музика. Учениците на 23. средно училище „Фредерик Жолио-Кюри“ в София гордо заявяват, че учат в „училището с мечките“.
„Училището е доказало през годините своята роля като образователна институция, чиито възпитаници носят у себе си характерните за българската нация добродетели – родолюбие, толерантност, признателност – казва директорката Нина Чанева. – Стремим се да дадем на нашите ученици визия за тяхната реализация като успешни предприемачи и икономисти, владеещи отлично италиански и английски език, като достойни граждани на родината си. Завършилите училището работят във всички професионални сфери не само у нас, а и по света.“
Началото е поставено през 1950 г., когато е основано училището, наследявайки Пето ОУ „Антим I“. През 1960 г. то става гимназия и приема името на бележития френски учен Фредерик Жолио-Кюри.
От 1993 г. започва прием на паралелки с интензивно изучаване на френски език. Поставя се началото на интерактивното чуждоезиково обучение. Впоследствие чуждoезиковият профил се разширява с немски и италиански език. Училището е пилотнo при въвеждането на профил „Информационни технологии“ в гимназиален етап. Съвместно с експерти от Министерството на образованието и науката се създават учебни планове и програми по различни дисциплини и профили.
От 2009 г. се въвеждат дисциплини, развиващи предприемачески умения във всички степени на обучение. Открита е и профилирана паралелка в гимназиален етап „Предприемачество и бизнес“.
През 2014 г. в училището е открита първата в България смарт класна стая благодарение на партньорството между „Джуниър ачийвмънт България“ и „Самсунг“. Смарт класната стая осигурява дигитализиране на учебния процес, комбинирайки хардуерна и софтуерна платформа. Този проект дава възможност за съвременно и ориентирано към развиване на практическите умения обучение. През същата година училището получава Наградата на кмета на София за цялостен принос в образователната политика на града. Високата оценка е за реализиране на ефективен модел за развитие на средното образование и управленски подход за организация на образователната среда.
През 2018 г. училището получава номинация „Образователно лидерство“ в категорията „Приобщаващо лидерство“ на Центъра за приобщаващо образование. През 2019 г. е удостоено с Грамота за заслуги към Столична община за лидер в областта на обучението по предприемачество. В доклад на Националния инспекторат по образование през март м.г. училището получава най-висока оценка за качество на образованието.
В документа се подчертава добрата работа на екипа за подкрепа, като се казва, че в институцията са изградени позитивен климат и подходяща психологическа среда за подкрепа на личностното развитие. Това е и най-точното определение за работата на педагозите. Техните усилия са насочени към осигуряване на образователна среда, която насърчава разгръщането на потенциала на всяко дете.
„Всеки учител, работил в училището, го признава за свой втори дом – категорична е директорката. – Същото са ни споделяли и поколенията наши възпитаници. Когато ни посещават, те остават силно впечатлени от подобренията и новостите, с които можем да се похвалим.“
Близо 18-годишна е традицията на хореографските паралелки от I до VII клас. Те са двукратни победители в националното състезание „Фолклорна плетеница“, имат и успешни участия във фолклорни състезания в цялата страна.
С огромен плам и ентусиазъм се изявяват и на ежегодните коледни и пролетни концерти.
Друга гордост на училището са трите профила в гимназиалния етап – „Чужди езици“ с интензивно изучаване на италиански език и „Предприемачески“ и „Икономическо развитие“ с разширено изучаване на английски език.
Много са успехите и на „италианските“ паралелки в националния кръг на Олимпиадата по италиански език през учебната 2021/2022 година. Двама ученици имат резултат „Отличен 5,75“, а друг – резултат „Отличен 5,50“. Трето и четвърто място заемат ученици от XI и X клас, на призови места са и шестима осмокласници. От 2010 г. ученици от езиковите паралелки с италиански език заемат първите места и в Националното многоезично състезание. Успешното им представяне е показателно за високото ниво на обучението по италиански език.
Със своите знания, умения и състезателен дух се отличават и учениците от профил „Предприемачески“ в националното състезание „Практични финанси“, което е в календара на МОН за провеждане на олимпиади и национални състезания. Отборът на училището заема второ място, а с индивидуални отличия са наградени осем ученици.
