Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 32, 2022

Накъде води райският газ

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
10-08-2022
в Брой 32, 2022
A A

Д-р Росица Рачева е главен асистент в Департамента по психология в Института за изследване на населението и човека на БАН. Научните ѝ интереси са в няколко области – клинична психология (зависимости към алкохол, наркотици, хазарт), педагогическа и възрастова психология, транспортна психология. Участва в проекти за изследване на лица с проблемна употреба на психоактивни вещества и рисково поведение на пътя, прояви на агресия и насилие в училище и други. Потърсихме мнението ѝ на експерт по повод зачестилите инциденти с употребата на т.нар. райски газ.

Зина СОКОЛОВА

Райският газ е само повод, който за пореден път насочва общественото внимание към употребата на психоактивни вещества от младите хора и към вредните последици, свързани с тях, споделя д-р Росица Рачева. Важно е да се отчете фактът, че юношеството е период, който е изключително рисков, тъй като в тази възраст младежите са склонни да експериментират с различни неща. Интересът им към психоактивните вещества не е необичаен. Юношите са в етап от живота си, в който искат да се държат като възрастните, но все още не са готови за това.
В този период се случват много физиологични, когнитивни, емоционални и социални промени в техния живот. Същевременно връстниците имат по-значима роля в техния живот, включително и по отношение на взимането на решения. Всички тези фактори правят подрастващите по-уязвими и нестабилни и създават условия за експериментиране с различни вещества, което, от своя страна, създава риск за последващо развитие на проблемна употреба и/или зависимост.
„Интересът към райския газ се засилва през последните години. Вниманието на обществото беше насочено към темата, защото имаше инциденти, свързани с употребата му. От много години той се употребява в медицината и в хранителната промишленост. Но тенденцията да се използва активно от младите хора с цел промяна на психологичното състояние, се свързва с последните няколко години. Широката достъпност на веществото (видяхме в телевизионни репортажи, че той се продава в заведения на млади хора, че може безпроблемно да се поръча по телефона и достави на адрес) се дължи в голяма степен на факта, че не е включено в забранителните списъци.“
Причината, поради която младежите употребяват райски газ, са ефектите, който той предизвиква. Най-характерният измежду тях е леката еуфория, която може да трае от секунди до минути. Но тази употреба крие и своите рискове, особено за определени групи младежи, подчертава ученият. Райският газ е изключително опасен при използването му от младежи с респираторни заболявания. Употребата му в тези случаи може да доведе до сериозни рискове. Много притеснително е и комбинирането му с алкохол или други психоактивни вещества, защото може да причини сериозни усложнения. Вероятно такива са и случаите, които стигнаха до търсене на спешна помощ, отразени неотдавна в медиите.
„Разбира се, проблемът не е само на ниво реакция на възникнала кризисна ситуация – казва д-р Рачева. – Това е ясно – търси се спешна помощ, за да се види какво е нивото на интоксикация и как да се реагира от страна на лекарите, чиито действия в този момент имат животоспасяваща функция. Извън това обаче има доста път, който трябва да се извърви по отношение на регулиране употребата на райски газ. В България не е правено изследване за употребата на райски газ и рисковете, свързани с неговата употреба, което да послужи като основа за извеждане на политики в тази посока. На европейско ниво има известно раздвижване в тази посока. В някои европейски страни има инициативи, насочени към забрана на продажбата и употребата му от непълнолетни лица. Въпреки това
засега няма по-сериозни рестрикции, свързани с употребата на веществото на европейско
и световно ниво.
Предстои Европейският център за мониторинг на наркотиците и наркоманиите (EMCDDA) да публикува доклад за вредите от употребата на райски газ и потенциала на веществото за развиване на зависимост.“
Според психолога най-важното е да се работи с децата превантивно. Забранителният режим не е единствената мярка, която може да се прилага. Тя оказва своето влияние, защото, когато едно вещество е забранено, неминуемо е по-трудно да се намери, не е чак толкова широко достъпно. Но същинската работа с децата и младите хора е в посока превенция. Ако има изграден механизъм за превенция не само на употребата на психоактивни вещества, но и на всички рискови поведения, който да бъде интегриран като част от образователната система, ако се работи с децата от малки, те ще придобият знания и ще изградят умения, които ще ги направят по-устойчиви в рискови ситуации.
„Това е тема, по която се говори от години, но не се стига до интегрирането на цялостен модел в образователната система, който да учи децата на социални умения и да развива техния капацитет и потенциал – казва д-р Рачева. – Наличието на такъв модел би провокирал децата да идентифицират други форми на забавление, би ги научил да мислят критично. Естественият стремеж у младите хора да преживяват нови и различни неща, ще бъде насочен в правилна посока. Тогава за тях употребата на психоактивни вещества няма да е начин за прекарване на свободното време. Но същинската превенция на практика отсъства.“
На територията на страната има превантивно-информационни центрове, но няма единен подход в работата по отношение на превенцията на национално ниво. Поради тази причина резултатите са спорадични, категорична е д-р Рачева. По-инициативните училищни директори обикновено канят специалисти от тези центрове да правят превенция сред учениците. Отново тези действия в повечето случаи са свързани с вече идентифициран проблем в определени училища. Явно е отсъствието
на единен системен подход за превенция употребата на психоактивни вещества и други рискови поведения сред младите хора. Ако се работи в посока на преодоляване на всички тези пропуски в системата, ако децата са усвоили важни за изграждането им като индивиди знания и умения в процеса на своето развитие, вероятността да се стига до рискови ситуации и по-сериозни инциденти, ще бъде сериозно редуцирана.
„За планирането и реализирането на ефективни превантивни програми е необходимо активното участие на всички заинтересовани страни – деца, родители, учители, специалисти по превенция, изследователи, управляващи – подчертава д-р Рачева. – Адаптирането на превантивни програми с доказана ефективност, анализите на резултатите от приложението им и извеждането на добри практики, които да бъдат интегрирани в образователната система, е отговорност на специалистите по превенция, изследователите и управляващите. Активното включване в реализирането на тези програми на терен е отговорност на родителите, учителите и децата. Отговорното отношение по темата е важно, но недостатъчно условие за изграждане на устойчиви механизми за превенция.
Важно е реалното участие на възрастните в живота на децата. Възрастните, които могат отблизо да наблюдават и да реагират на случващото се с децата, са родителите и учителите. Те са тези, които на всекидневна база общуват с тях и могат лесно да идентифицират негативна промяна в поведението им и да реагират своевременно. Към днешна дата няма по-добра интервенция от превенцията, а за реализирането ѝ сме отговорни всички.“

