Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 31, 2022

Повече пари за образование и наука през 2022 г.

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
03-08-2022
в Брой 31, 2022
A A
В края на мандата на правителството на Кирил Петков Министерството на образованието и науката отчете повече инвестиции в образование и наука през последните седем месеца в сравнение с 2021 г.

През последните седем месеца държавата инвестира 961 млн. лв. повече в образование и наука. От тях за детските градини, училищата и университетите се дават 785 млн. лв. над средствата от 2021 г. – парите за образование през 2022 г. са 6,428 млрд. лв. (4,45% от БВП) спрямо 2021 г. За наука са отделени 176 млн. лв. допълнително в сравнение с миналата година, като общо средствата за наука през 2022 г. са 710,2 млн. лв.,
което е 0,4% от БВП.
Това отчита Министерството на образованието и науката в края на мандата на правителството. За осигуряване на адекватно финансиране на образователната система и в резултат на увеличаване на средствата от 1 април т.г. детските ясли и градини са напълно безплатни за родителите. Правителството спазва обещанието си средната учителска заплата да е с 25% по-висока от средната за страната. Това е постигнато с двукратно увеличение на учителските възнаграждения – от 1 април и от 1 септември 2022 г., когато началната заплата за учител става 1486 лв., а за директор – 1810 лв. Увеличението е с над 17,9 %, общо за 285 млн. лв.
Отделно от това общо 242,6 млн. лв. влизат през тази година в предучилищното и училищното образование чрез 21 национални програми, вкл. новите програми „Заедно в изкуствата и спорта“
(90 млн. лв.), „Отново заедно“ от 2021 г. (22,6 млн. лв.), за образователни медиатори и социални работници (10 млн. лв.).
За подобряване на материалната база са осигурени допълнително 50 млн. лв. за спешни ремонти;
15 млн. лв. за изграждане и основен ремонт на спортни площадки; 10 млн. лв. за дофинансиране на ремонти по ОП „Региони в растеж“. Осигурени са и 70 млн. лв. за подписани през 2020 г. договори за изграждане и реконструкция на детски ясли, детски градини и училища.
Приключен е и прегледът на учебните програми по общообразователните предмети от I до X клас. Предстои учители, методици и психолози да преценят какво и в кои от тях да променят. Апробирана и обсъдена със социалните партньори е и система за оценка на добавената стойност в училищната система, която използва резултатите от НВО и ДЗИ. В начален етап на разработ-
ване е стандарт за качеството в образованието с включена оценка на добавената стойност.
В процес на разработване и апробиране е и Националната рамка за качеството в образованието и грижата в ранната детска възраст. Направени са анализи и са подготвени предложения за промени в Наредбата за приобщаващото образование и в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО).
С цел деполитизация на средното образование са приети изменения в Закона за предучилищното и училищното образование, осигуряващи деполитизация и пълна забрана на политическа и партийна дейност в образователната система. Приета е и Наредба за провеждане на конкурси за директори, която регламентира нови правила и процедури с цел повишаване обективността на оценяване и публичността на конкурсите.
За по-ефективна дигитализация на образованието и намаляване на административната тежест е въведена Национална електронна информационна система за управление на предучилищното и училищното образование и Единна информационна система за изпити и прием – т.нар. електронен образователен облак.
Той ще осигури достъп на всички учители, ученици и техните родители до наличните електронни образователни ресурси, събрани на едно място.
С цел модернизация на професионалното образование са изготвени Концепция за промени в Закона за професионалното образование и обучение (ЗПОО) и Концепция за оптимизиране на квалификациите и създаване на нов Списък на професиите за ПОО.
За успешното приключване на учебната година са проведени успешно 109 изпита (ДЗИ и НВО) за IV, VII, X и XII клас. Организирано e оценяване на над 400 хиляди изпитни работи от ДЗИ и НВО.
Провеждат се 21 олимпиади и състезания в три кръга и 33 национални състезания.
Общо 40 млн. лв. допълнително получават висшите училища за издръжка и за ръст на заплатите. Двукратно скачат и стипендиите на докторантите – от 500 лв. на 1000 лв. Увеличен е и нормативът за леглоден и храноден в студентските столове и общежития. Предоставени са 11,9 млн. лв. на 26 висши училища за капиталови разходи, свързани със спешни ремонти, енергийна ефективност и подобряване на учебната база. Приети са две програми за подпомагане с 2,7 млн. лв. на студентите и докторантите, настанени в студентски общежития, чрез предоставяне на средства за компенсиране на повишените разходи вследствие увеличените цени на електрическата енергия.
Осигуряват се 20 млн. лв. за възнагражденията в БАН. През 2022 г.
с 28,6 млн. лв. са подкрепени 14 многогодишни научни програми, вкл. новите програми „Развитие и утвърждаване на българистиката в чужбина“, Антарктическа програма „От полюс до полюс“, „Стимулиране на публикационната активност“, „Повишаване на изследователския капацитет в областта на математическите науки“, „Млади учени и постдокторанти“ – 2 фаза, и др.
Предоставени са 39 млн. лв. за финансиране на 22 обекта от Националната пътна карта за научна инфраструктура. На Фонд „Научни изследвания“ са отпуснати 36,3 млн. лв. за изплащане на средства по сключени договори от предишни конкурси и за обявяване на нови конкурси за научни проекти.
Осигурена е институционална и финансова подкрепа за откриването на международния институт в областта на компютърните и информационните технологии INSАIT, съфинансиран от фирми като Amazon, Google и др.
Направени са изменения в Закона за висшето образование, които регламентират съвместното обучение на студенти от две и повече висши училища, статута и условията за прием на докторанти, финансирани по проекти, облекчен режим на прием на студенти от историческата диаспора и др.
МОН публикува и две важни концепции – за нов Закон за насърчаване на научните изследвания и иновациите и за обединяване на висши училища в Република България. За да повиши качеството на висшето образование, Министерството предостави на университетите и научните организации за безплатно ползване съвременен софтуер за откриване на плагиатство.
Публикувани за обществено обсъждане са и нови минимални национални изисквания за академично израстване.
Подготвя се второ актуализирано издание на Националната карта на висшето образование с одобрени от министъра изменения в методиката за 2022 г., както и поредно издание на Рейтинговата система на висшите училища.
Правителството прие и изпрати за одобрение от Европейската комисия новата Програма „Образование“ с мерки в следните сфери.
Предучилищно и училищно образование (компетентностен модел, дигитална трансформация, подкрепа за личностно развитие, иновативни детски градини, алтернативен достъп към учителската професия) – 472 млн. лв.
Приобщаващо образование (разширяване на Механизма за обхват, предотвратяване тормоза, насилието и агресията, подкрепа на ученици с таланти, ограмотяване на възрастни) – 561 млн. лв.
Професионално образование (адаптиране на ПОО спрямо пазара на труда, професии на настоящето и бъдещето, дуална система, центрове за високи постижения в ПОО,
партньорства между училища, висши училища, предприятия, местни власти и изследователски организации) – 245 млн. лв.
Висше образование (дуално обучение във висшето образование; професионално ориентиране; компетентностен подход и дигитално образователно съдържание; проектна докторантура) – 457 млн. лв.
Първите покани за кандидатстване по Програма „Образование“ за 221 млн. лв. са в краен етап на подготовка.
МОН подготвя документите за кандидатстване за четири инвестиционни проекта по Националния план за възстановяване и устойчивост. За изграждане на STEM центрове и иновации в образованието – 576 млн. лв. Планирано е обявяване на процедурите през август 2022 г. за изграждане на националния и на регионалните STEM центрове и ноември 2022 г. – за училищна STEM среда.
Модернизация на образователната инфраструктура – 680 млн. лв.
Планирано е обявяване на процедурите през август 2022 г. за проектиране и изграждане на нови сгради на училища и детски градини и за ремонт на училища, детски градини и общежития. А през септември 2022 г. ще се обявят процедурите за ремонт и рехабилитация на училищни общежития, за изграждане на центрове за високи постижения в 24 професионални гимназии и за оформяне на 3 кампуса около общежитията в Студентския град.
70 млн. лв. са предвидени за изграждане и подкрепа на младежки центрове и на центрове за подкрепа за личностно развитие, както и създаване на Национален фокусен център за личностно развитие на деца и младежи.
Подкрепа за развитието на изследователски университети (планирано обявяване на процедурата – август 2022 г.) – 242 млн. лв.
Успешно и без риск от загуба на средства се изпълняват проектите, финансирани по ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“. Програмата е договорена на 102% с цел по-пълното и ефективно усвояване на средствата по ОПНОИР в края на програмния период 2014 – 2020 г. В периода 30.09.2021 – 26.07.2022 г. извършените плащания по Програмата са нараснали със 161,65 млн. лв., верифицираните разходи – със 186,8 млн. лв., а сертифицираните разходи към ЕК – съответно с 212,18 млн. лв.
Изпълняват се и проектите по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство – програма „Местно развитие, намаляване на бедността и подобрено включване на уязвими групи“ с общ размер на финансирането от 41 764 706 евро за периода 2018 – 2024 г. Към настоящия момент са договорени средства в размер на 34 903 020 евро и са сключени 36 договора за безвъзмездна финансова помощ.