„Те доказаха на своите учители, родители, и най-вече на себе си, че могат да се гордеят с постигнатото и с нивото на финансова грамотност, което е залог за бъдеща успешна житейска реализация – подчертава Нина Чанева. – Учителите, обучаващи нашите млади предприемачи, залагат на практическата приложимост на всички знания. Това мотивира учениците активно да си сътрудничат и да се конкурират с други училища.“
През 2015 г. се ражда идеята за провеждане на Иновационен лагер „Кюри“, в който участват паралелките от профил „Предприемачески“. В него се канят и други училища, а отборите са смесени. Задачата им е да предложат решение на наболял обществен проблем. Участниците работят цял ден под ръководството на ментори. Накрая представят своите идеи пред жури, което класира отборите. Една от целите на този лагер е учениците да се научат да работят в екип с непознати деца. Това ги амбицира да покажат най-доброто от себе си и като цяло, преживяването е много вълнуващо. След всеки лагер „Кюри“ се раждат много бизнес проекти. Опитът да се организира този лагер онлайн по време на пандемията, се оказва неуспешен. Затова тази година при посещение в СУ „Петко Славейков“ – Кърджали, по Националната програма „Иновации в действие“ лагерът се провежда там с три училища.
Друго постижение, с което се гордеят „предприемачите“, е призът за отлично представяне на XXV панаир на ученически фирми ТФ фест „Млад предприемач“ в онлайн формат през 2022 година.
Поради пандемията дейностите, свързани с ученическото самоуправление, спират и не се правят избори за Ученически съвет. За да се активизира този процес, училището се включва в проекта „Ученическото самоуправление – школа за граждански компетентности и информално учене“. В него е заложено обучение и на учители, и на родители – от външна организация. Включват се една трета от родителите. След обучението те са наясно например за начина, по който паралелката, където са техните деца, може да участва в ученическото самоуправление. Това ги прави по-съпричастни към живота в училището.
„Процесът на обучение е само част от живота на едно училище – подчертава Нина Чанева. – Много важни са взаимоотношенията между децата, тяхното поведение в училище и извън него. Ако всичко останало куца, няма как да се очакват добри резултати и в обучението.“
Училището е пример и за интегриране на деца със специални образователни потребности. Екипът работи с убеждението, че всяко дете има право на внимание, разбиране и съобразяване с индивидуалните му качества. В училището ежедневна грижа и съдействие в работата с тези ученици оказват двама психолози, двама логопеди и петима ресурсни учители. Ежегодно над 40 екипа за допълнителна подкрепа на ученици със СОП работят за личностното им израстване.
Мисията на училището е да запази достойнството на учителската професия и да я популяризира чрез признателността на своите ученици, категорична е директорката. В подкрепа на тази благородна задача е участието в различни проекти: „Включващо обучение“, „Приобщаващо образование“, „Подкрепа за успех“, „Подкрепа за приобщаващо образование“ и „Равен достъп до образование в условията на кризи“.
Екипът полага грижи и за привлекателността на интериора в училището, защото в светли, просторни и модерни кабинети с компютри и мултимедия се учи по-добре. За хореографските паралелки има специална зала за танци, а в съседство с нея – фитнес зала. През 2017 г. е изграден външен асансьор с помощта на МОН и Столична община.
„Предизвикателството в работата на един директор е да умее да работи с хората с усмивка – казва Нина Чанева. – А иначе винаги съм подчертавала, че нашето училище е училище за всички. То не е от топ 10,
но постига резултати, сравними с другите. При нас идват често омърлушени деца, че не са в тези най-престижни училища. Нашата награда е, когато те завършат и след време минат да ни видят, за да ни кажат: „Благодаря!“.

Your Image Description

Свързани статии:

Каква невеста си била ти, мамо… Пазители на традициите Магьосници и виртуози от Смилян Да помогнем на наводненото училище

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Маршрути

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Проф. Пламен Дойнов, д.н. – ректор на Нов български университет: Висшето образование има нужда от свободни форми на сътрудничество

Следваща статия

Пътешествие из тайния свят на природата

Следваща статия
Пътешествие из тайния свят на природата

Пътешествие из тайния свят на природата

Умението да направиш уроците желани

Умението да направиш уроците желани

Признание за талантливите деца на България

Признание за талантливите деца на България

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"