 

Има голям европейски проект (ESPAD), който изследва упот-
ребата на алкохол и дрога специално в училище, припомня д-р Рачева. Проучванията на поведението на 15 – 16-годишните се правят всяка година в 49 страни от цял свят, както и у нас. Изследват се много параметри – достъп до веществата, ранна употреба, възрастта,
на която децата почват да употребяват алкохол, цигари, нелегални дроги, да имат и други рискови поведения като хазарт, използване на социални медии, електронни игри. Не по-малко популярна е темата за зависимостта към интернет. От данните се вижда, че най-широка популярност имат веществата, които не са забранени. Тенденциите в България следват тенденциите в другите страни, даже ги изпреварват по някои показатели.

 

Забрана за продажба на диазотен оксид на непълнолетни

Докато се подготвяше този материал, Народното събрание прие единодушно на първо и второ четене в едно пленарно заседание промени в Закона за здравето, с които се забранява продажбата на диазотен оксид (райски газ) на непълнолетни и употребата му в закрити обществени места.
Изключение за продажбата и употребата на диазотен оксид се допуска само за медицински цели и за хранително-вкусовата промишленост в закрити обществени места.
При нарушение на забраната за продажба на т.нар. райски газ физическите лица ще бъдат наказвани с глоба от 800 до 1500 лв., а при повторно нарушение – от 1500 до 3000 лв. Ако нарушението е извършено от едноличен търговец или от юридическо лице, ще бъде налагана имуществена санкция от 3000 до 6000 лв., а при повторно нарушение – от 5000 до 12 000 лв.

Your Image Description

Свързани статии:

Математикът „оракул“ 45 деца от Атина са се върнали да учат в България STEM център с кухня Нови зам.-министри в МОН

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Експерт

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

3 от 4 младежи от 92 страни без умения за работа

Следваща статия

Как Европейският съюз ще привлича таланти

Следваща статия
Как Европейският съюз ще привлича таланти

Как Европейският съюз ще привлича таланти

Важно е работата да те прави щастлив

Важно е работата да те прави щастлив

Методът Монтесори среща професионалното образование

Методът Монтесори среща професионалното образование

Последни публикации

  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"