Your Image Description

Свързани статии:

Над 110 млн. лв. за образованието Превенция на риска Супергерои До всеки новоназначен директор – наставник

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Училище в квартала

Следваща статия

По пътя към цифровото десетилетие до 2030-а

Следваща статия
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

По пътя към цифровото десетилетие до 2030-а

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Подготвят се насоки за борба с дезинформацията

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Убийци на запетаи

Последни публикации

  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)
  • Постистината като езиков и културен феномен
  • Educational Gains of Digital Transformation in Academic Libraries: The Case of Istanbul University’s DijitalKütüpİST Project
  • Предизвикателства и предимства при внедряване на STEM/SТЕАМ проекти в училищното образование в България
  • Икономически университети организират единен приемен изпит по математика на 15 юни
  • Нелинейность новой реальности в РКИ
  • Прилагането на методи, базирани на дигитални инструменти, в чуждоезиковото обучение
  • Language Matters: Stability and/or Change of Personality Traits in Bilingual Sample
  • Нова употреба на глагола споделям
  • The Language Issue in Ukraine: Legal and Educational Challenges in the Budjak Region
  • Трупа ли се осигурителен стаж по време на неплатен отпуск
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 21/2025 г.
  • Снимка на броя: Дядо вади ряпа
  • Държавата плаща за обучението на 1988 студенти с договори с работодател
  • Тервел Замфиров, световен шампион по сноуборд за младежи, студенти и мъже: Ден, в който не науча нещо ново, е безсмислен за мен
  • Министър Красимир Вълчев: Просперират страните, заложили на висшето образование
  • Мерки за пренастройване на образователната система
  • Връчиха първите Национални награди за приобщаващо образование
  • МОН ограничава максимално задължаването за закупуване на допълнителни учебни помагала от учебната 2025/2026 г.
  • Поскъпват процедурите, извършвани от Националната агенция за оценяване и акредитация 

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"