Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 34, 2022

Антропогенната екологична катастрофа*

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
24-08-2022
в Брой 34, 2022
A A
Текст под снимка: „Двойно слънце“ на Христо Иванов (XI клас, НГПИ „Св. Лука“ – София) – I място от националния фотоконкурс за ученици и студенти „Физика и климат“, провел се в рамките на юбилейната 50. национална конференция по въпросите на обучението по физика, организирана
от Съюза на физиците в България (класиране по художествена стойност)

Християна Стоянова – студент в ОКС „Магистър“, I място
Физически факултет на СУ „Св. Климент Охридски“
Научен ръководител – д-р инж. Явор Иванов, РУ „Ангел Кънчев“

„Добра, щедра и красива е нашата Земя. Но когато се разгневи, става страшна и жестока. Наводнения, земетресения, циклони, вулкани, лавини… Милиони загинали, не по-малко осакатени физически и духовно хора, неописуема човешка мъка и неизчислими материални щети…“
И предизвиканите от човешката дейност, т.е. антропогенните екологични катастрофи са не по-малко сериозни и не по-малко опасни за човечеството, отколкото природните катаклизми. Наред с благоприятното си въздействие повсеместната бърза индустриализация може, а за съжаление, вече и успя да предизвика сравнително бързи климатични и биологични промени на Земята. Замърсяването на атмосферата, водите и почвата, безразборното изсичане на гори, безпощадното унищожаване на животни, слабостите в проектирането и некомпетентната експлоатация на ядреноенергийни, химикотехнологични, хидротехнически, транспортни и други съоръжения са достатъчна предпоставка за регионални или глобални екологични катастрофи.
Човек може да издържи без храна няколко седмици, без вода – няколко дни, но без въздух не може да преживее дори само няколко минути. Най-важното условие за живота ни е въздухът. Въздухът, който дишаме!
Човечеството разполага с точно определено и ограничено количество от въздушни, земни и водни ресурси. И даже ако количеството и качеството на този наш „лимит“ не се променят, то ние сме поставени във все по-неизгодно положение. Защото броят ни расте неимоверно бързо. Така че полагащата ни се „дажба“ въздух постоянно намалява и става все по-некачествена.
Кога казваме, че въздухът, който дишаме, не е чист?
Въздухът е замърсен, когато в него освен постоянните съставни части на атмосферата има и твърди, течни и газообразни частици, повечето от които са вредни. Частиците, или както се наричат „ингредиентите“, са от прах или дим, капчици киселини, твърди и газообразни продукти от горенето, радиоактивни вещества и т.н.
Има редица научни и юридически определения за понятието „замърсена атмосфера“. Ето и едно от тях: „Замърсяването на атмосферата може да бъде определено като присъствие в обкръжаващата ни атмосфера на един или повече ингредиенти или техни комбинации в такива количества и в продължение на толкова време, че те да могат или да имат тенденция да принесат вреда на човешкия живот, растенията, животните и имуществото“. По отношение на вредата в законите на американския щат Уисконсин например е дадено по-кратко и по обобщаващо определение: „…вреда за здравето или благосъстоянието на човека…“.
Но за да определим кога атмосферата е замърсена, трябва да имаме точно определение на това, което наричаме „чиста“ или „нормална атмосфера“.
Атмосфера се нарича газообразната обвивка на Земята. Химическият състав на нормалния сух атмосферен въздух е следният: азот – 78,084%, кислород – 20,95%, аргон – 0,93%, въглероден двуокис – 0,0314%, и много по-малки количества други газове, като неон, хелий, водород, ксенон, озон и т.н. Има и прахообразни частици, капчици и кристали, които се наричат с общото название аерозоли. В атмосферата естествено се съдържат и водни пари. Най-променливи са количествата на въглеродния двуокис и озона. Въглеродният окис силно поглъща и излъчва инфрачервеното лъчение на Слънцето, което пък води до затопляне и изстиване на атмосферата. Озонът служи за „щит“ срещу убийствената ултравиолетова слънчева радиация и предпазва Земята от нея.
Замърсяването на атмосферата е неизменен резултат от живота на съвременния човек. Ние произвеждаме всякаква продукция, в т.ч. и енергия за осветление и отопление, превозваме по суша, въздух и вода хора и стоки. Основен замърсител на атмосферата е процесът горене – процес, без който е немислим съвременният ни живот.
Статистическите данни сочат, че количеството услуги, падащи се на един човек, е тясно свързано с количеството енергия, употребена пряко или косвено от този човек. Или с други думи, колкото по-добре живеем, колкото по-висок е жизненият ни стандарт, толкова повече енергия консумираме и съответно толкова повече замърсяваме атмосферата. Защото толкова повече някъде нещо се гори за нас!


* Заглавията са на редакцията. Есетата се публикуват
със съкращения

Your Image Description

Свързани статии:

Ледените „хладилници“ на света* Приливите и отливите около нас и в нас Буктрейлърът като образователен метод Да прекрачиш границите на възможното

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Творчество

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2022, година XLIX

Следваща статия

Ледените „хладилници“ на света*

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Ледените „хладилници“ на света*

В ход е дигиталното обучение

Приливите и отливите около нас и в нас

Вдишай, издишай

Вдишай, издишай

Последни публикации

  • Национално състезание по пътна безопасност във Враца
  • Тържество на таланта
  • Бебешката зала в Габрово – възродената сцена за детски усмивки
  • Първо българско училище в Остин отпразнува края на учебната година
  • ДГ „Еделвайс“ докосва сърцата
  • Децата учат най-добре чрез преживявания
  • Чудесата нямат край
  • Удължават общественото обсъждане на промените в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Доц. д-р арх. Гичка Кутова-Каменова, ректор на УАСГ: Нужно е още по-тясно сътрудничество между бизнеса и висшето образование
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2025, година LXVIII
  • Формообразуване на прилагателните с наставка -ен: морфофонологичен и методически анализ
  • The Ontological Status of the Curse and the War in Ukraine
  • Професионалният лекарски език
  • Семиотичната същност на жестовия език
  • Съвременната българска езикова политика – между кризите в обществото и динамиката на езиковите процеси (исторически и съвременни аспекти)
  • Пътища към света на другите. Преводните книги на издателство „Христо Г. Данов“ в първото му десетилетие (1960 – 1970 г.)
  • Езикът на края и езикът на света. Апокалиптичното писане на Блага Димитрова
  • Роли и езици в съвременното българско изкуствознание
  • Teaching Mathematics under Extreme Conditions: Ukrainian Realities and Experience
  • Interdisciplinary Connection between Mathematics and Physics in a Grammar School for Gifted Mathematics Students
  • Споделянето е пътят към успеха
  • Enchancing Visual Reasoning in Calculus: introducing a New Typology of Graphical Tasks

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"